You should install Flash Player on your PC

ماریو مونچلی در 91 سالگی به انقلاب اسلامی پیوست!

  آرشیو

  خانه نخست

 

ماریو مونچلی در 91 سالگی به انقلاب اسلامی پیوست!

 

به هنگام برگذاری جشنواره فجر

 

ویترین تبلیغاتی جمهوری اسلامی زیر عنوان جشنواره فجربا افتضاح ورسوایی کارش را تمام کرد. بر اساس گزارش های خودشان در سایت های حکومتی وگزارشگرهایی که برای سایت روز بازوی خارج از کشوری رفسنجانی/ خاتمی و.. تنظیم میشود مسایل واتفاقات این ویترین ترک خورده را به شکل زیر می توان جمع بندی کرد.

 

1- کمیته انتخاب برای این جشنواره معنا ومفهومی ندارد هر کس که زورش بیشتر باشد می تواند،فیلمش را در هر کدام از بخشها که عشقش می کشد بگنجاند/ بافت کلی این جشنواره ، امنیتی وپادگانی است وسیاست های امنیتی روز در اداره آن دخالت مستقیم دارد، منتها روز اون لاین میخواهد این تعبیر حسابگرایانه را جا بیندازد که این جشنواره قبلا پاک ونیالوده بود ه وهمین یک سال و نیم اخیر که رهبر پادویش را برای سرگرمی امت به صحنه فرستاده - ناگهانی یک جشنواره مهم ومعتبر جهانی به این روز افتاده است.

 

2-جایزه های جشنواره از قبل ، انتخاب وبه داوران که در حد چوب خشک هم قدرت واراده ندارند دیکته می شود . وزیر ارشاد احمدی نژاد هم شخصا وارد کمیته داوری شده ولیست فیلم هائی که باید انتخاب شوند را ابلاغ کرده است/ظر فیت سالن، مسایل ایمنی ،اصلا مطرح نیست. هر چقدر بتوانند در هر نوبت نمایش توی سالن می چپانند/ کیفیت بخش صدا وتصویر به حدی افتضاح است که حنا سرو صدای فیلمسازان سینمای گلخانه ای را در آورده است/ جدول نمایش که از پیش چاپ می شود ، کوچکترین اعتباری ندارددر طول جشنواره دایم جای فیلمها عوض می شود، فیلمی حذف ،فیلم دیگری جایش می آید-هیچ کسی هم نه مسئول است نه جواب گو.

 

3- فیلمسازان حکومتی جمعی تسلیم و توسری خور هستند که هر چه به سرشان بیاورند دم برنمی آورند.مسعود کیمیایی، رخشان بنی اعتماد،داریوش مهرجویی. بلا تکلیف مانده بودند. می دانستند که امسال امتیاز های همیشگی را نخواهند داشت -اما می ترسیدند که مبادا عدم حضور در جشنواره مخالفت با کلیت نظام تلقی شود. این چنین بود که گاه نق می زدند. اما سرانجام به سهمشان قناعت کردند. عباس کیارستمی که خیالش راحت است او خودش را سرگرم میهمان داری مونچلی نشان داد ودر میز گردسینمایی هم آب پاکی رو دست آنها ریخت که فکر میکردند که سرانجام استاد کمی متنبه شده اند.تیتر درشت روزنامه شرق به حد کافی گویاست ایشان فرمودند:

 

سانسور وجود ندارد، سی دی همه فیلمهایم توزیع شده (سو تیتر شرق نقل از خبرگذاری ایسنا).اما موقعیت مهرجویی از همه مبهم تر بود . اول گفتند فیلمش سانسور شده، بعد گفتند. اصلا نمایشش حذف شده -یکی دو روز از جشنواره گذشت یکباره فیلم در جدول نمایش قرار گرفت که هیچ به بازیگرش هم یک سیمرغ اهدا کردند. البته داریوش مهرجویی در جریان خیمه شب بازی انتخاباتی نه به گروه هاشمی پیوست ونه به باند احمدی نژاد- بلکه شخصا تیمسار قالی باف را به خاطر دانش وتوانایی اش در سرکوب! مناسب تر از دیگر کاندیدا ها ارزیابی کرد. حالا که قالی باف شهردار پایتخت شده بعید نیست که پذیرفته شدن فیلم مهرجویی( علی سنتوری) سهمی بوده است که فجر به شهرداری سردار داده است. مهرجویی در مصاحبه مطبوعاتی دلیل دشمن کور کنی برای سانسور وتوقیف ( ببخشید اصلاح) علی سنتوری می آورد. به گفته وی مشکل علی سنتوری مربوط به صحنه های لهو ولعب است که فقط در روزهای عزاداری منع شرعی دارد( این هم از تحولات چشم گیر دولت مهرورزی است در دوران خاتمی از این خبرها نبود) طی گذشت زمان که به تدریج از روزهای غم انگیز دور می شویم و غم ودردمان کاهش می یابد مشکل فیلم هم یواش ،یواش حل می شود*( از حرفهای استادمهرجویی همین مفهوم استنباط می شود) با این استدلال وقتی از یک اتفاق، وفات ویا شهادت امامی دورمی شویم خوب شهادت ویا وفات امام دیگر فرا می رسد. هنوز از غم از دست دادن او رها نشده ایم -امامی دیگر وفات می کند تا می رسیم به روز ارتحال حضرت امام خمینی که هیچ مرهمی زخم فقدان او را التیام نخواهد کرد. پس کی میخواهند بخش های سانسور شده را به فیلم برگردانند؟

4-تماشاگران عادی در رژیمی که فقط مهارت در گریاندن دارد اگر امکانی برای خندیدن بیابند غفلت نمی کنند. با اینکه محافل دوم خردادی سعی می کنند با مطرح کردن دوران چماقداری مسعود ده نمکی از رونق نمایش فیلم شبه کمدی او کم کنند . اما تماشاگران با بی اعتنایی به این جو برای دیدن فیلم این چماقدار شناخته شده سرو دست می شکنند در نهایت لوح ویژه تماشاگران به ده نمکی تعلق می گیرد.( مسعود ده نمكي كه با فيلم اخراجي ها، اولين ساخته سينمايي اش در بخش مسابقه حضورداشت، سيمرغ فيلم منتخب مردمي را دريافت كردجدا شده ازگزارش کیهان شریعتمداری) ده نمکی بیشتر بساط دوم خردادی ها را به هم می ریخت شاید هم این تصور برای مردم بوده که با تشویق ده نمکی نفرت خودشان را از باند خاتمی نشان دهند؟.مگر نشنیدید که بخشی از مردم که بدلایل متفاوت مجبور به شرکت در خیمه شب بازی انتخاباتی بودند برای کنار زدن رفسنجانی منفور به احمدک روی آوردند.

5- دلال ها وکارچاق کن های سالهای ریاست خاتمی انگار دیگر دورانشان سپری شده وجایشان را دلالهای وابسته به دارودسته مصباح یزدی و...خواهند گرفت. امسال دیگر خبری از محمد حقیقت سر دلال پاریسی نیست. عذر مقصود لو را هم بعداز هجرت مهاجرانی خواستند واو هم دوباره به اپوزیسون پیوست وکشف کرد که جمهوری اسلامی جنایتکار است. بهمن فرمان آرا که می دانست بهر حال پسش می زنند- خودش پیش دستی کردواصلا وارد گود نشد.

برخی از دو زیستی های دست دوم که به این گونه محافل راه یافته اند هم امسال همچنان وفادار مانده اند .بهزاد کشمیری پور که سالهاست راه رفت و آمد با رژیم را گشوده . در گزارشی که برای صدای آلمان ( به نظر می رسد این گزارش دست نویس مقامات فستیوال باشد )سر هم بندی کرده سانسور فیلمها را در فجر اصلاحیه! معنا می کند. پرویز نوری هم که قول داده است بعد از برگشت اینبارش از دارالخلافه -خوانندگان روزنامه ایرانیان واشتگتن را سیراب کند.سخت در انتظار می مانیم!

6- هر سال یکی دوتا کارگردان باز نشسته را پیدا می کنند حتا اگر برای انتقالشان به چرخ معلولین و دستکاه اکسیژن هم نیاز باشد وبه فجر می کشانند تا به جشنواره شان چهره بین المللی بدهندو امسال قرعه به نام ماریو مونچلی کارگردان 91 ساله ایتالیایی اصابت کرد که به او هم یک سیمرغ اهدا می شود- البته به نظر می رسد که کار انتقال وی از استراحتگاهش تا تهران بعهده عباس کیارستمی کارگردان جهانیشان بوده است.مطبوعات حکومتی گزارش می دهند که ماریو مونچلی در مراسم دریافت سیمرغ فجر از انقلاب اسلامی به ستایش یاد کرد( اصلاآقای مونچلی حالیش بوده به کجا سفر کرده است؟)می دانیم شهرت ماریو مونچلی بیشتر به خاطر ساختن فیلمهای های سرگرم کننده ی کمدی با محتوای دزدی وحقه بازی و... بوده است. مونچلی می تواند همزاد کاراکتر های فیلمش را در همان جشنواره فجر و محافل پیرامونش بیابد / دزدان ، حقه باز ها ... وسینماگرانی نان به نرخ روز خور و فرصت طلب/ ایا او فرصت وتوان خواهد داشت که فیلم دیگری بسازد وجهره واقعی اینان را هم به خلق وخوی کاراکتر های فیلمش اضافه کند؟

 

*آقای مهرجويی، در تشريح مشکلاتی که برای نمايش فيلم «علی سنتوری» با آن مواجه شده گفت: « به دليل اينکه اين فيلم مربوط به موسيقی می شود و نوازندگی هم در آن مطرح است و نمايش آن در ايام ماه محرم قرار می گرفت، نمايش آن به عقب افتاد و قرار شد از هجدهم بهمن ماه به بعد که کم کم روزهای عزاداری تمام می شود، فيلم به نمايش درآيد(به نقل از گزارش رادیو فردا)

 

بصیر نصيبی 17 فوریه2007 زاربروکن/ آلمان