You should install Flash Player on your PC

چرا بی، بی ،سی فیلم زندگی  بازیگر تروریست  فیلم سفر قندهار را پخش کرد؟

 آرشیو

 خانه نخست

بصیر نصیبی

 

چرا بی، بی ،سی فیلم زندگی  بازیگر تروریست  فیلم سفر قندهار را پخش کرد؟ 

 

  وقتی مستند سازان سینمای جمهوری اسلامی با اتهام جاسوسی باز داشت شدند،*مدیران فستیوال ها که طی 32 سال قتل وجنایت نظام پوسیده ج. اسلامی نه فقط سکوت کرده بوده اندبلکه خود در شبه جشنواره ی فجر(زجر )شرکت می کردند وبه دکان تبلیغاتی/ سینمایی ج. اسلامی رونق می بخشیدند ,واکنش تند نشان دادند. میدانیم که اینان در یکی دو سال اخیرخیلی نگران اعمال فشار های حکومتی، سلب آزادی وبه بند کشیدن -البته فقط سینماگران ج.ا- شده اند،ج. اسلامی هم با اتهامات قلابی ودلایل ابلهانه سینماگران را بازداشت می کرد ومدیران جشنواره ها هم اطلاعیه واعلامیه اعتراض با امضاء های بزرگان سینما فراهم میکردند .بعد از مدتی ج. اسلامی بی سر وصدا (البته بعد از باج گیری، زیر عنوان وثیقه) گروگان را رها می کرد، آخرین گروهی که گرفتار بیدادگاههای نظام مقدس شدند وخوشبختانه همه شان هم رها شده اند(به استثنای جعفر پناهی که در بالا تکلیفی گذاشته اندش وهیچ اعتنایی هم به خواست 180هزار سینماگر جهانی نکرده اند) گروهی از سینماگران بودند که به آنها اتهام سنگین جاسوسی هم بستند، در همان روز ها که اعتراضات آغاز وادامه داشت .صادق صبا مدیربخش فارسی بی بی سی خیلی قاطع اعلام داشت که اسیر شده ها خیلی سریع آزاد خواهند شد !حتا نگفت ممکن است ویا مثلا امیدواریم به زودی آزادشوند . ما که نفهمیدیم این آقای مدیر این اطلاعات را از کدام منبع کسب کرده بود که با قاطعیت اعلامش کرد؟ آقای مدیر بی، بی سی، بی حساب وکتاب و نسنجیده که سخن نمی گوید، آقای بی بی سی خود یکی از شرکای بقای آخوندیسم در منطقه است ، هیچ کدام از کشور های چپاول گر غربی در حد و اندازه بی ،بی ، سی ،از شگر دها ، بلوف ها ،وبرنامه های نمایشی نظام مقدس مطلع نیستند،به همین دلیل وقتی در ایمیلی مطلعم کردند که بی بی سی دربرنامه« آپارات »،فیلم «امریکایی فراری» را نمایش داده با خودم گفتم این انتخاب هم نمی تواند بی حساب کتاب باشد برای اطلاع خوانندگانی که ممکن است از اصل ماجرا دور باشند یاد آوری می کنم که این فیلم را دانیل لافند** کارگردان مقیم کانادا ساخته است در سایت بی بی سی هم میخوانیم:

« این فیلم یک مستند جنایی سیاسی درباره یک قاتل و ارتباط مقامات حکومت ایران و آمریکا با ترور یکی از مخالفان جمهوری اسلامی در آمریکاست. در این فیلم روایت های تازه ای از قتل علی اکبر طباطبایی، از مقامات نزدیک به حکومت شاه توسط حسن عبدالرحمن ارایه می شود. حسن یک سیاهپوست آمریکایی است که نام اصلی اش دیوید است. او اکنون حدود ۳۰ سال است که در ایران زندگی می کند و در مطبوعات، خبرگزاری و همچنین تلویزیون دولتی انگلیسی زبان ایران در بخش های ویراستاری و سردبیری کار کرده است»

 اما طرح ساختن این مستند چگونه در ذهن آقای لافند شکل می گیرد:

 او  خود می گوید:

« درسال ۲۰۰۱ در جشنواره فیلم کن در حال تماشای فیلم سفر قندهار به کارگر انی محسن مخملباف ، متوجه حضور بازیگری شدم که مرا متعجب کرد. حضوراو در این فیلم و ایران مرا بر آن داشت که فیلمی درباره او بسازم»"

 توجه فرمودید که آقای مخملباف در همان دوران که ادعا می کرد متحول شد ه، دیوید را در فیلم سفر قندهار شرکت می دهد یعنی تصور میفرمائید نمی دانست حس تنتانی همان دیوید تروریست است؟ نه این که نمی تواند واقعیت مسئله را به نمایش بگذاردچرا که او خود در بافت این نظام بوده واز دل این نظام فاسد بیرون آمده ، پس چه انگیزه ای مخملباف را بر آن داشت که حسن را در نقش دکتر افغان در فیلم سفر قندهار شرکت دهد؟ به گمان من نزدیکی اندیشه این دو،دلیل اصلی حضور دیوید بلفید در فیلم سفر قندهار بود.

 برای فیلم سفر قندهار خیلی سرمایه گذاری کردند آقا محسن هم ادعا کرد کمپانی ها ی امریکایی بر سر گرفتن امتیاز برای نمایش این فیلم با هم رقابت سختی دارند، کار به آنجا رسید که آقای بوش هم در کاخ سفید این شاهکار آقا محسن را رویت فرمود شرایط برای کسب اسکار برای فیلم فراهم شده بود که ناگهان شایعه ی بازی یک تروریست در فیلم آقا محسن انعکاس بسیار یافت چندی نگذشت که شایعه منتشر شده دیگر شایعه نبود آقای متحول شده که فروغ فرخ زادرا خواهر خودش میداند وبرای سروده های اخوان ثالث غش میکرد همان مخملباف است که به اصل خود برمیگردد .کاخ سفید هم پس می نشیند ،هیچ امتیازی در کن هم به فیلمی که به سفارش کن وبرای کسب نخل طلای دوم به سینمای حمهوری اسلامی ساخته شده بود ندادند، البته آن دوران خاتمی شارلاتان تدارک چی شده بود واوج خوش گذرانی فیلمسازان فستیوالی بود، اما حضور تروریست در فیلم آقا محسن حامیان دوم خردادیش را هم سخت  در مخمصه قرار داد ،برای تغیر جو حامیان  کلیت نظام نظیر مسعود بهنود به دفاع از مخملباف بر خواستند، آنروز ها هنوز اینترنت چندان عمومی نشده بود. من در چند مطلب پیوسته سعی کردم نگذارم ماجرای این فیلم، پیشینه ی  مخملباف ، وادعا های دروغین او که میخواست چنین وانمود کنند که متحول شده، را از حافظه ها خط بزنند، در همان دوران از طریق مصاحبه های دیکته شده ی سر دلال فیلم ج. اسلامی  ورابط نظام مقدس وجشنواره کن با مخملباف سعی شد این افتضاح ماست مالی شود. اما مخملباف با وقاحت توام با صراحت در مصاحبه هاونوشته های شتابزده ای که سر هم می کرد کارهای تروریستی،آدم کشی ،قتل ، شکنجه را اگر انگیزه مذهبی داشته باشد ودر راه خداو با آرمان های انقلابی آمیخته باشد نه تنها از هر نوع عقوبتی معاف می دانست بلکه با توجه به زمان ومکان انجام موفقیت آمیز طرح ترورمی توانست ستایش انگیز هم باشد( نقل به مفهوم از مصاحبه سر دلال با محسن مخملباف نیمروز بهمن80) و در فیلم «امریکایی فراری» هم حسن آقا میفرمایند که از عمل خود پشیمان نیست، مقتول کافر بود وباید کشته می شد! اما اعتراف دیگر هم در فیلم هست که مشخص می شود علی اکبر طباطبایی به حکم خمینی رهبر وقت جمهوری اسلامی ایران ترورشده است.اما چرا پخش این فیلم هیچ انعکاسی نمی یابد ؟خب وقتی سبزالهی ها در میدان هستند ،در رادیو تلویزیون های خارج از ایران هم نفوذ دارند میخواهند ما را بر گردانند به دوران طلایی امام راحل ،امریکایی فراری هم فیلمی است که در آن قاتل صریح وروشن اعتراف میکند که قتل های مذهبی به فرمان امام راحل به انجام میرسیده است پس صلاح نیست که این مستند را رشد دهند. وگرنه همین بی بی سی چندی قبل مستندی از زندگی رهبر فرزانه! واندیشمند !ساخت که مقامات کنونی را خوش نیامد ،علیه اش موضع گرفتند، -گفته شد که بازداشت گروه اخیر سینماگران جواب نظام مقدس بودبه گزارش بی بی یی ،امااپوزیسیون وهمین طور سبزالهی های خارج نشین مشعوف شدنددر پخش واشاعه گسترده اش  کوشا.

اما چرا بی بی سی فیلمی که سال 2006 ساخته شده را حالا مطرح می کند؟آیا قصد دارد ثابت کند که دستورترور هارا مستقیما امام راحل قاتل صادر می کرد؟ این که دیگر نیاز به اثبات ندارد جناب میر غضب خلخالی در آخر عمر نکبت بارش که به دوم خردادی ها هم پیوسته بود بار ها فرمود که حکم خدا را به فرمان امام اجرا می کرده است ؟ پس چه انگیزه ای در صدا وسیمای فارسی زبان بریتانیای کبیر بر انگیخته شد که فیلم از یاد رفته امریکایی فراری را دو باره بروز کند؟ این فقط سئوال است جوابش را من نمیدانم از آنهایی بپرسید که چه آنگاه که مخملباف در داخل بود و برای حفظ نظام کار سیاسی می کرد در حالیکه ادعا داشت مشکل مردم فرهنگی است(بینید چه کسانی گره گشای مشکلات اجتماعی شده اند؟) از او حمایت می کردند،وقتی کرباسچی شهردار دزد تهران را به محاکمه نمایشی کشاندند همین جناب بود که تهدید کرد تاشهردار در زندان است فیلم نمی سازد(جه فاجعه ای می شد، اگر آقا محسن به این تهدید خود عمل میکرد) از مسئولین دانشگاهی بپرسید که به یک تواب ساز،مرتجع،شکارچی انسانها،مسئول ترور گروه بلال حبشی دکترای افتخاری اهداکردند،از خانم مرجان ساتراپی بپرسید که با افتخار مترجم ویژه آقادر پارلمان اروپا شده بود، از پارلمان اروپا بپرسید که پذیرفت آقا  به نمایندگی از طرف مردم ایران( آیانماینده مردم ایران این موجود ونظایرش هستند؟)در این پارلمان سخنرانی کند،از اپوزیسیون سرنگونی طلب بپرسید که به انواع اقسام شیوه ها در تثبیت موقعیت آقا محسن سهیم شدند، از سبزالهی ها بپرسید که او را نماینده موسوی وکروبی قالب کردند(انگار بعدا دعوایشان شد چون بر سرش هوو آوردند-امیر ارجمند را میگویم- آقا محسن  هم بعد از مدتی به منتقد موسوی و.. تبدیل شد) از ...از.. .بپرسید. اما از بی بی سی وصادق صبا نپرسید اینها خودشان همراه ومجری طرح های  بریتانیای کبیر وشاید هم دول غربی در ارتباط با جمهوری آخوندها هستند.

 

*ناصر صفاریان، مجتبا میر تهماسب،مهرداد زاهدیان، هادی آفریده، محسن شهنازدار، کتایون شهابی  کتایون شهابی مستند ساز نیست بلکه تهیه کننده فیلم است واداره کننده غرفه های بازار فیلم ) مجتبا میر تهماست هر چند همراه با دیگر مستند سازان بازداشت شده اما پرونده او مرتبط است با پرونده سازی  با  دلایل ابلهانه برای جعفر پناهی.

** بی بی سی. کارگردان فیلم را چنین معرفی می کند:

"ژان دانیل لافوند" در فرانسه به دنیا آمده و حالا در کانادا زندگی می کند، استاد فلسفه بوده اما دنیای فلسفه را رها می کند و به ساخت فیلم های مستند رو می آ ورد در کارنامه هنری او بیش از دوازده فیلم مستند به چشم می خورد، نکته جالب توجه در کارنامه هنری ژان دانیل لافوند این است که او درباره ایران فیلم دیگری به نام "سلام ایران – یک نامه فارسی" ساخته است . در این فیلم کارگردان با همراه فردی به نام "امیر"می شود، امیر پس از هجده سال می خواهد به ایران برود و کارگردان آنچه را که او ایران می بیند به تصویر می کشد. فیلم "آمریکایی فراری " در ۲۰۰۶ ساخته شده است.

بصیر نصیبی

 23/11/2011

 

 

اشتراک گذاری:

Share