You should install Flash Player on your PC

زیر ذره بین / شماره 54

 آرشیو

 خانه نخست

     

شماره
۵۴

رنگ خون سرخه

 سخنرانی کوتاه بصیر نصیبی در تظاهرات همبستگی با قیام مردم ایران کلن آلمان؛       سوم ژوئیه 2009

همراه با دریغ و درد که خون ندا ونداها با کمک سبز الهی ها به هدر رفت. انگار نه انگار دوسال پیش ودر روزهای مذهبی ،مردم بی اعتنا به اینگونه برنامه های دینی جلوی کلیت نظام با شهامت وشجاعت ایستادند حالا نماینده موسوی فرمان می دهد که در پیاده رو با دهان بسته ودر یک سانس 6 تا 8 حرکت کنیم واسم این گردش عصرانه را بگذاریم تظاهراتی که پشت ولی فقیه را میلرزاند وشب ها در پشت بام ها تکبیر بگوییم ،رژیم خودش ساقط می شود!

سرمقاله

باز هم جشنواره ای دیگر، جشن خانه ی سینما وزمینه سازی برای خیمه شب بازی انتخاباتی!

هنرمندان حکومتی هنوز، هدایای جشنواره کیش واز دولت مهرورز احمدی نژاد ( یخچال، فریزر،تلویزیون،ویدئوو...) را جا بجا نکرده بودند که به یک جشنواره دیگر فرا خوانده شدند،جشنواره شهر در فاصله نزدیکی از جشنواره کیش واین بار در تهران برگذار شد ،هنوز نان خور های جشنواره مستی باده تشویق وبزرگداشت درجشنواره شهر از سرشان نپریده بود که جشن خانه سینما نگذاشت فاصله ای بین جشنواره ها بیفتد ...خانه سینما یک تشکیلات دولتی است که برای دلخوشی سینمایی ها که مثلا تصور کنند یک تشکیلات سندیکایی دارند که می تواند از حق !وحقوقشان! دفاع کنند علم کرده اند،اما در نظام های سرکوبگر کلا تشکیلاتی که بخواهد وظایف یک سندیکا را انجام دهد امکان شکل گیری ندارد،چه برسد به نظام مافیایی/ امنیتی جمهوری اسلامی. ..«خيلی‌ها بعد از چاپ اين مصاحبه ( منظور مصاحبه ایست که طی آن مجیدی ستایش بسیار نثار خامنه ای کرد)خواهند گفت که مجيدی هم نگاه حکومتی دارد، ولی خدا خودش می‌داند که نگاه من به ايشان( یعنی خامنه ای جلاد) خيلی متعالی ست و برايم آن زمان که هنوز رئيس جمهور نبودند و بعد که بودند و می‌آمدند پيش ما و سر سفره با ما املت می‌خوردند با الان که رهبر مملکت هستند، فرقی نکرده‌اند .جدا شده از گفته های مجیدی با سایت های حکومتی»

حالا همبن آقامجید که با «آقا» املت خورده ( اگر مجیدی سنش قد میداد ودر زمان شاه همسلول «آقا »بود که مثل هوشنگ اسدی عورت« آقا» را هم زیارت کرده بود والان جایزه حقوق بشر هم نصیبش می شد!)

تمام مطلب را به صورت پی.دی.اف از اینجا بخوانید

 

نشریه اینترنتی سینمای آراد/ شماره 54

سردبیر: بصیر نصیبی

 مشاوران: فرهاد مجد آبادی. داریوش شیروانی

 دیگر همکاران: . ع. پور رضا (داخل ایران ) فرجهان میری. مهدی فراهانی( امور فنی وتکنیکی(

این شماره با آثار ،ترجمه ،مطالب وکلیب هایی از: نادر ثانی،پرویز صدیقی، سهیلا محبی،آرمان امید،عباس سماکار،فرزانه تائیدی،ستاره،اسماعیل هوشیار،عابد رضایی، سهیلامحبی ،سارا اکرمی ،امین موحدی،کیوان امینی، سیروس کار،غلامرضا پرتوی و...

لینگ ها:ازفرهنگ گفتگو،وبلوک آزاده سپهری، سایت گفتگو،دیدگاه،پژواک ایران،چشمان بیدار ،و.. " شورای دانشجویان و جوانان چپ ایران.

 فایل صوتی: مصاحبه رادیو دمکراسی شورایی با بصیر نصیبی

پوستر :سمیرا محی الدین

 

 

*دعوت از هنرمندان (چهارمین گردهمایی سراسری درباره کشتار زندانیا‌ن سیاسی ایران)

پیرو برگزاری "چهارمین گردهمایی سراسری درباره کشتار زندانیا‌ن سیاسی ایران" یوتبوری سوئد (نه ‌تا یازده سپتامبر) کمیتهٔ برگزاری در نظر دارد نمایشگاهی مرتبط با عنوان گردهمایی بر پا دارد، بدین منظور از کلیه هنرمندان و علاقمندان محترم دعوت میشود با آثار خویش سمینار را پر بارتر کنند.

این نمایشگاه شامل بخشهای مختلف از جمله: نقاشی، گرافیک، طراحی‌، چیدمان، اجرا، مجسمه، ویدئو و عکاسی می‌باشد.

هنرمندان عزیز می توانند تا روز۹ آگوست عکس یا فیلم و اطلاعاتی از آثار خود را به

 komitehonari@gmail.com seminar Goeteborg

ارسال نمایند.

بدیهی‌است که به دلیل مشکلات هماهنگی‌آثار ارائه شده پس از زمان مقرر قابل پذیرش نمی‌‌باشند.

کمیتهٔ برگزاری اجازهٔ نمایش یا عدم نمایش آثار را با توجه به امکانات، ظرفیت و مضمون گردهمایی برای خود محفوظ می‌دارد.

هزینه ارسال آثار به عهده هنرمند می‌باشد و مسئولیت حفاظت و نگهداری آثار در زمان برگزاری نمایشگاه به عهده کمیته برگزاری خواهد بود.

درج نام (یا نام مستعار) و اثر شرکت کنندگان در بروشور یا سایت گردهمایی با کسب اجازه صورت خواهد گرفت.

آثاری قابل خریداری توسط هنرمند قیمت گذاری شده و در صورت فروش، مبلغ مورد نظر به هنرمند ارسال میشود

در پایان نمایشگاه لوحی به رسم یادبود به شرکت کنندگان اهدا خواهد شد.

با تشکر

کمیته برگزاری چهارمین گردهمایی سراسری درباره کشتار زندانیان سیاسی ایران ( بخش هنری )

 

آدرس تماس   komitehonari@gmail.com    :seminar Goeteborg

کاشی‌های تئاتر شهر به سرقت رفت

نظام پاک واسلامی به کاشی تئاتر هم رحم نمیکند

گزارش‌ها حاکی از آن است که کاشی‌کاری‌های نمای بيرونی مجموعه تئاتر شهر در حال به سرقت رفتن و تخريب است و به دليل نبود امنيت و محافظت از تنها مجموعه حرفه‌ای تئاتر ايران نمای ضلع جنوبی تئاتر شهر مورد سرقت و تخريب قرار گرفته است.

خبرگزاری مهر نوشته است: «مجموعه تئاتر شهر که مدت‌ها است که با مشکلات متعددی مواجه شده و هر بار به نوعی از محيط اطراف خود و بی‌توجهی مديران و مسئولان آسيب می‌بيند اين بار با مشکلی جديد و تأسف‌بار مواجه شده است. در روزگاری که گودبرداری و ساخت و ساز در ضلع جنوبی مجموعه آسيب‌هايی به اين بنای تئاتر وارد کرده نمای بيرونی مجموعه نيز مورد سرقت و تخريب قرار گرفته

 

 لینک ها

*گفتگو با زنی آواره ( آرشیو سایت گفتگو)

آمارهای دولتی جیره‌ای معادل ده گرم مواد مخدر برای هر شهروند ایرانی در نظر گرفته است. متوسط سنی فحشا به زیر چهارده سال تقلیل یافته و تنها در سال گذشته بیش از شصت هزار مرده‌ی بی‌صاحب در سردخانه‌های پزشکی قانونی برای تشخیص علت مرگ و یافتن صاحبان خود ماه‌ها انتظار کشیده‌اند.

خودکشی، دگرکشی و دیگرآزاری در مملکت بی‌داد می‌کند ….تمام این گفتگو وگفتگو های دیگر مجید خوشدل را در سایت گفتگو بخوانید ...

http://www.goftogoo.net/index.php?submenu=&id=107

*نمونه ای از سادومازوخیسم در عشق ایرانی ( وبلوگ آزاده سپهری)

در این دو سال بارها از طرف افراد مختلف ایمیلی برایم ارسال شده حاوی دو شعرِ "عاشقانه" که در ایمیل ها و همچنین در بسیاری از وبلاگها اولی را به سیمین بهبهانی و دومی را به ابراهیم صهبا نسبت داده اند.

برخی وبلاگ نویس ها این مشاعره را "دلنشین" و "سرشار از دلبری" دانسته اند ..

http://azadeh-sepehri.blogspot.com/2011/06/blog-post_16.html

*ساراماگو و آزمون روشن بینی (وبلوگ چشمان بیدار )مهستی شاهرخی

دو سال از سفر بی بازگشت خوزه ساراماگو می گدرد:

«اثر یک نویسنده تعبیر وی از جهان است»

«من بدبین نیستم، بلکه فقط خوشبینی آگاهم»

«من پیغمبر نیستم، در اقتصاد دست ندارم، سیاستمدار و نظامی هم نیستم من فقط یک نویسنده ام و می‌خواهم توجه انسان ها را به این موضوع جلب کنم که سیستم دموکراسی کارکرد درستی ندارد. من نمی‌دانم که چه بهتر است و چطور می‌توان جهان را نجات داد. من فقط این را می‌دانم که دنیای فعلی بیمار است.»

http://chachmanbidar.blogspot.com

 

*بیانیه ی سیاسی اعلام موجودیت

" شورای دانشجویان و جوانان چپ ایران

با چنین پیشینه و در چنین بستری بود که در راه تأسیس شورای دانشجویان و جوانان چپ ایران گام نهادیم تا فصلی نوین از قیام و مبارزه علیه وضع موجود را آغاز کنیم. فصل نوینی که ریشههای خود را در یکصد سال رزم تمام عیار مردم ایران علیه ستم و تبعیض و استثمار استوار میبیند.

http://committeebe.blogspot.com

  نقدی بر نمایشنامه غیرت در غربت

نوشته :هادی خرسندی (بر اساس نمایشی از داریوفو)

کارگردان: حسین افصحی

بازیگران: پرونه سلطانی - حسین افصحی

اجرا شده در ۲۸ مه ۲۰۱۱ در هامبورگ

ازغلامرضا پرتوی  

...خلق صحنه ها، دکور با شکوه و پرخرجی را نمی طلبید. در صحنه بیش از یک میز و دو صندلی، یک دستگاه تلفن، یک میز اتو، یک طاقچه مشروبات و یک توالت، چیزی به چشم نمیآمد. ولی همین چیزهای مختصر به بهترین وجهی به کارگرفته شده بودند. به طوری که فضا، برای حرکات بازیگران، باز و بی مانع بود. در عین حال نور پردازی، با تغییر مضمون صحنه ها، هماهنگی کامل داشت. میتوان گفت که آقای افصحی با نور، دکور، کل فضا و بازیگری هنرمندان، واحد جدایی ناپذیری را سازمان داده بود که تماشاچی را در آن سهیم میکرد...

تمام مطلب را به صورت پی.دی.اف از اینجا بخوانید

 

* گزارش ویژه ی سارا اکرمی از تورنتو

حسن داعی پژوهشگر و فعال سیاسی برای اولین بار در کانادا.

روز یکشنبه ۱۲ جون، شهر تورنتو کانادا شاهد پر استقبال‌ترین برنامهٔ سیاسی سال بود. این برنامه جایگاه و اهداف کنونی‌ لابی مماشات با جمهوری اسلامی نام داشت که با حضور چهرهٔ سرشناس و پر افتخار جامعه ایرانی‌، آقای حسن داعی پژوهشگر و فعال سیاسی برای اولین بار در کانادا برگزار شد.

برگزار کنندگان این برنامه انجمن فعالان حقوق بشر دانشگاه یورک کانادا و انجمن سکولارهای سبز ایران- تورنتو بودند. تعداد زیادی از ایرانیان آزادیخواه تورنتو و دیگر شهرهای کانادا در این برنامه شرکت کردند تا بر میزان اطلاعات عمومی‌ خود از طریق نمایش اسنادی که آقای داعی در مورد لابی جمهوری اسلامی آماده کرده بودند بیفزایند.

در برنامهٔ روز یکشنبه آقای حسن داعی بیان داشتند که هدف از فعالیت‌ها و سخنرانی‌‌های ایشان، شناخت عواملی است که بر روند جنبش داخل کشور اثر می‌‌گذارد. همچنین ایشان افزودند که هدف از نشان دادن مدارکی که حاصل تحقیقات گستردهٔ ایشان است، شناخت افراد و گروه‌هایی‌ می‌‌باشد که در سیستم آمریکا نفوذ کرده و با هدف گسترش منافع رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی و با بهانهٔ دفاع از منافع ایرانیان فعالیت می‌‌کنند. نمونهٔ بارز این گروه‌ها شورای ملی‌ ایرانیان- آمریکا یا نیاک به سرپرستی تریتا پارسی‌ و شورای آمریکایی‌- ایرانی‌ به سرپرستی هوشنگ امیر احمدی می‌‌باشند.

ایشان همچنین به این موضوع اشاره کردند که چگونه عده‌ای از به اصطلاح "صلح طلبان" آمریکایی‌ به ایران رفتند و با مقامات جمهوری اسلامی ملاقات کردند. علاوه بر آن، نشان دادن عکس‌های عده‌ای از ایرانیان به اصطلاح "روشنفکر" در "همایش ایرانیان خارج از کشور" که توسط محمود احمدی نژاد برگزار شده بود تأسف همگان را بر انگیخت.

با توجه به اینکه کانادا، به ویژه تورنتو محل نفوذ جمهوری اسلامی و عواملش است، حضور آقای حسن داعی و افشاگری حرفه‌ای ایشان در منزوی ساختن آنها بسیار موثر بود.

در طی‌ این سال‌ها علاوه بر اینکه جمهوری اسلامی هزینهٔ زیادی را صرف کرد تا حضور خود را در کانادا گسترش دهد، عوامل مختلفی‌ هم بودند که به این خواست جمهوری اسلامی به نوعی کمک کردند که از جمله می‌‌توان به نشریه توده‌- اکثریتی شهروند اشاره کرد. این نشریه همواره تلاش کرده تا مخالفان جمهوری اسلامی و فعالیت‌هایشان را نادیده بگیرد و با تخریب شخصیت و ضربه زدن به آنها تریبونی باشد برای اصلاح طلبان و افراد طیف خودشان.

 لازم به ذکر است که بسیاری از فیلم فستیوال ها، برنامه ها، و گردهمایی‌های عوامل جمهوری اسلامی در شهر تورنتو توسط نشریه توده‌- اکثریتی شهروند تبلیغ و گسترش داده می‌‌شود که همواره با تظاهرات و مخالفت ایرانیان آزادیخواه تورنتو روبرو شده است.

سارا اکرمی- سرپرست انجمن فعالان حقوق بشر دانشگاه یورک کانادا

 •نگاهی کوتاه به سینمای جهان!

 

یادی از دوران سینمای هشت!

سوپر هشت، فیلمی است به کارگردانی جی جی آبرامز که بتازگی بروی پرده سینماهای رفته است.

تهیه کننده این فیلم استیون اسپیلبرگ، کارگردان شهیر و خالق فیلم ای تی است.

آقای ابرامز می گوید فیلمش را با الهام از فیلمهای دهه های هشتاد و نود میلادی استیون اسپیلبرگ ساخته است.

جشنواره ی  انیمشن

*جشنواره انسی یکی از معتبرترین جشنواره های فیلم انیمیشن است که هر ساله در شهر انسی در جنوب شرقی فرانسه برگزار می شود. امسال در این جشنواره 9 فیلم بلند و 42 فیلم کوتاه شرکت دارند. فیلم گربه خاخام یک فیلم دیدنی انیمیشن است که در این جشنواره به نمایش در آمد. فیلم به کارگردانی ژوان سفار، یک فیلم انتقادی مذهبی است که در یک محله یهودی نشین در الجزیره در دهه سی میلادی اتفاق می افتد.

این فیلم اکنون در سینماهای فرانسه، بلژیک و سوییس در اکران است

جشنواره فیلم های آسیایی

 *جشنواره فیلم های آسیایی در شهرساحلی دوو ول در شمال فرانسه اخیرا برگزار شد. در این جشنواره چهل فیلم ازبهترین فبلم های آسیایی ازهشت کشور آسیایی از ژاپن تا تایلند و از ویتنام تا کره جنوبی و هنگ کنگ به نمایش در آمدند.

فیلم چیکو و ریتا

فیلم چیکو و ریتا دستمایه یک فیلم تصویر متحرک به سبک داستان های مصوراست، فیلمی موزیکال که بر اساس موسیقی جاز کوبا نوشته و ساخته شده است. ریتا و چیکو یک داستان عاشقانه در متن موسیقی جاز کوبایی است. فیلم، یک کار مشترک بین فیلم ساز اسپانیایی فرناندو تروبا و خاویر ماریسکال طراح، و برادرش تونو اراندو است در این فیلم ریتا و چیکو در پی هنر شگفت انگیز و عشق رویایی شان به نیویورک و لاس وگاس می روند، با انقلاب کوبا همراه می شوند و در این دوران است که زندگیشان پر حادثه می شود نمایش فیلم چیکو و ریتا در اسپانیا و بریتانیا با موفقیت همراه بود و در بسیاری از جشنواره ها برندۀ جوایز متعدد شده

 است..

کلا س اولی

*کلا س اولی فیلمی بر اساس زندگی یک مرد روستایی 84 ساله ای ازاهالی کشور کنیا در آفریقا است. بعد از اعلام “آموزش رایگان برای همه” توسط دولت کیمانی مورگه، این پیر مرد مصصم نامش را برای در کلاس سواد آموزی ثبت می کند. در این فیلم نائومی هریس بازیگر نقش معلم و الیور لیتوندو مجری با سابقه و قدیمی تلویزیون کنیا نقش شخصیت اصلی را بازی می کنند و کارگردان آن جاستین چادویک است. فیلم کلاس اولی پیش تر در سال 2010 در جشنواره های فیلم لندن و تورنتو به نمایش در آمد. فیلم اکنون در آمریکا در اکران عمومی است و به زودی به سینماهای اروپا می آید

فیلم مبتدی ها

یک فیلم کمدی، پر ماجرا و با ترکیبی از واقعیت است. این فیلم در باره عشق است ، داستان مردی که بعد از برملا شده اسرار پدر 75 ساله اش زندگیش دستخوش تغییر می شود. پدر او بعد از مرگ همسرش و 44 سال زندگی مشترک جرات می کند بگوید که هم جنس گراست. این فیلم بر اساس زندگی کارگردان مایک میلز و پدر او نوشته شده است. اوان مک گریگور و کریستوفر پلامر بازیگران فیلم هستند

چشم های جولیا

 این فیلم ، به کارگردانی گیم مورالس اسپانیایی، فیلمی دلهره آور و ترسناک در باره دو خواهر دو قلو نابیناست. جولیا یکی از خواهران دو قلو،  با مرگ خواهرش سارا مواجه می شود . او در باره مرگ خواهرش کند و کاو می کند. علیرغم همه شواهد، جولیا باور ندارد که سارا خوکشی کرده و این آغاز ماجراها دراین فیلم ترسناک است. تهیه کننده این فیلم، آن گیرمو دل تورو و بازیگر اصلی آن بلن روئدا است. فیلم چشم های جولیا هم اکنون در اروپا در نمایش است

فیلم سه بعدی

“Drive Angry یا “دیوانه وار بران” با شرکت نیکلاس کیج و امبر هردT تازه ترین فیلم حادثه ای سه بعدی است. میلتون، شخصیت اصلی فیلم که نیکلاس کیج نقش آن را بازی می کند ، مردی است که از جهنم فرار کرده است. نیروهای شیطانی همسرش را کشته اند و قصد قربانی کردن کودکش را دارند. و یک حساب دار، حسابدار جهنم، با بازی ویلیلم فینچر در تعقیب اوست تا او را به جهنم برگرداند. کارگردان این فیلم پر حادثه، متخصص فیلم های ترسناک و هیجانی، پاتریک لو زیرPatrick Lussier کانادایی ست این فیلم یک فیلم حادثه ای اصلا سه بعدی فیلم برداری شده و از مدل های تبدیل شده بعد از فیلم برداری نیست.

پنگوئن های آقای پوپر

*فیلم ، فیلم جدید جیم کری بازیگر کمدی و پر تحرک آمریکایی است.

جیم کری در این فیلم با شش پنگوئن واقعی از نژاد گنتو هم بازی است. او با آنها غذا می خورد و می رقصد و در یک تخت می خوابد. او می گوید دلیل پذیرفتن این نقش این است که او پنگوئن ها را دوست دارد.

فیلم پنگوئن های آقای پوپر یک کمدی خانوادگی است. در این فیلم جیم کری نقش یک تاجرموفق نیویورکی را بازی می کند که نمی فهمد در زندگی چه چیزی واقعا مهم است تا وقتیکه شش پنگوئن به او به ارث می رسد.

این شش پنگوئن، آپارتمان تازه آقای پوپر در نیویورک را زیر رو رو می کنند و زندگیش را کاملا تغییر می دهند.

فیلم پنگوئن های آقای پوپر یک برداشت آزاد و معاصر از یک داستان کلاسیک قدیمی است.

  نقل ار euronew

 

اشتراک گذاری:

Share