You should install Flash Player on your PC

سانسور خوب! وشوالیه سپانلو

  آرشیو

  خانه نخست

 

سانسور خوب! وشوالیه سپانلو

 

 ... در سایه ممیزی پس از انقلاب «حتی در مواردی شاهد پیشرفت‌های بسیاری هستیم / ممیزی و سانسور باید وجود داشته باشند چراکه به هر حال هر حکومتی برای خود محرماتی دارد که این محرمات باعث می‌شود یک عده از شعر و شاعری بیفتند. اما در ایران بعد از انقلاب بیش از آنکه کسی از شعر سر باز بزند، شاعرانی تازه وارد عرصه شعر شدند/ بعضی از انقلاب‌ها ممیزی به حدی بوده‌است که ادبیات آن کشورها از بین رفته‌است. خوشبختانه انقلاب اسلامی ایران در مورد ممیزی اصلا به گونه‌ای عمل نکرد که ادبیات فارسی از بین برود /هرچند کسانی به ممیزی کتاب معترضند، اما این ممیزی ـ پس از انقلاب ـ اصلا به معنای ریشه‌کن کردن ادبیات نیست/انقلاب باعث شکوفایی ادبیات شد /مردم ایران از شعر رهنمود می‌خواهند و انقلاب در پیام اشعار تأثیر زیادی گذاشت.( جداشده از بیانات استاد محمدعلی سپانلو)

 

***

 گوبلز هم درفوریه1934 قانونی را به تصویب رسانید که می کوشید سانسور مثبت تازه ای را به وجود آورد که دولت به جای این که صرفا فیلمهای بد را منع کند فیلم های خوب را تشویق کند، ونوشت تا کنون سانسور منفی بوده است از این پس دولت مسئولیت کامل آفرینش فیلم ها رابعهده خواهد گرفت تنها با توصیه ونظارت شدید می توان فیلمهای مخالف روح زمان را از پرده دور نگاه داشت.( بیانات گوبلزوزیر ارشاد هیتلر)

 

البته دستورهای گوبلز در مورد سانسور فیلم صادرشد،که می توانید جای واژه کتاب را بافیلم عوض کنید واین گونه فرامین را به مسایل مربوط به کتاب نیز تعمیم دهید.اما رژیم جمهوری اسلامی به برکت حضور روشنفکران چراغ بدست نیاز به قانونی برای سانسور خوب ندارد. در زمینه سینما از سالها قبل عباس کیارستمی ،ابوالفضل جلیلی، داریوش مهرجویی ،سمیرا مخملباف و... از امتیاز های نابغه پرورسانسور اسلامی سخن گفته بودند اما آقای سپانلو برای اینکه ثابت کند که فقط سانسور فیلم نیست که مفید وسازنده است بلکه سانسور کتاب هم می تواتد پیشرفت ادبیات را باعث شود در دولتی که خودش طالبانی /فاشیستی ارزیابی اش کرده بود به میدان می آید. اصلا لازم نیست دولت احمدی نژاد اقدام ویژه ای برای اعمال سانسور خوب انجام دهد آقای سپانلو این وظیفه ملی/ میهنی /اسلامی را بعهده خواهد گرفت.

 اما نمی دانم چراتائید آقای محمد علی سپانلو از سانسور از نوع اسلامی اش برخی ازروشنفکران تبعیدی را شگفت زده کرد؟ ما باید خیلی وقت پیش تکلیفمان را با نویسندگانی مثل سپانلو، دولت آبادی ونظایرشان روشن کرده باشیم .

 البته این خیلی خوب است،که سرانجام آنهم به برکت حضور احمدی نژاد دارد نقش روشنفکران حکومتی برای همگان مشخص می شود ،چرا که ما خود بودیم که به اینان پرو بال دادیم ، ارجشان گذاشتم وصدای مخالفان حضور هنرمندان ارسالی را خفه کردیم تا رژِیم بتواند تفکر مسمومش را بپراکند. امااین روشنفکران که تا دیروز زیرعبای سید خندان غنوده بودند ،آرام آرام خودشان به ریش روباه پیر وصل کردند وقتی هم که از او ناامید شدند به کفش لیسی احمدی نژاد مفتخر شدند.

 اماانگار ما اپوزیسیون خارج نشین هنوز هم عبرت نگرفته ایم ، کانون دلالی به اسم پویای پاریس یک برنامه نمایشی شعرخوانی تنظیم می کند که آقای شوالیه سپانلو میهمان برجسته آنست من نمی دانم این برنامه برگزار شده یا نه؟ اما هیچ صدائی به اعتراض شنیده نمی شود. من با همه احترامی که برای دوست سالهای دورم یدالله رویایی(1) قایل هستم متاسف ومعترضم که او پذیرفته کنار سپانلو بنشیند.

 آقای سپانلو به حق جایزه شوالیه را از دولت فرانسه به سینه نصب کرده است، حالا وقت آنست که دیگر نویسندکان جوان هم با تاسی از روش ایشان وبا تبلیغ برای سانسور خوب دوران پرزیدنت احمدی نژادجوایز دیگر از دیگر مؤسسات مستقل! اروپایی را تصاحب کنند وآقای سپانلو که خود دیگربه رهبری جنش سانسور مفید وسازنده وخلاقیت برانگیز منصوب شده اند، شایسه است که به جایزه ادبیات نوبل هم دستبرد بزنند، کمیته های بدرقه واستقبال باید کم کم خودشان را آماده کنند.

(1)آقای رویائی درجواب این نوشتار یادداشت کوتاهی نوشته اند که این معنا را می شود ازآن برداشت کرد که در برنامه شعرخوانی فوق حضورنداشته اند.

 بصیر نصيبی 10 مارس2006 زاربروکن/ آلمان