فرهنگ کسرایی، بازیگر و نویسنده هنرمند تبعیدی ایران درگذشت!

اگر به دنبال من هستید ، مرا در قلب های خود جستجو کنید. اگر جایی برای ماندن در آنجا پیدا کردم ، با شما به زندگی ادامه خواهم داد.
(راینر ماریا ریلکه)

فرهنگ کسرایی یکی از چهره های شاخص و با استعداد شگرف هنری ایران در تبعید بود که متاسفانه زندگی دشوار تبعیدی و سالها مبارزه با بیماری سخت کلیوی اجازه شکفتن به این گل پر پر شده نداد و او خیلی خیلی زود از میان ما رفت.
کانون فرهنگی خیام برای آخرین بار در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۱۲ میزبان فرهنگ کسرایی و همکار و همراه هنری او مسعود دریا در جشنواره ای که درشهر مونیخ برگزار کردیم بود.
در این برنامه فرهنگ کسرایی برنامه طنزی به زبان آلمانی همراه با موسیقی بسیار زیبای مسعود دریا اجرا نمودند که این برنامه چه در میان مهمانان ایرانی و چه در میان مهمانان آلمانی بسیار خوش درخشید و این دو هنرمند خاطره بسیار زیبا در شهر مونیخ از خود بجا گذاشتند.

فرهنگ کسرایی در سال ۱۳۳۹ در تهران دیده به جهان گشود در سال ۱۳۵۹ به آلمان کوچ کرد او از یکی از موسسین تآتر میترا ،تآتر تندیس و از دست اندکاران رادیو محلی صدای آشنا در فرانکفورت بود.
او چند سالی در دانشگاه فرانکفورت ادبیات آلمان و تاریخ هنر تحصیل کرد و از سال ۱۹۸۷ به تئاتر روی آورد. در شهر فرانکفورت با زنده یاد فرهاد مجد آبادی از پیشکسوتان تاتر ایران و همچنین در فیلم کشتی راین با بصیر نصیبی بنیانگذار سینمای آزاد ایران همکاری نمود. از دیگر همکاران نزدیک او می توان از علی کامرانی ترانه سرا و بازیگر و منوچهر رادین و بسیاری دیگر از گروه های تاتری (دریچه و اینه و …) و دست اندرکاران تاتر ایران در تبعید نام برد.
از فعالیت های او به عنوان کارگردان تاتر می توان از نمایش موزیکال “طوفان عشق خون آلود بر اساس متنی از صادق هدایت نام برد که خود او نیز ان را اجرا کرده است.
علاوه بر کار بازیگری و کارگردانی تاتر، فرهنگ کسرایی در ادبیات نیز قلم ویژه خودش را داشت و در نوشتن شعر و نمایش و داستان بسیار فعال بود. در ماه های اواخر زندگیش در فکر نوشتن یک فیلم نامه و ساختن آن فیلم بود که متاسفانه بیماری مهلک به او فرصت این کار را نداد.
از آثار ادبی فرهنگ کسرایی «چهار کتاب و نیم» منتشر شده است. او درباره‌ی عنوان آخرین کتابش گفته بود: «عنوان این کتاب، خواننده را کنجکاو آن نیم دیگر می‌کند که نیست و یا آن نیم زائدی که آویزان چهار است.» روایت فرهنگ کسرایی تصویری از دغدغه‌های انسانی‌ست که به این نیمِ سرگردان می‌پردازد. او خودش، درباره‌ی شخصیت‌های «چهار کتاب و نیم» گفته است: «انسان آویزان به اینجا و اکنون که جستجو‌گر است و عاشق.»


کتابها:
گسست مجموعه داستانهای کوتاه با آرش گرگین
مارمولک پاره داستانهای کوتاه
تو پاره پاره ها، داستانی از کودکی تا فریاد
کابوسهای طلائی پاره داستانهای کوتاه بین خواب و بیداری
نمایشنامه
تو (تک گوئی ِ نمایشی با سازهای کوبه¬ای)
پرداخت و بازسازی برای صحنه از کتاب ” تو ”
دگردیسی مارمولک
نمایش کوتاهی performance با همراهی پیتر شک(نگارگر و پیکرساز) به زبان آلمانی
طوفان عشق خون آلود و جنگ آقام (پیش پرده خوانی و نمایشی موزیکال)
پرداخت و بازسازی دو قضیه از وغ وغ ساهاب (هدایت) و یک داستان کوتاه از (صادق چوبک) برای صحنه
«چهار کتاب و نیم» را انتشارات آیدا سال ۱۳۸۹ در شهر بوخوم، در آلمان منتشر کرده است. در شناسنامه‌ی کتاب، زیر نام نویسنده تعداد کلمات این کتاب هم به تأکید آمده است: ۲۱۳۷۲ کلمه که کنایه‌ای در خود نهفته دارد.

آخرین سروده ای است که فرهنگ سه روز پیش در دیوار فیس بوک از خود به یادگار گذاشت:
شیر در قهوه ام شّر شده
اویش بُرانده تلخش کرده
شکر هم مزه اش رفته
فنجانم ریختش درهم شده
همه جیز برهم شده
پنجره را باز میکنم
اتاقم رنگ میبازد در سکوت
پگاه هم که بی رمق است
خوب است که این شکوفه گیلاس هست!

سینمای آزاد و کانون فرهنگی خیام درگذشت فرهنگ کسرایی را به خانواده و دوستان و همکاران و جامعه هنری تسلیت می گوید.
 ۹ آوریل ۲۰۱۲

منابع: https://www.radiozamaneh.com/35851
https://www.radiozamaneh.com/498033

Print Friendly, PDF & Email
Balatarin