You should install Flash Player on your PC

جعفر پناهی ، زندان  خوش عاقبت، شال سبز سیدی وجنبش مردمی

 آرشیو

 خانه نخست

 

بصیر نصیبی

*جعفر پناهی ، زندان  خوش عاقبت ،شال سبز سیدی وجنبش مردمی
 

 

 

 

 «اخيرا شنيدم جعفر پناهي فيلمنامه‌اي براي دريافت پروانه ساخت به وزارت ارشاد ارايه داده است. حالا ديگر اين اقدام هم در ادامه آن يكي، نشانه‌اي ديگر و بارزتر از همان نياز هنرمند به آفرينش هنري است. تقاضاي پروانه ساخت، اعلام صريح تبعيت از قانون هم هست. جلوه ديگر بروز اين نياز، حضور پناهي در همه مراسم و برنامه‌ها و گردهمايي‌هاي سينمايي است كه قطعا احساسي از يك سينماگر فعال بودن را در او زنده مي‌كند؛ نياز هنرمند به احساس بودن.

شايد اگر كس ديگری به جاي او بود با انتخاب انزوا، دست به مظلوم‌نمايي هم مي‌زد اما حضور مداومش در اين گردهمايي‌ها مي‌تواند از ديدگاه رسمي حاوي معناهاي مثبتي هم باشد. اميدواريم به‌زودي ضمن روشن شدن- ختم به خير- تكليف پرونده قضايي پناهي، پرونده سينمايي او بازگشايي و پروانه ساخت فيلم تازه‌اش صادر شود. باور كنيد اين‌جوري به نفع همه است. اين‌جوري تغيير عادت مي‌دهيم كه خبرهاي خوب هم بخوانيم و بشنويم و براي همديگر نقل كنيم كه بي‌تابانه با هم تماس بگيريم يا پيامك بفرستيم: «راستي شنيدي خبر را؟‌ مجوز ساخت فيلم پناهي صادر شد»

 بله درست خواندید این بخشی از نامه هوشنگ گلمکانی سردبیر ماهنا مه ی  فیلم است که جعفر پناهی خود در صفحه ی فیس بوکش به اشتراک گذاشته ، به زبان ساده تر بگویم با محتوای آن تفاهم دارد. نمیخواهم با تفسیر وتوضیح بیشتر این سند سرتان را درد بیاورم ،این مسایل بماند برای نامه ی سرگشاده ای که فرصت شکافتن همه مسایل هست به خصوص که قرار است نامه را به زبان انگلیسی هم ترجمه وبرای بخش وسیع انگلیسی ی متن هم چاره ای بیندیشیم. اما اگر بطور خلاصه بخواهم بگویم به گمان من این ندامتنامه ایست که با موافقت خود آقای پناهی تنظیم شده  نشانه تسلیم پذیری او و همفکرانشان، در برابر دولتی است که خودشان، وابستگان دوم خردادیشان هم آنرا کودتایی،پادگانی،رای دزد،غیر منتخب وغیر قانونی ارزیابی کرده بودند منتها حالا دیگر امیدی ندارند باند مغلوب بتواند امتیاز عمده ای بگیرد وسهمی هم به هنرمندان همراه سبزالهی ها برساند تبعیت از آن تبدیل شده است به تبعیت از قانون! کدام قانون؟ همان قانونی که نظام با استناد به دان وحشیانه ترین رفتار ها را با زندانیان آشتی ناپذیر اعمال می کند،تجاوز،به زنان و مردان وشکنجه های قرون وسطایی در زندان های ج. اسلامی به امری عادی تبدیل شده، آیا زندانیان وابسته به باند دوم خرداد چنین خاطره هایی از بیدادگاه های جمهوری اسلامی بیاد دارند؟اگر جواب مثبت است ، چرا به زبان نمی آورند که هیچ در فکر یافتن راهی برای ادامه فیلمسازی برای همین نظام نا انسان هستند؟

 قبل از جنبش مردمی وسرکوب شده سال 88 اگر کسی گستاخی میکرد با محترمانه ترین واژه از هنرمندانی که سالها از مواهب نظام مذهبی واسلام ناب محمدی بهره می بردند می پرسید :خب شما مثلا هنرمند اجتماعی هستید چرا کوچکترین واکنشی به رفتار ها ی این نظام آدمخوار بروز نمی دهید ؟ فوری نهیب میزدند که ما هنرمندیم وهنرمند را با سیاست پیوندی نیست -البته پشتوانه اینان برای جا بازکردن برای اینگونه توجیه های آخوند پسند برای جماعت خارج نشین که بخش عمده از میانشان ادعای سرنگوگی طلبی هم دارند خود ما بودیم وهستیم اما اینان خود یکباره وناگهانی ودر یک چشم بهم زدن وفردای روزی که رهبر فرزانه ی قاتل ،موسوی کروبی وکلا باند موسوم به دوم خردادی هارا پس زد تبدیل شدند به هنرمندان مسئول، متعهد ومردمی ی دو آتشه انگار نه انگار یکی دو ماه قبل از این اتفاقات سر وسرشان با وزارت ارشاد و دیگر ادارات وکانون ها ومراکز دولتی ( بنیاد فارابی ،معاونت سینمایی،دفاتر شبه جشنواره ها ،کانون کارگردانان وفیلمبرداران و...)در دولت به قول سرانشان پادگانی، امنیتی ، احمدی نژاد بود. نظام هم همزمان باگسترش قتل وکشتارواعمال شکنجه و تجاوز در زندان ها ی مخوف نوعی زندان از نوع خوش عاقبت را هم برای چند تایی ار وابستگان هنرمند دار ودسته های خودی نظام ( دوم خردادی ها) دوباره باب کرد ،البته پروژه زندان خوش عاقبت در دوران خاتمی هم یک بار با موفقیت تجربه شده بود ،( ابراهیم نبوی،مسعود بهنود، شیرین عبادی، - مدت بازداشت یک هفته -هاله اسفندیاری - بعد از خروج در امریکا از زندان های جمهوری اسلامی تعریف وتمجید هم کرد، تهمینه میلانی- مدت بازداشت 5 روز وخروج از زندان با تضمین خود سران نظام- ونظایرشان ...) البته مقامات دادستانی نسبت به اینگونه به تعبیر خودشان مجرمین به ظاهر خیلی هم سختگیر هستند در حکم دادگاه ودادستانی عواقب سختی برای محکومین باند مغلوب  در نظر گرفته می شود برای  نمونه در باره  حکم صادره علیه پناهی این متن در مطبوعات حکومتی منتشر شد:

«جعفر پناهی پس از تحمل ۸۸ روز بازداشت و تشکیل دادگاه با وثیقه‌ای ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد، در روزهای گذشته اعلام شد که دادگاه در حکمی بی‌سابقه، وی را به تحمل شش سال زندان محکوم کرده و علاوه بر آن آقای پناهی را به مدت ۲۰ سال ممنوع‌الخروج و در این مدت از تمام فعالیت‌های سینمایی منع کرده است»

 اما در اجرا ی حکم فاصله ای بعید است بین این نوع محکومین ومحکومین بیدادگاه های ج. اسلامی وزندانیانی که نظام وهمه باند ها ودستجاتش رااز یک قماش می دانند ؛نظام را فاسد واصلاح ناپذیرارزیابی میکردند.

آقای پناهی در همین زمان که با حکم دادگاه به ظاهر ممنوع الشغل بوده دو فیلم ساخته  است ( آکاردئون، واین فیلم نیست)کلی جایزه هم نصیبش شده، موفقیت هایی بین المللی اش در مطبوعات حکومتی بازتاب داشته، زندانی بوده اما در محافل هنری حضور یافته ( در نظام مقدس حتا پای زندانیان  بیماری که  در بیرون از زندان بستری می شوند را با زنجیر به تخت  قفل می کنند)- جشن خانه سینما، برنامه تجلیل از فرهادی،جشن 70 سالگی آیدین آغداشلو - و...عجیب اینکه مطبوعات حکومتی خبر های موفقیت یک زندانی محکوم به اقدام علیه امنیت کشور، حامی سران فتنه، را با آب و تاب منتشر کرده اند،بی آنکه از این بابت عارضه ای ببینند. اگر رفتار با همه زندانیان اینگونه باشد که دیگر ج. اسلامی هم نظامی است مثل همین حکومت ها ی موجود غربی ، بله نظام هم میخواهد همین را بگوید که ما هم مثل شما هستیم خب زندان داریم ،چون همه دنیا زندان دارد. اما آنچه از اعمال رفتار غیر انسانی در زندان های ج. اسلامی گفته و نوشته می شود دروغ هائیست که صیهونیست ها وجهانخواران برای لطمه زدن به نظام مقدس پراکنده اند واگر بگوئید  خب چه سندی برای این اثبات  این ادعای خودشان  یعنی رفتار انسانی با زندانیان دارند ؟فوری خواهند گفت :

بفرمایید خود ببینید نظام مقدس به یک زندانی فتنه گر که 180 هزار سینماگر!! در سراسر دنیا نگران احوالش بودند به چه عطوفت ومهربانی رفتار کرده؟ حالا هم دارد بررسی میکند بلکه برای یک زندانی محکوم به 20 سال محرومیت از فعالیت های هنری مجوز ساخت فیلم صادر کند!!!جا دارد بخش پایانی یادداشت  هوشنگ گلمکانی را در پایان گزار ش هم تکرار می کنم که خود از هر مطلب ومقاله ای گویا تر است:

...ختم به خير- تكليف پرونده قضايي پناهي، پرونده سينمايي او بازگشايي و پروانه ساخت فيلم تازه‌اش صادر شود. باور كنيد اين‌جوري به نفع همه است. اين‌جوري تغيير عادت مي‌دهيم كه خبرهاي خوب هم بخوانيم و بشنويم و براي همديگر نقل كنيم كه بي‌تابانه با هم تماس بگيريم يا پيامك بفرستيم: «راستي شنيدي خبر را؟‌ مجوز ساخت فيلم پناهي صادر شد»

 بله تمام مشکلات مملکت دچار ویروس خطرناک آخوندیسم با این مجوز حل وفصل خواهد شد. وما هم دلمان را خوش میکنیم که طومار هایی که امضاء کردیم آخوند ها را وحشت زده کرد و جعفر خان را بار دیگر به دامان پر مهر ژیل ژاکوب- مدیر کن -،کسلیک-.مدیر برلیناله- وسایر مدیران جشنواره های غربی باز گرداندند . پس در انتظار بر گذاری جشن شب جعفر پناهی با حضور مقامات محترم  وزارت  محترم ارشاد ودر برج میلاد میمانیم! .

www.cinemaye-azad.com

  بصیر نصیبی 9 .2011.8

  

اشتراک گذاری:

Share