You should install Flash Player on your PC

ما کار خودمان را می کنیم!

  آرشیو

  خانه نخست

 

ما کار خودمان را می کنیم!

 

سایت رادیو فردا در گزارشی از بهرام رحیمی با عنوان پاشنه سانسور بر همان در می چرخد.مسایل مربوط به سانسور کتاب در جمهوری اسلامی و شکایت ناشران به دیوان عالی اداری رامطرح می کند اما عنوان این گزارش بر خلاف روش رادیو فردا که حکومت مافیایی دارالخلافه را قبل از به میدان آمدن احمدک بهشت برین مینمایاند.ضرب المثل مشهور سگ زرد و برادر شغال را تداعی می کند. این ناپرهیزی رادیوی مذکور را به فال نیک می گیریم ویادداشت این هفته را بر اساس این گزارش تنظیم می کنیم.

 گزارشگرمی نویسد:

 معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به اعتراض تعدادی از نويسندگان و ناشران مبنی بر «غير قانونی بودن» افزايش مميزی و سانسور کتاب در ماه های اخير گفت: اساسا اقدام غيرقانونی در حوزه تحت امر من صورت نمي گيرد. رويه ای که در گذشته صورت مي گرفته است، همچنان ادامه دارد.

 بر اساس این گزارش ناشران افزایش سانسور را غیر قانونی می داند. (یعنی اعمال سانسور قانونی است فقط افزایش آن منع شرعی دارد) ایا این ناشران محترم نمی داند که در حکومت های سرکوبگرهیچگاه سانسور یک شکل ویک شیوه اعمال نمی شود ؟ ممکن است با توجه به جو بین المللی وشرا یط داخلی کمی قیچی سانسور کند ویا تند عمل کند وقتی ناشرین ونویسندگان محترم به سانسور تن در دادند دیگر میزانش را حکومت خود بنا به شرایط تعیين می کند. حتا سانسور نسبت به موقعیت افراد هم کاملا متفاوت اعمال می شود. نمونه ای برایتان نقل می کنم.

 مسعود کیمیایی که کینه ای سخت نسبت به پرویز صیاد به دل دارد رمان گونه ای به اسم جسد های شیشه ای را سر هم کرد ه است. قصد اصلی وی از نگارش این شبه رمان انتقام از صیاد ونمایش سینما رکس بود وچون رژیم هم با فیلمساز حکومتی مسعود کیمیایی هم نظر است، هر چه او می نویسد با هر زبانی که علیه صیاد حرف بزند به راحتی اجازه انتشار می گیرد. درهمان دوران ریاست خاتمی کبیر که کتابهای صادق هدایت را قیمه ،قیمه کردند، واژه پستان را در کتابهای فروغ فرخ زاد تحمل نمی کردند. کتاب کیمیایی به راحتی اجازه انتشا ر گرفت. چند سطر از کتاب را عینا نقل می کنیم:

 «صمد پرويزی به سرعت فندک راروی پاکت سيگار برداشت ودر جيبش گذاشت ... گفت :

 -خيلی خوار جنده ای ... اگه برات تياتر نذاشتم اگه تو تلويزيون برات برنامه نريختم من ريدم تواستعفای سينماگران پيشرو ... صمد پرويزی به ظاهر تياتر هم دوست داشت ومثل بار بر های خرمشهری حرف ميزد و...گفت :-عين تياتره؛ بازی مي کنه ...خوار جنده.

 از همه با مزه تر اعتراض بزک بانوی صلح است به وزارت ارشاد- ایشان می فرماید:.

 آيين نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی خلاف قانون اساسی است و در دادخواستی که به ديوان عدالت اداری ارسال کرده ايم اين موضوع را مطرح نموده ايم که طبق اصل ۲۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی، نشريات و مطبوعات بايد آزاد باشند، مگر اين که اخلالی در مبانی اسلام و حقوق عمومی به وجود بياورند.

 بله آشی زیر عنوان قانون اساسی جمهوری اسلامی رابا همکاری کسانی مانند دکتر کریم لاهیجی نایب الرئيس دایم العمر حقوق بشر وساق دوش بعدی شیرین عبادی پختند وهمه بگیر وببند ها واعمال سانسور را هم براساس همین قانون اساسی مترقی!جمهوری اسلامی وبا استناد بخش دوم این ماده مگر... اعمال می کنند. وخانم عبادی هم تا کنون هیچ اعتراض جدی ای به سانسور کتاب در دارالخلافه اسلامی نداشته اند فقط یادم می آید یک بار به سانسور کتاب در امریکای قبلا جهانخوار اعتراض کردند تا اینکه کتاب خودشان در امریکا امکان چاپ پیدا کرد، و وزارت ارشاد امریکا! به راه راست هدایت شد.

 معاون فرهنگی دار ودسته جنتی /احمدی نژاد که خوب می داند- اعتراض اخیر شیرین خانم به نوعی پاپوشی است که باند رفسنجانی/خانمی برای , احمدک بیجاره ، دوخته اند در جواب عبادی می گوید:

 اين آئين‌نامه كه تازه نيست، سال‌هاي گذشته هم مورد استناد بوده است. اگر خلاف است، پس چرا آن روز مطرح نكرده‌اند كه غيرقانوني است/وبعد اضافه می کند«برايم جالب است كه مي‌گويند مثلا فلان كتاب چهار سال در وزارت ارشاد مانده است. اين به دوران اخير مربوط نمي‌شود و شما خواب بوده‌ايد و الان تازه بيدار شده‌ايد. كساني كه اعتراض مي‌كنند، مي‌توانستند از مديران قبلي هم سوال كنند . »

 اما خانم عبادی با مدیران قبلی هیچگاه از این سئوال های بد، بد را مطرح نکردند چرا که یک ملیون نیم اویور پول مفت و یک شهرت جهاگیر را آقای احسان نراقی ( می دانید آقای نراقی بدون پرده پوشی وبا صراحت اعلام کردند که مقدمات اهداءجایزه نوبل شیرین عبادی و جایزه یونسکو برای کیارستمی را ایشان فراهم آوردند)ودیگر لابی های جمهوری اسلامی در دوران پر شور خاتمی برایش جور کردند.

 خانم عبادی که انقدر به آزادی بیان علاقه مند شده اند بد نیست به فیتلر ینگ سایت حکومتی بازتاب هم اعتراض کنند. اما نه انگار بد نیست -از شر سایت رضایی دزد و فاسدکه بر اساس اختلافات داخلی برخی ازپرونده های فساد دیگران را رو می کندآسوده شوند. سردار رضایی این سئوال بی جواب را با خانم نوبلی مطرح کردند/ ملیون ها پوندیا دولار وایورو که برای کمک های مربوط به زلزنه بم به حساب ایشان واریز شد، چه شد؟ البته اطلاعیه ای نیم بند از جانب چند خانم که مدعی فعالیت در ngo ها هستند منتشر شد که بیشتر برای سرپوش گذاشتن به این ادعا تنظیم کرده بودند و کسی جدی اش نگرفت.

 اما نظر ایشان رادر موردواکنش ج.اسلامی دربرابر اعتراض های مدنی !دیگر خودی های حاشیه ای از زبان معاون وزارت سانسور احمدی نژاد شنید نیست. ایشان می فرماید:

 «هر کسی در جامعه ما مي تواند نظرات شخصی خود را مطرح کند و اين که افراد می توانند به نقد عملکرد حوزه های اجرايی بپردازند، جزو افتخارات جمهوری اسلامی و نشان دهنده وجود آزادی بيان و انديشه است»

 از مجموع این بیانات شیوا وآنچه در ته دل آقای معاون می گذرد استنباطی کرده ام که هر چند ممکن است تخیلی به نظر بیایداما مربوط به دنیای واقعی جمهوری اسلامی است که سالهاست اعمال می شودونقلش می کنم:

 ما ( ج.ا)مثل27 سال گذشته هر فرمانی را که عشقمان بکشد زیر عنوان قانون اعمال می کنیم . هر اثری را هم که دلمان خواست به استناد ما ده24 اخلال در مبانی اسلام ارزیابی وسانسور وتوقیف می کنیم. تازه باید شکر گذار هم باشید که ما عطوفت اسلامیمان فزون تراز دولت خاتمی و رفسنجانی است .اگر زیاد سر بسرمان بگذارید به مانند دولتهای سازندگی و اصلاح طلب از دزدیدن و خفه کردن نویسندگان وسر به نیست کردن آنها. بریدن سینه مخالفان و قتل و تجاوز به خبرنگاران ایرانی الاصل هم ابایی نداریم .ما برای نق زدن های ائتلاف خاتمی/ رفسنجانی تره هم خورد نمی کنیم/ 16سال آنها خوردند وبرند وچاپیدند. ما دوسال هم نشده که داریم میخوریم ومی چاپیم .هنوز خیلی از برادران وخواهران اصلاح طلب عقب هستیم . چرا اینقدر چوب لای چرخ دولت مهر ورز می گذارید؟

 

بصیر نصيبی 3 مارس2007 زاربروکن/ آلمان