فیلمفارسی سازان بعد از ظهور انقلاب اسلامی: از بصیر نصیبی


بعد از به قدرت رسیدن اخوندها سینمای متداول ایران یعنی همان فیلمفارسی سازان هم به تکاپو افتادند تا در دل اخوند جایی بیابند. بعد از اینان نوبت سینمای روشنفکرانه فرارسید که بخشی از انان هم خودشان را به جمهوری اسلامی وصل کرد ند. ما در مورد هر دو جریان سینما در ایران بهنگام نزول ج. ا بار ها صحبت کرده ایم، الان در شرایطی هستیم که دیگر همه در های اصلی وفرعی بر روی نظام داعشی بسته شده است ،مردم عراق و لبنان هم علیه دولت های وابسته شان طغیان کرده اند. پیامد معدوم شدن یکی از مهره های کثیف و اصلی نظام داعشی قاسم سلیمانی .ایا علاوه بر شادی ای که برای مردم عراق بهمراه دارد ، به وارد کردن ضربه نهایی به نظام داعشی هم بهره ای میرساند ؟ بررسی این مسئله بعهده سازمان ها و فعالان سیاسی است .اما بهر صورت نباید به این مسئله در حدی بها دهیم که تاثیرجنبش خونین ابان کم رنگ شود . حالابر می گردیم به مسئله خودمان.
گفتیم که بعد از ظهور آخوند ها فیلمفارسی سا زان هم در تلاش بودند تاحذفشان نکنند ما این بار در باره فیلمهایی که این گونه سینماگران سرهم بندی کردند وعاقبت کارشان کمی صحبت میکنیم.
صفحات مجلات ان زمان پر بود از توبه نامه هایی که هنرمندان سینما از گذشته خود اظهار پشیمانی میکنند وقول میدهند که از این پس در خدمت انقلاب اسلامی باشند فریاد مجاهد/ نخستین فیلمی است که ادعا دارد محتوایش در خدمت اسلام وانقلاب اسلامی است. بهمن مفید هم در فیلمی میخواهد نقش روحانی ای را بازی کند که در هنگام فیلمبرداری در کاشان کتک مفصلی از امت در صحنه نصیبش میشود.سیروس الوند هم فیلمی با عنوان نفس بریده/ را که اواخر نظام پیشین ساخته بود با شرکت بهروز وثوقی در میدان ژاله سابق به روی صحنه می اورد که امت تحمل چهره اقا بهروز را نمیکنند.
نخستین بازیگروکارگردانی که توبه نامه مینویسد ایرج قادری است او اجازه مییابد فیلمی به نام برزخی ها /را بچرخاند( البته مسئله به این سادگی هم نیست که یک بار توبه کند وخلاص نه بار ها باید توبه اش را تکرار کند وفیلمهایی را هم که ساخته روی هر صحنه اش تمرکز میکنندوهر جا حس کنند تمردی شده حذف میکنند بی انکه به سازنده هم اجازه اظهار نظر بدهند ) فردین هم تا دوران خاتمی در خواست توبه نکرد اما با رویت اخوند عبا شکلاتی دل از دست داد ، نامه بلند بالایی به رهبر نوشت از او در خواست کرد که با برگشت وی به سینما موافقت کند.فردین در این نامه ادعای دیگری را هم مطرح میکند با این محتوا که گنج قارون فیلمی ضد حکومت شاه! بوده است . اما این شگرد هم کار بردی ندارد او همچنان در انتظار بازگشت میماند تا عمرش بسر میرسد. در همین دوره ناصرملک مطیعی.مرتضا عقیلی ورضا بیک ایمانوردی هم اجازه کار نمیگیرند . بیک ایمانوردی از ایران میگریزد وتا پایان عمرش ضد حکو مت باقی میماند.
لیست بلند بالایی از بیکار شده های سینما در نشریه نسیم منتشر میشود که چند تایشان را با ذکر دلیلی که برایشان تراشیده اند نقل میکنیم:
اکبر عبدی: جرم : تقاضای دستمزد بالا! ، رضا رویگری پیدا شدن تئاتر های ضبط شده از او مربوط به دوران طاغوت، نیکی کریمی.جرم: سوپر استار شدن! وجدا شدن از همسر. جمشید طاهر پور کله تیغ انداختن. انتخاب نام هنری برای خود، ابوالفضل پور عرب جرم :محبویت وتقاضای غیر متعارف !از بازیگر زن نقش مقابل . گوهر خیر اندایش:جرم: خوش وبش بیشتر از حد در جشنواره یزد ،فاطمه معتمد اریا جرم : شرکت در میهمانی خصوصی.، ایرج طهماسبی وحمید جبلی جرم: مشابه فاطمه معتمد اریا. کمند امیر سلیمانی شرکت در ویدئوی حرکات موزون (رقص ) و… که البته این دلایل بیشتر به جوک شبه است. ابلهانه واحمقانه هم هست اما عین واقعیت است و نشریه نسیم در جمهوری اسلامی منتشرش کرده است .وقتی جمهوری اسلامی فیلمی را توقیف میکند به دلیل نگاه نا نجیبانه دوربین به زن بار دار خوب دلایلی که برای مجرم شناختن سینماگران می اورد هم با معیار های نظام داعشی وکثیف جمهوری اسلامی همخوانی دارد. چند فیلم از صد فیلمی که سازندگان ان انواع واقسام ترفند را میزنند بلکه دل اخوند را بدست اوردند اما ناکام میمانند را هم نقل میکنیم / سرباز اسلام.ک. امان منطقی محتوا: یک مبارز مسلمان به همراه خواهرش با عوامل ساواک در گیر میشوند،از فریاد تا ترور/ ک :منصور تهرانی محتوا: راننده رئیس دادرسی ارتش ورضا در گروه مبارزان ماموریت پیدا میکنند که رئیس دادرسی را ترور کنند .،طلوع انفجار ، ک: پرویز نوری،. رسول مبارزی بوده که بوسیله دومامور ساواک به قتل میرسد. ، فیلم خانه عنکبوت. که فیلمنامه اش را مسعود بهنود مینویسد ودر تمام مراحل تهیه هم این نا انسان پست وفرصت طلب دخالت دارد ،برنج خونین که داستان ان خیلی مضک است کرم ساقه خواربوسیله عیادی امریکا به مراتع برنج اورده میشود ،عوامل ساواک بر انند که هر کس را که از ماجرا پرده بردارد نابود کنند. اما این گونه خوش خدمتی ها چنان عیان است که عوامل جمهوری اسلامی باورشان نمیکنند فیلمهایشان توقیف وخودشان را حذف میکند. در همین زمان میر حسین موسوی در باره بازیگران بقول خودش دوره طاغوت میفرماید: کسانی که قویا در خدمت نظام طاغوت بوده اند نبایددر فیلم ظاهر شوند. واما سید محمد خاتمی که بعدا رهبر تمدن ها شد فرمود: کسانی که مروج فرهنگ ضد اسلامی بوده اند نباید کار فرهنگی سپرد حتا اگر توبه کرده باشندوخلاصه این که اینان بازی نخواهد کرد وفیلم نخواهند ساخت باید عطایشان را به لقایشان. بخشید. حالا زاد گاه ما در استانه تحولی کار ساز قرار گرفته است .دیدیم که همانگونه که جمعی از خانواده سینما در اغاز نظام اسلامی فرصت طلبانه به سوی اخوند چرخیدند.هنرمندان دوم خرداد ی بهره مند از جمهوری اسلامی هم با وقاحت خودشان مردمی می نمایانند . این با شورا ها وتشکیلات جانشین است که با تشکیل دادگا ههای مترقی و پیشروقضات واقعا مستقل به کارنامه فرهنگی ۴۰ ساله جمهوری اسلامی رسیدگی کند.انان که از هر نوع الودگی جدا بوده اند به زندگی عادی خودادامه دهند وانها که در چاپیدن اموال عمومی مشارکت داشته اند.دزدی هایشان به مردم برگردانده شود .این مبالغ میتواند خرج ساخت سالن سینما در سراسر ایران بشود. چرا که برای نمونه با برگرداندن پولی که مجبد مجیدی ذوب در ولایت ویکی از فاسد ترین کارچرخانان سینمای اسلامی برای نوار بی ارزشی به نام محمد رسول الله به جییب زد میتوان بودجه فرهنگی یک سال را تامین کرد. در این زمینه باز هم با شما یاران سخن خواهیم گفت.

Print Friendly, PDF & Email
Balatarin