دنیا خانه من است – پا نزدهمین دوره جشنواره بین المللی سینمای تبعید ـ سوئد

فراخوان برای همکاری در تدارک برگزاری دوره جدید جشنواره بین المللی سینمای تبعید ـ سوئد

دنیا خانه من است

پا نزدهمین دوره جشنواره بین المللی سینمای تبعید ـ سوئد

۱۲ ـ ۸  نوامبر ۲۰۲۱  گوتنبرگ سوئد

 

هنوز امید..!

سینماگر، شاعر و فیلسوف بلند آوازه یونانی «تئوآنجلو پلوس» در پیامی برای شرکت کنندگان و همراهان جشنواره ما و حامیان سینماگران تبعیدی نوشت:

من در تبعیدم

چون هنوز اُمیدوارم.”

در یک برهه ی سی ساله ی سرشار از شور و شوق و فعالیّت جشنواره ما؛ در راستای حمایت از سینماگران تبعیدی و تلاش برای فراهم کردن زمینه های گسترده تر نمایش آثار آن ها،  دلبستگی به اُمید همواره نیروی پیش برنده جشنواره ما بوده است. حتا در این روزگار آخرالزمانی کرونا، با باورمندی به اُمید – این نیروی لایزال بالندگی انسانی – با شعار محوری «هنوز اُمید»، کار تدارک برگزاری دوره جدید جشنواره مان را پی می گیریم.

در ارتباط با شعار محوری این دوره، در تدارک یک برنامه ویژه ای می باشیم با عنوان:

  • چشم انداز کرونا ( Panorama Covid )

  دراین برنامه ویژه، وضعیّت ناپایدار انسان امروزی در بستر این جهان آلوده به بیماری همه گیر کرونا، و تأثیر این بیماری دوزخی بر زندگی انسان ها را از چشم اندازهای فردی و جمعی، با ارائه مجموعه ای از فیلم های مستند و داستانی به نمایش خواهیم گذاشت. این برنامه شامل بخش های زیر خواهد بود:

  • کرونا – فاصله گذاری
  • کرونا – خانواده
  • کرونا – بیکاری
  • کرونا پناهندگان
  • کرونا – واکسیناسیون – نابرابری جهانی
  • کرونا – دمکراسی
  • کرونا – محیط زیست
  • کرونا – هستی
  • کرونا – آینده

 

برنامه های بخش های دیگر جشنواره عبارتند از:

  • بخش اصلی: تبعید؛ تجربه ای جهانی

در برنامه اصلی جشنواره آثار سینماگران تبعیدی و مهاجر، با تم ها و موضوع های آزاد به نمایش درمی آیند.

بخش های ویژه:

  • صدای خارج ( Off ) – حاشیه نشین ها خود سخن می گویند                                              

برنامه ای درباره انسان هایی عمد تا مهاجر؛ به ویژه جوانان که در بخش های حاشیه ای شهرهای بزرگ زندگی می کنند. در چشم انداز عمومی کلان رسانه ها،  مناطقی ” بحرانی ” و ” آسیب پذیر” خوانده می شوند. نگاه مسلط به زندگی روزانه مردم دراین مناطق متمرکز برمجموعه  ای از تصاویرپیوسته ی کلیشه ای است:

– رفتارهای خشونت آمیز، حضور علنی گروه های بزه کار، تیر اندازی های لجام گسیخته  و خرید وفروش مواد مخدر.

اما آیا امکان طرح تصاویر دیگری متفاوت ازاین نگاه رایج عمومی – نگاه ازبیرون- کلان رسانه ها درباره حاشیه نشین ها وجود دارد؟

این برنامه تلاشی است در راستای فراهم کردن امکان طرح نگاه از درون؛ تصویری که خود حاشیه نشین ها آزادانه از زندگی خود ارائه می دهند.

  • جام کات ( Jam Cut ) – فیلم و فاشیسم        

فیلم ازاشکال مهم هنری و ابزار ارتباطی با بالاترین ظرفیت تاثیر گذاری در شکل دهی برذهنیت عمومی است که همواره توسط سلطه گران به منظور ایجاد، تثبیت و حفظ بنیاد های قدرت مورد استفاده قرار گرفته است. تاریخ سینما از گذشته تا به امروز گواه آن است که چگونه سلطه گران با استفاده ازقدرت فیلم به شستشوی مغزی مردم پرداخته و آن ها را در راستای سلطه سیاسی و ایدولوژیگی خود به قید و بنده گی کشانده اند.

وضعیت امروز جهان نیز جدا ازاین روند تاریخی سوء استفاده ازفیلم نیست؛ از نازیسم گرفته تا فاشیسم مذهبی جان گرفته درٍقالب جهادیست های اسلامی.

کارکرد فیلم در رابطه با فاشیسم، اساسا ناشی ازچه ساز و کار بیانی این هنراست؟

یک تجربه، یک تحلیل اجتماعی و سیاسی بر بستر گستره هنر فیلم.

 

  • کلوز آپ (Close Upp) – رویای فلسطین من

برنامه ویژه سینمایی درباره رویا ها و کابوس های فلسطینی ها در سرگشته گی آن ها در گستره عطر شاخه های سبز زیتون.

این برنامه با همکاری انستیتو فیلم فلسطین برگزار خواهد شد.

بخش های جانبی:

  • اودیسه آزادی – اودیسه سینمایی

سفری سینمایی در جستجوی آزادی و عدالت اجتماعی، و در اعتراض به توسعه طلبی و سلطه جهانی.

  • نقاط بحرانی:

یک برنامه سینمایی درباره مناطقی از جهان که دچار بحران هایی چون جنگ، برخوردهای ملی و قومی، تعصبات نژادی و مذهبی و اشغال می باشند. کشورهایی مانند سوریه، عراق، افغانستان، سومالی، لیبی و….

نگاهی دیگر:

بازشناخت نگاه فیلم سازان غیر تبعیدی وغیر مهاجر به جهان تبعیدی ها و مهاجران.

توجه:

اگر چه هدف بنیادی جشنواره، نمایش آثار سینماگران تبعیدی و مهاجر است، اما فیلم های سینما گران غیر تبعیدی و غیر مهاجر را که مضامین آنها درپیوند بآ مسائل تبعید و مهاجرت، حقوق بشر، برابری و عدالت اجتماعی می باشند را درجهت گسترش نگاه ها و پرباری دیدگاه ها؛ در چهار چوب برنامه های ویژه و بخش های جنبی با تم های معین به نمایش می گذارد.

جلسات نمایش فیلم ها:

با توجه به تسهیلات اعلام شده در پروتکل های اداره بهداشت سوئد مبنی بر کاهش محدودیت های تجمع ها، و توافق با سینماها و مراکز فرهنگی همکار با ما؛ برنامه های جشنواره و نمایش فیلم ها با حضور فیزیکی تماشاگران در سالن های نمایش فیلم صورت خواهد گرفت. البته از آنجا که

برای ما سلامتی جامعه و شرکت کندگان در جشنواره اولویت دارد، چنانچه وضعیت عمومی غیرمنتظره ای مبنی بر خطر مجدد همه گیری کرونا پیش آید، برنامه ها وجلسه های نمایش فیلم ها را به صورت اینترنتی ( Digital) برگزار خواهیم کرد.

تغییرات احتمالی در چگونه کی برگزاری برنامه ها در آستانه برگزاری جشنواره، جهت آگاهی عموم اعلام خواهد شد.

دعوت  از سینماگران و تهیه کنندگان فیلم:

ما تمام سینماگران و تهیّه کنندگان، را به همکاری برای نمایش آثارشان در جشنواره دعوت می کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برنامه های جشنواره و شرایط شرکت و نمایش آثارتان در جشنواره، به وب ساید جشنواره مراجعه نمایید.

www.exilefilmfestival.com

توجه: آخرین مهلت ارسال درخواست  شرکت در جشنواره، بیستم سپتامبر2021 است.

 

دعوت عام:

از همه علاقمندان به سینمای متفاوت؛ به ویژه کارورزان فرهنگ و هنر دعوت می نماییم تا با پیشنهادها و ایده های نو خود ما را در پُر بارسازی برنامه ها ی جشنوار یاری رسانند. به ویژه اگر فیلم هایی را از نظر موضوعی متناسب با برنامه های جشنواره ما می بینند، اطلاعات مربوط به آن ها را برای ما ارسال نمایند تا ما اقدام به تهیّه آن آثار برای نمایش درجشنواره کنیم.

همچنین کمک بسیار موثری است که این دوستان ما را در انعکاس اخبارو اطلاعات  تدارک دوره جدید جشنواره از طریق شبکه های اجتماعی خود یاری رسانند.

برگزاری جشنواره:

جشنواره بین المللی سینمای تبعید با همکاری اتحادیه های آموزشی سند یکاهای کارگران سوئد

( ABF)، انجمن های مستقل مردمی؛ وبا حمایت کمیته فرهنگی شهرداری شهرگوتنبرگ و کمیته فرهنگی استانداری غرب سوئد برگزارمی شود.

تماس با کمیته برگزاری جشنواره:

برای ارتباط با ما می توانید با پست الکترونیکی جشنواره تماس بگیرید:

exile.filmfestival@usa.net

info@exilefilmfestival.com

پیشاپیش از همکاری شما همراهان جشنواره، سپاسگزارهستیم.

دفتر جشنواره بین المللی سینمای تبعید ـ سوئد