مارا سفری فتاد بی ما
وانجا دل ما گشاد بی ما
"مولانا"
بازی: تیرداد سخایی
عکس: حمید صفایی
صدا: حسن بنی هاشمی
تصویر: سلیمان اف
نوشته کار، تدوین: آرمان
امید
تهیه شده در سینمای آزاد
ایران ـ بهار 53 ـ زمان
15 دقیقه
آرمان امیدازبچه های خوب
وخوش فکر سینمای آزاد بود
در سینمای آزاد 4 فیلم
تجربی ساخت ،باد زخمی،سی
مکتوب،مهرداد مرغ آبی
،باد زخمی وشب دار. شب
بیدار، همزمان با کار
فیلمسازی نمایشنامه نویسی
را هم آغاز وادامه داد که
نمایشنامه «زیتون »نوشته
او کار بسیار موفقی شد.
کار های سینمایی آرمان هم
متفاوتوتفکر انگیز بود،
اما برای نمونه مثل
کارهای بهنام جعفری
فیلمساز با استعداد دیگر
گروه همه پسند نبود ، چون
هنرمند متظاهری نبود
ودرآن جو وجو کنونی این
انسانها کارهایشان دیرتر
شناسانده می شود.برای
تنظیم بخش اسناد این
شماره ی مجله سینمای آزاد
ویادی از او به گوگل هم
متوسل شدم اما فقط یک کار
نمایشی او «کبودان و
اسفندیار» درحاقظه گوگل
ضبط شده که با کارگردانی
دیگران به روی صحنه رفته
است ،هیچ عکس جدیدی هم از
آرمان نیافتم ( عکس جوانی
او را که در مجله
سینمای آزاد در ایران چاپ
شده است کنار فیلمنامه اش
منتشر می کنیم ) . خیلی
دوست دارم از این همراه
صدیق وراستین سینمای آزاد
خبر جدیدی داشته باشم هر
جا هست وهر کاری که می
کند سرفراز وموفق
باشد....
*قیس آواره ی تمام ادوار
رهگذر وادی ذهن خویش است.
سفر از بیرون به درون به
کنش های دنیای ذهن (درون)
بر سیر منطقی دنیای ماده
(بیرون) اثر بگذارد.
برای قیس سیر درون گذر از
هفت مرحله ی دوستی است.
قیس جدا آوارگی
دایم در دنیای بیرون از
مراحل دوستی می گذرد و به
حیرت و آنگاه فقر در
دنیای درون ذهنی اش می
رسد و خود شاهد مرگ کالبد
خویش در دنیای ویران ذهن
خویشتن است.
با چنین برداشتی از سیر
عرفان در افکار در کار
مولانا دست به تجربه ای
در تصویر زده شد که متن
نمایشی آن در زیر آمده
است. آرمان
ـ الف ـ
1ـ
فیداین
نمای عمومی از
بیابان
2ـ
نمای میانه از تپه ها
3ـ
نمای عمومی از سردر
کاروانسرا
4ـ
نمای عمومی از صحن
کاروانسرا
5ـ
نمای عمومی از بیابان
6ـ
نمای میانه از تپه ها
7ـ
نمای عمومی ـ قیس در حین
حرکت در بیایان
8ـ
نمای عمومی از سردر
کاروانسرا
9
ـ
نمای عمومی ـ حرکت قیس
10ـ
نمای عمومی از سردر
11ـ
نمای عمومی ـ حرکت قیس
12ـ
نمای عمومی از بیابان
13ـ
نمای عمومی از تپه
ها
فیداوت
"صدای باد در طول نماهای
این بخش به گوش می رسد و
تا
انتهای فیلم ادامه دارد."
ـ ب ـ
14ـ
فیداین
نمای عمومی از سردر
15ـ
نمای عمومی از صحن
کاروانسرا
16ـ
نمای عمومی از صحن
کاروانسرا ـ قیس در گوشه
ای نشسته است.
17ـ
نمای عمومی قیس نشسته
است.
18ـ
نمای عمومی قیس نشسته
است.
19ـ
نمای عمومی قیس نشسته
است.
20ـ
نمای عمومی قیس نشسته
است.
21ـ
نمای نزدیک از طاق های
شکسته
22ـ
نمای عمومی از قیس
23ـ
نمای نزدیک از طاق ها
24ـ
نمای میانه از قیس
25ـ
نمای نزدیک از طاق ها
26ـ
نمای میانه از قیس
27ـ
نمای نزدیک از طاق ها
28ـ
نمای نزدیک از قیس
29ـ
نمای نزدیک از طاق ها
30ـ
نمای خیلی نزدیک از قیس
فیداوت
ـ ج ـ
31ـ
فیداین
نمای عمومی از سر در
32ـ
نمای عمومی از صحن داخل
کاروانسرا
33ـ
"سوبژکتیو"
نمای گردشی از صحن
کاروانسرا (دوربین دور
حوض حرکت می
کند)
فیداوت
"در طول این بخش (ج) صدای
ناله قیس به گوش می رسد"
ـ د ـ
34ـ
فیداین
نمای عمومی از بیابان
35ـ
نمای میانه از تپه ها
36ـ
نمای عمومی از سر در
37ـ
نمای عمومی از صحن
کاروانسرا
38ـ
"سوبژکتیو"
نمای عمومی صحن داخلی
کارونسرا
فیداوت
ـ ه ـ
39ـ
فیداین
نمای میانه از دویدن قیس
40ـ
نمای عمومی از دویدن قیس
41ـ
نمای میانه از دویدن قیس
42ـ
نمای عمومی از سردر
43ـ
نمای عمومی از قیس که در
گوشه ای نشسته است.
44ـ
نمای عمومی از قیس که
نشسته است.
45ـ
نمای عمومی از
سردر
فیداوت
"در طول سه نمای اولیه
این بخش (ه) صدای ناله
قیس به گوش می رسد"
ـ و ـ
46ـ
فیداین
نمای نزدیک از قیس که سر
بر دیوار می زند.
47ـ
نمای میانه از قیس در
همان حال
48ـ
نمای نزدیک قیس از
سرکوفتن خسته می شود و به
زمین می افتد.
49ـ
نمای عمومی قیس در حال
افتادن
50ـ
نمای میانه از تپه ها
51ـ
نمای عمومی از قیس که در
گوشه ای افتاده است
فیداوت
"در طول سه نمای اولیه
بخش (و) صدای ناله قیس به
گوش می رسد"
ـ ز ـ
52ـ
فیداین
نمای عمومی از صحن خالی
کاروانسرا
53ـ
نمای عمومی از صحن خالی
54ـ
نمای میانه از حوض
55ـ
نمای عمومی از صحن داخلی
کاروانسرا
56ـ
نمای عمومی از
حوض
فیداوت
ـ ح ـ
57ـ
نمای میانه از تپه ها
58ـ
نمای عمومی ـ قیس در حین
رفتن از بیابان
59ـ
نمای عمومی از سردر
کاروانسرا
60ـ
نمای عمومی ـ رفتن قیس
61ـ
نمای عمومی از سردر
62ـ
نمای عمومی ـ رفتن قیس
63ـ
نمای عمومی از
سردر
فیداوت
ـ ط ـ
64ـ
"سوبژکتیو"
نمای گردشی از صحن
کاروانسرا (دوربین دور
حوض حرکت می کند.)
65ـ
نمای میانه از تپه ها
66ـ
"سوبژکتیو"
نمای گردشی از حوض ـ جسد
بی جان قیس در کف حوض
67ـ
نمای میانه از تپه ها
فیداوت
"در اولین نمای بخش (ط)
صدای ناله قیس به گوش می
رسد و از نمای سوم تا
انتهای فیلم آواز دوستی
لیلی"
ـ ی ـ
68ـ
تیتراژ
فیداوت
اشتراک گذاری: |
|
|