You should install Flash Player on your PC

گفتگو ی کوتاه با وودی آلن

ازدیگران

 خانه نخست

  سینما در سایتهای دیگر  ( از سایت برش های بلند)

  گفتگو ی کوتاه با وودی آلن

faridabbasi@gmail.com

 ترجمه فرید عباسی

وودی آلن پس از "امتیاز نهایی" بار دیگر به آن فضای تاریک جنایی در "رویای کاساندرا" بازگشته است. تریلژی جنایی که نشان می دهد دوبرادر فقیر چه کاری را برای ثروتمند شدن (یا حد اقل نزدیک شدن به آن) انجام می دهند و یا اینکه عموی ثروتمند آنها چه کاری را برای آنها فراهم می کند تا از کم پولی به دور باشند. آلن فیلم تحسین شده "امتیاز نهایی" را که درامی بود درباره هوا و هوس، تقدیر و شانس در سال 2005 ساخت. ولی این بار تعهدش کمتر درباره زنان و مردان است و بیشتر درباره این است که چقدر وفاداریهای خانواده، از هم گسیخته و دور می شوند. وودی آلن اکنون در نیویورک مشغول کارهای نهایی فیلم اسپانیایی اش  است. فیلمی رمانتیک-کمدی با بازی اسکارلت یوهانسن و خاویر باردم.

مصاحبه زیر برگرفته از سایت سینمایی پریمیر است.

سوال: این روزها مشغول چه کاری هستید؟

آلن: فعلا مشغول مصاحبه با خبرنگاران درباره "رویای کاسندرا" هستم، چون اکنون در دسترس هستم و می خواهم که با مردم هنگام اکران فیلم باشم.

سوال: تدوین و میکس پروژه ی اسپانیایی تمام شده است؟

آلن: کار تدوین که تمام شده است ولی هنوز میکس آن مانده، در واقع هنوز در اواسط میکس و تصحیح رنگ فیلم هستیم.

سوال: اخیرا یه جایی خواندم که استیون اسپیلبرگ برای هر برداشتش 5 نسخه آماده می کند. شما چطور؟

آلن: نه، من فقط یک بار کات می دهم و نه بیشتر و در تمام فیلم هیچ وقت دوبار کات نمی دهم. ممکن است صحنه ای را تغییر، کوتاه و یا خارج کنم ولی اصولا اولین کات مستقیماً وارد نسخه نهایی فیلم میشود.

سوال: میگویند که شما بعد از کارهای اولیه فیلم دیگر فیلم هایتان را تماشا نمی کنید و میلی هم به دوباره دیدن آنها ندارید؟

آلن: هنگامی که در حال کارهای آخری فیلم مانند ندوین و میکس و... هستم فیلم را مرور می کنم و بعد از چک کردن آنها احتمالا آخرین باری است که صدای فیلم را میشنوم.

سوال: هیچ وقت هنگام ساختن چنین فیلم های جنایی تصمیم گرفته اید که مزاح هایی را به آن بیفزایید تا از آن وجه تاریک و سرد اش کمی فاصله بگیرد؟

آلن: در کل یک بار. در این فیلم چند صحنه کمیک و خنده دار وجود دارد. همانند "امتیاز نهایی"، صحنه ای که جاناتان رایس سعی داشت که قبل از کشتن پیرزن اجزای اسلحه را به هم وصل کند ولی اجزای آن در می رفتند و او نمی توانست به خوبی آنها را وصل کند و درست در لحظه آخری موفق به این کار می شود. این جا هم یه همچین چیزی هست. برادرها می خواهند مردی را بکشند ولی کالین فارل می گوید " بیایید اول با مادرش صحبت کنیم، بعد او را بکشیم".

سوال: من مطمئن هستم که این روزها شما کنترل زیادی را روی فیلم هایتان دارید. ولی آیا شما از سوی کمپانی پخش کننده برای قراردادن بعضی چیزها درون نسخه DVD تحت فشار هستید؟

آلن: نه، زیر هیچ گونه فشاری نیستم و هیچ کس هم چنین پیشنهادی نمی کند. من فیلم را می سازم و سپس در اختیار پخش کننده می گذارم و آنها پس از اکران فیلم، نسخهDVD  آنرا وارد بازار می کنند. همواره از من می پرسند که چیزی برای قرار دادن تویDVD  دارید؟ پاسخ من همواره خیر است. ضمناً از آن دسته افراد هم نیستم که روی فیلم هایشان هنگام پخش فیلم توضیح قرار می دهند.

سوال: درباره چیزهایی که طرفداران شما دوست دارند چطور؟ مثلا ماندن صحنه های اضافی آنی هال. همان صحنه بازی بسکتبال.

آلن: نه. دیگر این چنین چیزهایی وجود ندارد. فکر کنم آن صحنه ها همان 20 سال پیش نابود شده اند.

سوال: واقعاً؟ پس درباره صحنه های اضافی چطور؟

آلن: ما برشهای ابتدایی که حذف شده اند را نگه می داریم ولی وقتی به تدریج تعداد آنها زیاد شد، آنها را دور می اندازیم.

سوال: برای شما مهم است که فیلم هایتان را کجا نمایش می دهند؟ مثلا روی پرده بزرگ یا تلویزیون؟

آلن: بله. ترجیح می دهم که فیلم هایم روی پرده بزرگ نشان داده شوند. این برای تمام فیلم ها صادق است. مثلا بعضی ها در اتاقی با تلویزیونی بزرگ نشسته اند و فیلم را با سطح کیفیت بسیار بالا و تصویر بزرگ نگاه می کنند و فرق زیادی هم با سینما ندارد ولی حقیقت این است که فیلم برای سینما ساخته می شود. تصاویری بزرگتر از سینمای خانگی با بیننده هایی که در خلال فیلم درباره آن نظر می دهند، می خندند و یا سروصدا می کنند. این یک تجربه اجتماعی است. خب، من دوست ندارم از ابتدا آن را از طریق DVD ببینند ولی کاری نمی شود کرد چون اکنون وضعیت و شرایط تغییر کرده است.

سوال: شما اکنون در منهتن هستید و در حال تدارک فیلم بعدیتان در نیویورک بعد از ساختن چند فیلم در خارج. چطور چنین تصمیمی گرفتید؟

آلن: دلم برای نیویورک تنگ شده بود. من اولین فیلم خارجی ام را (امتیاز نهایی) در لندن ساختم بخاطر اینکه از نظر مادی با هیچ کمبودی مواجه نبودم. من فیلم نامه را برای نیویورک نوشته بودم و آماده میشدم که آن را اجرا کنم ولی از لندن پیشنهاد شد که بودجه کافی را در اختیارم می گذارند که فیلم را در آنجا بسازم. بنابراین فوراً به آنجا رفتم. تجربه بسیار خوبی بود زیرا هوای مساعد و آسمان خاکستری لندن، برای برداشت ها فیلم بسیار مناسب بود. تابستان بعد هم به آنجا برگشتم و چند صحنه کوتاه را با اسکارلت که شخصاً برای خودمان بود فیلم برداری کردیم. بعد از آن دوباره به لندن برگشتم و رویای کاساندرا را ساختم. از بودن در لندن لذت می بردم و از جنبه مالی هم مشکلی نداشتم. بعد از بارسلونا پیشنهادی به من شد که می خواستند فیلمی را در آنجا بسازم. آنها هم پیشنهاد مالی خوبی کردند و من هم قبول کردم و این تابستان را در آنجا کار کردم.

سوال: تمام این ها کاربردی بود؟

آلن: بله، کاملا. الان می خواهم که فیلم بعدی ام را در نیویورک به مدت 8 هفته یا بیشتر بسازم. ولی بستگی دارد به این که چه کاری می خواهم انجام دهم. من به سادگی می توانم در کشورهای دیگر فیلم بسازم چون پول کافی در اختیار من می گذارند و اگر بتوانم پول کافی را به دست بیاورم آنگاه فیلم را حتما در نیویورک میسازم.

سوال: آیا اسکارلت یوهانسن به نوعی شاگرد شما محسوب می شود؟

آلن: اسکارلت دختر بسیار بسیار با استعدادی است. او خیلی زیبا، جذاب، مستعد و پرطرفدار است. او می تواند فیلم های کمدی و درام را بازی کند و در فیلمی که در طول تابستان گذشته در بارسلونا ساختم او فوق العاده بود. واقعا از کار کردن با او لذت می برم و هروقت که در فیلم نامه هایم جایی برای او پیدا کنم حتما خبرش می کنم. کار کردن با او بسیار آسان است و همیشه خودش را در اختیار کارگردان قرار می دهد (!). و هر وقت قسمتی برای او باشد اول به او خبر می دهم بعد به دیگران.

سوال: این روز ها برای دیدن فیلم به سینما می روید؟

آلن: من خودم یک سینمای شخصی، جایی که فیلم هایم را ویرایش می کنم دارم و معمولا فیلم ها را در آنجا می بینم. دستیارم مرا خبر می کند و فیلم ها را در آخر هفته به امانت میگرد. من هم مانند بیشتر آمریکایی ها دوست دارم که در آخر هفته ها فیلم ببینم.

سوال: مگر آن جو حاکم بر سینما را دوست ندارید؟

آلن: نه اینطور نیست. در طول این سالها کمی تنبل شده ام. سینما درست نزدیک خانه ماست و به راحتی می توانم آنجا بروم. تماشا کردن فیلم در سینمای واقعی را دوست دارم. از دیدن فیلم روی پرده بزرگ، کیفیت صدای خوب، و تمام این چیزها رالذت می برم. بعضی وقت ها هم با همسرم به سینمایی خلوت می رویم و فیلم می بینیم و خیلی هم کیف می کنیم.

 

 

ترجمه فرید عباسی