نظرات
خسرو دهقان در مورد
سینمای هنری ايران ( بخشی
از مطلب را انتخاب کرده
ایم)
عباس کیارستمی ادا در
میآورد
سينماي ما- خسرو دهقان
یکی از معدود منتقدان
سینمای ایران است که ملاک
نقدهایش، خود سینماست.
هرگز پای کارگردان خاصی
نایستاده و سلایق و
دوستیهای شخصیاش را با
نقدهایش نیامیخته است.
نقدهای او ساختار، روایت
و اسلوب داستان پردازی
فیلمها را به چالش
میکشد. سبک نقدش بیشتر
نئوفرمالیستی است. دهقان
تا به حال به خاطر نقدهای
رک و مستدلش از سوی تعدای
از منتقدان جوانتر مورد
شماتت قرار گرفته است
نظرات وی در مورد سینمای
هنری خواندنی است.
سینمای هنری چیست؟
در واقع میتوان در تعریف
سینمای هنری گفت که
سینمای غیرمردمی، غیر
بدنه وغیر رایج بخشی دارد
به نام سینمای هنری و
مثلاً بخش دیگری دارد به
نام سینمای مستند. ریشه
عمیقی هم در ارتباط بین
سینمای خاص و هالیوود
وجود هالیوود وجود دارد.
همیشه بین سینمای هنری و
سینمای کلاسیک هالیوودی
یک رابطه عشق و نفرت
جریان داشته و دارد.
منتقدان و فیلمسازان جوان
موج نو عاشق هیچکاک،
هاکسو رنوار بودند و در
عین حال اصول سینمای آنها
را به چالش کشیدند، مسخره
کردند و همه تعریف های
رایج را دور ریختند و
تعریفی جدید از سینما
ارائه دادند. در واقع
یکجور رفاقت رقابتی و
رقابت رفاقتی بین این دو
وجود داشته که رگههایی
از آن را تا به امروز هم
می شود دید.
سینمای هنری در ایران
سینمای هنری، الیت و خاص
یا سینمای روشنفکری از
آغاز سینما به شکل وجود
دارد تا امروز (برای
دانستن جزئیات باید به
کتاب های تاریخ سینما
رجوع کنید). سینمای هنری
در همه جای دنیا مخاطب،
تهیه کننده جشنواره،
تاریخ و قصهخاص خودش را
دارد. زیباییشناسی و
منتقد مخصوص به خود را
دارد.
مسئله سینمای هنری
هیچوقت گیشه نبوده و
نیست. چون خرجش کمتر است.
ادعایی هم ندراد.
نابازیگر دارد، ارزان
است، گریم و جلوههای
ویژه ندارد. با سینمای
تجاری هم تقریباً هم
زیستی دارد و قصد بلعیدن
سینمای تجاری را هم
ندارد. اما در ایران کسی
مثل آقای کیارستمی بر موج
این جریان سینمای هنری
جهان سوار می شود و
جشنوارههای هنری دنیا هم
که کیارستمی را کشف
میکنند، متوجه نمیشوند
که او ادا در میآورد.
کیارستمی هم خیلی آدم
باهوشی است و رگ خواب
جشنوارهها را پیدا
میکند و موفق هم میشود.
او ادامه جریانی است که
سهراب شهید ثالث آن را در
ایران شروع کرده است. (
توضیح ما: کارهای
کیارستمی برای آخوندها
بیشتر تقلید از شیوه کار
سهراب شهید ثلث هست تا
تاثیر از راه وروش او)
البته این سینما بد نیست
اما در مقایسه با سینمای
هنری جهان تقلبی و تصنعی
به نظر میرسد. سینمای
جهان تاریخچه عظیمی دارد.
گذشته و پیشینه طولانی
دارد که سینمای هنری از
دل این سینما بیرون
میآید اما سینمای ایران
این طور نیست...
منبع : همشهري جوان
*فروش میلیاردی نوار
متحرک ومبتذل اخراجیها را
چطور باید معنا کرد؟
پایان اکران
«اخراجيها3»در تهران با
6 میلیارد فروش
فيلم سينمايي
«اخراجيها3» به
كارگرداني مسعود دهنمكي
با فروش 6 ميلياردي به
اكران خود در سينماهاي
تهران پايان داد.
به گزارش فارس، امروز
فيلم سينمايي
«اخراجيها3» ساخته مسعود
دهنمكي
به اكران خود در سينماهاي
تهران پايان داد و با
فروش 6 ميليارد توماني از
پرده سينماها كنار رفت.
اين در حالي است كه اكران
اين فيلم در سينماهاي
شهرستانها ادامه دارد.
به گزارش فارس،
«اخراجيها3» در حالي به
رقم فروش 6 ميليارد
توماني
رسيد كه بسياري از
مخالفان فكري دهنمكي،
اين فيلم را تحريم كرده و
نسخه
قاچاق آن را روانه بازار
كردند.
خودشان می گویند:
*جشنوارهی فیلم در
جزیرهی بیسینما
برای یا دآوری، سرمقاله
شماره 53 نشریه سینمای
آزاد در ارتباط با
جشنواره کیش را به صورت
پ. د اف مرور کنید ،وقتی
ما آن مطلب را نوشتیم
هنوز این گزارش در
مطبوعات حکومتی منتشر
نشده بود.
http://www.cinemaye-azad.com/pdf/Samaghale-NO53.pdf
حالا
گزارش مطبوعات نطام را
بخوانید:
جشنواره فیلم کیش (۴
تا
۸
اردیبهشت) در حالی برگزار
شد که این جزیره یک سالن
سینمای نیمهفعال بیشتر
ندارد. هدفهای این
جشنوارهی پرهزینه از
جمله «مطرح کردن نام خلیج
فارس» و بررسی «نقش اسلام
در منطقه» عنوان شده است.
سازمان آمار ایران بر
اساس سرشماری سال
۱۳۸۵
جمعیت کیش را کمتر از
۲۱
هزار نفر اعلام کرده است.
این جزیره که یکی از
مناطق آزاد تجاری کشور
محسوب میشود سالانه
پذیرای یک میلیون گردشگر
است. مراکز خرید،
تفریحگاهها و دیدنیهای
کیش مهمترین جاذبههای
توریستی این جزیره هستند.
با توجه به شمار اندک
جمعیت بومی و عربزبان
بودن بخشی از آنها سینمای
ایران هیچگاه مخاطب زیادی
در این جزیره نداشته است.
تبدیل سالن دانشگاه به
سینما
"سینما
لبخند"، به عنوان تنها
مکانی که در جزیرهی کیش
گاهی به نمایش عمومی
فیلمهای سینمایی
میپرداخت، سالها تعطیل
شده بود. سازمان منطقه
آزاد کیش در سال
۱۳۸۷
با صرف
۲۰۰
میلیون تومان تنها سالن
این سینما را در مدت هفت
ماه بازسازی و در آذرماه
همان سال راهاندازی کرد.
سینما لبخند در زمان
افتتاح مجدد روزی سه سانس
به نمایش فیلم میپرداخت.
مسئولان ابراز امیدواری
کرده بودند در صورت
استقبال مردم نمایش فیلم
به هفت نوبت در روز
افزایش یابد. این اتفاق
نیفتاد و سینما لبخند
مجبور به کاهش
فعالیتهایش نیز شد.
سینما نخل نیز دیگر محل
نمایش فیلم در کیش بوده
که حدود پنج سال پیش به
فعالیت خود خاتمه داده
است. با توجه به جمعیت
کیش و شمار سالنها در
سراسر کشور این وضعیت
بسیار "طبیعی" به نظر
میرسد.
سالنهای
از دست رفتهی سینما
در ایران حدود
۲۰۰
سالن نمایش فیلمهای
سینمایی وجود دارد؛
تقریبا هر سالن به ازای
۳۷۰
هزار نفر. در سالهای
گذشته تعداد این سالن
بسیار بیشتر بوده و اکنون
به کمتر از نصف کاهش پیدا
کرده است. جواد شمقدری،
معاون سینمایی وزیر
ارشاد، در تیرماه
۱۳۸۹
اعتراف کرد که تعداد
سالنهای سینما در ایران
از
۴۵۰
به
۲۰۰
کاهش یافته است.
برای نمایشگاه فیلم کیش،
به جز سینما نخل که
دوباره احیا شده، چهار
سالن دیگر (دو سالن در
شعبهی دانشگاه صنعتی
شریف در جزیره و دو سالن
در مجتمع خلیج فارس)
تغییر کاربری داده
شدهاند که هیچ یک سالن
سینما نیستند. اینها
گوشهای از هزینههای
گزافی است که صرف این
جشنواره پنج روزه شده است.
دبیر این جشنواره، محمد
خزاعی، بیش از ده معاون و
مشاور دارد که تنها بخش
کوچکی از کسانی هستند که
از برکت وجود این برنامه
حقوقهای چند میلیونی
دریافت میکنند. به اینها
باید هزینهی سفر و اقامت
بیش از هفتاد مهمان خارجی
و صدها مهمان داخلی را
نیز افزود. تنها
۱۲۰
نفر به عنوان داور و
ارزیاب با این جشنواره
همکاری کردهاند.
مهمانی پرخرج کیش
جشنواره فیلم کیش که
مانند اغلب رویدادهای
فرهنگی در ایران صفت
بینالمللی را نیز یدک
میکشد در حالی برگزار
میشود که کمتر از سه ماه
از پایان کار جشنواره
فیلم فجر میگذرد. این
جشنواره بزرگترین رویداد
سینمایی کشور و محلی برای
عرضهی تولیدات هر سال در
این عرصه محسوب میشود.
مسئولان جشنوارهی کیش
برای جبران کمبود
فیلمهای تازه دست به
ابتکار کمسابقهای
زدهاند.
به گزارش خبرگزاری مهر،
محمد خزاعی سیام فروردین
در دومین نشست خبری
جشنواره که در تئاتر شهر
تهران برگزار شد گفت: «در
این جشنواره به
۱۳۲
فیلمساز مبالغی پرداخت
شدهاست تا بتوانند
فیلمهایی در زمینه این
منطقه تولید کنند (
نمیگوید چه مبلغ ؟ ما هم
گفته بودیم که این
جشنواره به کارگردانان
سینمای جمهوری اسلانی دست
خوش داده است تا همچنان
در خط امام وانقلاب باقی
بمانند)علاوه بر این
۲۰
فیلمساز خارجی هم برای
جشنواره کیش فیلم تولید
کردند.» این فیلمها
۲۶۲
ثانیهای هستند که به
گفتهی مسئولان حروف ابجد
واژهی "ایران" است.
برای این جشنواره چند
فیلم بلند از جمله "ایست"
و "جلفا ایستگاه اول" نیز
به ابوالفضل جلیلی و
عزیزالله حمیدنژاد سفارش
داده شده است. در
شناسنامه این دو فیلم،
تهیهکننده محمد خزاعی
عنوان شده است. برخلاف
این اطلاعات که توسط
روابط عمومی جشنواره
منتشر شده فیلمی که از
حمیدنژاد در کیش به نمایش
درآمد "استپانوس" نام
داشت...
جشنوارهی بدون تماشاگر
جشنوارهی کیش بیشتر به
یک مهمانی بزرگ و پرخرج
شبیه بوده که اهل سینما
نیز در آن شرکت
داشتهاند. خبرگزاری مهر
هفتم اردیبهشت در همان
حال که از سالنهای خالی
از تماشاگر خبر میدهد
اضافه میکند که مهمانان
جشنواره و خبرنگاران
خارجی به بازدید از پارک
تفریحی دلفینهای جزیره
رفتهاند. بنابراین
گزارش، مسئولان از ورود
خبرنگاران ایرانی به این
پارک جلوگیری کردهاند.
بازتاب این رویداد به
ظاهر سینمایی نیز در
رسانهها بسیار ناچیز
بوده است.
پایگاه اینترنتی جشنواره
کیش هشتم اردیبهشت گزارشی
را زیر عنوان «جشنواره
فیلم کیش از نظر پنج
رسانه معتبر جهان» و به
نقل از روابط عمومی منتشر
کرده که گویای بسیاری از
ویژگیهایی است که با
اهداف و شعارهای اعلام
شده ارتباطی ندارند. به
گزارش روابط عمومی
جشنواره، این "رسانههای
معتبر" یک خبرنگار و رئیس
دفتر شبکه اینترنتی
CCTV
چین، خبرنگار خبرگزاری
چینی شین هوا و تهیه
کنندهی تلویزیون المنار
لبنان بودهاند. رسانهی
پنجم "رئیس دفتر تلویزیون
آسوشیتدپرس در ایران"
معرفی شده است. او از
غیبت تماشاگران و مخاطبان
سینما در جشنواره ابراز
تعجب میکند، اما
میافزاید: «طبیعی است که
جزیره کیش، جزیره کوچکی
است و آدمهای کمتری در آن
ساکن هستند و یا اگر هم
ساکن هستند مسافر هستند.»
"دبیر
جشنواره در نقش "تراول چک"
نخستین جشنوارهی کیش
هشتم اردیبهشت کار خود را
پایان داد. ارزش این
برنامه در ارتباط با
سینما نمیتواند چیزی بیش
از اظهارات نمایندگان
"رسانههای معتبر" در
مورد زیبایی جزیرهی کیش
و غذاهای متنوعی باشد که
روابط عمومی جشنواره با
افتخار منعکس کرده است.
اهداف تعریف شده برای این
جشنواره، از جمله طرح نام
خلیج فارس یا برجسته کردن
آنچه «تعالیم حیات بخش
اسلام» عنوان شده، حتا در
گزارشهای رسمی نیز
بازتابی نداشته است.
جزیرهی کیش سالهاست که
به محل برگزاری
مهمانیهای پرخرج
شرکتهای تجاری و سفرهای
تفریحی ایرانیان تبدیل
شده است. آنچه را به
عنوان جشنواره فیلم در
این جزیره برگزار شد،
میتوان یکی از این
مهمانیها تلقی کرد که
پول آن از بودجهی عمومی
پرداخت شده است. بیهوده
نیست که دبیر جشنواره در
دومین نشست خبری خود با
اشاره به تعیین عنوان
"کیش" گفته بود: «البته
این اسم باعث دردسرهای
زیادی هم برای ما شد و من
را به عنوان یك تراولچك
نگاه میكردند.»
*بعد از برگذاری شبه
جشنواره های زجر، کیش،
شهر،خانه سینما ،همزمان
با قتل ،
شکنجه،تجاوز،وسرکوب دایم
در دولت مهر ورز
پادگانی، امنیتی،مافیایی
پرزیدنت دکتر احمدی
نژاد،
پنجمین جشن منتقدان
برگزار شد!
باز هم همان فیلمها، همان
فیلمسازان با کمی
جابجایی داوران جایزه
گرفتند ،تشویق وتائید
شدند..
فرهنگ سینما - مراسم
پنجمین جشن منتقدان و
نویسندگان سینمایی با
معرفی برترین های بیست و
نهمین جشنواره فیلم فجر و
سه تقدیر و بزرگداشت
برگزار شد.
به گزارش خبرآنلاین، این
مراسم دوشنبه 23 خرداد در
تالار ایوان شمس با حضور
جمع گسترده ای از
سینماگران شناخته شده و
همچنین منتقدان و
نویسندگان سینمایی برپا
شد و در ابتدای مراسم
خسرو دهقان برای سال ها
فعالیت در حوزه نقد نویسی
مورد تقدیر قرار گرفت.
مسعود کیمیایی به مناسبت
بیست و دو سالگی تولید
«سرب» تقدیر شد و عدنان
عفراویان بازیگر «باشو
غریبه کوچک» در کنار
تقدیری که از او صورت
گرفت خاطره همکاری با
سوسن تسلیمی و بهرام
بیضایی را یادآور شد.
( انگار یادشان رفته
همین عدنان وقتی کودک
بود در فیلم باشو.. شرکت
کرد پدرش را وادار کردند
از بیضایی شکایت کند که
فیلم بیضایی بچه شان را
از درس ومدرسه باز داشته
است، چهره سوسن تسلیمی هم
که به زعم مقامات سینمایی
جذاب بود ومجبور به فرار
شد، بهرام بیضایی که
همین حالاهم به سفر
طولانی رفته تا از چشم
مسئولین دور باشد)
در بخش اعطای جوایز بیست
و نهمین جشنواره فیلم فجر
برترین ها از نگاه هیئت
هفت نفره داوران شامل
آنتونیا شرکا، اسماعیل
میهندوست، سعید
قطبیزاده، کیوان
کثیریان، شاپور عظیمی،
ذبیح الله رحمانی و چیستا
یثربی برگزیدگان معرفی
شدند.
بهترین فیلم: «جدایی نادر
از سیمین» اصغر فرهادی
جایزه ویژه: «اسب حیوان
نجیبی است» سلیمان علی
محمد و «یه حبه قند» رضا
میرکریمی.
بهترین کارگردانی: اصغر
فرهادی «جدایی نادر از
سیمین»
جایزه ویژه: علیرضا
داودنژاد «مرهم»
بهترین فیلمنامه: بهرام
توکلی «اینجا بدون من»
دیپلم افتخار: امیر عربی
«سعادت آباد»
بهترین بازیگر اول زن:
ساره بیات «جدایی نادر از
سیمین»
دیپلم افتخار: طناز
طباطبایی «مرهم»
بهترین بازیگر اول مرد:
پیمان معادی «جدایی نادر
از سیمین»
دیپلم افتخار: رضا عطاران
«اسب حیوان نجیبی است»
دیگر نامزدها: حامد بهداد
«سعادتآباد»، پرویز
پرستویی «سیزده 59» و
مهدی هاشمی «آقا یوسف».
بهترین بازیگر مکمل زن:
ریما رامینفر «یه حبه
قند»
دیپلم افتخار: کبری
حسنزاده «مرهم»
بهترین بازیگر مکمل مرد:
شهاب حسینی «جدایی نادر
از سیمین»
دیپلم افتخار: امیر آقایی
«سعادت آباد»
بهترین فیلمبرداری: حمید
خضوعی ابیانه «یه حبه قند»
بهترین تدوین: هایده صفی
یاری «چدایی نادر از
سیمین»
دیگر نامزدها: حسن
حسندوست «یه حبه قند»،
بهرام دهقانی «اینجا بدون
من»، نازنین مفخم
«گلچهره» و محمدرضا
مویینی «سعادتآباد».
بهترین موسیقی متن: حامد
ثابت «اینجا بدون من»
جایزه خلاقیت و استعداد
درخشان (ویژه سینماگران
جوان و فیلم اولی): هومن
سیدی «آفریقا»
جایزه استفاده خلاقانه
از دستاوردهای فنی: هدیش
بیگدلی شاملو و عباس شوقی
(جلوههای ویژه
«خیابانهای آرام»)
اشتراک گذاری: |
|
|