You should install Flash Player on your PC

 روی پرده سینمای های دنیا

 آرشیو

 خانه نخست

روی پرده سینمای های دنیا

دوست همراهمان پرویز صدیقی که فیلم های روی پرده سینما ها را بررسی می کرد به خاطر گرفتاری های شخصی مدتی قادر به همکاری با ما نخواهد بود  ضمن سپاس  از او ،از این شماره به جای بخش گزارش فیلم ،گزارش فیلم های روی اکران را خواهید خواند. با این یاد آوری که  قصد ما تنها اطلاع رسانی است ،اطلاعاتی هم که از طریق وسایل ارتباط جمعی منتشر می شود  اکثر در ارتباظ  با سینمای  تجاری  است که کمپانیهای امریکایی به نوعی در کار تهیه آن مشارکت دارند ، در اروپا سینه استار ها با سرمایه امریکایی اکران را در اختیار دارند وسینمای مستقل وفیلمسازان غیر وابسته به استودیو های عظیم کارهایشان آن گونه که شایسته است در جهان مطرح نمی شود. این خود بحث گسترده ایست که باید بدان توجه نمود  وابعدادش را شکافت. بعدا زاین تذکر خبر های این بار رابا هم مرور می کنیم...

***

*فیلم  “نیمه سوم” محصول کشور مقدونیه هنوزآماده نشده فیلمبرداری و اختلاف بین این کشور و بلغارستان دامن زد.

نیمه سوم پیرامون یک مسابقه فوتبال واشاره ای به تبعید هفت هزار و دویست یهودی مقدونیه به اردوگاه نازی ها توسط دولت و پلیس بلغارستان در دوران جنگ دوم جهانی است. کشور مقدونیه در آن زمان تحت اشغال بلغارستان بود.

سیاستمداران و تاریخدانان بلغارستان می گویند فیلم نیمه سوم بلغارها را فاشیست تصویر کرده است. نماینده گان آنها در پارلمان اروپا از کمیسیون اروپا خواسته اند با دولت مقدونیه مذاکره و داستان فیلم را تغییر دهند.

یک تاریخ دان بلغار می گوید دولت اسکوپیه (کشور مقدونیه) می خواهد تاریخ را جعل کند. یهودی های مقدونیه به اردوگاه های مرگ فرستاده نشدند.

دولت مقدونیه گفته که فیلم یک موضوع ملی است و یک مییلون یورو بودجه به آن اختصاص داده است.

 *مجموعه های گرگ ومیش روی پرده ی سینما

جدیدترین فیلم از مجموعه فیلم های گرگ و میش (توای لایت) به نام سپیده دم -قسمت اول به سینما می آید.

این فیلم بر اساس بخش اول از چهارمین و آخرین کتاب خانم استفنی میر نوشته شده است.هم کتاب و هم فیلم اقتباسی از آن، مشهور بودند

پنجمین و آخرین فیلم از این مجموعه سال آینده به سینماها می آید.

فیلم سپیده دم -قسمت اول از مجموعه گرگ و میش از در اروپا وامریکا هم زمان اکران می شود.

*بحران مالی استودیوی تولید انیمیشن انگلستان

استودیوی بریتانیایی تولید فیلم انیمیشن “آرتمن“، که مرکز آن در بریستول و خالق انیمیشن های معروفی چون “والاس و گرومیت” است، می گوید که با بحران مالی روبروست و در حال انتقال بخشی از فعالیت های خود به خارج از بریتانیاست

مایلز بایلو مسئول قسمت پخش در این استودیو می گوید:

تولیدات تلویزیونی و انیمیشن در بریتانیا قطعا با بحران روبروست. ما در حال حاضر به هیچوجه به فکر ارسال انیمیشن های قبلی به خارج از بریتانیا نیستیم، اما در مورد تولیدات جدید مطمئنیم که تدارک مالی آن برایمان هرچه دشوارتر می شود. برای نمونه تولید جدیدی به نام “پلوو” در دست تهیه داریم و برای آن مشغول جمع آوری پول هستیم. ولی بدون برخورداری از معافیت های مالیاتی بسیار دشوار است.”

مایلز بایلو تاکید می کند که در حالی که فیلم های سینمایی از معافیت مالیاتی و کمک های دولتی استفاده می کنند، فیلم های انیمیشن هیچ کمکی دریافت نمی کنند. اما در کشورهایی مانند کانادا، ایرلند و فرانسه، وضع متفاوت است و دولت از تولیدات داخلی انیمیشن های تلویزیونی حمایت می کند.

 *فیلم محاکمه رئیس شرکت نفت روسیه

فیلم مستند خودروفسکی، داستان زندگی و سقوط سلطان نفت روسیه و ثروتمند ترین مرد این کشور است.

سیریل توچی کارگردان آلمانی توانست  اولین بار فیلم را در جشنواره امسال فیلم برلین ارایه کند. اگرچه در آخرین لحظات قبل از ارسال، نسخه پایانی به شکل مشکوکی سرقت شده بود.

فیلم در نیویورک رسما نمایش داده شد و پسر خودروکوفسکی که پدرش را آخرین بار سال 2003 دیده، از دیدن فیلم متاثر شده بود. او می گوید نامزدی پوتین برای رئیس جمهوری دوره بعدی باعث نگرانی او از آزادی پدرش است.

میخائیل خودروکوفسکی به عنوان رئیس شرکت نفت روسیه و به دنبال محاکمه غیابی به اتهام فرار مالیاتی، سال 2003 دستگیرو به 13 سال زندان محکوم شد. اما بسیاری معتقدند اختلافات او با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور وقت روسیه او را به یکی از شاق ترین زندان های دنیا انداخته است.

این فیلم شامل مصاحبه تلویزیونی در طول محاکمه دوم او در مسکو سال 2010 است.

فیلم “خودروکوفسکی” در سینماهای آمریکا در اکران عمومی است و ژانویه 2012 در بعضی از کشورهای اروپایی به نمایش در خواهد آمد.

*فیلم پر فروش این ماه در سینما های فرانسه

فیلم فرانسوی “غیر قابل بحث” یا “غیرقابل لمس” “Intouchables” که اقتباسی از یک داستان واقعی است، این هفته در سینماهای فرانسه، پرفروش ترین فیلم بود.

این فیلم به کارگردانی اریک تولدانو و الیور ناکاش، در چند جشنواره برنده جایزه بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر شده است.

فیلم، داستان زندگی فیلیپ پوتزو دی بورگو اشراف زاده ای است که از سال 1993و بعد از سقوط با چتر، از گردن به پایین فلج شده است. این فیلم سرشار از خنده و طعنه های شوخ است. هدف آن طرح مسئله معلولیت و به خنده درآوردن مردم از دیدن بعضی از کلیشه های اجتماعی است.

فیلم “غیر قابل بحث” در سینما های فرانسه اکران شده، در هفته اول بیش از یک و نیم میلیون نفر را به سینما کشاند و بتدریج در بعضی کشورهای اروپایی اکران خواهد شد.

 

*دیدار ارواح در فیلم نیک مورفی

 فیلم بیداری، داستانی درباره ارواح و اشباح و داستان ماورای طبیعی هیجان انگیزی است که در سال 1921 اتفاق می افتد. این سال درست پس از جنگ جهانی اول است که نوعی از بیماری آنفلوآنزا در سراسر جهان شایع می شود و در بریتانیا یک و نیم میلیون نفر از مردم بر اثر آن جان خود را از دست می دهند. درست پس از این فاجعه و این اندوه بزرگ است که داستان ما اتفاق می افتد. زیرا هسته اصلی این داستان دیدار ارواح است، به این دلیل که ما به چنین دیدارهایی نیاز داریم. فیلم درباره توضیح نیاز های عاطفی و الزامات روانی است که برای پر کردن شکاف های بزرگی که پس از جنگ ایجاد شده، در زندگی ما حضور می یابد.”

این فیلم در فستیوال اخیر لندن به نمایش درآمد و یورونیوز با نیک مورفی کارگردان آن که یکی از نمایندگان “سینمای جدید بریتانیا” به حساب می آید، درباره محتوای فیلم به یورو نیوز گفت:

آنچه سینمای جدید بریتانیا نام گرفته، معرف نیرو و یگانگی خاصی است که این فیلم ها می توانند بر اساس آن ساخته شوند. این سینما دارای کیفیتی بالاست که بیشتر مدیون ایفای نقش بازیگران کم در موقعیت ها یا لوکیشن های واقعی است. تازه فکر می کنم در بخش زیادی از این سینمای جدید، هنوز جذابیت رویارویی با مشکلات و چالش هایی که در زندگی روزمره در جریان است، وجود ندارد.”

... ویک فیلم دیگر در لندن

فیلم دیگری که اخیرا در لندن به نمایش درآمد، فیلم “هنکی دوری” است که داستان معلم لجوج و یک دنده ای است که تلاش دارد در مدرسه ای در ولز، یک اپرای راک بر اساس نمایشنامه تمپست برگزار کند.

مارک اوانز کارگردان این فیلممی گوید:

این ماجرا در یک دبیرستان اتفاق می افتد. داستان معلم بسیار ایده آلیستی است که به این مدرسه جامع در جنوب ولز می آید و می کوشد تا بچه هارا ترغیب کند که نمایشنامه تمپست اثر شکسپیر را با اجرایی موزیکال و با استفاده از موسیقی معاصر به روی صحنه بیاورند. اما این اجرای موزیکال بطور ارگانیک به خارج از فیلم کشیده می شود!”

برای مارک اوانز به عنوان کارگردان فیلم، در سینمای بریتانیا باید تقدم با بیان داستان باشد تا موفقیت تجاری ساده یک فیلم:

سینمای بریتانیا بیش از اندازه بر فاکت های موثق و بخش کوچکی از زندگی مردم تکیه می کند و الزاما تمام وقت در اندیشه مخاطبان خود نیست. این سینما به داستانهایی می پردازد که مخاطبان مایل به بیان آن هستند.”

* ترکیه هم امسال هوس  اسکار کرده است!

روزی روزگاری در آناتولی” به عنوان فیلم منتخب ترکیه راهی شرکت در رقابت های اسکار امسال در بخش فیلم های خارجی شد.

این فیلم که از اول مهر در سینماهای ترکیه اکران عمومی شده است اولین بار در جشنواره امسال ونیز به نمایش درآمد و مشترکا برنده جایزه ویژه جشنواره شد.

فیلم، داستان یک قتل در یک شهرستان در آناتولی(ترکیه) است و به درگیری یک دکتر، یک وکیل و چند افسر پلیس در این ماجرا می پردازد.

کارگردان نوری بیلگه جیلان در باره این فیلم دلهره آور می گوید :“داستان فیلم در دوازده ساعت اتفاق می افتد و ما باید آنرا در یک فیلم دو ساعته و نیمه نمایش می دادیم. تصویر کردن جزییات و نوشتن فیلمنامه کار سختی بود

نود دقیقه از این فیلم دو ساعت و نیمی در تاریکی فیلمبرداری شده و صحنه های جستجوی خستگی ناپذیر برای یاقتن جسد است.

فیلم “روزی روزگاری در آناتولی” در این ماه در فرانسه اکران عمومی می شود.

*اعتصاب در عشق

 این  عنوان فیلمی است به کارگردانی رادو میهایلینو. در یک روستای عربی در شمال آفریقا، زنان ده تصمیم می گیرند تا زمانیکه مردان پمپ آبی برای روستا نصب نکرده اند، از تنها سلاح خود و تنها نقطه ضعف مردان یعنی سکس، استفاده کنند و از عشق ورزیدن به همسران خود خودداری کنند. یک اعتصاب عشقی.

ماجرای حمل آب از چشمه تا خانه که معمولا مسافتی طولانی است، همواره در طول تاریخ مناطق کم آب، وظیفه ای زنانه بشمار می رفته و از نگاه بسیاری و از جمله کارگردان رومانیایی تبار این فیلم عادلانه نبوده است.

او می گوید :” من سالها بدنبال یک کارگردان زن عرب بودم . اما کم کم وقتی داستان فیلمم را تعریف می کردم تا شاید افراد بتوانند مرا در یافتن فرد مورد نظرم راهنمایی کنند. همه به من می گفتند تو که به این خوبی داستان را تعریف می کنی چرا خودت کارگردانی اش نمی کنی؟ اول می گفتم نه نه نمی شود من از فرهنگ آنها نیستم من یک یهودی هستم. آنها به من خواهند گفت که تو یک یهودی هستی و نمی توانی فرهنگ ما را درک کنی. تو دشمن مایی….”

اما او در نهایت این کار را انجام داد و همراه تیم بازیگران و کادر فنی یک ماه قبل ازشروع فیلمبرداری به روستایی در مراکش رفتند تا ضمن تجربه زندگی در ده، با زبان و لهجه محلی هم آشنا شوند. لیلا بختی هنرپیشه فرانسوی الجزایری نقش اول را در این فیلم بازی می کند.

لیلا در مورد بازی در این فیلم می گوید: “من این مردم را چه زن و مرد بخوبی نمی شناختم. این افرادی که دسترسی به تحصیل و آموزش در زندگی شان ندارند…بعد متوجه شدم که سواد خواندن و نوشتن چه آزادی ای بدنبال دارد و برعکس وقتی بیسواد باشید قدرت انتخابی هم ندارید. من این مسئله را از ابتدا نمی دانستم.”

اعتصاب در عشق” در واقع حربه ای است برای به چالش کشیدن سنت های مردسالار حاکم در فرهنگ این منطقه… قیام زنان برای برخورداری از حقوق اولیه و اساسی هر زن امروزی و نشانه ای است بر نقش متحول شده زنان در جوامع عربی و شاهدی است بر لزوم بازبینی در قوائد و آداب و رسوم رایج.

کارگردان فیلم می گوید :” البته من به بینندگان غربی هم در ساخت این فیلم توجه داشتم ولی هدف اصلی من این بود که زنان در کشورهای عربی آنرا ببینند و به آنها بگویم که حقوق خود را فراموش نکنند این فیلم که در بخش مسابقه جشنواره امسال کن به نمایش درآمده بود، بطور رسمی در سینماهای اروپایی بروی پرده رفته ا

 

 

     

اشتراک گذاری:

Share