بصیر نصیبی: جشنواره ها و سینمای جمهوری داعشی ایران

در جشنواره برلین امسال سینمای ایران (بخوانید سینمای جمهوری داعشی) نماینده‌ای ندارد . این عنوان بی بی سی است برای برلیناله دوهزار بیست ودو.

در باره سینمای جمهوری اسلامی دیگر چه میتوان گفت و نوشت؟.من خود به تنهایی بیش از 400 مطلب، گزارش، مصاحبه در همین زمینه دارم . دیگر همفکران وهمراهان هم بسیار گفته اند و نوشته اند. این اظهار نظرها خود اسنادی است که نشان میدهد اخوند های مکار چگونه با شقاوت و بی رحمی مخالفین را سرکوب میکردند اما در محافل سینمایی خارج از کشور آبروی قلابی داشتند.ایجاد و رشد باند اصلاح طلب خود وسیله ای بود برای نفوذ این باند. هیچ فیلم صادراتی من سراغ ندارم که بندنافش به این باند وصل نباشد یعنی اصلا وقتی اینان اجازه فیلمسازی داشتند ( ارزش سینمایی کارشان مطرح نبود ) که به باند اصلاحات نزدیک بودند .اگر کسانی هم میخواستند کار حتا نیمه مستقل هم داشته باشند در نهایت یا به تبعید روی می اوردند یا کار سینما را رها میکردند. برای نمونه بهرام بیضایی که دوست داشت در زادگاهش کار کند در نهایت مجبور به ترک کشور شد دیگر هم نتوانست فیلم بسازد .سران کشور های اروپا هم برای لاس زدن با نظام نا انسان نیاز داشته اند باند معروف به اصلاح طلب را تقویت کنند تا زیر عنوان حمایت از بخش خوب رژیم بتواند با اخوند ها زد و بند کنند و در چاپیدن مردم سهم داشته باشد. مگر رئیس کانون کارگردانان با صراحت نمیگفت: ما هر وقت در دیپلماسی با در بسته روبرو میشویم با کلید جوایز سینمایی بازش میکنیم ( نقل به مفهوم) و یا مقامات خودشان اعلام میکردند ما در فستیوال ها ی گروه آ سهمیه داریم یعنی یکی از جوایز اصلی قبلا برای ما کنار گذاشته شده است انوقت چرا باید تعجب میکردیم وقتی مخملباف در ج.الف فیلم سر هم میکرد وقتی هنوز با ولی نعمتش خامنه ای جلاد قهر نکرده بود اعلام میکرد سینمای جمهوری اسلامی در دنیا حرف اول را میزند!

میزان جوایز سیاسی که طی سال ها به ج. اهداشد ده ها برابر بیشتر از جوایزی بود که برای مثال سینمای آلمان بدست اورده بود. اضافه کنم بیشترین هماهنگی را روشنفکران ایرانی در تبعید با سینماگران فستیوالی داشتند. اما با بی اعتبار شدن کلیت نظام دیگر فیلمهای نمایشی هم کمکی به بقای نظام نمیکند. میزان شرکت فیلمهای صادراتی در جشنواره ها خیلی محدود شده برای نمونه برلیناله که یکی از مراکز اعتبار دادن به سینمای صادراتی است امسال اصلا فیلم فرهادی را به فستیوال راه نداد . اما اینها میخواهند چنین وانمود کنند که کرونا باعث بی اعتنایی به فیلم فرهادی در برلیناله شده است اما فیلمهای دیگر از کشور های دیگر توانسته بود تماشاگر جذب کنند. اما فیلم فرهادی اصلا در کمیته انتخاب مردود شد. همین اقا در دوران طلایی سینمای فستیوالی دوتا دوتا اسکار وبقیه جوایز از کن وسولوقون و… را تصاحب میکرد. اما خودشان هم مبدانند که بعد از قیام ابان وپخش ان شعار معروف . اصلاح طلب…. دبگه تمومه ماجرا فیلمهای ارسالی ج. ا با بی اعتنایی مردم وحتا مقامات فستیوال ها قرار گرفت. گذشت ان دوره ای که ج. ا با تصاحب نخل طلای سیاسی برای طعم گیلاس کیارستمی توانست جنایت میکونوس را به حاشیه براند. بله دیگر گیلاس ها طعمشان تلخ شده است در این شرایط که فستیوال ها هم نمیتوانند نظام داعشی را نگهبانی کنند و مردم عادی هم بطور کامل از رژیم روی برگردانده اند و مخالفتشان به نفرت تبدیل شده و روشنفکران فرصت طلب هم جرات نمیکنند.در تائید فیلمهای فستیوالی اعلامیه واطلاعیه بدهند همان روشنفکرانی که فیلم سازی مثل فرهادی که با سهمیه سپاس پاسداران فیلم میساخت را به عرش برسانند. این روز ها اعتراض سراسری به جمهوری اسلامی به اتش کشیدن پرچم جمهوری داعشی وتصویر خامنه ای جلاد به یک امر عادی بدل شده است . پس علت ماندگاری این قاتلان چیست؟
بصیر نصیبی
Print Friendly, PDF & Email