حرف ها وخبرهای سینمای جمهوری اسلامی

 تفسیر وتوضیح از سینمای آزاد
خانه سینمای به دستوراحمدی نژاد رئیس جمهور پادگانی ومحبوب در آستانه بازگشایی است •یک آخوند مفت گو ومفت خور نظام فرمود: محتوای ۱۰ در صدفیلم‌ها کفرآمیز است•برای ناکامی فیلم ضد جنبش مردمی قلاده های طلا بهانه می تراشند! •شمقدری نامی که امور سینمایی ج. اسلامی را میچرخاند چه گفت؟ •تیمسار سردار نقدی رئیس بسیج مستضعفین هم سینما شناس شد •مراسم اختتامیه شبه جشنوار ه ای با عنوان مقاومت با توپ وخمپاره• مهدی صباغ‌زاده درباره صدر اسلام فیلم می‌سازد!
 
***
 
خانه سینمای به دستوراحمدی نژاد رئیس جمهور پادگانی ومحبوب! در آستانه بازگشایی است
سینمای ما- در پی اعلام اخباری درباره تغییر حکم تعطیلی کامل خانه سینما و تدوین اساسنامه برای تصویب مجمع عمومی که پس از ملاقات اعضای خانه سینما با رئیس‌جمهور رسانه‌ای شد، اصناف سینمای ایران طی بیانیه‌ای از بازگشایی خانه سینما خبر دادند. بیانیه روسای صنوف مختلف سینمای ایران درباره خانه سینما که نسخه‌ای از آن در اختیار سایت "سینمای ما" قرار گرفت، بدین قرار است:
«خانه سینمای ایران به عنوان تجلی صنف‌گرایی و همدلی اهالی سینما، دوران دشواری را از سرگذراند و خوشبختانه با پایمردی تک تک اعضا، اصناف و با تفاهمات انجام شده میان خانه سینما و ریاست محترم جمهوری در آستانه بازگشایی است.
نمایندگان ما در شورای بازنگری اساسنامه در انتظار معرفی هر چه سریع‌تر نماینده وزارت ارشاد هستند تا در اسرع وقت اساسنامه را برای تصویب به مجمع عمومی خانه سینما ارائه دهند»
تفسیر ما
اگر به یادتان مانده باشد چند ماه پیش که وزارت ارشاد احمدی نژاد دستور تعطیل کلوبی با عنوان خانه سینما را صادر کرد. این اتفاق خود تبدیل به پروژه ای شدکه در نهایت به نظام بهره رساند. همان موقع سینمای آزاد با استناد به مطبوعات سینمایی وغیر سینمای ج. اسلامی این خبر را بررسی کرد وخلاصه این نتیجه را بدست آورد که دعوا بر سر لحاف ملاست. خانه سینما تبدیل شده بود به پاتوق هنرمندان حامی باند خاتمی ،موسوی وکروبی وبقیه ،باند احمدی نژاد میخواست . خانه سینما نشینان را واداربه تمکین کند . بعد مدتها با خبر های ضد ونقیضی که خودشان پخش می کردند. وسایل سرگرمی مهیا بود سرانجام خبر بالا در سایت سینمای ما درج گردید وبررسی ما از این ماجرا به واقعیت پیوست.
بخشی از اپوزیسیون هم در این دام افتاد وخانه سینما را مستقل ارزیابی کرد در وصف آن مقاله نوشت وامید اینکه با توجه به این خبر ازاین پس برای انتشار وبررسی خبر های مربوط به ج.ا تامل بیشتری داشته باشند.
بله سر انجام این دکتر! محمود احمدی نژاد یعنی موجودی که خاتمی چیان ،خودش را رای دزد ودولتش را پادگانی و امنیتی ارزیابی می کردند ( نظام جمهوری اسلامی ودر کلیتش نظام مافیایی/ امیتی است) باید دستور به بازگشایی بدهد یعنی اینها باید به باند احمدی نژادتسلیم شوند تا خانه نمایشی شان گشایش یابد.
 باید دید فیلمسازان سبزالهی نظیر رخشان بنی اعتماد،فرمان آرا،تهمینه میلانی و… هم دوباره در صحنه حضور دارند ویا…؟ 
یک آحوند مفت گو ومفت خور نظام فرمود:
محتوای ۱۰ در صد فیلم‌ها کفرآمیز است
«محتوای ۱۲ درصد فیلمهای ایرانی جشنواره اخیر فجر، خیانت زنها به شوهرانشان بود، سئوال اینجاست که آیا در فضای واقعی جامعه، ۱۲ درصد از بانوان به شوهران خود خیانت میکنند؟ به یقین تبلیغ این گونه امور در سینما عین کفر است.
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی، در یکصد و شصتمین نشست از سلسله نشست‌های نظریه پردازی با عنوان «بررسی احکام فقهی رسانه» که به همت مؤسسه فرهنگی فهیم در قم برگزار شد، با اشاره به نسبت دین و رسانه، اظهار داشت: اهمیت این بحث تا آن اندازه است که زمانی که امام خمینی(ره)، پس از تبعید به ایران آمدند، در نخستین سخنرانی خود فرمودند: «ما با سینما مخالف نیستیم، بلکه با فساد در آن مخالف هستیم
تفسیر ما
اول اینکه این جناب حجت الاسلام چقدر دیر برای پاک سازی جشنواره فجر ویا همان زجر اقدام می کنند؟ این سکانس های خیانت زن به شوهر را در چه فیلم های ملاحظه فرموده اند ؟ ا ین فیلم ها اسم ندارند؟ یعنی اگر ۱۰۰ فیلم در شبه جشنواره فجر نمایش داده شده ده تایش رفتار غیر شرعی زنان را تبلیغ کرده است. اگر ادعاهای این حجت الاسلام را بپذیریم دو مسئله روشن می شود.
 اول: با توجه به این که سینما بهر حال به نوعی آینه اجتماع است وقتی میزان رابطه غیر شرعی در جمهوری پاک !ومقدس !اسلامی افزایش یافته یعنی ۳۳ سال امر به معروف ونهی از منکر ج. اسلامی وگشت های رنگارنگش، از آن جمله ثار الله یعنی کشک. دیگر اینکه آن بودجه هنگفتی که در اداره سانسور وزارت ارشاد صرف کنترل اندیشه سینماگران می شود خوشبختانه بی اثر شده پس لطفا دراداره سانسورشان را تخته کنند!!
برای ناکامی فیلم ضد جنبش مردمی قلاده های طلا بهانه می تراشند!
محمدرضا شهیدی‌فر مجری مراسم شبه جشنواره ای با عنوان جشنواره فیلم مقاومت! توضیح داد: «فیلم «قلاده‌های طلا» ساخته ابوالقاسم طالبی در جشنواره فیلم فجر به دلیل اینکه محمد خزاعی تهیه‌کننده این فیلم، دبیر جشنواره فجر بود، نتوانست در بخش مسابقه شرکت کند. در این جشنواره نیز همین شرایط برای فیلم قلاده‌های طلا وجود داشت بنابراین شورای سیاست‌گذاری جشنواره تصمیم گرفت جایزه ویژه خود را به این فیلم اهدا کند»
تفسیر ما
قلاده های طلا فیلمی ضد مردم است که بودجه ی بی حساب وکتابی را صرف تهیه اش کرده اند!
 هر جند نظام میخواهد خیز ش مردمی را وصل کنند به باند مغلوب نظام اما موسوی وکروبی خود عواملی بازدارنده بودند که در سرکوب جنبش سهم داشتند. ،قلاده های طلا هم قصد اصلیش ضدیت با خیزش مردمی بود که کلیت نظام را نشانه گرفته بودند. این فیلم را صلاح نبود وارد مسابقه فجر کنند به بهانه هایی کنارش گذاشتند حالا هم در شبه جشنواره ی دیگری باز هم مجبور شدند به یک دیپلم مصلحتی برای قلاده ها بسنده کنند.
شمقدری نامی که امور سینمایی ج. اسلامی را میچرخاند گفت:
فیلم‌هایی چون «شور شیرین» فیلم‌های خوبی در عرصه دفاع مقدس هستند اما متاسفانه استقبال چندانی از این فیلم‌ها در سینماهای مهم تهران نشده است.
وی با بیان اینکه استقبال و حضور مردم باعث دلگرمی دست‌اندرکاران سینمای دفاع مقدس است سینمای دفاع مقدس نیاز دارد مورد استقبال قرار گیرد؛ مردم به سینماها بیایند و با استقبال و حضور خود در سالن‌های سینما از ژانر دفاع مقدس حمایت کنند.
تفسیر ما
نیازی به تفسیر ندارد این خبر خود بهترین شاهد است که مردم از این نظام وهمه پروژه هایش دچار حالت تهوع می شوند!
تیمسار سردار نقدی رئیس بسیج مستضعفین هم سینما شناس شد.
 در مراسم شبه جشنواره فیلم مقاومت ،تیمسار با اشاره به عدم حضور «یه حبه قند» در اسکار تصریح کرد: اسکار گزینشی عمل می‌کند و حضور ما در این برنامه فقط به آنها مشروعیت می‌بخشد.
نقدی اذعان داشت: دست خونین حاکمان آن کشور را در دستکش طلایی در پشت اسکار و این جشنواره می‌بینم که می‌خواهند به هنرمندانی که خواسته‌های آنها را عملی می‌کنند، اعتبار ببخشند.
تفسیر ما
 تیمسار انگار دچار بیماری فراموشی شده یاداش رفته که همین چند ماه پیش بود که دولت احمدی نژاد برای ج.ا ومخالفان خارج نشینش یک پروژه ی مشترک را با موفقیت به انجام رسانید و یک اسکار برای دولت جور کرد وهنرمندان سرنگونی طلب! هم یک دل ویک زبان موفقیت دکتر !احمدی نژاد وباندش را تبریک گفتند. آیا شش ماه پیش دست خونین حاکمان امریکا در دستکش طلایی در پشت اسکار نبود؟ وآیا اعتبار کاذبی که برای جدایی نادر از…کسب کردند به این دلیل نبود که اصغر فرهادی خواسته های آنها را یعنی امریکای قبلا جهانخواررا به جا آورده بود؟ اینها می دانند دیگر نمی شود توقع داشت هر سال یک مجسمه برای خوش رقصی به ج.ا اهدا کنند . پس میخواهند خودشان پیش دستی واعلام کنند که ما خود،امریکایی ها را پس زدیم!!
 همین طور کارگردان حبه قند- رضا میر کریمی- که می داند دیگر امسال خبری از اسکار نخواهد بود فرصت را برای چاپلوسی برای نظام مناسب یافته وبه بهانه ی اعتراض به فیلمی فاقد کوچکترین ارزش سینمایی که ضد پیغمبرشان ارزیابی شده می گوید:
«خودم فدای رسول‌الله، فیلمم که هیچ
مراسم اختتامیه شبه جشنوار ه ای با عنوان مقاومت با توپ وخمپاره
دوازدهمین جشنواره بین‌المللی !!فیلم مقاومت با حاشیه‌های ریز و درشت خود در روز آخر به پایان رسید. میهمانان جشنواره هنگام ورود به باغ‌موزه دفاع مقدس با صدای شلیک تیر،‌ توپ و خمپاره روبه‌رو شدند که جلوه خاص و جالبی! را به فضای مراسم اختتامیه داده بود.
صدای شلیک توپ و خمپاره مربوط به مراسم شبیه‌‌سازی عملیات بیت‌المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد بود، در باغ مجاور موزه دفاع مقدس برای کرمانی‌ها به نمایش گذاشته شده بود.
مجری مراسم اختتامیه که از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شد، محمدرضا شهیدی‌فر بود.
از آنجا که اختتامیه جشنواره همزمان با میلاد مبارک امام رضا (ع) برگزار می‌شد، بسیاری از برگزیدگان ولادت امام هشتم شیعیان را به همه مردم و حاضران در اختتامیه تبریک گفتند.
در ابتدای این مراسم هم با پخش یک کلیپ میهمانان حاضر در اختتامیه صلوات خاص امام رضا(ع) را زمزمه کردند و این کار فضای جالبی !را در ابتدای مراسم به وجود آورد. پس از این اتفاق خزاعی مراسم را به شهیدان گمنام تقدیم کرد که با تشویق حاضران روبه‌رو شد.
محمدحسین حقیقی یکی از برگزیدگان بخش مستند جشنواره با بیان اینکه امشب،‌ شب عروسی دختر شهید علی محمدی از شهدای هسته‌‌یی کشور است، گفت که تندیس این جشنواره ارزشمند را به عنوان هدیه به آن زوج جوان اهدا می‌کند. عبدالستار کاکایی هم جایزه ۳۰ میلیون ریالی خود از بخش جلوگاه نور را به یک روستایی مناطق زلزله اهدا کرد تا یک گاو شیرده بخرد.
همایون اسعدیان هم که در مراسم حاضر نبود، دیپلم افتخارش را توسط منوچهر محمدی به مادر دو شهید کرمانی به نام‌های حمیدرضا و علیرضا مظهری صفات اهدا کرد.
تفسیر ما
تعداد جشنواره های ج. اسلامی به حدی زیاد است که خودشان هم نمی توانند رقم درستی از تعدادشان ارائه د هند . این جشنواره که در کرمان برگرار شده انگار همان دفاع مقدس سابق باست که چون آن نام دیگر کشش ندارد اسمش را گذاشته اندفیلم مقاومت .
همه شبه جشنواره های ج. اسلامی هم بین المللی! است اما بقال سرکوچه هم از وجودشان بی اطلاع است. البته این جشنواره ابتکارات مهمی هم داشت که نمی شود ندبده اش گرفت ، علاوه بر شلیک توپ وتانگ از صلوات خاص امام رضا! هم باید نام برد که فقط میهما نان ازاجرای آن فیض بردند وزیر لب زمزمه اش کردند. دیگر اینکه چون ج. اسلامی انواع واقسام شهید را داشت اما سر شهید هسته ای بی کلاه مانده بود یک جایزه هم به دختر شهید هسته ای اهدا شد. راستی یک جایزه هم دادند به یک روستایی مناطق زلزله زده که برای خودش گاو شیرده بخرد در عوض اکثر کمک هایی که به زلزله زده های شده بود را یکجا بالا کشیدند. !
مهدی صباغ‌زاده درباره صدر اسلام فیلم می‌سازد
«پرچمدار عشق» روایت سینمایی وقایع جنگ احد است
سینمای ما- فیلم سینمایی «پرچمدار عشق» به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده با موضوعی درباره جنگ احد و پرچمدار این جنگ و با نگاه به تاریخ صدر اسلام ساخته می‌شود. صباغ‌زاده گفت: فیلمنامه «پرچمدار عشق» آماده است، این فیلم درباره مصائب پرچمدار جنگ احد و رابطه‌ای است که با پیامبر اکرم (ص) دارد، در حال بازنویسی و اصلاح نهایی فیلمنامه هستم و با فراهم شدن شرایط پیش‌تولید این فیلم تاریخی و مذهبی را شروع می‌کنم.
وی ادامه داد: تاریخ اسلام وقایع مهم و جذابی دارد که می‌توانند در قالب فیلم و مجموعه مطرح شوند، این آثار به دلیل تعلق خاطر مردم به پیامبر اکرم (ص) و معصومین مخاطب خواهد داشت، اما تولید این نوع فیلم‌ها و مجموعه‌ها ساده نیست، نیاز به تحقیق و پژوهش دارد و هزینه‌های ساخت آن بالا است!.
تفسیر ما
 من نمیدانم شما این آقامهدی صباغ زاده را چقدر می شناسید. فکر نکنم چندان به جایش بیاورید اما من که خوب می شناسمش ،صباغ زاده عضو سینمای آزاد مشهد بود باید حق را گفت که مثل دیگر بچه های سینمای آزاد در گسترش گروه ما سهم داشت که نمی شود این سهم را ندیده گرفت. البته مهدی سینما را دوست داشت دیگر بچه های ماهم سینما دوست بودند اصلا با همین انگیزه هم به سینمای آزاد راه یافتند. سینماآزاد مشهد هم ازمراکز پر کار ما بود که با پشت کار وهمت مهرداد تدین که فیلمسازی آگاه بود شکل گرفت. هادی حسین زاده از اعضای پاک وصادق سینمای آزاد مشهد هم بعد از انقلاب به چریک ها پیوست نظام مقدس! هم تیربارانش کرد.
 اما مهدی درکارهای سینمای هشتش هم بیشتر به سینمای خانوادگی نزدیک بود واز سینمای تجربی فاصله داشت ودر جشنواره های سینمای آزاد هم امتیازی نمی گرفت نخستن فیلم حرفه ای اش را هم در سینمای آزادساخت که ما بهش خیلی کمک کردیم اما کار موفقی نشد.
 بعد من ار ایران رفتم او در داخل ماند وچند فیلم حرفه ای در ج. اسلامی ساخت که بازهم فیلم هایش ظرفیت موفقیت جشنواره ای نداشت . بعد از مدتی سکوت انگار راه موفقیت را یافته میخواهد برود دنبال سوژه های نظام پسند با توجه به جو یی که نظام میخواهد جواب گستاخی به پیغمبرشان را بدهد این امید را داردموقعیتی برایش فراهم کنند ،از طرفی دیگر مجید مجیدی هم پول هنگفتی را دارد به بهانه ی ساخت فیلمی در باره محمد به جیب میزند با توجه به اینکه مجیدی جز بافت نظام است بعید نیست ! سر صباغ زاده باز هم بی کلاه بماند .
)تمام علامت های تعجب حرفها وخبر ها را ما افزوده ایم(
Print Friendly, PDF & Email
Balatarin

دیدگاه های خوانندگان: