You should install Flash Player on your PC

زیر ذره بین / شماره ۶۱

 آرشیو

 خانه نخست

     

شماره
۶۱

 

کپی کامل  چریکه تارا اثر بهرام بیضایی !

 *جمهوری اسلامی در بدو تولدنامبارکش دو فیلم مرگ یزدگرد وچریکه تارا از بهرام بیضایی را توقیف کرد!

 

*خلاصه ی داستان فیلم چریکه تارا+لیست کامل همکاران

بیوه زنی جوان- به نام تارا- همراه دو کودک کم سالش از ییلاق به کومه اش در آبادی نزدیک دریا برمی گردد. وسط راه می شنود پدربزرگش مرده، و کمی بعد در جاده جنگلی به مردی غریبه بر  می خورد در جامه ی تاریخی که شتابان می گذرد. تارا میان میراث حقیر پدربزرگ شمشیری می یابد که پیش از این ندیده بودش و نمی داند با آن چه کند. می بخشدش به همسایه؛ ولی همسایه پس از اندکی آن را پس می آورد، زیرا با آن دچار وهم حضور پدربزرگ شده. تارا می کوشد شمشیر را به کار گیرد؛ به جای داس درو، برای شکستن هیزم و مانند اینها- ولی شمشیر به این کارها نمی آید. خریداری هم نیست. تارا آن را به رودخانه می اندازد و خود را خلاص می کند. ولی وقتی بار دیگردر راه جنگلی به مرد تاریخی برمی خورد، مرد با تارا به سخن درمی آید. او سرداری است از تبار جنگجویان منقرضی، که ایشان روی زمین هیچ نشانی نمانده است به جز این شمشیر،و جنگجو به شنیدن این که تارا آن را دور انداخته با خشم تمام ناپدید می شود. تارا که همصحبتی خود را با پدربزرگ پس از مرگ او هم ادامه داده است، مراسم مورد علاقه ی پدربزرگ را بر سر گور او به راه می اندازد، و چون از رئدخانه می گذرد که آبش فروکش کرده شمشیر را دوباره می یابد. کنار دریا، در انتظار مرد تاریخی، سگی دیوانه به تارا و بچه هایش حمله می کند،+ ليست كامل همکاران فيلم چريكه تارا (1357) .
 

 مطلب کامل را در پی. دی. اف بخوانید.

 

نشریه اینترنتی سینمای آزاد/ شماره ۶۱

فوریه 2012

 سردبیر: بصیر نصیبی

همکاران: فرجهان میری. مهدی فراهانی ( امور فنی وتکنیکی)

تنظیم وتهیه فیلمها،گزارش های تصویری و  کلیب ها: نسرین به جو

این شماره با آثار، ترجمه، گفتگو ها و فیلمها و مطالبی از: ،بهرام بیضایی، مینا اسدی، مهستی شاهرخی، لونا شاد، ی. صفایی ، داریوش شیروانی، عباس مغفوریان، لیلا قبادی، فرزانه راجی، هملت احمدیان  ، بصیر نصیبی و ...

 

   در ســـوگ آزادی

 

آزادی ای کلام حق، بنگر!

آزادی ای کلام حق، بنگر!

خاک است که شد کنون تو را بر سر

گلگون کفنا که جان ز کف دادی

تا قصه غم به سر رسد آخر

افسوس، افسوس، افسوس!

که در بهار آزادی، جای گل و ساقههای بارآور

روييد ز خاک خار استبداد

روييد به دشت دشنه و خنجر...

ای آنکه به نام دين کنی رنگين

از خون برادران من بستر

با زور نشد جهان بکام کس

نفروخت کسی عقيده را با زر

شد دامن مادران خونين دل

از خون هزار مرد ميدان تر

خون بود که ريخت از در و ديوار

جان بود که باخت مرد گل پرور

پاداش چنين دهند انسان را؟

بعد از همه روزهای دردآور!

دين گفت دهان ببند اگر حق گفت؟

گر خواست پرد پرنده بندش پر؟

دين گفت دهان ببند اگر حق گفت؟

گر خواست پرد پرنده بندش پر؟

پاداش چنين دهند انسان را؟

بعد از همه روزهای درد آور!

اين حکم که تو ز جهل و کين دادی

ای وای، ای وای، ای وای

کجا شود مرا باور

نه خانگیام نه در خيابانم

حيرانم از آنچه آمدم بر سر

پنداشتهای که خلق جان داده

تا بر سر من ز نو رود "معجر"؟!

جان داده رفيق راه آزادی

تا باز شوم "کمينه" و "احقر"؟!

بيمايه زند به تار دولت چنگ

بيمايه زند به تار دولت چنگ

جانباخته را نصيب شد نشتر

شهد است به ساغر دغلکاران

زهر است به کام دوستان اندر

ای آنکه به حيله و ريا گشتی

خورشيد طلوع کرده از خاور

بردار حکايت من و ما را

انديشه به ما کن و ز من بگذر

تاريخ دوباره ميشود تکرار

اين قصه نيمه ميشود آخر

هشدار، هشدار، هشدار!

که آن نماند و اينهم نيز

آينده به کار ما شود داور!

مينا اسدی ١٧ اسفند ١٣٥٧

 

 ماهیت مخملباف بازجوی سابق، مامور شکارمخالفان نظام و بنیان گذار سینمای اسلامی وسبزالهی ی امروز وخانواده اش را  از زبان لونا شاد گوینده کنار رفته ویا کنار گذاشته شده ی و یس امریکا  بخوانید:

...«من فكر مىكنم نهتنها جامعه ما بلكه هنرمندان ما هم هنوز نمىتوانند اروتيسيزم و پورنوگرافى را از هم جدا كنند. پشت صحنه «فرياد مورچهها» خودش‏ فيلمى بود كه به من ثابت كرد سينماى ايران هنوز آمادگى براى اروتيسيزم را ندارد.

 من هميشه به بدن يك زن به عنوان يك اثر هنرى نگاه كردهام و با همين ديد هم بود كه بازى در فيلم مخملباف را پذيرفتم. حتا با صحنههاى عشقبازى كه بعدا از فيلمنامه حذف شدند هم موافقت كردم... اما وقتى در فضاى فيلم قرار گرفتم در برخورد با يك سرى اتفاقات كوچك اما پرمعنا متوجه شدم كه انگار تنها كسى كه در اين بين ديد بازى نسبت به اين موضوع دارد من هستم. مخملباف و خانوادهاش‏ ـ كه او را در تمام طول فيلم همراهى مىكردند ـ اعتقادشان بر اين بود كه براى اينكه حس‏ در جلو دوربين درست در بيايد بايد در پشت دوربين هم به وجود بيايد. با همين منطق فكر مىكردند كه من بايد پشت دوربين با هنرپيشه مرد به همان اندازه نزديك باشم كه در جلو دوربين هستم. حتا مرضيه مشكينى بعد از مقاومت من در بازى در صحنه عشقبازى با بازيگر مرد به من گفت مىخواستيم شما دو تا را در يك اتاق بگذاريم كه حس‏تان جلو دوربين درست در بياد. اين حرف مسخره است. اين را به غربىها كه مىگويم مىخندند. مثل اين مىماند كه خانم شارون استون براى اينكه بازىاش‏ در جلو دوربين با مايكل داگلاس‏ درست در بيايد لازم باشد كه شب قبلش‏ با او بخوابد. ... من فكر نمىكنم حتا اگر آن انقلابى كه شما مىگوييد رخ بدهد سينماى ايران از آن بهرهاى ببرد»

(جدا شده از یک مصاحبه با لونا شاددر شهروند) 

 جشنواره فيلم بسيج برگزيدگانش را شناخت!

* این شبه جشنواره دیگر چه معجونی است؟!

* 1460فیلم به این شبه جشنواره معرفی شده بود!

* این فیلمهارا چه موقع ساختند؟ چه بودجه عظیمی را خرج این مهملات بی مصرف می کنند؟

با اجراي مراسمي در تالار فرهنگ شهر يزد،دومين جشنواره فيلم کوتاه بسيج با معرفي برگزيدگان خود به پايان رسيد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بين الملل سازمان بسيج هنرمندان از يزد در اين مراسم که با حضور سردار نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين، سردار فتوحي فرمانده سپاه الغدير يزد،استاندار يزد، دکتر قناديان رئيس سازمان بسيج هنرمندان و سيد عليرضا سجادپور معاون نظارت و ارزشيابي سازمان سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار گرديد،ازمنتخبين 200 فيلم راه يافته به بخش نهايي اين جشنواره تقدير شد .

بر اساس اين گزارش هيات داوران اين جشنواره با صدور بيانيه اي با تاکيد بر اين که جشنواره فيلم کوتاه بسيج بهانه اي بود که يک بار ديگر بصيرت و دل سپاري خويش را به شاقول عشق در مکتب بسيج بسنجيم و از همه آثار ديده شده و يکايک 1460 اثر ارسالي از سراسر کشور به اين جشنواره تشکر و تقدير کرده و برندگان دومين جشنواره فيلم کوتاه بسيج  اعلام کرد:

در بخش نماهنگ با تقدير از عليرضا صبوري از مازندران به خاطر نماهنگ ننا و الهه صلح جو از چهارمحال و بختياري به سبب ساخت نماهنگ سيگنال هاي آسماني جايزه بهترين نماهنگ جشنواره را به مرتضي مطوري از استان خوزستان به خاطر نماهنگ  السابقون اهدا گرديد.

اين اختتاميه با اکران فيلم ملکه از آثار ممتاز سي امين جشنواره فيلم فجر  با حضور محمد علي باشه آهنگر کارگردان اين فيلم و برخي عوامل آن پايان يافت.

  •بازیگران سینمای ج.اسلامی با شما هستیم ،تحمل حقارت تا به کی؟ آیا برای ورود به شبه چشنواره ای که مثلا خودتان تحریمش  کرده اید باید به هر خفت وخواری تن دردهید؟

 این هم اصل خبر!

سینمای ما- سینمای رسانه ها در برج میلاد با اخراج چند همکار و مهمان زن به دلیل بدحجابی حاشیه ساز شد.  روز سوم برگزاری جشنواره در برج میلاد برای اهالی رسانه خبر رسید که با چند نفر از مهمانان حاضر در این سالن برخورد شده و کارت ورود به سالن نمایش آنها به دلیل پوشش نامناسب و بدحجابی ابطال شده است.

ظاهراً  امسال سختگیریهایی در مورد پوشش و حجاب بانوان حاضر در سالن رسانه برج میلاد برقرار شده است. امیدواریم موضوع ابطال کارتهای همکاران با پادرمیانی متولیان جشنواره و مدیران انتظامات سالن حل شود و این همکاران و مهمانان جشنواره به سالن میلاد بازگردند و از این پس شاهد چنین برخوردهایی با همکاران رسانه و مهمانان جشنواره در روزهای آینده نباشیم.

 •مسعود فراستی منتقد سینمایی صدا وسیمای ضرغامی هم به باند دیگر نیش میزند.

«این جمله یکی از مسئولان سینمایی (منظورش مسئول سینمایی احمدی نژاد ،جواد شمقدری، است ) را که «اگر «جدایی...»، جایزه نگیرد عداوت آمریکا با ما را نشان میدهد»، نمیفهمم. حالا که جایزه گرفته، نشان عدم عداوت آمریکا با ماست؟ شوخی نمیکنید؟»

 

   معنای فیلم سیاسی تمام قداز دیدگاه نظام کوتوله

*شاخص ترین فیلم  امسال جشنواره زجر یک نوار مبتذل بود با نام قلاده های طلا با بازی ی  بازیگر تواب وستایشگر جدایی نادر از...  محمد رضا شریفی ینا

* تاسف آور این که 3000 تماشاگر مشتاق این کار کثیف را دیدند وکف زدند!

 فیلم قلاده های طلا حتی اگر نظر و نتیجه غایی آن محکوم کردن حوادث بعد از انتخابات 88 باشد ؛ یک ذنب لایغفر و یک گناه نابخشودنی است.

داستان قلاده های طلا از برنامه ریزی سازمان جاسوسی بریتانیا در حین آخرین انتخابات ریاست جمهوری ایران آغاز می شود.اساس اقدام آنها وارد کردن یک جاسوس کارکشته به ایران و وصل شدن وی به عنصری نفوذی است که در وزارت اطلاعات حضور دارد. این طرف ماجرا مامورین امنیتی نیز از حضور این عناصر بیگانه مطلع می شوند و درصدد شناسایی و دستگیری آنان بر می آیند ؛ اما تا همگی آنان به دام بیفتند این وسط چندین نفر هم بی گناه مظنون به خرابکاری و جاسوسی به نظر می آیند که در نهایت بی گناهی شان ثابت می گردد.

اگر قرار بر ساخت فیلمی سیاسی آنهم تمام قد باشد ؛ و اراده ای برای این کار وجود داشته باشد مهمترین مسئله سعه صدر برخی مدیران و مسئولان است. فیلم سیاسی تمام قد فیلمی است که در آن سیاه نمایی نمی شود اما باید برای روایت داستانک ها و در نهایت پیوستن آنها به خط اصلی چیزهایی را تصویر کرد که ممکن است ابتدا به ساکن و احتمالا خط قرمر به نظر بیاید. اما فیلم سیاسی کوتوله ، نقطه مقابل فیلم سیاسی تمام قد است. در چنین فیلم هایی می شود در دریا شنا کرد و خیس نشد، می شود در باغچه تا آرنچ دستانت را در خاک فرو کنی  و خاکی نشی و می شود مرده را هم زنده کنی ...

قلاده های طلا فیلم سیاسی تقریبا تمام قدی است و یا حداقل اینکه یک فیلم سیاسی است که سعی دارد تمام قد باشد.

باز هم تاکید می کنم شیوه روایی صریح قلاده های طلا و هم چنین روایت موازی و تدوین آن باعث می شود که این فیلم را هم به لحاظ محتوی و هم ساختار و تکنیک کار درخوری بشناسیم  امضا: مهدی تهرانی.

 توضیخ اینکه که چون کارچرخان این نوار خود عضو داوری بود فیلم خارج ار مسابقه  نمایش داده شد.

 چهره ی بدون رتوش نظام مقدس در جشنواره زجر 30

*برای ثبت در تاریخ

 کارگردانان مرتبط با اصلاح طلبان که اکثرا در خانه سینما جمع می شدند ادعا داشتند که امسال به نحو گسترده ای فجر تحریم خواهد شد. اما آیا واقعیت این چنین بود؟واگر خانه سینما،یک تشکیلات صنفی واقعی بود و دردی از درد های بیشمار خانواده سینما را مرهم گذاشته بود آیاج.اسلامی جرات میکرد به این سهولت منحلش کند؟ آیا 2000 اسمی که خودشان را مدافع خانه سینما میدانستند واعلامیه صادر کردند ،واقعا خانه سینما را یک تشکیلات مستقل می دانستند؟ با وجود این میزان مدافع واقعی اصلا برای دولت احمدی نژاد میسر بود جشنواره فجر امسال رابرگزار کند؟...+اسامی آرایشگران زجر 30

تهیه کنندگان:

سعید سعدی /رضا رخشان/ /بنیاد سینمایی فارابی/ سیدابوالقاسم /داریوش مهرجویی/ علی سرتیپی/ منوچهر محمدی کرد.

 کارگردانان:

پرویز طادی/داریوش مهرجویی / همایون اسدیان/ مانی حقیقی /مهدی صباغ زاده/محمد حسین فرحبخش/ /احمد امینی/ ابراهیم فروزش / ایرج طهماسب /غلامرضا آزادی /خسرو معصومی..

*بازیگران:

 بهناز جعفری. لیلا حاتمی .مهناز افشار..اکبر عبدی.. ، پولادکیمیایی. احمد .. میتراحجار .بیتا فرهی. مهدی هاشمی.نیکی کریمی.پگاه آهنگرانی ،سعید راد

فیلمبرداری:

امیر کریمی ،حسن پویا، علیرضا زریندست .حسین جعفریان. تورج منصوری

 تدوین‌گران:

هایده صفییاری. واروژ کریممسیحی. سعید شاهسواری. نیما جعفری جوزانی.  و..

 موسیقی متن:

حسین علیزاده+ ناصر چشمآذر +محمدرضا علیقلی و...

طراحی صحنه و لباس:

علی نصیرینیا. پروین صفری . شهرام قدیریفر  و...

چهره پردازی:

عباس صالحی. سعید ملکان. عبدالله اسکندری .ایمان امیدواری  و.... تمام متن را در پ.د .اف بخوانید:

 چهره تجلیل شده:

داود رشیدی

یک موفقیت دشمن کور کن دیگر باند احمدی نژاد  در فجر30

*پسرالیور استون میهمان برجسته ی فجر  اسلام آورد!!

 سایت حکومتی / سینمایی سینمای ما نوشت:

خبر مسلمان شدن علی (شان) استون را به صورت اختصاصی منتشر کرد که این خبر در رسانههای غرب بازتابهای گسترده و در عین حال متفاوتی داشت.«شان استون» پسر اليور استون فيلمساز مشهور آمريكايي طی مراسمی در دفتر آیت الله ناصری واقع در اصفهان با حضور «نادر طالبزاده» به دین مبین اسلام گروید.

علی استون فیلمساز تازه مسلمان آمریکایی گفت: ساخت چند فیلم سینمایی را در دست داریم که قیام عاشورا، زندگی مولانا و سقوط هواپیمای ایرباس در خلیج فارس توسط ناو هواپیمابر آمریکایی از جمله آنهاست.

«علی استون» گفت: قصد داریم ۵ سوژه سینمایی را در ایران کار کنیم و در حال حاضر مشغول انجام تحقیق و پژوهش درباره سوژهها هستیم.

 به نظر ما عاشورا بهترین سناریوی عاشقانه دنیاست و قصد داریم به این مقوله نیز در یک اثر دیگر بپردازیم.

نقل از سایت سینمای ما

 

لینک ها

آزادی بیان. امید حبیبی نیا

*در غیاب آلترناتیو رادیکال، بدل های عوضی سربرمی آورند :

جمهوری اسلامی و نقش های بدلی ش در خارج از کشور

به گمان من کسانی که هنوز امید معجزه از این امامزاده یا مثلا سربه راه شدن خامنه ای و دیکتاتوری مذهبی ش را دارند یا خود را بخشی از بدنه نظام جمهوری اسلامی می بینند و لاجرم از سرنوشت خود به دلیل عملکرد گذشته خود در فردای سرنگونی قهرآمیز جمهوری اسلامی نگران هستند و یا می کوشند تا سوار برموج توده طبقه متوسط شهری که پس از شوک نمایش انتخاباتی دو سال و نیم با مربیان «عوضی» به میدان آمد باقی بمانند که بازی را به حریف واگذار کرد...

http://www.iran-free.org/archives/6062

 • از وبلاگ چشمان بیدار (مهستی شاهرخی)

بوریس پاسترناک و دکتر ژیواگو

چند روزی بود هوس «دکتر ژیواگو» را داشتم؛ به خاطر سرمای زمستان و هوای برفی و زمستان سیاسی و از همه مهم تر میلی  برای خواندن یک رمان خوب و غنی. یکشنبه صبح که خواب پاشدم زمین سفید بود، زمان دکتر ژیواگو و فضای پاسترناک و تصاویر شاعرانه و تصویر کردن زمانه و نگارش جنگ با دنیایی از زیبایی. فیلم را این پایین گذاشته ام تا بببینید.

در این سرمای هوا و سیاست و در این قحطی شعر و انسان و تسلط فاشیسم به نام خلق و امت، خواندن دکتر ژیواگو پاسخی شاعرانه و والا از آنچه شاعر زمانه شاهد بود بر کشورش می گذرد، و به خصوص در این عصر دروغ و مقوا است تمام مطلب در سایت چشمان بیدار.  

http://chachmanbidar.blogspot.com

 •سایت  گزارشگران بعد مدت کوتاهی توقف دوباره فعال شد!

همراه وهمکار  ما بهروز سورن دست تنها اما با همتی ستودنی سایت گزارشگران را  اداره می کند ودر این دوران که شبه اصلاح طلبان حکومتی همه  امکانات خارج از کشور را هم در احتیار گرفته اند،آنها که مواضع قاطع علیه کلیت این نظام ارتجاعی وآدمخوار دارند و نمی خواهند همراه وسایل ارتباط جمعی  وابسته باشند برای انتشار دیدگاهایشان با مشکل مواجه هستند، حضور  وتداوم انتشارگزارشگران و چند سایت و  وبلوگ دیگر بسیار غنیمت است نگذاریم این صدا های همراه خاموش شود .

http://www.gozareshgar.com

 

به صندوق پستی ما رسید:

*ماهنامه طرحی نو،توفان،حقیقت، تریبون آزاد

  

شکست سکوت

 

هنگام که

سپیده دم از پستان مهر

نور می نوشید

و روبهکان پست قامت خورشیدکُش

ازهجوم شرم

به نماز وحشت ایستادند

بارقه های خشم ات به آتشفشانی بدل شد

و دیوارهای واهمه را فرو ریخت

طوفان فریاد تو

در موج چشمان عاشق ات

ترنم شکفتن ارغوان را

زمزمه میکرد

بخوان و دوباره بخوان

سرود مرگ واعظینی را که

اخلاق خدایی شان، جز رذیلت ما نیست

و برخیز، برخیز           

که فریادت، سفیر آزادی است..... 

ی. صفایی

15 فوریه 2012

  سمینار در هامبورک آلمان

*جنبش رهائی زنان، افق ها و دورنماها !

ما در آستانه دگرگونی های سیاسی و اجتماعی ناگزیری ایستاده ایم. بدون شک زنان نیروی اجتماعی بزرگ و تاثیر گذاری در تغییر و تحولات سیاسی آینده ایران خواهند بود. اما سوال اینجاست که به نفع چه طبقه و برنامه ای عمل خواهند کرد؟ آیا قادر خواهند بود برنامه، افق وجهتی را در پیش بگیرند که منطبق بر رهائی کامل زنان باشد؟ آیا قادر خواهند بود تشخیص دهند که عمیق ترین منافعشان در دگرگونی انقلابی نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ایدئولوژیک در ایران است؟

دراین راستا شفافیت بخشیدن به افق و برنامه در زمینه مبارزه رهائی بخش زنان نیازمند دامن زدن به بحث و جدل و جوشش فکری است.

نشست 6 تا 8 آوریل 2012 در شهر هامبورگ (آلمان) در خدمت به این معضلات برگزار خواهد شد.

 در این سمینار،مرجان افتخاری،پروانه بکاه، لیلا پرنیان،فریده رضایی،یاسمین میظر ،مینو همیلی و... سخنرانی  خواهند داشت.

 زیبا کرباسی نیز شعر خوانی دارد.کتایون حسینی موسیقی وآواز برنامه را بعهده  دارد.

این برنامه در  Jugendherberge Horner Rennbahn  برگذار می شود.

* برای اطلاع از نحوه ی شرکت   کسب اطلاع بیشتر با ایمیل و فاکس و تلفن زیر تماس بگیرید.

Zanane.chap@live.com

تلفن: 00494049292245 

فاکس:0049404586

 

 اکران عمومی فیلم  انسان های سایه ای در آلمان  

 

فیلم سینمایی  انسان های سایه ای ، ساخته ی داریوش شیروانی و به بازیگری پیتر راینوارت ،ژولیا دکارلو و علی کامرانی و ...  از روز بیست و ششم  آوریل روی پرده سینماهای آلمان خواهد رفت  .  نمایش افتتاحییه فیلم در شهر مونیخ خواهد بود .میتوان برای کسب اطلاعات بیشتر و دیدن آنونس  به وب سایت رسمی فیلم به آدرس :

http://www.schattenmenschen.com

مراجعه کرد.

در شماره ی 62 سینمای آزاد  گزارش مفصل تری در مورد فیلم و عوامل سازنده آن به چاپ خواهد رسید.

 

 

اشتراک گذاری:

Share