من نمی‌دانستم که کلید در دست خود من است!

همراهان وهمکاران سینمای آزاد فرارسیدن روز جهانی زن را شادباش می گویند .

 
08märzfrauentag1
 

 کلید آزادی
 
می‌اندیشم که «آزادی»
 چیزی است که دیگری به‌من داده
 تا آن که دریافتم زنجیرهای سنگین بی‌نامی
 که به‌دیدن‌شان توانا نبودم
 به‌بندم کشیده است.
می‌اندیشیدم که «آزادی»
 چیزی است که دیگری به‌من داده.
 تا این که دریافتم آنچه به‌دست آورده‌ام.
 به‌سادگی، اذنی بوده است که به‌خود داده‌ام.
 تا از آن آزادی
 که هیچ کسی جز خودم
 نمی‌توانسته است به‌من دهد بهره گیرم.
آن قیدها و بندها و زندان‌ها
 چیزهایی هستند که نفرت از آنها را به‌ما آموخته‌اند.
 با این وصف، این بناهای نفرت‌انگیز
 درست همان بناهایی هستند
 که ما خود استادانه برپا داشته‌ایم.
من عمری را به‌‌انتظار گذرانده‌ام
 تا دیگری آزادم کند.
من نمی‌توانستم رشد کنم
 من نمی‌دانستم
 که کلید
 در دست خود من است.

شرلی کاشوف
 
08märzfrauentag2

*کارزاری که باید در آن جنگید در برابر مردان نیست که دوشادوش آنان برای هدفی مشترک است . جامعه یی سرشار از حرمت انسان با احترام به یکدیگر فارغ از جنسیت یا نقش اجتماعی آن … " دمیتیلا»
*محدودیت بین المللی جنبش زنان این است که برای رهایی زنان به مبارزه با امتیازات و قدرت مرد در خانواده ، دولت و جامعه محدود می شود و همه ی جوانب اجتماعی در نظر گرفته نمی شود.درحالیکه تاریخ به ما می آموزد؛ بردگی جنسی زنان برپایه ی مالکیت خصوصی و در پیوند با آن تکامل یافته است کلارا زتکین»
*جمعه 8 مارس 2013 برابر است با روز جهانی زن، گروه ها ،جمعیت ها واحزاب عمدتا با گرایش چپ،برنامه ها ،کنفرانس ها وجشن های متعدی به مناسبت فرارسیدن این روز تدارک دیده اند که ازطریق فیس بوک، بالا ترین و… سایت ها ی متعدد برنامه های گروه ها اعلام شده است ،گروه هایی که برنامه های رادیو ویا تلویزیونی دارند هم اکثر برنامه هایشان را به بزرگداشت این روز اختصاص داده اند . اما در داخل با همه سعی ای که نظام داشت تا روز تولد دخت پیغمبرشان!را روز زن اعلام کند در انجام این پروژه ناکام شد همانگونه که در طرح اعمال پوشش کامل اسلامی( مدل پوشش بانوی اول سبزالهی ها خانم زهرا رهنورد، همسر گنجی، حقیقت جو…) با مقاومت زنان مواجه شد و شکست خورد.
تاريخچه (روز جهاني زن(
 8 مارس، در سراسر جهان به عنوان روز جهانی زن و برای بزرگداشت مبارزات زنان برای برابری و رهايی شناخته مي‌شود.
دوران شکل‌گيری و اوج گرفتن نهضتها و جنبشهای زنان برای تحقق حقوق انسانی و از بين بردن آثار تبعيض جنسي از يك و نيم قرن پيش شروع شده و جنبش برابري زن ومرد، گامهايي را به جلو برداشته‌است.
براي اينكه با چگونگي شروع مبارزات زنان آشنا شويد بايد ديد كه اولين گام از كجا برداشته شد.
گام اول تظاهرات زنان كارگري بود كه در كارخانه نساجي نيويورك در 8 مارس1857 انجام شد.
اين تظاهرات در اعتراض به حقوق كم در مقابل 12ساعت كار روزانه طاقت‌فرسا بود كه البته بشدت سركوب شد. ولي زنان كارگر در سالهاي بعد با تشكيل اتحاديه، به اعتراضات و مطالبات خود افزودند.
اين مبارزه ادامه داشت تا اينكه در قرن بيستم، زنان در كشورهاي صنعتي و كشورهاي درحال توسعه، بطور گسترده‌اي وارد كار اجتماعي شدند. چرا كه زنان در هركاري كه استخدام مي‌شدند با حقوق كمتر از مردان مواجه بودند.
در اوايل قرن بيستم اعتراض و اعتصابات زنان كارگر در مراكز اصلي صنعت از جمله: نيويورك، فيلادلفيا، شيكاگو در آمريكا و ساير كشورهاي صنعتي اوج گرفته بود. زنان خواستار حق رأي، حقوق مناسب، خاتمه دادن به شرايط طاقت‌فرساي كاري و بيگاري كشيدن از كودكان بودند.در روز 8 مارس 1908 نيز، هزاران زن كارگر خياط براي قانون حمايت كودكان كارگر و حق رأي زنان و بقيه خواستهاي قبلي تظاهرات كردند.
در حادثه ديگري زنان يك كارخانه پارچه بافي در نيويورك، براي تظاهرات در روز  25 مارس1911 آما‌‌ده مي‌شدند كه براي جلوگيري از بيرون رفتن زنان، درهاي كارخانه بروي آنها بسته شد و يك گروه از زنان كارگر در آتش سوزي كشته شدند.
در سال 1910 كلارا زتكين از مبارزان جنبش انقلابي آلمان و سردبير روزنامه برابري بود كه در كنفرانس زنان سوسياليست پيشنهاد كرد كه 8 مارس بعنوان «روز جهاني زن» بخاطر تمام زناني كه براي برابري مبارزه كرده بودند، اعلام شود. در اين كنفرانس كه زنان از 17كشور شركت كرده بودند پيشنهاد كلارا زتكين را پذيرفتند.
در سال1977 به پيشنهاد فدراسيون دموكراتيك جهاني زنان، سازمان ملل روز 8مارس را بعنوان «روز جهاني زن» نامگذاري كرد. از آن به بعد بود كه زنانِ همه كشورها در چنين روزي با برگزاري تظاهرات و راهپيماييها و يا كنفرانسها، خواستهاي زنان كشورشان را مطرح مي‌كنند. اين روز اگرچه يادآور يك تظاهرات بيادماندني زنان براي گرفتن حق مشخص بود كه يك و نيم قرن پيش به اجرا درآمد ولي اين مبارزه همچنان ادامه دارد زيرا در بسياري از كشورهاي جهان همين حق مینیمم نيز برسميت شناخته نميشود. و زنان همچنان تحت ستم و نابرابري هستند.
*همراهان وهمکاران سینمای آزاد فرارسیدن این روزرا به همه ی زنان در سراسر دنیا شادباش میگویند زنان مبارزوپیشرو، زنان تحت ستم در کشور های سرکوبگر، زنان کارگر که حق وحقوقشان را دنیای سرمایه داری میبلعد وهمه زنانی که اسیر فرامین ارتجاعی در حکومتهای مذهبی هستند ودر راس آنها جمهوری های اسلامی در ایران،افغانستان،عراق،مصر و
زنان تا رسیدن به خواست های انسانی خود راه پر نشیب وفرازی را پیش رو دارید امااین قدرت واراده و توانایی را دارند تا موانع را از میان بردارند به حق وحقوق برابر همراه با آزادی واستقلال ،رفاه وآسایش برسند.
به امید پیروزی نهایی



Print Friendly, PDF & Email

2 thoughts on “من نمی‌دانستم که کلید در دست خود من است!

  1. خوب بود منبع عکس و شعر را می نوشتید از کجا قرض کردید. زحمت پیدا کردن و … فیس بوک خانم زهره حسینی است.

    1. با سپاس از شما خواننده دقیق. ما با خانم زهره تماس گرفتیم تا مشخص شود که طراح آفیش 8 مارس .مترجم ان سروده کیست؟ تا تذکر دهیم این جواب خانم زهره است:
      …سپاسگذارم از لطف و توجه شما
      در حقیقت شعر را از یکی از دوستانم برایم فرستاده بود و برای پیدا کردن طرحی مناسب از گوگل استفاده کردم و خوشحالم که مورد پسندتان قرار گرفته.
      موفق باشید زهره..

Comments are closed.