You should install Flash Player on your PC

 زیر ذره بین / شماره 40

 آرشیو

 خانه نخست

      

ویژه نامه ی  نشریه سینمای آزاد همراه با قیام مردم ایران

و

 درراه سرنگونی کلیت نظام پوسیده جمهوری اسلامی

 

 •رژیم ننگین جمهوری اسلامی همزمان با چانه زنی با سران باند مغلوب،جوانان مبارز را به قتلگاه میفرستد.یاد محمد رضا علی زمانی وآرش رحمانی پور ودیگر جانباختگان راه رهایی گرامی باد.

 

 مشکل کامپیوتر و انتشار شماره 40

  ما از همه مطالب بخش هایی که میخواهیم انتشار دهیم یک ماکت میسازیم و مطالب را در ورد ویا بصورت پی .دی. اف شماره گذاری می کنیم. همراهی که در مورد مسایل تکنیکی به ما کمک می کند بر اساس ماکت تهیه شده کار آبدیت مجله را انجام می دهد. تقریبا همه مجله را آماده کرده بودیم که کامپیوتر ما سوخت! در حال حاضر همه اسناد و همه مطالب انتخاب شده و آرشیو عکس ها غیر قابل دسترسی است،گفته میشود می توان این پرونده ها را نجات داد اما به سرعت این کار ممکن نبود. به ناچار بار دیگر البته با عجله و کلافه تنظیم مجله را آغاز کردیم. بخشی از مطالب انتخاب شده را هم دیگر نتوانسیم بیابیم. ضمن پوزش از همه شما واز یارانی که مطالبی برای ما فرستاده بودند اما نتوانستیم مطالبشان را منتشر کنیم. امید داریم با توجه به این که یکی از عزیزانم یک کامپیوتر نو به سینمای آزاد هدیه داده است با به را ه افتادن این کامپیوتر دیگر اینگونه مشکلات آزارمان ندهد.

 کانون روزنامه نگاران و نویسندگان برای آزادی اعدام های اخیر در ایران را محکوم می کند

سحرگاه پنجشنبه 8 بهمن ماه 1388 برابر با 28 ژانویه 2010 محمد رضا علی زمانی و آرش رحمانی پور به جرم محاربه با نظام اسلامی به دار آویخته شدند.  هم زمان قوه ی قضاییه ی ایران که این روزها از سوی حکومت به عنوان ابزاری برای سرکوب استفاده می شود، 9 تن دیگر از بازداشت شدگان اعتراضات پس از انتخابات را در دادگاهی نمایشی محکوم کرده و بر اساس گزارش دادسرای عمومی تهران و انقلاب، این زندانیان در لیست محکومین به اعدام قرار گرفته اند. اتهام محاربه و تلاش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی و عضویت در گروه های انجمن پادشاهی و سازمان مجاهدین خلق از جمله اتهامات این محکومان است. علاوه بر این 21 فعال سیاسی کرد نیز به اعدام محکوم شده اند.

چند روز پیش از این نیز خدایار رحمت زهی شهنوازی، یکی از فعالان سیاسی فرهنگی بلوچستان را، در زاهدان به دار آویختند.

اعلام خبر احسان فتاحیان در تاریخ بیستم آبانماه 188 در سنندج نیز موجی از تاسف و انزجار در سراسر کشور و همچنین محافل حقوق بشر در جهان برانگیخت.

بر اساس گزارش کمیته بین المللی علیه مجازات اعدام، خطر اعدام جان 63 زندانی سیاسی را در ایران تهدید می کند. این لیست شامل 28  تن از کردستان، 12 تن از سیستان و بلوچستان، 12 تن از اهواز و 11 تن از تهران می باشد.

رژیم جمهوری اسلامی که پس از انتخابات خرداد ماه با امواج اعتراضی بیشماری روبرو بوده است، از بیم فروپاشی دست به کشتاری بیرحمانه علیه مخالفین زده است و در صدد تکرار اعدام ها و ترورهای دهه ی شصت می باشد.

همراه با نزدیک تر شدن سالروز انقلاب ایران، هراس حکومت از به خیابان آمدن مردم در آن روز و  بر خاستن و اوج گرفتن فریاد های حق طلبانه ی آنان، فزونی می گیرد و رژیم جهل و جنون  از همه ی امکاناتش در راه  ایجاد وحشت بهره می گیرد تا مردم به جان آمده، روز 22 بهمن در خانه ها بمانند.

کانون روزنامه نگاران و نویسندگان برای آزادی اعدام ها را در ایران به شدت محکوم می کند و از همه ی نهادها ی پشتیبان و مدافع حقوق بشر در سراسر جهان  یاری می طلبد.

خطر افزایش اعدام ها جدی است. جامعه ی جهانی را مخاطب قرار دهیم و با همبستگی و اتحاد گسترده و سراسری مانع از تکرار فجایع گذشته توسط جمهوری اسلامی شویم.

کانون روزنامه نگاران و نویسندگان برای آزادی

rooznamehnegar@netcologne.de 

5 فوریه 2010 برابر با16  بهمن ماه 1388  

 اعتراض داریوش شکوف فیلمساز ایزانی در تبعید  مقیم برلین به مدیر برلیناله

یادداشت ما:

 این گفتگو رادویچه وله محافظه کار با داریوش شکوف داشته است. نحوه تنظیم این مصاحبه به گونه ای است که انگار اعتراضات مردم به نتیجه خیمه شب بازی محدود بوده است وبرای خوش آیند رژیم یک کارگردان ج. اسلامی هم به عنوان مخالف در بحث شرکت داد ه شده است .ما فقط حرفهای داریوش را منعکس می کنیم.

***

از کسانی که خواهان تحریم برلیناله شده، داریوش شکوف، فیلمساز ایرانی مقیم برلین است. این فیلمساز در سنین نوجوانی به آمریکا و رفته و پس از آن دیگر به ایران بازنگشته‌، اما در تمام این مدت خود را ایرانی دانسته و "دلش برای ایران طپیده است".

شکوف اخیرا دو فیلم در رابطه با جریانات پس از انتخابات ریاست جمهوری ساخته ("تاکسی برای بهشت" و "ایران زندان") و به موضوع شکنجه و آزادی فردی و اجتماعی در ایران پرداخته است. او در اواخر ماه نوامبر سال گذشته‌ی میلادی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که هر دو فیلم «برای نمایش در جشنواره‌ی برلین در نظر گرفته ‌شده‌اند».

در ماه ژانویه ۲۰۱۰ شکوف در نامه‌ی سرگشاده‌ای به دیتر کاسلیک، رئیس برلیناله، تاکید کرد که مایل نیست فیلم‌هایش در برلیناله نمایش داده شوند، زیرا «برلیناله از سیاست سرکوب جمهوری اسلامی پشتیبانی می‌کند».

داریوش شکوف در مصاحبه با دویچه وله می‌گوید که «فیلم‌های نمایش داده‌شده دراین جشنواره بر مبنای بده‌بستان‌های سیاسی و اقتصادی انتخاب می‌شوند و هیچ کمکی به پیشرفت سینمای ایران نمی‌کنند». او معتقد است که «یک جشنواره باید محل نمایش فیلم‌های هنری باشد نه جای تبلیغ برای حکومت‌ها».

این فیلمساز تاکید می‌کند که بنیان‌گذاران جشنواره‌های سینمایی هدفشان پیشرفت هنر و سینمای هنری بوده است و «در سال‌های اولیه هم در این مسیر موفق بودند، اما امروزه همه چیز در این فستیوال‌ها وجود دارد الا سینمای هنری».

شکوف متعجب است از اینکه یک جشنواره‌ی سینمایی «با وجود اتفاقات فاجعه‌بار پس از انتخابات ریاست جمهوری» حاضر به نمایش فیلم‌های ایرانی باشد. او معتقد است که «جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته‌، با کشتن مردمی که با دست خالی خواهان حقوق حقه‌ی خود بودند، نشان داد که یکی از منفورترین حکومت‌های جهان است و باید از هر نظرتحریم شود».

داریوش شکوف برای نخستین بار به دلیل اکران فیلمش "هفت مستخدم" با بازیگری آنتونی کوئین به برلین آمد. او می‌گوید: «در همان زمان می‌دانستم که فیلم‌هایی که جایزه می‌گیرند از پیش تعیین شده‌اند و تعیین‌کننده‌ی اصلی همان بده‌بستان‌های سیاسی و اقتصادی است.»

 

 واکنش کلوب فیلمسازان وانجمن دمکراتیک به ساخت و پاخت برلیناله با ج.ا

همزمان با برگزاری شصتمين فستيوال بين اللملی فيلم برلين مبارزات مردم ايران برای کسب آزادی و حقوق بشر همچنان وحشيانه مورد سرکوب قرار ميگيرد. در ايران منتقدان رژيم، دگرانديشان، هنرمندان و هنرپيشگان، نويسندگان، فعالين حقوق بشر در راهپيمايی های مسالمت آميز در اعتراض به بيش از سه دهه سانسور، زندان و شکنجه در خيابانها به گلوله بسته ميشوند و يا در دادگاه های نمايشی به اعدام محکوم ميگردند. ترورعليه اقليتهای دينی مانند بهائيان، پيگيرانه و رَوشمند، اجرا می شود. زنان و جوانان ايرانی در آشکارا، توسط نيروهای امنييتی مورد تجاوز جنسی قرار ميگيرند. همجنس گرايان زن و مرد، به گونه ای وحشيانه تحت پيگرد قرار می گيرند. دستگيری و شکنجه فعالان حقوق بشری، سنديکاها، آموزگاران و دانشجويان از مسايل روزمره در اين رژيم هستند.

تمام مطلب را در پی .دی.اف بخوانید

راهپیمائی در دفاع از مبارزات زنان علیه جمهوری زن ستیز اسلامی در 7 مارس  2010

 چه شورانگیز است هنگامی که زنان با طغیان خود مرتجعین و واپسگرایان زن ستیز اسلامی را به مبارزه می طلبند.

چه الهام بخش است هنگامی که زنان با صدای رسای خود در مبارزاتشان به مرتجعین مردسالار جمهوری اسلامی اعلام کردند که زمان شما ای ورشکستگان تاریخ بسر آمده است.

چه مسرت بخش است هنگامی که زنان با مبارزات گسترده خود نظم کهن و پوسیده را به مصاف طلبیدند و با طغیانشان به جامعه ما حیات و سرزندگی بخشیده اند.

ما زنان به مناسبت 8 مارس روز جهانی زن در تدارک برگزاری راهپیمائی و جلسه خیابانی در لندن هستیم. (جزئیات راهپیمائی و جلسه خیابانی بزودی به اطلاع همگان خواهد رسید)

این راهپیمائی :

متعلق به همه کسانی است که  علیه زندان، شکنجه ؛ تجاوز مبارزه می کنند

متعلق به همه کسانی  است که برای حق آزادی پوشش، حق طلاق، حق حضانت، حق زن بر بدن خود و همه حقوق اولیه برای زنان مبارزه می کنند.

متعلق به همه آزادیخواهان و نیروهای سیاسی  انقلابی ومترقی است که خواهان برابری میان زنان و مردان در همه حیطه های زندگی و رفع هر گونه ستم جنسیتی هستند.

متعلق به همه زنان و مردانی است که رهائی و آزادی زنان را جزو معیار و سنجش پیشرفت و آزادی جامعه می دانند.

زنان و مردان آزادیخواه!

حضور قدرتمند و متحدانه شما در این راهپیمائی موجب خواهد شد که صدای مبارزات زنان ایران را هر چه رساتر به گوش مردم جهان برسانیم و جنبش جهانی زنان علیه قدرتهای امپریالیستی که حافظ مردسالاری و پدرسالاری در گوشه و کنار جهان هستند را تقویت کنیم.

امسال بخاطر اوضاع حساس و سرنوشت ساز مبارزات زنان و مردم ایران بر آنیم که جلسه روز جهانی زن را در خیابان برگزار کنیم تا بتوانیم حمایت و همبستگی جهانی را از مبارزات زنان و مردم ایران جلب کنیم

باشد تا هر چه گسترده تر با مبارزات مردم در جهت سرنگونی رژیم زن ستیز جمهوری اسلامی همگام شویم.

باشد تا بر تارک  مبارزات مردم ، مطالبات و خواسته های زنان هم چون نگینی بدرخشد

سازمان زنان هشت مارس( ایران-افغانستان)-انگلستان

17 ژانویه 2010

www.8mars.com

zan_dem_iran@hotmail.com

زنان و بیانیه موسوی

جنبش مردم که زنان بخصوص دختران جوان نقش مهم و پیشرویی را در آن داشته اند، وارد مرحله نوینی شده است. روز 6 دی (عاشورا) فریاد «مرگ بر خامنه ای» فضای جامعه را پر کرده بود. در صحنه های غرور آفرین مبارزات مردم، زنانی را می بینیم که حجاب این سمبل اسارت را به زیر کشیده و در سنگر بندی ها و یورش به نیروهای سرکوبگر رژیم نقش ارزنده ای را ایفا نمودند.

رژیم در سی سال گذشته تلاش کرد که با برگزاری مراسم عقب مانده و پوسیده عاشورا مناسبات مردسالاری را هر چه بیشتر تقویت کند. اما امسال زنان با به زیر پا گذاشتن خرافه و سنت های ارتجاعی، این روز را به روز مبارزه علیه نظام کهنه پرست و ضد زن مذهبی بدل کردند.

مبارزه الهام بخش مردم و نقش زنان در 6 دی همه مرتجعین و سازشکاران را دستپاچه کرده و به عکس العمل وا داشته است.

  همه مطلب رادر پی. دی .اف بخوانید

مهستی شاهرخی( وبلاگ چشمان بیدار)

تنگسیر، هنر دفاع از خود و مبارزه

داستان تنگسیر، اولین رمان صادق چوبک، 1342، ماجرای قیام یک چهره مردمی و محبوب جنوب، بر علیه استثمار است. زایر محمد، مردی آرام و نجیب و زحمتکش است که همسر و دو فرزند دارد ولی حاصل زحماتش را نزول خواران و وکلای بازاری بالا کشیده اند و هر بار به شهر می رود و حقش را طلب می کند آنها تحقیرش می کنند و به او ناسزا می گویند و در میان جمع سکه ی یک پولش می کنند. دیگر طوری شده که به خاطر همین مظلومیت، "زایر محمد" که فردی درستکار بود اکنون اهالی به دلیل همین خواری و خفتی که بر او روا می شود، "زار ممد" صدا می زنند. در ابتدا، زار ممد سعی می کند با زبان خوش پولش و حقش را طلب کنند اما آنها قلدرانه به او زور می گویند و در برابر جمع به او توهین می کنند و خوارش می کنند....

زار ممد که بعداً متوجه می شویم، یکی از دلیران تنگستان است که بیست سال پیش، بر علیه استعمار انگلیس ها جنگیده و تیراندازی ماهر بوده است. اما پس از آن، به دلیل پایان شورش، اسلحه اش را خاک کرده و زندگی آرامی برگزیده و همسر اختیار کرده و پس از آن ، باز به دلیل فقر، به ناچار برای همان اجنبی ها آشپزی و کارگری کرده و سپس اندوخته اش را به افرادی در بازار سپرده است که آنها پس انداز و حاصل زحماتش را بالا کشیده اند و تحقیرش می کنند و حتی آبروی گذشته ی او را به ریشخند می گیرند و مدام خوارش می کنند. استعمار اجنبی جایش را به استثمار داخلی داخته است و هیچ راهی جز شورش برای این دلیر تنگستانی نگذاشته است.

تمام این مطلب را در سایت چشمان بیدار بخوانید     

 http://chachmanbidar.blogspot.com/2010/02/blog-post_3244.html

بخش هایی ازگزارش  سایت امنیتی/ حکومتی رضایی یکی دیگر از نامزد های  شکست خورده انتصابات از شبه جشنواره فیلم فجر (تمام نوشته های درون پرانتز و علایم تعجب را ما افزوده ایم)؛

سرویس فرهنگی ـ هرچند برگزاری جشنواره فیلم فجر در برج میلاد و دادن مناسب خدمات به اهالی رسانه و برگزاری بسیار خوب جشنواره تا این روز همگی لبخند رضایت منتقدان و روزنامه‌گاران را در پی داشته، اما ضعف شدید محتوا و سوژه در فیلم‌های اکران شده در دو روز ابتدایی جشنواره شدیدا باعث سرخوردگی اهالی حاضر در برج میلاد شده است.

فیلم فوق‌العاده شعاری و ضعیف تهمینه میلانی ( این خانم فمینیست چرا فجر را تحریم نکرد! )که بیشتر به یک مقاله آتشین شبیه است ،واکنش تند روزنامه‌نگاران را نیز برانگیخت، حتما برای تهمینه میلانی خیلی موضوع مهمی بوده که دو سال اجازه اکران نگرفته و حالا در برخورد سرد و تند اهالی رسانه، نمی‌تواند به خوبی حتی از فیلمش دفاع کند ! ( پس این فیلم را احمدی نژاد قبل از کودتا توقیف وبعد از کودتا آزاد کرد!).

همه مطلب را در پ.د .اف. بخوانید

هدیه نا قابل دولت کودتا! به هدیه تهرانی !!

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كمك مالي پرداخت شده به ه- ت بازيگر سينما(به خاطر نمايشگاه عكس هاي وي) را 120 ميليون تومان اعلام كرد.

حميد بقايي با بيان اين كه نامبرده حدود 200 ميليون تومان درخواست كرده بود، به «فارس» گفت: اما 120 ميليون تومان به وي پرداخت شد.

وي افزود: از مجموع رقم پرداخت شده به تهراني، 60 ميليون تومان از محل اعتبارات سازمان مناطق آزاد و 60 ميليون نيز در قالب مشاركت درطرح از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پرداخت شده است. سازمان ميراث فرهنگي با دو شرط بازپرداخت كمك مالي از محل فروش تصاوير و ارائه نسخه اصلي(فايل اورجينال) تصاوير به سازمان براي نمايش در خارج از كشور به وي كمك كرده است.

وي ادامه داد: از نظر ما شخص عكاس كه از هنرمندان مطرح است و در داخل كشور فيلم مي سازد مطرح نبوده اما نمي دانيم مشكل همكاري با خانم]...[ براي برگزاري نمايشگاه عكس چيست و چرا نسبت به اين مسئله حساسيت وجود داشته كه حالا بايد هر روز براي اين كار خود پاسخگو باشيم.

معاون رئيس جمهور با اشاره به روايت «ما حكم بالعقل حكم بالشرع» گفت: اگر ايراد منتقدين كمك به خانم]...[ موضوع اعتقادات اوست كه بايد بگوييم ما براساس اعتقادات افراد كه با دولت هستند يا نيستند با كسي تعامل نمي كنيم !!و اگر بحث حجاب اوست كه واقعا نمي شود به خاطر اين مسئله به كسي كمك نكرد.

چاقو کشی و زد و خورد در شبه جشنواره ی  فجر

برخورد لفظی و فیزیکی در جلسه مطبوعاتی فیلم «زم‌هریر»

سینمای ما - فیلم سینمایی «زم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هریر» ساخته علی رویین‌تن پنجشنبه شب در سالن اصلی برج میلاد به نمایش در آمد و بارها با واکنش تند حاضران در سالن مواجه شد. منتقدان و خبرنگاران در پایان فیلم نیز فیلم را هو کردند.

شدت عصبانیت برخی از حاضران از ابتذال موجود در فیلم به حدی بود که بسیاری از حاضران به سمت سالن کنفرانس هجوم بردند تا در نشست مطبوعاتی شرکت کنند.

جلسه مطبوعاتی فیلم سینمایی «زمهریر» به کارگردانی علی رویین‌تن به جنجال کشیده شد و بارها به دلیل فریادهای اعتراض‌آمیز حاضران از حالت طبیعی خارج شد.

به گزارش خبرآنلاین در این رخداد تاسف‌برانگیز، جلسه بارها به دلیل فریادهای اعتراض‌آمیز حاضران از روال طبیعی خارج شد و کار به برخوردهای شدید لفظی و فیزیکی کشید.

وقتی ملیجک ولی فقیه منتقد فیلم مبشود!

محمود احمدي‌نژاد شب گذشته در حاشيه اكران فيلم «ملك سليمان» در وزارت ارشاد «به رنگ اغوان» ساخته ابراهيم حاتمي‌كيا را فيلمي قوي و از نوع انتقادي خوب دانست.

به گزارش فارس، رئيس جمهور كه شب گذشته براي ديدن فيلم «ملك سليمان» ساخته شهريار بحراني به سالن وزارت ارشاد واقع در ميدان بهارستان آمده بود در پاسخ به اين سوال كه نظرتان راجع به فيلم «به رنگ ارغوان» ساخته ابراهيم حاتمي‌كيا چيست، گفت: كار آقاي حاتمي‌كيا واقعا قوي بود، اگرچه برخي از قسمتهاي اين فيلم بايد اصلاح شود! ولي به طور كلي "به رنگ ارغوان " فيلمي قوي و خوب از نوع انتقادي بود.

محمود احمدي‌نژاد در ادامه درباره صدور مجوزهاي اكران براي فيلم‌هاي توقيف شده در دولت دهم اظهار داشت: نظام جمهوري اسلامي ايران از چند فيلم نمي‌ترسد، پايه‌هاي نظام خيلي محكم‌تر از اين حرف‌هاست كه با اكران چند فيلم متزلزل شود.

رئيس جمهور علت توقيف چند ساله به رنگ ارغوان را سليقه‌اي‌ عمل كردن دانست و با يادآوري اين مطلب كه بايد به جامعه اجازه رشد داد، افزود: ساخت اينگونه فيلم‌ها مشكلي ندارد، مثلاً اگر در فيلمي از بنده انتقادي صورت بگيرد، ما نبايد آن را توقيف كنيم بلكه بايد به جامعه اجازه رشد بدهيم. اگر خواستار انجام كار فرهنگي قوي در دنيا هستيم بايد در طول سال حدود 500 فيلم بسازيم، اما در حال حاضر ساليانه 50 فيلم در كشور توليد مي‌شود كه نيمي از آنها حرفي براي گفتن ندارند و از آن نيم باقي مانده درصد قابل‌توجهي خنثي هستند و در آخر در حدود 10 فيلم باقي مي‌ماند كه نيمي از آنها نيز حق اكران پيدا نمي‌كنند و اين مطلوب نيست.

رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره نحوه كار نويسندگان و كارگردانان خاطرنشان كرد: بايد به كارگردانان و نويسندگان گفت كه به سمت منفي‌بافي نروند و به طور كلي براي انقلاب و مردم فيلم بسازند.

محمود احمدي‌نژاد در پايان از ساختن چنين فيلم‌هايي حمايت كرد و اظهار داشت: ما همواره از ساختن اينگونه فيلم‌ها حمايت كرده‌ايم و به طور كلي هيچ فیلمی بدون كمك دولت ساخته نمی‌شود.

 *این مردک این ادعایش درست است  که تمام فیلمهای  سینمای آرایشگر با بودجه دولت یعنی از کیسه ملت ساخته میشود.