You should install Flash Player on your PC

ما انقلاب نکردیم تا به عقب برگردیم (یادداشتی کوتاه در باره یک ویدئو کلیب)

  آرشیو

  خانه نخست

 

ما انقلاب نکردیم تا به عقب برگردیم (یادداشتی کوتاه در باره یک ویدئو کلیب)

 

دکتر هوشنگ کاوسی منقد نامدار سینما که از مبارزان سر سخت سینمای متداول فارسی بود برای این نوع سینما واژه فیلم فارسی را ابداع کرد که همیشه در ذهن ها خواهد ماند. به نظر او فیلمهای فارسی فاقد حس واندیشه بود ؛وقتی فیلم را در دوربین فیلمبرداری میگذاشتند بایک سری فعل وانفعالات شیمیایی تصویر روی ماده حساس فیلم ضبط می شد. اما اندیشه ای پشت این تصاویر نبود. خوب الان شرایط دیگری است دوربین های ویدئو وتکنیک دیجیتال در بسیاری از کارها جای دوربین فیلمبرداری را گرفته است . با گسترش ویدئو وتکمیل آن و به خصوص عرضه dvd به بازار ، ساخت ویدئو کلیپ هم گسترش یافته دیگر هر خواننده ای اگر هم کارهایش را روی CD یاDVD یا کاست هم منتشر کند حتما چند تا ویدئو کلیپ هم از کارهایش عرضه می کند.

زن در حجاب اجباری صحنه ای از ویدئو کلیب بانوی خاوری

 همانگونه که سینمای فارسی شباهتش به سینمای واقعی بیشتر مربوط به کار گرفتن وسایل تکنیکی سینما بود. بخش اعظم ویدئو کلیپ های ایرانی هم فقط از امکانات ساخت ویدئو کلیب بهره می گیرند ونتیجه کار هیچ ربطی با کار هایی که ویدئو کلیبش نامیده اند ندارد. شاید اینها راهم بشود ویدیو کلیب فارسی! نامید. دراین شبه ویدئو کلیب ها ، چند عکس کج و کوله را گیر می آورند وکنار هم میگذارند این عکس ها یک بار از چپ می آیندو از راست خارج می شوند- بار دیگر از سمت راست میایند واز سمت چپ خارج می شوند ویا از بالای تصویر می آیندپایین واز پائین تصویر میرود بالا و... ترانه ای که خواننده میشود بلافاصله به نوشته تبدیل می شود وهمین مسیر را طی میکند( بالا. پائین ، چپ ،راست ). اکثر اینکارها یا از روی دست هم کپی می شود یا تقلیدیست ناشیانه از ویدئو کلیب های فرنگی .

 در این شرایط ویدئوکلیب جذاب بانوی خاوری کاری است متفاوت که منتشر می شود .

 این کار از معدود ویدئو کلیب های ایرانی است که فکر واندیشه را پشتوانه خود دارد- هیچ تصویری برای پر کردن لحظات به فیلم افزوده نشده . مسلم منصوری کارگردان این ویدئو کلیب از این موقعیت نیز بهره می گیرد که بار بد طاهری مدیر فیلمبرداری خوب ایرانی در کنار اوست ، صدای گیرای ابی،وحضوریک جمع حرفه ای- زویا زاکاریان (ترانه) شوبرت آئوالیان(موسیقی) بهمن مهدوی (کارهای کامپیوتری) ومینامدانلو در ساخت این ویدئوکلیب سهم داشته اند. چه شایسته اینکه دیگر خوانندگانی که امکانات مادی هم دارند، همان دقت وسواسی که در کار انتخاب و ضبط آهنگ ،طراحی روی جلد CDو... بکار می گیرند در مورد تبدیل کارشان به ویدئوکلیب نیز مد نظرشان باشد، این کار مسلم منصوری نشان می دهد که می شود در کار ساخت ویدئو کلیب هم تحولی ایجاد کرد ؛تا از این یکنواختی وتقلید، بی هویتی وشلختگی ، نجات یافت.

 در نخستین تصویر، زنی با یک گزارشگر در باره رفتار های حکومت با زنان صحبت می کند- این زن به خاطر بی جورابی! گرفتار گزمه ها ی حکومتی می شود .( ما توی این مملکت چکار کنیم؟) در این لحظات صدای ابی زیر تصویر زن به گوش میرسد ودر لحظاتی بعد مدیوم شات ( نمای متوسط )از ابی را داریم ، صدا های زمینه با صدای خواننده در هم می آمیزد وآنگاه به تکه های ماندگار از صحنه های اعتراض شهامت انگیز زنان، در اوایل انقلاب برمیگردیم( ما انقلاب نکردیم تا به عقب برگردیم) باز صدا های گونه گون در هم می آمیزد( تو باید مومن بشی ،قرآن خون بشی)

 در این ویدئو کلیب ابی فقط یک خواننده مرد نیست صدای او صدای اعتراض است به رفتار های ارتجاعی حکومت علیه زنان ایران وبافت مرد سالاری جامعه( جای تو گوشه خاموشی نبود... چه کسی گفته من از تو بیشترم ؛چه کسی گفته تو از من کمتری،من شریک جرم آزار تو ام در لباس یاورو محبوب تو)

 در آخرین تصویر ویدئو کلیپ زنی با لباس کردی را می بینیم که لوله تفنگش عوامل حکومت را نشانه می گیرد. همه راههای مسالمت آميز برای وادار کردن رژیم به پاسخگویی به خواست های برحق مردم تجربه شده است. دیگر جان مردم به لبشان رسیده است. مردم ما برای گرفتن حقشان از رژیمی که فقط زبان گلوله را میفهمد واز آن وحشت دارد چه راهی دارند؟صدای گلوله ای که از لوله تفنگ زن مسلح شلیک می شودچه پیامی با خود دارد؟

 

بصیر نصيبی 24 مای2006 زاربروکن/ آلمان