You should install Flash Player on your PC

زیر ذره بین / شماره 15

 آرشیو

 خانه نخست

     

*یک تقاضا از خوانندگان

 سینمای آزاد دو  آدرس ایمیل دارد:

  cinema_tabid@yahoo.de   و    Cinema-ye-azad@t-online.de و ما از طریق شرکت Telecom به شبکه اینترنت وصل هستیم اگر اختلالی در ارتباط ما و شرکت پیش بیاید ایمیل های شما در آدرس t-online نیز به ما نمی رسد. به دلیل همین اختلال، ماه گذشته چند روز ارتباط ما و شما قطع شده بود. شایسته تر اینکه از طریق آدرس ایمیل یاهو cinema_tabid@yahoo.de  با ما در تماس باشید.

دیگر اینکه بازدیدکنندگان سینمای آزاد در ایران در صد بالایی دارند .از این عزیزان در هر جای ایران که هستند خواهش می کنیم برای ما یک آدر س ایمیل با اسم مستعاربفرستند که اگر با فیتلر سایت مواجه شدیم بتوانیم آنها را مطلع وراه های ارتباط مجدد را برایشان فراهم کنیم. با سپاس از یا رانمان در ایران ودر هرکجای دنیای بزرگ کوچک.

*خیمه شب بازی  در تورتنو با ساز وضرب وآواز مداح  جمهوری اسلامی آغار خواهد شد.

انتخاب محمد رضا لطفی برای آغاز برنامه خیمه شب بازی ،بی حساب کتاب نیست وانقدر هم خام اندیش نیستیم که تصور کنیم 200 دانشجوی ممتاز! با هم یک دل ویک زبان تصمیم گرفته اند که برنامه را با محمد رضا لطفی آغاز کنند.

خبرگذاری جمهوری اسلامی هم با میمنت ومبارکی خبر حضور مستقل! مداحشان را در جشنواره مستقل !«یکی بود ویکی نبود» را اعلام می کندو می افزاید:

گروه ۱۵ نفره، در اين فستيوال –تيرگان- قطعاتی در آواز دشتی ساخته محمدرضا لطفی و از آلبوم " وطنم ايران" اجرا خواهند کرد .

به گزارش ايسنا، در‌فستيوال تيرگان گرايش‌های مختلف هنری شرکت دارند.‌ «عباس کيارستمی» در بخش سينما، «آيدين آغداشلو» در بخش هنرهای تجسمی و «محمدرضا لطفی»در موسیقی.

خوانندگان بیاد دارند که من در مطلب « آش یک ملیون دلاری » 5 نفر از برگزیدگان این پروژه را زیر ذره بین گذاشتم. خبرگذاری جمهوری اسلامی از من هم خسیس تر! شده  وحضور 3 تن ار 5 تن را برای نشان دادن ماهیت این پروژه کافی می داند. البته برنامه ریزی از ماه  ها قبل آغار شده وموافقت مقامات کسب وبه تدریج دارد دم خروس از زِیر عبای آخوند  هویدا می شود. خب رژیم مافیائی حساب و کتاب ندارد. یک وقت دیدی با یک تصمیم ناگهانی  همه بساط خیمه شب بازی به هم ریخت. شاید به همین دلیل است  که  دربرنامه انگلیسی جشنواره تغیرات را اعلام نمی کنند. نقل  بخشی ازگفتگوی محمد رضا لطفی. که برنامه افتتاحیه جشنواره تورنتو را تقدیم می کند خالی از لطف نیست .     

«محمدرضا لطفي، آهنگساز و سرپرست گروه موسيقي شيدا در گفت‌وگوي مشروح با خبرگزاري فارس به پرسش‌هايي درباره فعاليت‌هاي اخير خود، رويكردش به تشكيل گروه‌هاي جوان، موسيقي مذهبي و رويكرد اجتماعي در موسيقي پاسخ گفت:

«لطفي در خصوص ساخت قطعه‌اي در مدح حضرت رسول(ص) با توجه به ارادت شخصي اش به آن پيامبر بزرگ گفت: به عقيده من هنر آمدني است من هيچ وقت تصميم نمي گيرم قطعه اي بسازيم بلكه حالي و حرارتي آمده كه من را به ساخت اثر واداشته است»

 پس هنوز قطعه  مدح محمد  ساخته نشده است واستاد فقط وعده انجامش را می دهد . خب استاد ما خیلی با تجربه هستند. میخواهد امتیازی بگیرد وبعد امتیازی بدهد. تا حال وحرارتی به ایشان نازل نشود قطعه ساخته نخواهد شد. ما حدس می زنیم اگر دولت مهر ورز میخواهد حالی وحرارتی به استاد الهام شود باید موارد ذیل را رعایت کنند.

 1/ ازهمان امکانات بی دریغ که به استاد برجسته دیگر وهم نام ایشان محمد رضا شجریان اهدا می شود ایشان هم بهره مند بشوند.

2.اینطور  نباشد که وقتی کنسرت میخواهد برگذار شود  دولت مهر ورز به ظاهر امکان بدهد ومخفیانه گروه های لباس شخصی را مامور حمله کند.

3/ مانند استاد دیگر علاوه بر تامین هزینه کارکاهای موسیقی ایشان. جناب وزیر هم برای بازدید کارگاه ودلگرمی شاگردان خود ،به محل کارگاه تشریف فرما شوند.

4/ به کیهان شریعتمداری یاد آوری کنند که مبادا قول وقرار ها یادش برود واستادرا توده ای وملحد خطاب کند چون ممکن است استاد دچار شوک شود وحال و حرارت محو گردد*

 5. سالن وزارت کشور مدت 5 روز مثل استاد دیگر با 400 مامور  در اختیار ایشان قرار بگیرد.

6/ به مطبوعات فرمان داده شود که حق ندارند کلامی جز ستایش از استاد بنویسند. علت غیبت 30 ساله ایشان را جویا شوند و فسق وفجور در دیار غرب را به  رخ استاد بکشند. در این مورد بهتر است حضرت رهبر حکم حکومتی صادر کنند. کار از محکم کاری...

7/سالها برای خوانندگان مورد توجه حکومت کنسرت های عظیم در خارح ار ایران فراهم کرده اند ودر همه این برنامه ها نقش سفارت را مخفی نگهداشته اند واین شیوه ی پسندیده وموفق در مورد ایشان هم مو به مو رعایت شود. فراهم آوردن امکان برای شرکت در جشنواره ی یک ملیون دلاری وتقبل هزینه سنکین دستمزد های کلان به اعضائ گروه از طریق باج دولت کانادا به ج. اسلامی  وقرار گرفتن این برنامه برای شب افتتاح17- جولای 2008-نشان می دهد. احمدی نژاد سخت علاقمند است که افتخار حال وحرارت به دوران پر افتخار ایشان مرتبط شود. امید اینکه استاد زیاد سخت نگیرند وبه حال وحرارت ضروری برای الهام برسند چون ممکن است آخوند ها آن رویشان بالا بیاید واصل طرح را بدهند به دیگر آهنگسازان در صف انتظار.

* یک مورد استثنایی . باید به کیهان شریعتمداری دستور داده شود به  برنامه تورنتو چند ناسزا بگویند تا اذهان از هر نوع ارتباط این برنامه با جمهوری اسلامی منحرف شود.در این مورد اگر چند فحش هم نثار استاد بشود بلا مانع است .

*آیاکانون نویسندگان ایران به روز های سر فرازی برمی گردد؟

کانون نویسندگان در ایران دوره های پر نشیب وفرازی را پشت سر گذاشته است که در اینجا فرصت ودلیل بررسی این دوران نیست. اما تاسف بار ترین دوران این کانون برمی گردد به هنگام نزول خاتمی که فریب خاتمی شارلاتان را خورد وبه وسیله ای در دست مهاجرانی مبدل شد ،نخستین قدمی که کانون نویسندگان درراه باز گشت به دورانی که نام واعتباری داشت برداشت زمانی بود که مهاجرانی با همکاری پنهان محموددولت آبادی میخواست سمیناری در کیش برگذار کند. حرکت به موقع نویسندگان معترض ودر راس آنها علی اشرف درویشیان دکان کیش مهاجرانی را از رونق انداخت وبعد در جریان اعتصاب غذای گنجی اطلاعیه ای جعلی در حمایت از پروژه گنجی منتشر شدکه باواکنش تندکانون مواجه شد.

هم اکنون کانون با اطلاعیه ای شجاعانه، وضعیت وموقعیت کنونی رژیم را ترسیم می کند در حالی که هنرمندان حکومتی صادراتی خودشان را آماده شرکت در برنامه ای در تورنتو و به بهانه اینکه کار فرهنگی ربطی به سیاست ندارد مینمایند.کانون در اطلاعیه اش نشان می دهد که هنرمند نمی تواند خود را به تاروتنبک و علی،علی هو ،هوو... سرگرم کند ونظاره گر سرکوب مردم باشد.

هنرمندانی که  در تورنتو گرد می آیند و هیچ محدودیتی ندارندایا کلامی در اعتراض به ناانجام ماندن پرونده قتل زهرا کاظمی بیان خواهند کرد وهیچ برنامه ای به یاد او برگذار خواهد شد؟ اما کانون نویسندگان ایران در زیر سر نیزه حکومت فاشیستی از سعید سلطان پور که به جرم آزاد اندیشی وبه جرم ایستادگیش به جوخه اعدام سپرده شد یاد می کند.

ما آغاز دوران جدید کانون را تهنیت می گوئیم واستقامت وپایداریش را آرزو می کنیم . بیانیه اخیرشا ن را بخوانید:

 

بيانيه­ی كانون نويسندگان ايران درباره­ی رخدادهای اخير

بيست و هفت سال از شکنجه و اعدام سعيد سلطان­پور، عضو برجسته و فعال کانون نويسندگان ايران، و از نخستين قربانيان دهه­ی شصت می­گذرد. گرچه کشتار دهه­ی شصت هم­چنان نقطه­ی اوج سرکوب در سه دهه­ی اخير است، امواج سرکوب، دستگيری، صدور احکام زندان برای فعالان عرصه­های مختلف اجتماعی، از نويسندگان و دانش­جويان تا کارگران، زنان و ديگر فعالان اجتماعی فروکش نکرده است. بيش از يک ماه از اعتصاب کارگران نيشکر هفت­تپّه می­گذرد. در اين مدت، کارگران اين کارخانه در معرض انواع ضرب و شتم و دستگيری بوده­اند. صدها نفر از دانش­جويانِ دانشگاه تربيت معلم کرج در اعتراض به انواع فشار و ستم اعتصاب غذا کردند که اين اقدامِ حق­طلبانه با حمايت دانش­جويانِ ديگر روبه­رو شد و روز گذشته با تحقق تمام خواسته­های دانش­جويان پايان يافت. برای چند تن از فعالان جنبش زنان و نيز فعالان اجتماعی در آذربايجان احکام سنگين زندان صادر شده است. ما با پابندی به منشور کانون نويسندگان ايران، مبنی بر آزادیِ بيان، انديشه و مبارزه با سانسور، ضمن محکوم کردن اين سرکوب­ها، دستگيری­ها و احکام زندان از مبارزات کارگران، دانش­جويان، زنان و فعالان اجتماعی ديگر پيگيرانه حمايت می­کنيم و پيروزی­های به دست آمده در برخی از اين عرصه­ها را به آنان شادباش می­گوييم

كانون نويسندگان ايران/۲۱  خرداد ۱۳۸۷

*معرفی یک تار نمای جدید

 

*تار نمای جدید «ریشه ها »را دوست وهمراه ما نادر ثانی سرپرستی می کند ما ضمن تبریک به نادر عزیر سروده ای از ناطم حکمت را از بخش ادبی این سایت نقل می کنیم.

http://www.nadersani.net/MainFarsi.html

شعری از ناظم حكمت

نگاه تان خطا می‌رود.

درست ديدن هم هنر است، درست انديشيدن هم هنر است.

دستان هنر آفرين تان گاه بلای جان تان می‌شود.

خميری فراوان ورز می‌دهيد اما لقمه‌ای از آن را خود نمی‌چشيد،

برای ديگران بردگی و بيگاری می‌كنيد و فكر می‌كنيد آزاديد

غنی را غنی‌تر می‌سازيد و اين را آزادی می‌ناميد.

از لحظه به دنيا آمدن تان.

در گردا گردتان آسيابی بر پای می‌دارند كه دروغ آرد می‌كند.

دروغ‌هايی که تا پايان عمر با شماست.

فكر می‌كنيد كه وجدان آزاد داريد حال آن كه وجدان شما را خريده‌اند.

پيوسته در حال تاييد و تكريم‌ايد

با سرهای فرو افتاده كه گويی از كمر به دو نيم شده‌ايد

و بازوان افتاده، ول می‌گرديد

با آزادی بيكار بودن و آزادی گزينش شغل.

اما اين آزادی

آن روی سكه آزادی است