You should install Flash Player on your PC

سیمرغ با بالهای خون آلود را چه کسانی تصاجب میکنند!؟

 آرشیو

 خانه نخست

 

بصیر نصیبی

"ما صریح و شفاف نظرات‌مان را می‌گوییم و با کسی تعارف نداریم. اگر فیلمی خطوط قرمز را رد کرده باشد، ابایی نداریم و آن را رد می‌کنیم ویا دربخش های دیگر قرار می دهیم."

(حزب الهی بی استعدادی به نام  جواد شمقدری که شده است مسئول سینمایی جمهوری اسلامی)

*سیمرغ با بالهای خون آلود را چه کسانی تصاجب میکنند!؟

 


نیکی کریمی مجبوب اصلاح طلب نمایان بازیگر وسازنده فیلم برای فجر

سیمرغ با بالهای خون آلود را چه کسانی تصاجب میکنند!؟

3 سال بعد از استقرار نظام اسلامی در هنگام حیات امام راحل شبه جشنواره ای بعنوان فجر برای گرامی داشت استقرار ننگین ترین نظام دنیای معاصر را علم کردند. خودشان هم قابلیت انجام این کار ها را نداشتند دو دستیار هژیر داریوش در جشنواره جهانی فیلم تهران ،جمال امید وبهرام ری پور- در خفا وپشت صحنه گرداننده اصلی فجر بودند که سینماگران ایران مانده که از خوان گسترده سینمای ج. اسلامی بهره ای نمی بردند از همان دوران نام زجر را شایسته اش دانستند. قصد ندارم در این مقاله دوره های فجر را بشکافم اما این روز ها مصادف شده است با برگذاری بیست ونهیمن دوره ی این رویداد پر هزینه و بی خاصیت . من بار هادر مورد این جشنواره نوشته ام دلیل برگذاری آن ونحوه برگذاریش،بودجه هنگفتی که خرج این رویداد بی تاثیر حتا مخرب شده است را مطرح کرده ام به هنرمندان به خصوص فیلمسازان فستیوالی تاکید کرده ام که اگر به یک صدم ادعاهایشان در باره پاسداری از آزادی اندیشه وبیان،مخالفت با سانسور ،خفقان واستبداد پایبند هستند نخستین اقدام شان می باید فاصله گرفتن از فجر باشد که در خوشبینانه ترین تعبیر به گفته وتاکید صریح خودشان ومطبوعاتشان ویترین تبلیغاتی این نظام آدمکش است. کیهان امنیتی شریعتمداری از قول یک منتقد فیلم ج. اسلامی- سعيد مستغاثي -و در آغاز این دوره فجر نوشت:

«ايران، اميد آزادي خواهان دنيا است پس مي توان با گسترش جشنواره فيلم فجر، مأمني براي فيلم سازان مستقل به ويژه از ميان كشورهاي اسلامي باشيم.

سعيد مستغاثي اضافه کرد، جشنواره فيلم فجر ويترين سينماي ج.ا است و به دليل تقارن با سالگرد انقلاب اسلامي ارزش و اعتبار خاصي نسبت به ديگر جشنواره ها دارد.»

 امسال دیگر قصد نداشتم باز هم به آنچه سالهاست گفته ام تاکید دوباره بگذارم. برایم ایمیلی رسید از گزارشی از روزنامه اینترنتی «روز اون لاین» بلند گوی تبلیغاتی دوم خردادی های سبزپوش شده ، محتوای این ایمیل وقلب واقعیت ها در گزارش روز اون لاین وادارم کردبه ناچار در باره فجر امسال هم یادداشت کوتاهی بنویسم . در این ایمیل بخش هنر در «روز اون لاین » برایم ارسال شده بود .در این بخش ودریادداشتی زیر عنوان فردین بهاری!( اسم مستعار)  چنین می نویسد:

«جشنواره ای که روزگاری برا ی خود صاحب اعتباری در سینمای ایران بود، بر پایه "هیئت سالاری" و "مداحی منشی" به صورت خوانی نعیم برای چاکران وزارت ارشاد و دولت تبدیل شده است.

 منتقد روز اون لاین نمی گوید که این جشنواره تا چه زمانی اعتبار داشته؟ ودر چه دوره ای بی اعتبار شده است؟  چون اگر بی اعتبار شدن جشنواره را مرتبط بدانیم به روی کار آمدن احمدی نژاد که از بی اعتبار شدن وامنیتی شدن فجر باید 6 سال گذشته باشد. اما از آن زمان تا کنون  که فجر  تحت نظارت دولت امنیتی/ پادگانی احمدی نژاد اداره شده است چنین قضاوتی در باره فجر را ازآقا ویا خانم فردین بهاری سراغ نداریم. اگر  حرف حق بگوییم ونهراسیم از جو عامه در دوره احمدی نژاد هم قدم های موثری برای آبرو سازی برای  یکی ازبی آبرو ترین حکومت های دنیای معاصر برداشته شد*برای نمونه  این آقا ی کاسلیک مدیر برلیناله که این چنین خودش را مدافع آزادی وآزادیخواهی جا میزندخود در دوران احمدی نژاد بود که به ج. اسلامی سفر کرد وقول داد بی اعتنایی مدیر سابق برلیناله به سینمای جمهوری اسلامی را جبران کند واز آن پس خرس برلیناله واسطه آشتی ج. اسلامی وبرلیناله شد. ( هیج امتیاز وجایزه ای قبل از سفر کسلیک تا دوره اول ریاست پر ابهت! دکتر احمدی نژادیه ج. اسلامی اهدا نشده بود، پرویز کیمیاوی وسهراب شهید ثالث دو چایزه اصلی برلیناله را در نظام پیشین بدست آورده بودند) همین آقای دل نگران محدودیت آزادیها در دوران احمدی نژاد خود سال پیش پروپاکاندا فیلم سفر های احمدی نژاد را در برلیناله نمایش داد.

نظارت استصوابی برای انتخاب داوران ، سانسور فیلم های ارائه شده به فجر، اجبار فیلمسازان برای شرکت در فجر(در دوره وزارت خاتمی اگر فیلمسازی نمی پذیرفت در فجر شرکت کنند، به فیلمش اجازه اکران عمومی نمیدادند) اهدای  امتیاز بیشتر به فیلمسازان مطیع از سیاست های همیشگی فجر بوده است. اماوقتی روز اون لاین تمام پیشینه این شبه جشنواره را فراموش می کنند فقط بند می کند به دوره اخیر فجر معنایش اینست که مغلوب  شدن اصلاح طلب نمایان وغالب شدن باند جنتی/احمدی نژاد در خیمه شب بازی زیر عنوان انتخابات درد اصلی روز چرخانان است. یعنی اگر آقا به تدارک چی شدن موسوی رضایت می داد، فجر همچنان معتبر میماند.

 امسال یکی از ایدئولوگ های نظام که در زمینه سینما هم مهمل هایی بهم میبافد رئیس هیات داوران فجر است ( حسن عباسی ) شبه جشنواره ای به گونه ی فجر چنین رئیسی هم برازنده اش است دیگر!! وقتی سال گذشته برخی فیلمسازان به فجر ایراد گرفتند که داورانش سفارشی هستند وآقای وزیر ارشاد لبست جایزه بگیر هارا به داوران دیکته می کند . ماهنامه سینمایی فیلم چاپ تهران در این ارتباط به صراحت نوشت:

 «فجر یک جشنواره دولتی است ونگاه دولت هم در انتخاب ها دخالت دارد اگر سینماگران ناراضی هستند فکر دیگری بایدبکنند ( نقل به مفهوم) خوب در این جو چه فرقی می کند ک  حسن عباسی امنیتی داور باشد یا یکی از فیلمسازان حکومتی ؟ منتها دولت احمدی نژاددر بسیاری از اموربا برگ رو بازی می کند در همان مرحله اول انتخاب هایش را که بد نام ترین مهره های دولتی / امنیتی هستند را به صحنه میفرستدتادیگر نیازی به نظارت استصوابی هم نباشد . در میان داوران نام فرزند آقای بازیگر ( انتظامی) هم به چشم میخورد .آیا اگر مجید انتظامی هم به مغلوبین پیوسته بود وچوب رهبری اش را به ر نگ سبز سیدی مزین کرده بود همچنان محبوب القلوب خاتمی چیان نمی بود؟

 فردین بهار درروز اون لاین ادامه می دهد..

« بگذارید پادو های فرهنگی بسوی بالهای سیمرغ بدوند که ا زخون ندا رنگین است»

نظام جمهوری اسلامی از بدو تولدش آدمکشی کرده،قتل وتجاوز در زندان ها،شکنجه ومحاکمه های یک دقیقه ای در طول عمر ج. اسلامی ادامه داشته است وندا که نه رای داده بود ونه وابسته به دار ودسته دوم خردادی ها بود آگر به سمبل تبدیل شده  باشدسمبل مردمی است که از کلیت این نظام وهمه شگرد ها وبرنامه ها ودورویی هاورفتار های ارتجاعیش به تنگ آمده اند و اما سبز الهی ها میخواهند خون پاک این دختر جوان را آلوده به سم حمایت از اندیشه های دوم خردادی ها  یعنی بقا ی ج. اسلامی وبرگشتش به اندیشه تابناک امام راحل بنمایند.

این شبه چشنواره از سال 60 که امام راحل !رحلت نفرموده بودبرای ایجاد یک ویترین تبلیغاتی برای نظام ایجاد شد. در همان سال ها هم هزاران انسان را به دلایل واهی به جوخه اعدام سپردند، اما چرا از خون آنان بالهای سیمرغشان رنگین نشد؟در سال 67 که 5 سال از برگذاری فجر می گذاشت در یک شب بیش از 4 هزار مبارز  اسیر را بفرمان همان امام مهربان کشتند و با کامیون به فضای مخروبه ای بردند ودر گور های دسته جمعی قرار دادند همان گورستانی که مردم گلزار خاورانش نامیدند.  همان زمان که آقای نخست وزیر محبوب امام  همین موسوی بود وسینماگران جمهوری اسلامی برای شرکت در فجر با هم رقابت می کردند هیچ کدامشان هم به خاطر خون هایی  که به رمین میریخت تاسف نمیخوردند ...زمان گذشت. رفسنجانی رئیس جمهور شد امام رحلت فرمود . آخوند ها،خامنه ا ی را رهبر فرزانه انقلاب نامیدند.رژیم باز هم کشت و کشت، شکنجه کرد، تجاوز کرد ، اقلیت های مذهبی را آزار داد ، ترک ، کردوبلوچ را وحشتیانه سرکوب کرد، ترور های خارج از کشور را هم طراحی واجرا کرد. اما جشنواره فجر برقرار بود همچنین سینماگران ودیگر اهالی سینما آرایشگرش بودند وهیچ کدام از منتقدین فعال سینمایی هم با آن مشکلی نداشتند بلکه خود با گزارش های پر شور! برای این شبه جشنواره هیجان کاذب هم ایجاد می کردند. ... باز هم روز ها وسالها گذشت  تاخاتمی تدارک چی به میدان آمد ، سینماگران فستیوالی بدورش حلقه زدند، باز هم رژیم می کشت زندان هایش بیش از ظرفیتشان  مبارزین را در اسارت داشت ،تابوت حاج داود پذیرای مخالفین نظام بود ،واواک نویسندگان وپژوهشگران را خفه می کرد وبعد این فجایع را متوچه یک گروه خود سر می نمود. ورهبر اندیشمند هم دیگر محبوبیتش فرا تر از تصور بود چون به هردو بال نظام امتیاز هایی میداد. هر اعلامیه ای هم که سینماگران فستیوالی در حمایت از خاتمی امضاء می کردند کلی تملق نثار رهبر فرزانه می کردند ودر همه این سالها که همه این رفتار ها وهمه این جنایت ها اتفاق می افتاد جشنواره فجر با ادعای جشنواره بین المللی برگذار می شدوگزارشی در دست نیست از رو در رویی نظام با سینماگران به دلیل استبداد وارتجاع نظام، سانسور فیلمهای جشنواره، تداوم اعدام ها وشکنجه ها تجاوز ها،محاکمات قلابی، گویی اصلا این مسایل ربطی به سینماگران سینمای جمهور ی اسلا می نداشت ، کم کم فجر را تبدیل به رویدادی برای آشتی با سینماگران تبعیدی کردتدآنها که قصد توبه داشتند از مجرای فجر رابطه شان با ج. ا برقرار می شد. همینطور مدیران جشنواره ها هم خود میهمانان این جشنواره بودند ازژیل ژاکوب مدیر کن بگیرید تا مدیران ونیز ، لوکارنو ،وسرانجام کاسلیک مدیر برلیناله. ...زمان گذشت در دوره اول ریاست احمدی نژاد که هنوز دار ودسته دوم خردادی کاملا از صحنه به بیرون رانده نشده بودند اگر چه گاه برخی از سینماگران اعتراض نیم بندی  میکردند اما هیچ حرکتی که نشان بدهد اینها معترض جدی فجر وتشکیلاتش هستند بروز نمی دادند. باز هم اکثرفیلمسازان با روی خوش شرکت کننده فعال فجر دوره اول احمدی نژاد بودند.صفار هرندی وزیر ارشاددوره اول ریاست احمدی نژاد به استناد گفته های خود خاتمی چیان در قتل های معروف به زنجیره ای دست داشته. اماآیا سینماگر ی را می شناسید که به این دلیل از شرکت در فجر سر باز زده باشد؟

آقا و یا خانم که با نام فردین گزارش سینمایی برای روز تنظیم کرده است میافزاید:

«..فجر بر پایه "هیئت سالاری" و "مداحی منشی" به صورت خوانی نعیم برای چاکران وزارت ارشاد و دولت تبدیل شده است. بزرگان سینمای ایران نیستند و یا به بهانه ای نیامده اند..

.خب حالااز روز اون لاین میپرسیم بزرگانی که در فجر امسال غایب هستند چه نام دارند؟کدام فیلمساز  وهنرمندسینمای جمهوری اسلامی را می شناسید که کاری آماده داشته باشد اما به خاطر استبدا دوارتجاع ، سانسور وخفقان وجنایت های رژیم از شرکت در فجر سر باز بزند. ؟من به چند نام که در مسابقه وبخش نوعی نگاه امسال حضور دارند اشاره می کنم خودتان  بگوئید اینها از دید شما بزرگان سینمایتان  هستند ویا نیستند؟  اگر نیستندچرا نام بزرگان غایب را قید نکرده اید؟

فرزند صبح (بهروز افخمي)، آسمان محبوب (داريوش مهرجويي)، راه آبي ابريشم (محمدرضا بزرگ نيا)، جدايي نادر از سيمين(اصغر فرهادي)، جرم (مسعود كيميايي)، و باد و مه (محمد علي طالبي) وکارها وفیلمهای نیکی کریمی،دکترعلی رفیعی،مهدی هاشمی و...

البته فیلم جدید کیانوش عیاری هم که اول قرار بود در فجر نمایش داده شود غایب است ،کیانوش خودش مسکلی با شرکت در فجر نداشت حتا در چند مصاحبه هم تاکید کرد که فیلم را برای فجر آماده می کند اما این مقامات هستند که صلاح ندانستند فیلم کیانوش به فجر بیاید واطلاعات صریح وروشنی هم نمی دهند .

فرزند صبح کار بهروز افخمی پیشکار پیشین کروبی است ، فیلمش هم که براساس زندگی خمینی جلاد کبیر ساخته شد که قرار است سران سبزالهی بعد از ساقط کردن احمدی نژاد اندیشه او را زنده کنند. داریوش مهرجویی که در دو بخش جشنواره حضور دارد ، یه مسعود کیمیایی که امسال خیلی   ارج گذاشتند وبزرگداشت برایش گرفتند ، اضغر فرهادی که اصلا  میفرستندش به برلیناله که جایزه برایشان به ارمغان بیاورد وقبل از اتمام فیلمش هم با قاطعیت با کسلیک شرط گذاشته، یا خرس طلا ویا نقره به کمترش اصلا رضایت نمی دهد. البته گفته شده باد ومه طالبی بدون رضایت سازنده در جشنواره گنجانیده شد خب حق است از هر کس که از این شبه چشنواره فاصله میگیرد دفاع کرد.اما در گزارش جشنواره میخوانیم:

«محمد علي طالبي هم"باد و مه" را از جشنواره فيلم فجر خارج کرد. اين کارگردان كه براي حضور اين فيلم در دو بخش مسابقه سينماي ايران و بين‌الملل جشنواره بيست و نهم فرم پر کرده بود، با اعلام اين خبر( باید منظور گنجانیدن فیلم دیگرش علفزار در بخش نوعی نگاه باشد) گفت: "ترجيح مي‌دهم در اين فستيوال حضور نداشته باشم»

این طور به نظر میرسد آقا ی طالبی با نفس شرکت در این رویداد مشکلی ندارد بلکه وی به دلیل انتقال یکی ازفیلم هایش(علفزار) به بخشی دیگراز فجر دلخور است. این قلدر ها حتا به این حداقل خواست سینماگر هم اعتنانی ندارند.چراشرکت کنندگان فجر امسال از این خواست همکار سینمائیشان حمایت نکردند؟

 البته تهمینه میلانی فیلمساز فمینیست !جشنواره ها هم همین اعتراض را داشت اما با تحمل خفت وخواری بیشتر به دامان فجر  به گفنه سینمابنویس روز اون لاین خونین برگشت . عین اطلاعیه گروه تهیه فیلم خانم را بخوانید:

: ابتدا نمي‌خواستم فيلم در جشنواره نمايش داده شود، اما با صحبت‌هايي كه بنياد سينمايي فارابي و معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي داشتند و با اصرار آنها با نمايش «يكي از ما دو نفر» در جشنواره موافقت كرديم.( این چه جشنواره بین المللی است که مقاماتش با التماس فیلم برایش فراهم می آوردند وبرای پر کردن برنامه اش فیلمی را حتا  علیرغم میل سازنده به نمایش میگذارند!)

چند فیلمساز دیگر هم ایراد هایی به فجر داشته اند دلایل آنها  واسامیشان راهم بخوانید

«بدین وسیله تهیه‌کنندگان و کارگردانان زیر مخالفت صریح و جدی خود را مبنی بر نمایش فیلم‌هایشان در سالن سینما آفریقا که در شرایطی نابرابر و حمایتی سوال برانگیز صرفا ً به اعضای "اتحادیه 2" اختصاص داده شده است، اعلام داشته اند»

این نامه به امضای همایون اسعدیان، کمال تبریزی، منیژه حکمت، علیرضا داودنژاد، مهرداد فرید، فرشته طائرپور، اصغر فرهادی، رضا میرکریمی، مازیار میری و سید غلامرضا موسوی رسیده است.

ملاحظه کردید که اعتراض این ها ربطی به امنیتی بودن جشنواره ،به جنایت های 32 ساله نظام حتا جنایت ها وفجایع دوسال اخیر ج. اسلامی ندارد اینها به سینمای نمایش دهنده کار هایشان انتقاد دارند. آفرین براین سینماگران فهیم و مردمی ومبارز وضد دولت کودتایی!ومعترض به جشنواره ای که بالهای سیمرغش با خون ندا ها رنگین شده  است.

بصیر نصیبی

7 فوریه 2011

www.cinemaye-azad.com

 

*همچنین در دوره پر افتخار این مردک،رئیس آکادمی اسکار وفیلمسازان سرشناس  امریکایی میمهان ج. اسلامی شدند، قرار بود مقدمات موفقیت در اسکار را هم برای اصغر فرهادی جور کنند که برخورد کرد با اعتراضات مردمی وطرح ناکام ماند. همین طورژولیت بینوش در نقس مبلغ ج. اسلامی با مشارکت عباس کیارستمی  در دوره احمدی نژاد به جمهوری اسلامی سفر کرد وسکانس آبگوشت خوری اش با عباس آقارا عکاسان ج. اسلامی خود پوشش خبری دادند و...

 

*برای گزارش روز سایت دیدگاها

    

اشتراک گذاری:

Share