به پیشواز سیزدهمین جشنواره بین للملی سینمای تبعید

اطلاعیه مطبوعاتی

دنیا خانه من است

سیزدهمین جشنواره بین للملی سینمای تبعید،  ۱۷ تا ۲۳ نوامبر، گوتنبرگ – سوئد

 من در تبعیدم چون هنوز امیدوارم

 از پیام ” تئو آنجلو پلوس” فیلسوف، شاعر و سینماگر پرآوازه یونان به جشنواره بین المللی سینمای تبعید – سوئد.

تئوآنجلو پلوس خنیاگر پنح فصل سینمای انسان معاصر.

باهم نگاهی و هم صدایی در فصل های پنج گانه ی سینمای انسان معاصر؛ فصل های گسست و پیوست، فصل های مقاومت و مبارزه، فصل های جستجو؛ جستجو در جستجوی چشم اندازهای روشن؛ سیزدهمین دوره برگزاری جشنواره بین اللمللی سینمای تبعید را آغاز می کنیم . ما همه شما همراهان و دوست داران سینمای حقیقت جو نواندیش را به شرکت دربرنامه های این دوره دعوت می کنیم .

برنامه های این دوره از روز جمعه ۱۷ نوامبر آغاز و تا روز پنجشنبه ۲۶ نوامبر ادامه می یابد. درطول یک هفته بیش از ۶۰ فیلم در ده سینما، موزه، سالن تئاتر، مرکزفرهنگی و عمومی به نمایش گذاشته می شود.

مراکز برگزاری جشنواره عبارتند از:

سینما دراکن، سینما هاگا، سینما روی، سینما آنگرد، موزه فرهنگ های حهان .خانه فرهنگی هامارکولن،خانه فرهنگی ویکتوریا، خانه جوانان وسترا فرولوندا، سالن تئاتر لوندبی و بازار کومرشن.

برنامه های جشنواره

دراین دوره علاوه بر برنامه ی اصلی “تبعید تحربه ای حهانی” که درآن آثارسینماگران تبعیدی و مهاجربا تم ها و موضوع های آزاد به نمایش درمی آیند. برنامه های ویژه و حنبی نیز تدارک دیده شده است.

تم وموضوع این برنامه ها ی ویژه و حنبی؛ طرح شرایط امروزجهان و در راستای انعکاس و فراهم کردن زمینه های کنکاش پیرامون این گونه مسائل برنامه ریزی شده است. از جمله این برنامه ها عبارتند از :

  • بهار فمینیسم

این برنامه به طرح موقعیت امروز مبارزات زنان در سراسرجهان به ویژه در کشورهای اسلامی است. برنامه جستجوی خلاق در باره مبارزات زنان از طریق نمایش آثارسینمایی در ایت زمینه است؛ برای شناخت عمیق تر از خواسته ها و مبارزات زنان درحوزه های کسب قدرت سیاسی، برابری فمینیستی، سکسوالیتت و……..

از فیلم های شاخص این محموعه عبارتند از :

  • رویای شهرزاد – ساخته فرانتس وستر

فیلمی درخشان درباره مبارزات زنان خاورمیانه ازدوره های کهن تا به امروز.دربیانی نمادین – تکیه بر شهرزاد هزار و یکشب و رویای زنان عرب برای بقا.  و آزادی. فیلم فوق العاده ی کاونده در تاریخ مبارزات زنان، از گذشته تا به امروز.

  • گلستان – سرزمین گل های سرخ – ساخته جیان آکیوال فیلمساززن جوان کرد

سالن مونترال کانادا. پرتره ایی فمنیستی از پیشمرگ های زن.

     – سه هزار شب (داستانی) .اثر فیلمساز برجسته فلسطینی مای مصری. فیلمی در باره مبارزات زنان زندانی فلسطینی در زندان های اسرائیل.

    – رقص با مونیکا– ساخته ی آنیا دال هوف. تصویری مستقیم و بدون واسطه از زندگی زن تن فروش، که به کمک گارگردان با یک دوربین ساده فیلمبرداری خودش از زاویه دید خودش زند گی و کار ناخواسته تن فروشی و رابطه هایش را به تصویر کشیده است.

     – برنامه ویژه – کردستان -تصویری هم اکنون.

این برنامه ی سینمایی کوششی است در راستای واکاوی و شناخت عمیق تر زمینه های وضعیت بحرانی امروز کردستان و کردها، ملتی تقسیم شده و مبارزات بحق آن ها برای کسب حقوق دمکراتیک و خود محوری و حق انتخاب سرنوشت خود. دراین برنامه تعداد هفت فیلم داستانی و مستند نشان داده می شود. ازمهم ترین این فیلم ها عبارتند از:

  • شمال – فیلم سینمایی – ساخته جیان دمیرل وارتوگل موی اوغلو- این فیلم مبارزه سازمان یافته و متشکل کردها را در منطقه ترکیه؛ درشکل سینمایی-خلاق – به نمایش می گذارد. این فیلم از آثار انتخابی جشنوازه سینمایی بین المللی استانبول بود که تحت فشار دولت اردوغان ازبرنامه جشنواره حذف شد. دراعتراض به اعمال فشار و تسلیم شدن مسئولان جشنوازه استانبول به سانسور دولت ترکیه، بسیاری از فیلمسازان آثارخود را از برنامه جشنواره خارج کردند. این فیلم با حضور کارگردان فیلم که مهمان جشنواره است به نمایش گذاشته خواهد شد.

 پرتره یک فیلمساز ممنوع

دراین برنامه مجموعه ای از آثار کیوان کریمی فیلم سازجوان ایرانی به نمایش گذاشته می شود فیلمسازی که آثار نوگرا و جانبدار مردمی این سینماگر همواره با سد سانسور و ممنوع شدن روبرو بوده است. به ویژه فیلم مستند “نوشتن بر شهر” او، که درباره دیوارنگاری های دوران انقلاب و بعداز آن است. فیلم نوشتن بر شهر چنان حکومت سلطه گرای حاکم برایران را برآشفته کرد که نه تنها جلوی نمایش فیلم را گرفتند و آن را برای همیشه توقیف کردند، بلکه خود فیلمساز را هم به ۶ سال زندان و ۲۲۳  ضربه شلاق محکوم کردند.

  • جشنواره بین المللی سینمای تبعید دردفاع ازآزادی بیان واندیشه؛ به ویژه درحوزه فرهنگ و هنر. همچنین دراعتراض به سانسور و در محکوم کردن اعمال فشار و اختناق رژیم جمهوری اسلامی؛ و درحمایت از حق نمایش آزاد آثار او – مجموعه ای از آثار این فیلمساز مردمی را دربرنامه  “پرتره یک فیلمساز ممنوع” یه نمایش می گزارد.

فیلم ها عبارتنداز:

– طبل- فیلم سینمایی

– کودکان اعماق

– مرزشکسته -درباره زندگی و کار کولبرهای کردستان

 – نوشتن برشهر

 

برنامه های جنبی

 – نقاط آتش – فیلم هایی در باره مناطق بحرانی حهان و مناطق گرفتار حنگ -اشغال -گرسنگی و………

 – اودیسه آزادی -اودیسه سینمایی

سفری سینمایی درجستحوی آزادی، عدالت اجتماعی، برابری و اعتراض. فیلم هایی در باره اعتراض به توسعه طلبی، نظامی گری و جهانی شدن و …….

  • نگاهی دیگر

برنامه ایی در انعکاس و بازشناسی چگونگی نگاه فیلم سازان غیرتبعیدی و غیرمهاحر به تبعیدیان و مهاجران.

رویدادهای جنبی

درارتباط با تم های محوری برنامه های جشنواره و همچنین در انعکاس تلاش های هنرمندان و کارورزان فرهنگی و هنری جدا ازسینما؛ و درراستای تکمیل برنامه های فیلم جشنواره؛ دراین دوره نیز چند برنامه متنوع جنبی به اجرا گذاشته می شود از جمله:

– بازی با خاطرات – تئاتری ازهنرمند مردمی پرویز صیاد- نقبی طنزآمیز به گذشته و امروز پرویز صیاد.

 – برنامه گروه موسیقی تترا– یک گروه موسیقی و آواز سوئدی که آثارشان تلفیقی است از موسیقی و شعرملل حهان.

 – نمایش فیلم در بازار دست دوم

دربازاردست دوم فروشی شهر، در بازاربه اصطلاح بازار خنزر پنزری ها؛ به ابتکار جشنواره در سومین روزسوم – یکشنبه  ۱۹ نوامبربازار ویژه خرید و فروش وسایل فیلم و فیلم سازی و همچنین عکاسی برپا می شود. همزمان با جریان کار بازار مجموعه ای از فیلم های بسیارکوتاه انیمیشن با موضوع صلح برای مردم به بازار آمده به نمایش گذاسته می شود. یطوریکه مردم در میان خرید و فروش اجناس؛ فرصت و امکان آن را داشته باشند تا که یک فیلم کوتاه چند دقیقه ای را ببیند.  تجربه ای دیدنی.

-دیدار با پرویز صیاد

سال های سال است که تصویر یک روستایی ساده – حق طلب و سمج “صمد” بخشی از ذهنیت عمومی ما ایرانیان از نمایش کمدی شده است. با این وجود کمترامکان آن را داشته ایم که تا شاهد کنار زده شدن چهره این عنصرنمایشی بغایت محبوب باشیم. با خالق راستین آن پرویز صیاد برخورد از نوع نزدیک و روبروداشته باشیم. جشنواره در این دوره توانسته این امکان استثنایی را فراهم بکند تا با این هنرمند دیداری دوستانه داشته باشیم  با هم گفتگویی صمیمی را پیش ببریم.

آثار فیلمسازان ایرانی دراین دوره ازجشنواره

“درجستحور همسر” فیلم سینمایی ساخته سو آبادی، یک فیلم کمدی ضد بنیاد گرایی اسلامی .فیلم بحث انگیزی که کارگردان ایرانی آن خانم سوآبادی به همراه هنرپیشه زن اول فیلم از سوی بنیادگرایان مذهبی تهدید به مرگ شده است .این فیلم درمراسم افتتاحیه جشنواره با حضورخانم سو آبادی به نمایش گذاشته می شود.

– “کودکان” ساخته آرش و آرمان ریاحی، فیلمی درباره موسیقی کودکان خارجی و کارکرد خلاق موسیقی دررشد وپرورش کودکان و هم پیوندی آن ها با جامعه پناهنده پذیر.

– “سراب “ – ساخته عبدالرضا خرم روز، مستندی تکان دهنده در باره جستجوی مخاطره آمیز پناهندگان به ویژه ایرانی ها  برای رسیدن به پناه گاهی امن در گذر ازدریای مرگ و پناه گاههای یونان.

–  “همیشه مزاحم من بوده” – ساخته آرش ریاحی. فیلمی نمادین از چادر و تلاش زن برای رهایی از آن بند.

– “لچک” ساخته فاطمه گوشه -فیلم انیمیشن درباره روسری احباری دختر بچه ها.

– “درخشش” – ساخته رحمان میلانی، مستندی شاعرانه و لطیف از تنهایی یک پیرمرد.

– “فریاد نقاشی”  ساخته سیامک غفاری . فیلمی تجربی هنری درباره سانسوروفشار به هنرمندان درجمهوری اسلامی .

– “َشهرآزاد”  ساخته فرید زرین بال – هارالد ساندو. فیلمی درباره تنگناهای زتدگی یک پناهنده بدون اقامت.

-“یک باردرزمان “-ساخته روزبه بهتاج.

درمیان آثار انتخاب شده برای این دوره ازجشنواره، آثار برجسته دیگری وجود دارند از جمله فیلمهای :

– “سرزمین روشن” -ساخته کارگردان بلژیکی پتر ژان دپو- زیباترین فیلمی که تاکنون درباره افغانستان ساخته شده است.

– “جانگو” -ساخته تند کومار.

داستان خواننده کولی بسیار مشهور جانگو، که درزمان اشغال پاریس توسط نازی ها، تحت فشار قرار می گیرد تا درکنسرتهای تبلیغاتی آنها شرکت کند، آن هم درشرایطی که نازی ها دسته دسته کولی ها – هم  قومی ها ی اورا به اردوگاه های مرگ می فرستند. انتخابی سرنوشت ساز برای جانگو

-“نفت طالبان “- ساخته اولافلیوف. مستند افشاگرانه ای درباره روابط پنهان شرکت های نفتی امریکایی با طالبان ها.

اطلاعات بیشتردر باره جشنواره

علاقه مندان برای آگاهی بیشتراز برنامه ها و فیلم های جشنواره، ساعات و محل نمایش فیلم ها وهمچنین آخرین اخبارمربوط به جشنواره می توانند به وب سایت جشنواره مراحعه کنند.

www.exilefilmfestival.com

دفتر جشنواره بین للملی سینمای تبعید – سوئد

 

Print Friendly, PDF & Email
Balatarin