You should install Flash Player on your PC

گزارش روند پیشرفت کارهای چهارمین  گردهمایی سراسری درباره ...

 آرشیو

 خانه نخست

گزارش روند پیشرفت کارهای

چهارمین  گردهمایی سراسری درباره کشتار زندانیان سیاسی در ایران

(نهم تا یازده سپتامبر 2011)

 

اطلاعات درباره موضوعات و گروههای کاری، پوستر، محل برگزاری، نحوه ثبت نام در گردهمایی سراسری

 

عاشقان

سرشکسته گذشتند،

شرمسار ترانه‌های بی‌هنگام خویش.

 

و کوچه‌ها

بی‌زمزمه ماند و صدای پا.

 

سربازان

شکسته گذشتند،

خسته

         بر اسبان تشریح

و لته‌های بی‌رنگ غروری

نگونسار بر نیزه‌هایشان.

 

تو را چه سود

                  فخر به فلک بر

                                    فروختن

 

هنگامی که

                هر غبار راه لعنت شده نفرینت می‌کند؟

تو را چه سود از باغ و درخت

که با یاس‌ها

                به داس سخن گفته‌ای.

 

آنجا که قدم بر‌نهاده باشی

گیاه

       از رستن تن می‌زند

چرا که تو

تقوای خاک و آب را

                        هرگز

باور نداشتی.

 

فغان! که سرگذشت ما

سرود بی‌اعتقاد سربازان تو بود

که از فتح قلعه روسپیان

                              باز می‌آمدند.

 

باش تا نفرین دوزخ از تو چه سازد،

که مادران سیاه‌پوش

-          داغداران زیباترین فرزندان آفتاب و باد-

هنوز از سجاده‌ها

                      سر بر نگرفته‌اند! 

 آخر بازی؛ ترانه‌‌های کوچک غربت؛ احمد شاملو


***

تابستان می آید، تابستان پشت تابستان بی هیچ بهاری ولی بارقه های امید در سرزمین و کشتار بارور می گردد و دیوار توهم انتخاب بین بد و بدتر فرو می ریزد، امید به اصلاحات درون نظام رنگ می بازد و رنگ انقلاب از کرانه های خاور رخ می نماید. تا نمایان سازد بیهود نیست مقاومت و مبارزه، بیهوده نیست جانفشانی انسانها در راه آزادی و محو ستم طبقاتی، و بیهوده است تلاش کسانی که می خواهند فراموشی و گذشت را در ذهن مادران، زنان، فرزندان و پدران داغدار نقش زنند.

این تابستان را به سان 32 تابستان گذشته ضمن یادبود جانفشانی های زیباترین فرزندان آفتاب و باد؛ و به یاد و آرمان جانفشانان و جانباختگان راه آزادی، برابری و سوسیالیسم  گردهم می آئیم تا مقاومت و پایداریشان را ارج گذاریم. با تاکید بر رهائی همه زندانیان سیاسی در بند، فریاد خود را به گوش تمامی انسانهای آزاده و انقلابی برسانیم که شکنجه، اعدام و سرکوب فراموش ناشدنی است و طلب بخشش برای کسانی که دستانشان آغشته به خون عزیزترین و عاشق ترین فرزندان جامعه بوده و هست، معنایی به جز تداوم سرکوبگری های چند دهه اخیر را در بر ندارد.

در آستانه سالگرد کشتار سراسری زندانیان سیاسی ایران و برگزاری چهارمین گردهمائی سراسری در شهر گوتنبرگ سوئد (نهم تا یازده سپتامبر 2011)، گزارشی از روند کارهای انجام شده را به اطلاع عموم علاقه مندان می رسانیم. بدیهی است که همه رفقا، دوستان، یاران و علاقمندان هم چنان می توانند جهت مشخص تر شدن برنامه های آتی، ما را یاری کرده و انتقادات، پیشنهادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارند. کیفیت، باروری و موفقیت گردهمائی چهارم تنها با همیاری و هم فکری تک تک ما میسر می شود. کمیته برگزار کننده هم چون سالهای پیشین امیدوار است که گردهمائی چهارم و روند پیشبرد کارها، قدم مهم دیگری برای نزدیکی و هم فکری فعالین و کوشندگان راه آزادی، برابری و سوسیالیسم باشد. کوشندگانی که همواره مدافع پیگیر جهت آزادی تمامی زندانیان سیاسی و خواهان سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی بوده اند.

موضوع محوری چهارمین گردهمایی سراسری، «دادخواهی، عدالت جویی و مجازات مجرمین» است. هدف کمیته برگزارکننده این است که پرداختن به جنبه های مختلف جنبش دادخواهی، از جنبه حقوقی و کیفری فراتر رود و چشم انداز جنبش دادخواهی را در پهنه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی گسترش دهد. از همین رو، تلاش داریم با تشکیل گروه های کاری مختلف، جنبش دادخواهی را از زوایای زیر در چهارمین گردهمایی سراسری مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم: 

  • جنبش دادخواهی از چشم انداز حقوقی و کیفری
  • نقش جنبش دادخواهی در شکل دهی یادمانه (حافظه) اجتماعی، جمعی، تاریخی و فرهنگی
  • جنبش دادخواهی برای اعاده خسارت مادی و معنوی
  • جنبش دادخواهی و رویکرد روانشناسانه

علاوه بر موضوع محوری گردهمایی سراسری، کمیته برگزار کننده تلاش دارد با تشکیل و گسترش گروه کاری به منظور مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی، نفی اعدام و شکنجه، در گردهمایی چهارم علیه اعدامهای گسترده در ایران و سایر کشورهای جهان، تلاش در زمینه لغو حکم اعدام با هماهنگی و توانی بیشتری دنبال کند.

جلسات در بخش سخنرانی­های مرکزی و کارگاهای مختلف برگزار خواهد شد و عزیزانی که داوطلب و مایل به سخنرانی، شرکت در گروه های کاری (Workgroup)  و کارگاه ها (Workshops) و  یا همکاری در بخش های مختلف گردهمائی هستند می توانند نظرات، پیشنهادات و متنی را که مایل به ارائه آن در گردهمایی هستند را تا تاریخ 01.08.2011 به آدرس کمیته برگزار کننده (که در ذیل قید خواهد شد) ارسال نمایند. بدیهی است کمیته برگزار کننده بر اساس بررسی متن ارسالی نظر خود را اعلام خواهد داشت. اعلام موضوعات فوق دلیل بر این نیست که الزاما" همه آن ها در چهارمین گردهمائی سراسری طرح شود، بلکه براساس مطالب رسیده، محورهای نهایی بحث های قابل طرح در جلسات گردهمایی تنظیم خواهد شد.

 

 

انتشار پوستر چهارمین گردهمایی سراسری

به همت هنرمند گرامی سیاوش فانی، پوستر چهارمین گردهمایی سراسری زندانیان سیاسی آماده شده است. علاقمندانی که مایل به دریافت پوستر با کیفیت مناسب برای چاپ هستند، لطفا با آدرس ایمیل tondardialog@web.de تماس بگیرند تا پوستر با کیفیت بالا توسط میل برایشان ارسال شود.

http://www.dialogt.org/index.php?id=77

جشنواره کوچک ادبیات و سینمای سرکوب، زندان و مقاومت

در روزهای گردهمایی سراسری، برای نخستین بار تلاش بر این است که جشنواره کوچک سینمای سرکوب، زندان و مقاومت را با نمایش فیلم های تولید شده در این زمینه و نیز جلسات نقد و بررسی با حضور علاقمندان و کارشناسان برگزار کنیم. از همین رو، از همه هنرمندان، سازندگان فیلم، دست اندرکاران سینمایی و ادبیات درخواست می کنیم با کمیته برگزارکننده در این زمینه همکاری فعال داشته باشند. محدودیتی برای سبک فیلم (مستند یا سینمایی)، زمان فیلم (کوتاه یا بلند)، روش تولید (حرفه­ای یا آماتور) وجود ندارد، بلکه مهم این است که به یکی از موضوعات جشنواره مرتبط باشد یا تجربه­ای در این زمینه را بازسازی کند. گروه کاری «جشنواره کوچک» کمیته برگزارکننده، براساس پیشنهادات رسیده و امکانات فنی و زمانی گردهمایی سراسری تلاش در نمایش و بازتاب آثار رسیده در روزهای نهم تا یازدهم سپتامبر خواهد داشت.

برنامه های هنری و تدارک نمایشگاه

با تلاش و همکاری هنرمندان مبارز و پیشرو، کمیته برگزارکننده امیدوار است که برنامه های هنری امسال، بازتاب توانمندی جامعه هنری ایران در دفاع از آزادی و مقابله با اعدام ورهائی زندانیان سیاسی باشد. از همین رو، از علاقمندان به همکاری، دعوت می شود که پیشنهادات و برنامه های خود را هر چه سریع تر به کمیته برگزار کننده ارائه نمایند. نمایشگاه، شامل دوبخش خواهد بود: بخشی که به نامه ها، کارها و آثار به وجود آمده در زندان اختصاص یافته است؛ و بخش دیگر به آثار نقاشی، سایر آثار هنری، کتاب ها و اسناد انتشار یافته در این زمینه به زبان های مختلف خواهد پرداخت.

تاریخ و محل برگزاری گردهمایی

چهارمین گردهمایی سراسری، در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه (09 تا 11 سپتامبر 2011) در شهر گوتنبرگ – سوئد، خانه مردم موندال برگزار خواهد شد.

Mölndals Folkets Hus

Göteborgsvägen 19

431 30 Mölndals

Gothenburg

Sweden


هزینه ثبت نام و شرکت

برای برنامه ریزی دقیق تر و پیش بینی امکانات بهتر، از شرکت کنندگان درخواست می کنیم از هم اکنون برای ثبت نام در گردهمایی اقدام کنند.

 

- هزینه سه روز سمینار   30 یورو

- هزینه سه روز سمینار به همراه غذا  65 یورو

- تخفیف ویژه برای جوانان، دانشجویان، بیکاران و پناهجویان در نظر گرفته شده است.

علاقمندان می توانند مبلغ فوق را به حساب زیر واریز کنند و از طریق Email و یا نامه، آدرس و امکان تماس خود را به کمیته برگزار کننده اطلاع دهند تا امکان خبررسانی و هماهنگی با شما میسر شود.

 

شماره حساب برای پرداخت هزینه ثبت نام: 

 

Skandinaviska Enskilda Banken

شماره حساب:5164 1190779

IBAN Account number: SE7950000000051641190779

Bic-kod or Swift:             ESSESESS

کمیته برگزارکننده گردهمایی سراسری درباره کشتار زندانیان سیاسی در ایران
15  ماه مای 2011 


شماره تلفن تماس:
00491779360481

0046735065657

آدرس تماس: tondardialog@web.de
اینترنت:
http://www.dialogt.org

 

  

  

اشتراک گذاری:

Share