اصل
چهارم - كيفيت اجراء حد
ماده 99 - هرگاه زناي شخصي كه داراي شرايط احصان است
با اقرار او ثابت شده باشد هنگام رجم ، اول حاكم شرع
سنگ مي زند بعدا" ديگران ، و اگر زناي او به شهادت
شهود ثابت شده باشد اول شهود سنگ مي زنند بعدا" حاكم و
سپس ديگران
ماده
102 - مرد را هنگام رجم تانزديكي كمر و زن را تانزديكي
سينه در گودال دفن مي كنند آنگاه رجم مي نمايند.
ماده 104 - بزرگي سنگ در رجم نبايد به حدي باشد كه با
اصابت يك يا دو عدد شخص كشته شود همچنين كوچكي آن
نبايد به اندازه اي باشد كه نام سنگ بر آن صدق نكند.
http://www.dadkhahi.net/law/Ghavanin/Ghavanin_Jazaee/gh_mojazat_eslami.htm
در
چند هفته اخير، پس از بروی صحنه آمدن فیلم " سنگسار
ثریا م."، يک روند "نقادانه" " فرهنگی - هنری" در
"نشریات ايرانی" در جريان بوده است. نگاهى به نشريات
جمهوری اسلامی در داخل ایران و نشریات متعدد طيف
سهامدار، طرفدار، هوادار، جاده صافکن (لابی) جمهوری
اسلامی در خارج کشور، به وجود چيزى صحه ميگذارد. هرچند
در اينکه "نقد فیلم" کلمه مناسبى براى توصيف اين روند
باشد، جاى ترديد جدى هست. در پشت پرده، جاییکه بيان
حقيقت آزار دهنده نیست، ميتوان اين روند را يک روند
"ایرانیزه کردن" حاکمیت اسلامی توصيف کرد. اما در
انظار عموم، جايى که، انسانیت مد نظر است، اين روند
تهاجمی شووینیستی – اسلامیستی: به مقوله انسان، حقوق
انسانی بطور کلى و زن، برابری حقوق زن و جایگاه زن
در جامعه، بطور اخص، را میبایست ثبت کرد.
"سنگسار
ثریا م." فیلم جدید سیروس نورسته، فیلمساز ایرانی
مقیم آمریکا، در فستیوال فیلم تورنتو کانادا در بخش
دیسکاوری از 7 تا 12 سپتامبر به نمایش درآمد. علاوه بر
شهره آغداشلو و جیم کویزل، پرویز صیاد، ویدا قهرمانی،
نوید نگهبان و علی پورتاش نیز در این فیلم بازی دارند
- نقش ثریا را نیز بازیگر جوانی به نام مژگان مارنو
ایفا میکند. تهیه کننده اصلی این فیلم، کمپانی «ام
پاور پیکچرز» است و فیلمنامه آن را سیروس نورسته به
همراه همسر خود بتسی گیفن نورسته، فارغالتحصیل
فیلمنامه نویسی از دانشگاه میامی، نوشته است. سیروس
نورسته فارغالتحصیل سینما از دانشگاه یو.اس.سی
آمریکاست و سابقه بیست سال فعالیت تلویزیونی و سینمایی
دارد. اما فیلم «سنگسار ثریا» نخستین فیلم سینمایی
اوست.
نورسته کارگردان ایرانی مقیم آمریکا در توضیح این فیلم
میگوید: "داستان ثریا یکی از داستانهایی است که
درمورد زنان بیشماری در ایران اتفاق افتاده و هنوز هم
ادامه دارد. این فیلم آزار زنان ناشی از اتهامهای
ناروا و نادیده گرفتن حقوق آنان به تصویر درآمده که
باید بابت زدودن این چهره ناروا عذاب و رنج زیادی تحمل
کنند. این فیلم درمورد زنان بیصدایی است که تنها سلاح
آنها بیگناهی و شرافت است و با نیروهای متعصب ظالمی
که شهر آنها را به تاراج بردهاند، هیچ همخوانی ندارند".
فیلم بر اساس کتابی به همین نام، نوشته فریدون
صاحبجمع، ساخته شده که در سال 1994 منتشر شده و
ماجرای آن در مرداد 1365( ماه آگوست سال ۱۹۸۶)اتفاق
میافتد.
فریدون صاحب جم در کتابش اینگونه آغاز میشود:
در
روز ازدواج شاه با ملکه ثریا دختری بدنیا آمد که ثریا
نامیده شد....."
..."
داستان فیلم درباره سفر یک روزنامهنگار فرانسوی به
دهکده کوهپایه در پنجاه و شش کیلومتری کرمان در جنوب
غربی ایران است. وی در آنجا با زنی به نام زهرا ( شهره
آغداشلو) آشنا میشود که خواهرزاده اش، ثریا 35 ساله،
را روز قبل به جرم " اتهام به زنا" سنگسار کردهاند.
از آنجاییکه ثریا به جرم "اتهام به زنا" سنگسار شده
است، دفن جسد او در گورستان "جایز نیست؛ بنابراین،
زهرا، پنهانی، با یاری زنان دهکده جسد ثریا را در کنار
رودخانه رها کرده که شوربختانه، طعمه سگان گرسنه دهکده
میشود.
فیلم با بازگشت به عقب ( فلاشبک)، از زبان زهرا
ماجرای "سنگسار ثریا"، این جنایت هولناک را، به نمایش
میگذارد. زهرا ماجراي سنگسار ثریا را براي روزنامه
نگار باز ميكند، و از او میخواهد که فرياد مظلوميت
ثریا را ، که روایت زنان بیشماری است، به گوش جهانيان
برساند.
زهرا داستان را اینچنین روایت میکند: علي شوهر ثريا
هوس می کند كه با دختربچه ای 14 ساله ازدواج كند اما
چون توان مالي برای پرداخت مخارج دو خانواده را
ندارد، تصميم ميگيرد كه همسرش ثريا را طلاق دهد! ثريا
با داشتن 4 فرزند نگران مخارج زندگياش و آینده
فرزندانشان است و با تقاضای علي مخالفت ميكند. علي
پس از کتک زدن ثریا، به آخوند روستا مراجعه میکند واز
او کمک میطلبد؛ آخوند روستا به ثریا پیشنهاد صیغه
میکند! با دخالت زهرا، آخوند روستا پا بفرار میگذارد و
در حین فرار تهدید به تلافی میکند. در پایان علی با
همکاری آخوند روستا و با پاپوش "تهمت" به "زنا" زمینه
"سنگسار ثريا م." را می چیند!
از آنجاییکه بلیطهای فیلم "سنگسار ثريا م." پیش فروش
شده بودند، برای تماشای فیلم بمدت 2 ساعت در صف انتظار
"بدون بلیطها"، چون دیگر "مشتاقان" منتظر ماندم. در
نهایت پیش از شروع فیلم در ردیف اول جای گرفتم. در
تمام مدت نمایش فیلم، سکوت مرگباری در سالن سینما حاکم
بود؛ سکوتی پر انتظار، در انتظار سرانجامی شُوم -
انتظاری به درازای سفر "مسافرین" قطارهای "آشویتس"!
ناگهان "یکی بود یکی نبود "، "جشنواره سنگ پرانی "، "
قانون شرع بود"، "سنگ بود"، "پدر بود"، "شوهر بود"،
"حاکم شرع بود"، "فرزند مذکر بود" و ....... اما
"انسان و انسانیت نبود"!
بر خلاف فیلمهای "هالیوودی "سنگسار ثریا م." "قهرمانی"
نداشت.
نمایش این فیلم واکنشهای متفاوت و قابل انتظاری را در
داخل و خارج از ایران برانگیخته است خبرگزاریها و
منابع رسمی جمهوری اسلامی از آن به عنوان یک فیلم "ضد
ایرانی دیگر از سوی هالیوود" نام بردهاند که "در جهت
اهداف آمریکا و با هدف تخریب چهره ایران در غرب" تهیه
شده است.
برخی از نشریات و کلمات کلیدی:
خبرگزاری آفتاب "..... فیلم ضدایرانی ،...به ادعای
سازندگان آن بر مبنای رویدادی واقعی ساخته شده..."
خبرگزاری انقلاب اسلامی "..... "اهانت آشکارای هالیوود
به اسلام" فیلم ضدایرانی ،...به ادعای سازندگان آن بر
مبنای رویدادی واقعی ساخته شده..."
خبرگزاری مهر"..... فیلم ضدایرانی ،...به ادعای
سازندگان آن بر مبنای رویدادی واقعی ساخته شده..."
دنیای ورزش (تورنتو شماره 168) "..... فیلم ضد ایرانی
،...به ادعای سازندگان آن بر مبنای رویدادی واقعی
ساخته شده..." (سردبیر کورش تشت زر)
دنیای
ورزش (تورنتو شماره 169) "..... اقدام ضدایرانی
،..مضمون تخیلی از سنگسار در ایران...فیلم مضحک و غیر
قابل باور... فیلم ضد ایرانی – اسلامی ..." (سردبیر
کورش تشت زر)
نشریه شهروند (تورنتو شماره 1194) " .. ...«سنگسار
ثريا م.» كه فيلم مبتذلى است در سطح برنامههاى
تلویزيونى فارسى لوس آنجلس. بررسى اين فيلم را به
خودشان وا مىگذارم. " به قلم برادر شهرام تابع محمدی
جالب اینجاست که برادر شهرام تابع محمدی در همان مقاله
از سمیرا مخملباف (سازنده فیلم «اسب دو پا») انتقاد
میکند: "... همينجا جا دارد كه اين را هم اضافه كنم
كه استفاده از بازيگرى كه در زندگى واقعىاش عقب
افتاده است براى ايفاى نقشى كه به صراحت تحقيرآميز است
عملى غير انسانى و غير اخلاقى است. رسم انسانى بر اين
است كه براى چنين نقشى از يك بازيگر واقعى استفاده كرد
كه تنها به ايفاى نقش يك انسان تحقير شده مىپردازد.
استفاده از آن نوجوان عقبافتاده براى ايفاى نقش
خودش يك سوءاستفاده غيرانسانى از كسى است كه توانايى
لازم براى تشخيص خوب از بد را ندارد..." (تاکید ها از
من)
"همينجا
جا دارد" از برادر شهرام تابع محمدی و دیگران پرسید
آیا در ادبیاتتان "سنگسار ثریا م." این توحش و
بربریت، " به صراحت تحقيرآميز است" یا نه؟ آیا این
جنایت در قاموستان "عملى غير انسانى و غير اخلاقى
است" یا نه؟ آیا این مجازاتی است "اسلامی یا ایرانی"؟
از چه زمان "اسلامی" و "ایرانی" با هم مترادف شدند؟
(
البته از جماعت توده ای – اکثریتی در شهروند بیش از
این انتظاری نیست، از "سنگ" تا "سلاح سنگین" تسلیح
میکنند – "تقیه" هم میکنند)!
پسنویس
به هنگام چاپ این مقاله، نشریه "دنیای ورزش" تورنتو،
شماره 170 ، بدستم رسید، باز هم مطلبی در مورد "سنگسار
ثریا م." و این بار به قلم آرش عزیزی (ویراستار "دنیای
ورزش" تورنتو) در صفحه 77 - که بند را بی هوا به آب
داده بود. ایکاش این برادران "ورزش پرست" "دنیای
ورزش" پای از گلیم خود درازتر نمیکردند و با مدال
صادراتی "ایرانی – اسلامی" در"رختکن" یا "پشت نیمکت
ذخیره ها" به خود می لولیدند و میدان را برای دیگر
"مجلات" و "دکانهای" "ایرانی – اسلامی" ازجمله "هدی،
اعتبار، زن روز و ....." خلوت میکردند. باری از نوشته
آرش عزیزی استنباط می شود که ایشان هنور فیلم را ندیده
اند و در انتظار اکران فیلم هستند - "اما شاید" نظرمند
باشند!
ایشان
مطلبش را با عباراتی متناقض، زیرکانه، نادرست و توهین
آمیز به نویسنده، بازیگران و کارگردان اینگونه آغاز
میکند: "....بازهم موضوعی از کشورمان، ایران، دستمایه
فیلمی هالیوودی شد .... نورسته، کارگردان جنجالی
آمریکایی است.... [نورسته] بیشتر به عقاید محافظه
کارانه و راستگرایانه خود معروف است.... صاحب جم
روزنامه نگاری فرانسوی است.....پدر او [صاحب جم] از
سفرای سابق جمهوری اسلامی است.... صاحب جم رمانش را بر
اساس اتفاقی واقعی نوشته....ثریا و مرگ خونین اوست که
همین دو هفته پیش اتفاق افتاده. ماجرای خونین ثریا
پرده از قدرت سیاه شرایط عقب مانده ی اجتماعی، قانون
غیر مدنی و تحت لوای قانون اسلامی بر
میدارد...مشهورترین ستاره ی این فیلم شاید شهره ی
آغداشلو، بازیگر ایرانی تبار هالیوود است...شهره پس از
سال 2003 که با بازی در "خانه شن و ماسه" اسکار را
دریافت کرد* ...اما شاید نکته ی جالب تر این فیلم شرکت
پرویز صیاد، بازیگر نام آور و بزرگ ایرانی باشد...
صیاد پس از سر کار امدن جمهوری اسلامی و فرار از ایران
فعالیتهای سینمایی بسیار اندکی داشته...بهرحال سنگسار
ثریا میم یک نکته ی مثبت اگر داشته باشد جلب نگاه ها
به سمت مسیله ی سنگسار در ایران است که قبلا مبارزه
های بسیاری علیه آن شده و از جمله کمیته ی بین المللی
علیه اعدام و سنگسلر در اروپا و سایر نقاط جهان این
مسأله را مطرح کرده اند. اما در این فضای سیاسی باید
منتظر اکران فیلم باشیم تا ببینیم از چه زاویه ای به
این مسأله پرداخته شده...."
*
شهره ی آغداشلو هنوز اسکار دریافت نکرده است.
)تاکید
ها از من(
نظرات خوانندگان در اینترنت
"حضرات
حکومتی در ایران تا به حال هر کاری بر خلاف میلشان بود
ضد اسلامی مینامیدند . حالا که این برچسب کارایی ندارد
برچسب ضد ملی و ضد ایرانی را جایگزین آن کرده اند در
حالی که این فیلم ربطی به تمدن ایرانی تداشته و مربوط
به یک مجازات اسلامیست"
"تهيه
فيلم از رويدادي که بخشي از مجازات اسلامي است و
رسمأدر قوانين دادگستري جمهوري اسلامي منظور شده
وبارها و بارها اجرا شده است،چرا بايد ضد ايراني تلقي
شود؟"
"این
فیلم ضد ایرانی نیست بلکه آنچه استنباط می شود این است
که چگونه می توان یک ملت را اینگونه اهریمن صفت نگاه
داشت. چشمان و دلهایی که آکنده از شهوت است سر و صورت
انسانی را با سنگ له می کنند. آنچه باید له می شد چیز
دیگریست که نه تنها له نشد بلکه کنون به دیوی بد هیبت
مبدل شده است تا ته ماندهای فرهنگ ایرانی را ببلعد و
بجایش این را پس دهد"
"اگر
بد است و مایه آبروریزی پس چرا می کنید؟ اگر قانون
الهی است و لازم الاجرا چرا از نشان دادنش ناراحتید؟
مگر همين پارسال جعفركياني بيگناه را قاضي جمهوري
اسلامي سنگسارنكرد وخودش نيز درسنگساراوشركت نكرد؟ من
آن عمل را ‹‹توحش›› ناميدم. بگذار ساير مردم دنيا نيز
شاهد توحش جمهوري اسلامي باشند. آنكس راكه حساب پاكست،
ازمحاسبه چه باكست؟"!
نمونه های مستندی از سنگسار زنان بر روی سایتهای
اینترنتی در دسترس است
http://www.youtube.com/watch
به نقل از ماهنامه روشنگر چاپ کانادا
shiravand_mf@yahoo.com
آدرس ایمیل |