You should install Flash Player on your PC

 زیر ذره بین / شماره 48

 آرشیو

 خانه نخست

     

 

 مروری برسینما در ایران از گذشته تا حال همراه با بصیر نصیبی

کاری از : یوسف اکرمی

  Article19 Film Production

Freedom Of Opinion And Information

www.article19film.com

 بخش اول زیر ذره بین

  ◄ برای خواندن مطالب بخش اول زیر ذره بین بصورت پی .دی .اف روی عنوان   هر  مطلب کلیک کنید.

 

نشریه اینترنتی سینمای آراد/ شماره 48

  25 نوامبر  تا 25 دسامبر 2010

 سردبیر: بصیر نصیبی

 مشاوران: فرهاد مجد آبادی. داریوش شیروانی

 دیگر همکاران: . علی پور رضا (داخل ایران )، فرجهان میری. مهدی فراهانی ( امور فنی وتکنیکی)

این شماره با آثار و ترجمه و مطالبی از: 

مهستی شاهرخی، نادر هدایت، الهه  بقراط، حمید محوی، پرویز صدیقی، فرهاد مجد آبادی ،رشید داوری، باربد کیوان، بیژن مفید، وارناویج، ، برتولت برشت ، ژاله لاهوری ، بهناز کار سامان، فرامرز شیراوند و ستاره از تهران.

  در باره فیلم مروری برسینما در ایران ساخته ی یوسف اکرمی

 یوسف اکرمی را چند سال است می شناسم در جریان ساخت نخستین فیلم مستند طولانی اش« چند نمای ساده »هم قرار داشتم. بعد از آماده شدن فیلم برای یک دوره سخنرانی درچند شهر اروپا فیلم چند نمای ساده را انتخاب کرده بودم ودر برنامه زندان وسینمای ایران در تبعید درگرد هم آیی  زندانیان سیاسی در کلن آلمان بخشهایی از فیلم یوسف اکرمی ومسعود رئوف نمونه هایی بود که در برنامه نمایش داده شد وتاثیر بسیار بر تماشاگران گذاشت .اکتبر 2007 آخرین باری بود که من در جشنواره سینمای در تبعید گوتنبرگ سوئد شرکت کردم در همین سال یوسف اکرمی هم برای نمایش فیلم چند نمای سا ده حضور داشت. من اورا بعد از چند سال که از دوستی از راه دورمان میگذشت دیدم .یک روز آفتابی که هوای گوتنبرگ هم یاری کرده بود در فاصله دو نوبت نمایش فرصتی دست داد که باهم از سینما ی محل جشنواره تا مرکر شهر قدم بزنیم در میدانی از شهر نشستیم ویوسف دوربینش را روشن کرد ...

سرمقاله

در باره ی یک پیشنهاد، بستن سفارت خانه های جمهوری اسلامی!

 بعد از سرکوب وحشیانه جنبش دانشجویی در 18 تیر 78 که کلیت نظام جمهوری اسلامی در آن دخالت مستقیم داشتند و خاتمی شارلاتان با توسل به لباس شخصی ها که باچاقو وقمه به جان مردم افتادند وبه کمک تحکیم وحدتی هاوهمین آقایان وخانم هایی که الان سبز سیدی به تن دارند وآن روز ها در باند خاتمی پست های حساس را آشغال کرده بودند این نخستین حرکت مهم  که بعد از سالها خمودگی از دانشگاه شروع شد ه بود امابه خیابانها کشانده شد را متوقف کردند.

در خرداد 88 هم رژیم به زور اسلحه وبا بهره از یاری های باند دوم خرداد جنبش مردمی را به سکوت وادارد اما ما در اینجا چه کردیم ویا چه می کنیم؟ ... در این شرایط ما که به همه باند ها وجناح ها ودار ودسته های مرتبط به نظام نه گفته ایم آیا حاضریم همتی کنیم ویا بایدتسلیم شرایط بشویم ؟وقتی می بینیم یک نیروی مقاوم در کاناداجلوی فعالیت های جمهوری اسلامی ایستاده وکمیته بین المللی بستن سفارت خانه های ج. اسلامی را ایجاد کرده اند ونخستین جلسه شان را هم برای بررسی راهکارهای مقابله قدرتمند ورادیکال برگذار کرده اند*خوب با خودم فکر کردم چرا در اروپا نمی شود همین نیرو ها را فراهم آورد ودر هر شهر کمیته ای تشکیل داد

 

  نمایشگاه "هنر منحط" در موزه نوئس برلین برگزار می شود

مجموعه ای از مجسمه هایی که در دوران سلطه هیتلر "نامناسب" تشخیص داده شده بود، در موزه نوئس برلین به نمایش در آمده است.

از اواخر سال گذشته تا ژانویه 2010، دوازده مجسمه که تاریخ ساختشان به اوایل قرن بیستم برمی گردد، هنگام خاکبرداری زمینی برای ساخت یک خط زیرزمینی مترو، روبه روی شهرداری برلین کشف شد.

این مجسمه ها که برنزی یا سفالی اند، در زمان حکومت نازی ها به دلیل داشتن "عناصر منحرف جنسی" و "مضمون ضدناسیونالیستی" مورد انتقاد قرار گرفتند و از گالری ها و نمایشگاه های هنری ضبط شدند.

تا چندین دهه باور عموم این بود که این قطعه ها توسط نازی ها از بین رفته اند.

کارشناسان هنری این مجموعه را "گنجینه ای از آثار مدرنیسم کلاسیک" دانسته اند. بیشتر مجسمه ها هیکل زنانه دارند، از جمله زنی باردار و مجسمه یک زن هنرپیشه اهل ویما

نقل از سایت انتگراسیون

http://www.if-id.de/New/index.php

 

کتابهای سینمای آزاد( مهستی شاهرخی)

بصیر نصیبی در این کتاب  (راه کن از قندهار میگذرد  )به بحث "بازگشت" که سوژه ای رایج در بین هنرمندان داخل و خارج بود می پردازد و در کنار هنرمندانی مانند پرویز صیاد که ترجیح می دهد در آمریکا همبرگر فروشی کند تا به ایران برگردد و هنرمند حکومتی زیر تیغ سانسور شود می ماند. او به هنرمندانی مانند رضا علامه زاده که علیرغم سابقه مبارزاتی خود، فیلشان یاد هندوستان کرده و خواهان کسب مجوز برای ساختن فیلم از سفارت ایران می باشند انتقاد می کند. بصیر نصیبی که اکنون سی سال است در تبعید به سر می برد راهی برای بازگشت و زد و بند و ساخت و پاخت و فیلمسازی برای «جمهوری دروغ ها» نمی بیند. به قول بورخس او با تبعیدش دری را برای همیشه بسته است و قلمش را در راه افشای جنایت کاران و هنرمندان حکومتی به کار انداخته است.تبعیدی را بازگشتی نیست...

سردرگمی یا به خود خریت زدن خبرگزاری فاشیستی فارس در مورد سریال قهوه تلخ (نادر هدایت)

این خبرگزاری فاشیستی رژیم در یک برخورد با قهوه تلخ آنرا علی رغم هیاهوی اولیه وفروش خوب اولیه "ضعیف"توصیف کرده است که کم کم مخاطبان خود را از دست میدهد. البته در ا ینکه رژیم هیچ مشگلی با پخش این سریال ندارد و حتی مورد  بخش یاز رژیم و حمایت وزارت ارشاد رژیم قرا رگرفت ، شکی در آن نیست ولی خبرگزاری فارس که همکار کیهان است که یک سره از دربار علی گدا و  احمد ی نژاد دفاع میکند و با هرموفقیتی خارج از کادر رهبر مخالف است...

نظام های دینی و روشنفکران دینخو (الهه بقراط)

آرامش دوستدار بی‌تردید اندیشمندی تنهاست. نه تنها از آن رو که به تندی و تلخی با تاریخ و فرهنگ ایرانی در افتاد، بلکه هم چنین بدین سبب که فلسفه که با پرسش آغاز می‌شود، بدون آنکه با پاسخی پایان گیرد، در ایران همواره، و به ویژه در چهار قرن گذشته، تنها بوده است.... هجوم ملخ‌وار «اصلاح‌طلبان» جمهوری اسلامی به خارج کشور که از سال‌های آخر دومین دوره ریاست جمهوری حجت‌الاسلام محمد خاتمی شدت یافت، صحنه سیاسی را در میان ایرانیان تبعیدی دگرگون ساخت.. .. نکته سزاوار تأمل اما در این بود، و هست، که مدافعان «اصلاحات» به آن معنی که جناحی از رژیم مدافع آن است، بر خلاف  ایرانیان تبعیدی که از سالها پیش بدون هرگونه امکانات، یک سپهر دفاعی و در عین حال فرهنگی، با همه کمی و کاستی‌هایش برای خویش به وجود آورده بودند، با پشتوانه‌هایی که برخی اتفاقا از سوی همین ایرانیان تبعیدی برای آنها فراهم آمده بود، به جامعه خارج کشور پیوستند...

 http://www.alefbe.com/Articles/2010/article_Kayhanlondon_29Oct10.htm

 

در مقاله بهم پیوسته در دو بخش از گاهنامه هنر ومبارزه(حمید نحوی)

مفهوم سینمای ایران در صحنۀ بین المللی و مابین فرهنگی یا حذف فاعل شناسنده

فراسوی «سینمای جادویی ایران» (اصطلاحی که در نشریات فرانسوی به کار برده شده است) از اواخر قرن بیستم تا به امروز، و پذیرش آن در محافل بین المللی سینما نظیر فستیوال کن، برای ما که به ضرورت مبارزه برای دفاع از فرهنگ و هنر آگاهی یافته ایم، از دیدگاه درون فرهنگی و مابین فرهنگی ایران، با توجه به جار و جنجال های تبلیغاتی در رسانه ها پیرامون «سینمای ایران» دست کم می تواند برای ما  پرسش خاصی را مطرح کند، و آن هم این است که : به چه دلیلی، و چرا در این ده سال گذشته، سینمای ایران این همه در محافل بین المللی حضور پیدا کرده، و چرا تا این اندازه در رسانه ها برجسته نمایی شده است؟....

خانواده ندا خطاب به معصومه علی نژاد، گزارشگرچاپلوس  دارودسته سبزالهی های جرسی !

خانم علی‌نژاد! لطفأ ما رو راحت بگذارید!

۲۳ آبان ۱۳۸۹ هدا آقا سلطان

خانم علی‌‌نژاد! مامان من به هیچ عنوان روی این مساله (فیلمی که گفته شد یک هنرپیشه نقش ندا را بازی خواهد کرد) واکنشی نداشته و هر چه شما اصرار کردید او گفت شما حتی اجازه ندارید بنویسید که مامان من سکوت کرده! چون سکوت هم نوعی واکنش هست و مامان هم نمی‌خواستند که واکنش معلومی داشته باشن شما هم قول دادید که اسمی از مادر من نیارید و حتی چیزی از سکوت ننویسید، ولی‌ متاسفانه شما داستان‌سرائی کردید. همه جا می‌گویید که هدا به من ایمیل زده اما در تلفن روز جمعه از مامان من، امیل من رو می‌خواهید، لطفأ ما رو راحت بگذارید، این راه درستی‌ برای مشهور شدن نیست!

و چند زیر نویس مرتبط با این خبر در سایت خودنویس...

  “33 نفرازسن خوزه ( فیلمی درباره معدنچیان شیلی)

نتونیورچیو” فیلمسازو کارگردان اهل اسپانیا، یک فیلم سینمایی درباره معدنچیان شیلی نجات یافته از اعماق زمین می سازد. این فیلم “33 نفرازسن خوزه” نام دارد. تولید این فیلم پنج روزپس از بیرeuronews ون آمدن معدنچیان ازعمق زمین آغاز شده است.

نویسندگان فیلمنامه، نگارش متن را به پیشنهاد کارگردان، تنها چند روزپس ازوقوع حادثه و انتشار خبر زنده بودن معدنچیان آغاز کرده بودند.

این کارگردان می گوید: “من علاقمندم تا نشان بدهم که واقعا زیرزمین بر آنها چه گذشته است.من فکرمی کنم که نشان دادن همه احساسات آنها مثل ترس، نگرانی، وحشت، امید اولیه و ناامیدیهای بعدی مهم است.”

“آنتونیو رچیو” سعی کرده است که صحنه های فیلم را درمکان های واقعی و در نزدیکی معدنی که این ۳۳ نفر به مدت ۶۹ روزدرآن گرفتاربودند فیلمبرداری کند. او تاکید می کند که این یک فیلم است و نه یک مستند. درنمایش این فیلم، از تصاویر واقعی نجات معدنچیان نیزاستتفاده شده است.

درآذرماه امسال، فیلم “ 33 نفر ازسن خوزه “ درتلویزیونهای شیلی و اسپانیا به نمایش در خواهد آمد. شرکتهایی ازروسیه، اروپای شرقی و کشورهای اسکاندیناوی نیزامتیازپخش این فیلم را خریداری کرده اند.

نقل ازEuronews  فارسی

 عبدالکریم سروش  بدون رتوش!

فرامرز شیراوند

نوامبر 2010

در نشریه شهروند شمارۀ 1297، به تاریخ پنجشنبه 2 سپتامبر 2010، گزارشی به قلم آقای آرش عزیزی به مناسبت سخنرانی عبدالکریم سروش با تیتر« با سخنرانی عبدالکریم سروش سری سخنرانی های "کانون ایرانیان دانشگاه تورنتو" افتتاح شد» به چاپ رسیده است.

آقای آرش عزیزی در بخش پایانی گزارشش، "آغازی پر شور برای سری سخنرانی"، در توضیح نحوۀ برگزاری جلسه اینگونه مینویسد: "جلسه به قول انگلیسی ها حسابی “impressive” (چشمگیر) بود، چرا که در فاصله ای کوتاه سالن را رزرو کردند، جلسه را اینقدر خوب تبلیغ کردند که سالن پر شود، ........ تا به خوبی و خوشی تمام شود. (نویسنده [آقای عزیزی] البته خود عضو هیئت اجرایی این کانون است و شاید صحیح نباشد اینقدر از آن تعریف کند، ....)."

لینک ها

 

 *مردم ایران نه می بخشند ونه فراموش می کنند بهروز سورن( سایت گزارشگران)

برای اطلاع اقای بهمنی اینکه جنایات خمینی و دستگاه جهنمی اش نه در سال 67 که از ابتدای روی کار آمدن جمهوری اسلامی و سازماندهی سرکوب توسط چماقدران و چکمه پوشان نظامی سپاه و بسیج اغاز شد و روزی نبود که خون آزاده ای در صحنه خیابانهای شهرهای بزرگ ایران و بویژه کردستان بزمین نریزد و چشم خانواده ای را اشکبار نکند. جنایات جمهوری اسلامی در دهه شصت که شما به عمد برابر با حوادث خونبار تابستان  سال 67 در زندانها میگیرید تا دامان نخست وزیر هشت ساله خمینی را پاک کنید, بسیار فراتر از اعدامهای تابستان سال 67 میباشد و رهبر شما آقای موسوی در سمت نخست وزیری و بقول شما از نزدیکترین ها به بارگاه خون آشام جماران بوده است

  

http://www.gozareshgar.com/10.html?&tx_ttnews[tt_news]=11331&tx_ttnews[backPid]=23&cHash=5e3d81b2c8

اصغر كريمي: خانم عبادی دروغ میگوئید. شما مدافع حقوق بشر نیستید (سایت روزنه)*

خانم عبادی آیا شما اصولا اعتقادی به آزادی بی قید و شرط بیان و عقیده دارید و یا اینکه آزادی بیان را در چهارچوب جمهوری اسلامی و برای گرایش خاصی قبول دارید؟ آیا در حقوق بشر شما، میتوان به مقدسات هم انتقاد کرد و آنها را دست انداخت یا اینها در قانون شما کم و بیش جرم دارد؟ میتوان فتوای آیت اله ها علیه مرتدین را یک تبهکاری تمام نامید و علیه آن اعلام جرم کرد یا این حرف ها مال سرنگونی طلبان است و دل دو خردادی های عزیزتان را میازارد؟ آیا اصولا شما اعتقادی دارید که زندانی سیاسی دیگر نباید در جامعه ایران وجود داشته باشد یا از نظر شما برخی گرایشات سیاسی هنوز مستحق زندانند؟ قبول دارید که اعدام و شلاق و سنگسار و سایر تعزیرات اسلامی و هر نوع تعرض به جسم انسانها در زندان باید تماما ملغی شود و جنایت بشمار بیاید و مسببینش به محاکمه کشیده شوند یا از آنجا که شما میان اسلام و حقوق بشر تناقضی نمیبینید مخالفت چندانی هم با مجازات های اسلامی ندارید

 

http://rowzane.com/fa/articles-archiev/41-asqar-k/4813-1389-08-21-17-57-09.html

 

*نیمه تواب من (سایت چشمان بیدار،مهستی شاهرخی)

نتیجه اخلاقی فیلم ( نیمه پنهان) فراموش نکنید ما (کنیزان ناقابل) بایست از شوهران خود برای به دنیا آمدن و زندگی کردن و زنده ماندن تا پیش از آشنایی با این بزرگواران (مالکان جسم و روح ما) همیشه طلب عفو بنماییم و پوزش بخواهیم و حلالی بطلبیم وگرنه پس چی؟ زن که با مرد برابر نمی شود، اصلاً زن مگر حقی هم دارد؟ همه حیثیت و هویت زنان به مردشان وابسته است و زن خارج از کار و بار مرد وجود و معنایی ندارد.

http://chachmanbidar.blogspot.com/2010/11/blog-post_9665.html

*عرب ستیزی وفحاشی زیر عنوان دفاع ... (وبلاگ آزاده سپهری)

...در بسیاری از این مقالات، نویسندگان عرب ستیزی خود را آشکار ساخته اند و برخی تا آنجا پیش رفته اند که شروع به فحاشی به عرب ها کرده اند. یک نمونه آن، مطلب فردی به نام علیرضا رضایی ست، که اینگونه آغاز می شود: "مرتیکه سالواتور قروم دنگ الوغ بیک تو قبل از اینکه درباره تمدن پارسی وغ وغ کنی اول یکی بگو پ! پارسها تمدن ندارند؟ آنروزی که جد و آباد تو یهلونی یهلونی یا حبیبی داشتند زیر کون خر دنبال مارمولک می‌گشتند برای شام نهار روی نقشه کره زمین فقط یک کشور بود هنوز اسمش هست ایـــــران . ایران پ و ژ و گ و چ ندارد ، بگو بابائی ، چی؟ ایـــــران. تقصیر شاههای ما بود که از اولش بجای اینکه برینند به هیکل تو عرب سوسمار نشان گفتند این فلک زده‌ها هم بالاخره حیوان خدا هستند ولتان کردند ...

http://azadeh-sepehri.blogspot.com/2010/11/blog-post_7003.html

 

 نامه به  ایمیل های ما

Cinema-ye-azad@t-online.de

Cinema_tabid@yahoo.de

 

دوازده رباعی متعلق به " وارناویچ " از دفتر " آه آهن "، تقدیم به "سینمای آزاد"

warenavich@gmail.com

هرگز به لبت شیخ دغل خنده ندیدم

از عشق دل سنگ تو آکنده ندیدم

کار تو ریا است و کلام تو دروغ است

من از تو پدرسوخته تر بنده ندیدم...

»» برای خواندن تمام شعر اینجا را کلیک کنید

 نامه به یک دوست

این نامه ای است به یک دوست که خود نقش و جایگاه مهمی در هنر موسیقی این سرزمین دارند که البته با حذف نام ایشان ، مایلم منتشرش کنم

*ستاره. تهران

با بهترین درودها و سلامی گرم و پرمهر و سپاس

مخالفت من با شما بر سر دور و جدا نگهداشتن هنر از سیاست است و از آنجا که دو بار تاکید نموده اید و گویا هنر را از مقولهء سیاست جدا میدانید، خواستم نظراتم را برایتان بنویسم.

بنظر من هیچ امری چه علمی چه ورزشی و چه هنری از سیاست جدا نیست و نمیتواند جدا باشد.

هرآنچه که در آن تفکر و خلاقیت نهفته باشد و موجب رشد و شکوفایی در جامعه و سلامت و نشاط ملت گردد به سیاست مربوطست و بلعکس

 از فیس بوک

کوسه ها / برتولت برشت

دختر كوچولوی صاحبخانه از آقاي " كي" پرسید: اگر كوسه ها آدم بودند، با ماهي هاي كوچولو مهربانتر ميشدند؟

آقای كي گفت : البته ! اگر كوسه ها آدم بودند

 توی دريا براي ماهيها جعبه های محكمي ميساختند

همه جور خوراكي توی آن ميگذاشتند،

مواظب بودند كه هميشه پر آب باشد.

هوای بهداشت ماهی های كوچولو را هم داشتند.

برای آنكه هيچوقت دل ماهي كوچولو نگيرد،

گاهگاه مهماني های بزرگ بر پا ميكردند،

چون كه گوشت ماهي شاد از ماهي دلگير لذيذتر است !

برای ماهی ها مدرسه ميساختند

وبه آنها ياد ميدادند

كه چه جوری به طرف دهان كوسه شنا كنند

درس اصلي ماهيها اخلاق بود

 بخش دوم زیر ذره بین

  برای خواندن مطالب بخش دوم به صورت پی.دی.اف روی  اینجا را کلیک کنید  

 

خلاصه ای از مطالب بخش دوم:

* اینهم هم نظر زیر نویس ،نویس سایت خودنویس!

از آسد ابرام نبوی دلقک دربار ولایت چه انتظاری دارید؟او باید برای آشیخ علی اکبر کوسه و آل او دستمال بکشد.به هر حال یک چماقدار دوران نورانی بهمین سادگی و در اثر معجزه متحول نمیشود.جالبست در آن زرنامه که در مورد عوضی بودن مخالفان امام و کسانی که از شنیدن اسم منحوس امام خمینی اشک در چشمشان حلقه نمیزند نوشت با آویزان شدن از همین گنجی(و آل عطا و هم غزه هم لبنان) به مخالفان نظام فحاشی کرد!!حالا....

*شرع مقدس جامعه مرد سالاری

سينماي ما- "مهران الف" در یادداشتی تاسف انگیز با بیان جزئیاتی از زندگی شخصی خود، اینگونه از همسر بازیگرش سخن گفته است. بخشی از این یادداشت به این شرح است: 5 سال است خانم "س .ق" همسر قانونی من است. همیشه به نیکی از من یاد کرده و در چند مصاحبه اش در نشریات مختلف گفته" اگر همسرم اراده کند یا اجازه ندهد دیگر بازی نمی کنم و هنرپیشگی را تا جایی ادامه می دهم که به زندگی شخصی ام لطمه وارد نشود. همسرم همواره مشوق و پشتیبانش بوده ! "

*در دولت پادگانی.به هنر هنرمندان البته حکومتی افزوده  هم می شود!!

- محمدرضا گلزار نشان داد كه در وادي موسيقي هم حرف‌هاي بسياری براي گفتن دارد. او در شب‌هاي 17 و 18 آبان كنسرت پرشوري برگزار كرد تا جايي كه خبرنگار ژاپني هم براي ديدن او و كنسرتش خود را به برج ميلاد رسانده بود. برج ميلاد آوردگاه كنسرت يك ستاره سينما بود كه حالا بايد موسيقي را هم به آن اضافه كرد.

*در دولت کودتایی هم سانسور به گونه دولت اصلاحات  همچنان اصلاحیه! نامیده می شود.

*امين الله رشيدی آواز خوان پيشکسوت ايرانی در گفت و گوئی با خبرگزاری مهر از بلاتکليف ماندن کتاب حجيمی که درباره تاريخ موسيقی ايران نوشته است گله کرد و گفت: «عنوان اين کتاب "ايران در رهگذر زمانه" و حجم آن حدود 700 صفحه است اما متاسفانه بعد از 5 سال از بلاتکليف ماندن در وزارت ارشاد به من گفته‌اند 88 مورد اصلاحيه و حذف دارد. يکی از اين موارد مربوط به محبوب‌ترين و نجيب‌ترين چهره موسيقی ايرانی ابوالحسن خان صبا است که گفته‌اند نبايد عکس او در کتاب چاپ شود.»

*هدیه تهرانی وباند نمک نشناس احمدی نژاد!!

هديه تهرانی از وام مشایی تا ممنوع الخروج شدن

هديه تهرانی در چند سال اخير با کم کردن حجم فعاليت هايش در سينما به عکاسی و طراحی صحنه علاقمند شده بود و در اين راه فعاليت هايی هم انجام داده بود

نام هديه تهرانی هم به فهرست افرادی که اجازه خروج از ايران را ندارند اضافه شده است.

اين بازيگر شناخته شده سينمای ايران هفته گذشته هنگامی که برای بازی در فيلم خيابان های آرام به کارگردانی کمال تبريزی قصد سفر به کشور ارمنستان  محل فيلمبرداری اين فيلم – را داشت، با ممانعت ماموران برای خروج مواجه شد و از اين سفر بازماند.

اين خبر که ابتدا به صورت شايعه در محافل سينمای ايران شنيده می شد، روز يکشنبه توسط خبرگزاری مهر تاييد شد.

***

 *تسلیت به جمیله ی  ندایی

دوست هنرمند ما جمیله ندایی مادر عزیزش خانم ام کلثوم نوین نما (ندایی  )را از دست داد بی آنکه بتواند مادر را ببیند واز آخرین بوسه هایش سیراب شود. برای جملیه و خانواده اش صبر وبردباری آرزو می کنیم.

نشریه سینمای آزاد

اشتراک گذاری:

Share