You should install Flash Player on your PC

دولت کودتا!، خوانندگان لس آنجلسی، مشایی وبقیه قضای

ازدیگران

 خانه نخست

 

ابصیر نصیبی

 دولت کودتا!، خوانندگان لس آنجلسی، مشایی و بقیه قضایا

 

 

 

 «...آقای مشایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره ورود تعدادی از خواننده‌های قبل از انقلاب به داخل کشور گفت که فعالیت هنری در همه بخش‌ها از جمله موسیقی برای همه‌ هنرمندان در داخل و خارج از کشور آزاد است و برگشت به ایران برای کسی مشکلی ندارد، مگر این‌که جرمی مرتکب شده باشد... بر اساس این اخبار، حبیب محبیان که پس از نوشتن نامه ای به محمود احمدی نژاد، از حدود شش ماه پیش در ایران به سر می برد، با "یک مقام ارشد دولتی" دیدار کرده و پس از آن، برای انتشار آلبوم خود در ایران درخواست صدور مجوز ارائه کرده است... علی ترابی، رئیس دفتر موسیقی ارشاد، چندی پیش با تأیید این خبر گفته بود که دفتر موسیقی در زمان اعطای مجوز به آلبوم‌ها مشخصا موسیقی و شعر آثار را بررسی می‌کند "البته درخصوص صلاحیت‌ افراد نیز از مراجع ذیصلاح نیز استعلام خواهد کرد»"

 نمیذانم چرا اننشار این خبر جلب نظر کرد وچند سایت هم منتشرش کردند ورادیو های فارسی زبان هم بازتابش دادند. به نحوی که انگار تا کنون هیچ ایرانی پناهنده پایش به سرزمین پدری آقای نوری زاده باز نشده بود؟ نمیخواهم به تاریخچه این اتفاق برگردم. من در چندین مفاله وپژوهش در این مورد نوشته ام ودر مصاحبه های متفاوت تلویزیونی ورادیویی هم با بینندگان وشنوندگان سخن گفته ام...

 خبر سفر اخیرخوانندگان لوس آنجلسی مرتبط میشود با رحیم مشایی مشاور دکتر !احمدی نژاد پرزیدنت کودتایی. این آقای مشایی معلوم نیست در درالخلافه چه نقشی دارد ،اصلا حضور وجود مبارکش را چگونه باید ارزیابی کرد؟ یادتان مانده که حتا رهبر اندیشمند !انقلاب هم با حضور او مخالفت فرموده بود و ماجرای پستش در دولت کودتا!کلی وسیله سرگرمی هم  فراهم کرد وچیزی نمانده بود که اپوزیسیون فراموش کند که ج. اسلامی چه فجایعی همین روز ها مرتکب شده ومی شود. داشت همه فکر واندیشه اش را خرج پست ومقام رحیم مشایی می کرد. ،بهر حال این وسیله سرگرمی بعد از مدتی کار برد اولیه اش را از دست داد زمانی نگذشته بود که حاتم بخشی دولت مهر ورز به هدیه تهرانی،بخشیدن مبلغ کلانی به این حانم با تمایلات دوم خردادی به یک موضوع مهم مبدل شد. با همه کنجکاوی که داشتیم معلوم نشد این چندین ملیون تومان پول بیت المال- 220 ميليون تومان نا قابل -چرا به هدیه حانم هدیه شد؟ ایا شام خصوصی هدیه و آقای مشایی که مطبوعات هم بدان اشاره کردند اینقدر پر هزینه بوده است؟هنوز روشن نشده آقای مشایی بعد از صرف شام دریافتند که کارهای نقاشی خانم بازیگر«توحیدی »است یا بعدازصرف شام ؟  این قضیه هم داشت تا ابعاد ممنوعه گسترش می یافت که به نوعی این قضیه را هم جمع وجور کردند. حالا درپروژه سفر خوانندگان لس آنحلسی هم نام اسفندیار خان بار دیگربر سر زبان ها افتاده است. واین آقا هر که هست پشتش چنان به مافیای قدرت وصل است که به استناد گزارش های مطبوعات حکومتی  رهبر معظم هم نتوا نست حذفش کند به ناچار نام شغل شریفش را از معاون رئیس جمهور به مشاور آن مقام والا تغییر دادند.

در باره سفر حوانندگان لوس آنجلسی مشاور محمود احمدی نژاد، گفت: «من مسئول صدور مجوز ورود به آنها نیستم اما فعالیت یک ایرانی در داخل و خارج از کشور ، مطابق چارچوب و قوانین آزاد است و مشکلی ندارد»

  در همین چند سطر صحبت های مشایی تامل کنید.

 اول ایشان میفرمایند فعالیت ایرانی در خارج  مطابق چارچوب قوانین آزاد است. ایرانی در خارج مگر در چهار چوب فرامین قرون وسطی ای ج. اسلامی  زندگی می کند، که میزان فعالیش را ج. اسلامی تعین کند؟  اما این گفته آقا ،بی حساب و کتاب نیست. میتواند تلویحا این معنا را بدهد که فعالین خارج اگر  روش ورفتارشان با خواست حکام همخوانی نداشته باشد، سر وکارشان با تروریست های اعزامی است.

 اماویزای ورود به ج. اسلامی به اپوزیسیون خارج به خصوص در زمینه مسایل هنری، سینما وتئاتر،ادبیات، خوانندگی هم بر خلاف تصور عده ای حساب وکتاب دارد ،حساب وکتاب دقیق هم داشته ودارد. در همین ارتباط هم آقای مشاور درجا ی دیگر می افزاید:

« برگشت به ایران برای کسی مشکلی ندارد، مگر این‌که جرمی مرتکب شده باشد»

آیا شهره آغداشلو که با التماس به مقامات ونسبت دادن حجاب به فرهنگ احترام آمیز جامعه میخواست به ج. اسلامی سفر کند جرمی مرتکب شده بود؟ اگر کارهای شهره  در سینما وتئاتر قبل از تقاضای عفو،جرم بوده ،جرمش سنگین تر از همسر مبارزش  !هوشنگ توزیع  که نبود. چرا شهره را با خفت وخواری پشت مرز نگهداشتند وهوشنگ را چهار بار در آغوش پر مهر دار الخلافه پذیرفتند؟ البته ازاین زوج خوشبخت فقط برای نمونه یاد کردم وگرنه نظایرشان بسیار بودند وهستند...

 اما روی نکته دیگری از این خبر هم می شود تاکید کرد.

«علی ترابی، رئیس دفتر موسیقی ارشاد، چندی پیش با تأیید این خبر گفته بود که دفتر موسیقی در زمان اعطای مجوز به آلبوم‌ها مشخصا موسیقی و شعر آثار را بررسی می‌کند و "البته درخصوص صلاحیت‌ افراد نیز از مراجع ذیصلاح نیز استعلام خواهد کرد.

 این بخش خبر عین واقعیت است من اضافه میکنم فقط صدور مجوز برای آلبوم ها شامل این گونه فرامین نمی شود ونمی شدبلکه حتا  گروهای صادراتی موسیقی هم شعر وترانه هایشان  در یک شورا در وزارت ارشادبررسی وبرای آن اجازه صادر  می کنند ،حالا خواننده چه از عشق وعرفان مدد بگیردومجلس را به حالت خلسه فرود برد،چه  سروده «مرغ سحر» با صوت جادویی اش حضار را  آماده انقلاب! کند. البته این روال کار تا دوران اخیر ودر دوره اول ریاست دکتر !احمدی نژاد با موفقیت دنبال می شد. اما خرداد88  وغروب روز بعد از خیمه شب بازی که معلوم شد که آقا وسپاه به دکتر تمایل دارند ، احمدی نژاد یکباره  فاشیست ،پادگانی وکودتایی شد اما صدور خوانندگان ادامه یافت منتها  «تفنگت را زمین بگذار»جانشین« مرغ سحر» شد ودولت مهر ورز هم حرف خوانندگان مردمی اش را پذیرا شد وتفنگش را زمین گذاشت و5 تا 5 تا به دارآویخت.البته هم اکنون هم خوانندگان در سفر های خارج مجازند همین گونه سروده های هیجان انگیز را بخوانند در حالیکه با حلقه گل بدرقه می شوندبه ج. اسلامی هم برگردند وآنجا هم  برای کنسرت های بعدی برنامه ریزی کنند وخوشبختانه به هیج نوع  عارضه جدی ای دچار نمی شوندودر نهایت همان کیهان شریعتمداری چند تا فحش نثارشان می کند. لطفا تکلیف ما را با ملیجک در بار خامنه ای روشن کنند اگر این موجود فاشیست است پس چرا با هنرمندان وخوانندگانی که در دولت کودتا زندگی می کنند اما در تور های هنری بر ضد دولت کودتا رفتار می کنند اینقدرمهربان است وبخشنده ؟ شاید هم  کاسه ای زیر نیم کاسه است وما قادر به تحلیل آن نیستیم .

بر گردیم به آغاز مطلب. من نمیدانم این آقایان مشهور به خوانندگان لوس  آنجلسی- که  من هیچ نوع علاقه ای به نوع کارشان ندارم- به ج. اسلامی سفر کرده اند یا نه؟ انگار معین تکذیب کرده است ،اگر هم تائید می کرد فرقی نمیکرد. وقتی مدعیان مبارز ه با کلیت نظام حمهوری اسلامی، می پیوندند به دارو دسته موسوی وکروبی، وقتی سازنده جنایت مقدس فیلمنامه ققنوس را به سفارت جمهوری اسلامی تقدیم می کند اما عذرش را میخواهند وراهش نمی دهند، وقتی همین کارگردان برای انتشارفیلمنامه اش از وزارت ارشاد  ج. اسلامی مجوز میگیرد ،ولی هیچگاه رفتار هایش به نقد کشیده نمی شود اما سفر وتقاضای مجوز برای خوانندگانی که نه ادعای مبارزه داشته اند ونه در جامعه روشنفکری حایی دارند واگر نوع کارشان باب طبع آخوند ها بود متواری هم  نمی شدند. اینقدر سر  و صدا راه انداخته است؟. یک بام وچند هوا؟

27 ژوئن 2010

 بصیر نصیبی

www.cinemaye-azad.com