You should install Flash Player on your PC

مراسم تعزیه ،سینه زنی ونوحه خوانی زیر عنوان جشنواره سینمایی فجر!

  آرشیو

  خانه نخست

 

مراسم تعزیه ،سینه زنی ونوحه خوانی زیر عنوان جشنواره سینمایی فجر!

 

سایت روز اون لاین بلند گوی تبلیغاتی دارو دسته خاتمی/ رفسنجانی/کروبی... یک گزارش از شبه جشنواره ای به اسم فجرکه اول این هفته در تهران آغاز شد چاپ کرده است با عنوان عزاداري موزون در جشنواره فيلم سرداران که گزارشگری به اسم کامبیز رحیمی فراهم کرده است. البته این گزارش هم به مانند اکثر گزارش های این سایت با قصد وهدف حمایت از باند رفسنجانی وعلیه!احمدی نژاد تنظیم شده است. آقای گزارشگر میخواهد این چنین القا کند که در جمهوری اسلامی فقط !کابینه احمدی نژاد نظامی/ امنیتی است .انگار نه انگار که حکومت ارثیه خمینی در کلیتش مافیایی/امنیتی است و همین آقایان کروبی و خاتمی برگذار کننده خیمه شب بازی دوره هفتم باعنوان انتخابات بودند وخودشان هم دست احمدی نژاد را گرفتند وبردند نزد رهبرشان که آقا زیر گوش نوزادتازه متولد شده آقای خاتمی دعا بخواند تا از جمیع بلایا مصون بماند. البته میدانیم که گردانندگان این سایت همه توانشان را بکار گرفتند تا رفسنجانی تروریست محکوم شده در دادگاه آرژانتین را برای دوره هفتم به میدان بیاورند- اما رهبر تشخیص دادند که سردار در آن شرایط در همان پست تشخیص مصلحت بمانند و این روزها هم شخصا اراده فرمودنداو را به کرسی مسجد خبرگان بنشانند وگرنه بعید است که مردم بار دیگر به دست خود این موجود به غایت منفور رارشد داده وبه دکانداری خبرگان رهبری هم رسانده باشند.

 حامیان جناب سردار سازندگی تمام کاسه کوزه های 28 سال حکومت ارتجاعی ، عقب مانده ، ،ضد بشری، ولایت فقیه را سر کوچکترین مهره رژیم- احمدک بیچاره می شکنند که خودش هم می گوید پادویی فرمانبر رهبر بیش نیست. اماوحشت این لابی ها اینست که این چهره بدون ماسک آخوندیسم کار دستشان بدهدواگر مردم ما از جو بوجود آمده با آگاهی بهره بگیرند چه بسا همین احمدک خود به وسیله ای برای سقوط رژیم بدل شود. آخر این سراداران که دولت کنونی را میچرخانند از کجا سر در آورده اند؟ خوب اینها در همین مملکت مصیبت دیده در سازمان های ریز ودرشت درجایی دیگر - سهمی در چاپیدن داشته اند وحالا جانشین دزدان وچپاولگران دوم خردادی شده اندوبه میدان آمده اند تا اگر کمبودی دارند ویا اگر خوب نمی توانستند به چاپند در موقعیت جدید راهشان هموار تر ودستشان باز تر شود. این آقای وزیر محترم ارشاد که یکی از همان سرداران است که اگر هنرمند نواز! تر از اسلاف خود نباشد،کمتر از آنها نیست. بزرگداشت منوچهر آتشی، جلسه تجلیل از شجریان وناظری، حسین علیزاده. محمدنوری ،علی نصیریان ، جمشید مشایخی، گوهر خیر اندیش را مگر همین دولت امنیتی/ پادگانی برگذار نکرد؟ مگر در همین زمان نیست که هوشنگ توزیع ضد انقلاب شنا خته شده بدون تحمل هیچ عارضه ای به جمهوری اسلامی امکان سفر می یابد؟ همسر مکرمه اش شهره خانم آغداشلو هم محیط را در همین دوران مناسب تر می بیند تا با تقاضای بخشش از جمهوری اسلامی تسلیم پذیری خفت بارش را اعلام می کند. مگر بهروز وثوقی در دو دوره ریاست خاتمی تقاضای برگشت به جمهوری اسلامی را تسلیم باند دوم خرداد نکرد؟ پس چرا دولت اصلاح طلب راهش نداد؟ ومگر رضا علامه زاده استادسیار همه دانشگاهای دنیا -فیلمنامه اش را به سفارت جمهوری اسلامی دوران اصلاحات تسلیم نکرد؟ چرا آقای سیف الله دا داو را هم پس زد وعلامه زده هم که در کتاب دور از آتش- آن چنان شعار های کوبنده علیه سانسور سرداده بود به دریافت مجوز چاپ کتاب از اداره سانسور وزارت ارشاد خاتمی تن در داد وهم اکنون هم فیلمهای سینمای گلخانه ای را زده زیر بغلش تاببرد امریکا وآنجا ضمن نمایش اینگونه آثار اندر مضارسانسور سخنرانی کند .عجب !باتبلیغ برای فیلمهای تائید کنند گان سانسور میخواهد ضد سانسور سخن بگوید این را می گویند یک هنرمند تبعیدی متعهد. آفرین/ مگر همین سفارت دولت احمدی نژاد نبود که با صرف هزینه هنگفت برای عزت الله انتظامی در پاریس مراسم بزرگداشت برگذار کرد؟ ومتعاقب این برنامه است که مسعود بهنود هم پیشنهاد می دهداز داود رشیدی ودیگر کسانی که با خفت وخواری به پذیرش هر نوع فرمانی تن در می دهند به پاس تمکین وکرنششان تجلیل شود . ابراز تفقد حضرت رهبر نسبت به 160 بازیگر . کارگردان، وسینماگر از آن جمله رخشان بنی اعتماد/مجید مجیدی/تهمینه میلانی/ کیانوش عیاری/ علی رفیعی/بزرگمهر رفیعا /محمد رضااصلانی/غلامرضاموسوی/داریوش فرهنگ / بهروز افخمی/مهدی صباغ زاده. و...نخستین بار در دولت احمدی نژاد اتفاق می افتد. دیدار این جمع با رهبر سعادت بزرگی ! است که نصیب خانواده سینمای ج. اسلامی می شود- این اتفاق را کم بها ندهید!

 از حاشیه روی بیشتر بپرهیزیم وبرویم سر اصل مطلب.

 رژیم اسلامی از بدو تولدش بیشترین حمله اش به رژیم پیشین بابت پول هایی بود که از کیسه مردم صرف جشنواره ها می شد، اما خود همین حکومت میزان فستیوال هایی که برگذار می کند شاید از 50 تیتر فراتر برود/جشنواره سینما وتئاتروموسیقی فجر، جشنواره دفاع مقدس ، جشنواره سینمای معناگر،جشنواره دریایی،جشنواره کیش؛ جشنواره فیلم کوتاه،جشنواره فیلم های مستند؛جشنواره قرآن، جشنواره های سراسری سینمای جوان، جشنواره پلیس، جشنواره کودک اصفهان.جشنواره دهقان . جشن خانه سینما( کپی برداری از جایزه سپاس آن دوران )و .. و.. وکه همه اسامی الان به ذهنم نمی رسد. آیا این جشنواره ها بدون هزینه برگذار می شوند؟ امروزه هر بیکاره ی حکومتی که بخواهند کاری برایش دست وپا کنند یک تشکیلاتی برایش جور می کنندواسمش را میگذارندفستیوال تا امکانی برای لفت ولیس خودش ووابستگانش فراهم شود.

 اما جشنواره سینمایی فجر/ این جشنواره به تقلید جشنواره جهانی فیلم تهران-3 سال بعد از استقرار حکومت اسلامی، کارش را آغاز کرد .ایا آخوند ها لیاقت اداره یک جشنواره گسترده سینمایی را داشتند؟ این روضه خوان های 5تومنی بیگانه ومخالف با هنر که به خصوص نسبت به سینما سرشار از عناد وکینه هستند، صلاحیت وتوانایی این کار ها را ندارند-اماحال که خود نیاز دارند برای تبلیغ رژیمشان از همان برنامه های رژیم گذشته بهره بگیرند، چه باید می کردند؟ هژیر داریوش( کارگردان سینماوفیلم شناس )مدیریت جشنواره جهانی فیلم تهران را بعهده داشت. وی-فارغ التحصیل مدرسه سینمایی ایدک فرانسه بود که به دو زبان انگلیسی وفرانسه آشنا یی کامل داشت. داریوش به تبعیدرفت و چند سال پیش در فرانسه در گذشت. هژیر دو دستیار داشت( جمال امید و فریدون ری پور )که هر دو در ایران ماندند- این دو در پشت پرده گرداننده جشنواره فجر آخوند ها شدند. ری پور چند سال پیش خاموش شد وامید همچنان چهره پشت پرده فجر باقی ماند. امااینان هم برای چهره سازی جشنواره فجر کاری نتوانستند بکنند چرا که ماهیت یک حکومت ار تجاعی /مذهبی با نفس برگذاری جشن وجشنواره وشادی وشعف در تضاد است. این شبه جشنواره- نه کوچک ترین نقشی در پیشبرد سینما دارد نه به فیلمی ارزش می بخشد. حتا تاثیر منفی در فروش فیلم میگذارد . دردوران ریاست جمهوری رفسنجانی شرکت در فستیوال فجر اجباری بود -یعنی اگر فیلمسازی فیلمش را به فجر نمی داد. اکران هم به فیلمش نمیدادند.بهمین دلیل هم فجر را سینماگران زجر معنا می کردند وسالهاشبه جشنواره فجر همچنان حضور بی اثرش را به سینمای ایران تحمیل می کرد تا چند سال پیش که تصمیم گرفتند جشنواره شان را بین المللی کنند. اما چند فیلم در جهان ساخته می شود که با معیار های یک حکومت مرتجع وفناتیک وعقب مانده هم آهنگ باشد ؟ سیف الله داد مسئول سینمایی خاتمی در برابر این اعتراض که چرا فیلمهای خارجی را بدون اطلاع کارگردانان آن فیلم ها- سانسور می کنند؟ با وقاحت گفت: ما به اطلاع آنها رسانده ایم وآنها پذیرفته اندکه فیلمهایشان را با ضوابط اسلامی تطبیق دهیم !!. اما اینها اکثرفیلمها را بدون اطلاع واجازه کارگردانان و از طریق چند تهیه کننده که باآنها زد وبند داشتند بدست می آوردند و نمایش می دهند تا اینطور وانمود کنند که جشنواره شان جهانی است. میل ورضایت فیلمسازان به سانسور فیلمشان دروغ بزرگی است که سیف الله داد مطرح می کند. جشنواره فجر حتا صدایش در تهران هم شنیده نمی شود وتماشاگرانش از حد وحدود کسانی که دور محافل روشنفکری میچرخند. تجاوز نمی کند- چطور می شود گفت که فیلمسازان خارجی چنان مشتاق برای حضور در فجر باشند که به قصابی فیلمشان هم رضایت دهند؟در دنیا و در هیچ جشنواره ای فیلم سانسور نمی شودبه جز شبه جشنواره فجر.

 جشنواره فجر نتنها اعتباری نمی آوردبلکه بر عکس عدم شرکت در آن و یا پس دادن جوایز ش اعتبار آفرین است. بهرام بیضایی با پس دادن جوایزی که به مسافران تعلق گرفت ونامه ای مهم که همراه آن به دفتر جشنواره فرستاد با شهامت رو در روی اینان ایستادوستایش اهل سینما را بر انگیخت .ناصرتقوایی هم با برگرداندن دبپلم وجوایز جشنواره فجر دولت خاتمی -بر ای خودش اعتباری کسب کرد هر چند تقوایی قدر این موقعیت راندانست وبار دیگر با حمایت ازرفسنجانی دزد وقاتل شخصیت خودش را درحد بهنود/ نبوی ونظایرشان تنزل داد.

 همینطور این جشنواره بهانه ای شد برای سینماگران قبلاتبعیدی که می خواستند راه رفت وآمدشان به دارالخلافه گشوده شود . پرویز کیمیاوی قبل از این که برود ومقیم ج. اسلامی بشود میهمان جشنواره فجر شد، بهمن مقصود لو هم بعد از مدتی خوش خدمتی درهمین جشنواره افتخار حضور پیدا کرد وجمشید اکرمی منتقد فیلم هم راه هموار شده آن چند تای دیگر را پیمود. البته محمد حقیقت سردلال پاریسی که جای خودش را دارداو پای ثابت دوره های جشنواره بود.

 در جشنواره امسال به یمن حضور دولت بدون رتوش احمدی نژادچهره واقعی جمهوری اسلامی به نمایش گذاشته می شود. به گزارش کامبیز رحیمی برای روز اون لاین -سینه زنی ونوحه خوانی و نمایش تعزیه مراسم افتتاح جشنواره سینمای فجر است. اما چرا آقا کامبیز متعجب شده اند؟ انگار یادشان نیست که آقای عباس کیارستمی همین بساط تعزیه رابا کمک دولت اصلاحات! در ایتالیا علم کرد وخود شد معین البکاء ومحمد رضا اصلانی هم مشاورش تا تعزیه را برای خارجیان دل نازک تلطیف کند وآقای کیارستمی دلیل این انتخاب خود را چنین توضیح داد که شیفته امام حسین و دیگر شهدای کربلاست!! خوب چرا کیارستمی می توانددردولت خاتمی تعزیه گردان بشودآنهم برای تماشاگران دیار کقر اما دولت اجمدی نژاد نمیتواند در مملکت اسلامی در ایام مبارک ده فجر! بساط تعزیه را در مراسم افتتاح جشنواره پهن کند؟ این همان حکومتی است که خود این آقایان وبانوان رشدش داده اند وآقای احمدی نژاد هم همان شخصیتی هسنتد که قلب کیارستمی و محمود دولت آبادی را همراه خود دارند. آقای گزارشگر چنان از سانسور وبعد محروم شدن علی سنتوری( فیلم جدید مهرجویی )برای جشنواره شگفت زده شده که انگار سابقه نداشته است در جشنواره زجرشان فیلمی را سانسور کنند ویا نمایش فیلمی را بکل ممنوع کنند . فیلم افساید حعفر پناهی را که فجر دوران خاتمی مردودش کرد -همین دولت سرداران به نمایشش در فجرسال قبل رضایت داد.چرا انقدر نسبت به پرزیدنت! رو راست! و بی شیله پیله! کم لطفی می کنید؟ قبل ازانقلاب خرداد 76خودشان بدون رودر بایستی اعلام می کردند که فیلم ها را سانسور می کنند در دوران خاتمی اسم سانسور را عوض کردند حالا می گویند فیلمها را اصلاح وتعدیل میکنندو با ضوابط اسلامی ،تطبیق می دهند.خوب آفای مهرحویی هم که وقتی برای انتشار شماره صد سالگی سینما سردبیر موقت ماهنامه فیلم بودند اعلام کردند که سینما درحکومت ولایت فقیه خط دار واسلامی می شود برخلاف سینمای غرب که به فساد آلوده شده است ( نقل به معنا) وی بارها به مانند کیارستمی/ جلیلی و... اعمال سانسور را تائیدوتشویق کرده است ؟خوب این همان سینمای خط دار واسلامی است که برادر احمدی نژاد میخواهدپیاده اش کنند، اعمال سانسور هم که به نظر فیلمسازان حکومتی از آن جمله مهرجویی به نوعی نعمت است که خلاقیت را افزایش می دهد .حالا چرا مهرجویی از اینکه خلاقیتش را رژیمش میخواهد افزایش دهد دل نگران شده ونامه اعتراض اینطرف وآنطرف می فرستد؟ آقای مهرجویی- بهترین موقعیت برای شکوفا تر شدن ذهنتان فراهم شده . بهره مند شوید . اینقدر نا سپاس نباشید .

 بر اساس گزارش های داخل ایران- کارگردانان سینمای جمهوری اسلامی نسبت به مراسم افتتاح بی اعتنایی کرده اند وهیچ کدامشان حتا آنها که فیلم دارند حاضر به حضور در این مراسم نشده اند. جمعی از اینان به همه فرامین ودستورات حکومتی با خضوع وخشوع گردن می نهند واگر معترض دولت بودند وشرکت فیلمهای چماقدارن حکومت نظیر ده نمکی در جشنواره ، قاعدتا باید فیلمشان را از برنامه بیرون می کشیدند.اما نتنها چنین اتفاقی نیفتاده بلکه برای راه یافتن در این شبه جشنواره از هر تلاشی فرو گذار نکرده اند .پس دلیل چیست؟ وقتی به پروگرام نگاه می کنیم در می یابیم نمایش کلیب دیدار اخیر سینماگران با رهبر فرزانه! هم در برنامه افتتاح گنجانیده شده . می دانیم در مراسم دیدار 160 تا حضور داشتند که به دلایل نا معلوم فقط نام 16 تایشان را مطبوعات اعلام کرده بود ند-حالا جشنواره با یک اقدام حسابگرانه کلیب دیدار تاریخی! رادر مراسم افتتاح جشنواره نمایش میدهد - چون میهمانان سینما گر جشنواره تقریبا همان شرفیابان بیت رهبری بوده اندآیا اینان ترجیح داده اند در خانه بمانند تا از دیدن تصویر خودشان در حضور رهبر جنایتکاران ودر سالن نمایش عمومی معاف شوند؟

 برای حسن ختام شایسته است سخنان مدیر !جشنواره در مراسم پر شکوه! افتتاح را عینا نقل کنیم:

 :" اميدوارم اين جشنواره پر از برکت براي سينماي ايران باشد و از خداوند مي خواهم سينماي ايران را حسيني نگه دارد و سايه و کلام حسين (ع) را بر سر سينماگران مستدام بدارد.

 ما هم اضافه می کنیم. آمین یا رب العالمین.

 

بصیر نصيبی 8 فوریه2007 زاربروکن/ آلمان