مهستی شاهرخی: بدون حاج آقا؟ – هرگز

 

 مهستی شاهرخی

انتخاب از وب سایت سینمای آزاد

 بدون حاج آقا؟ – هرگز + پیش آغاز ما

 پیش آغاز

* خوانندگان گرامی وب سایت ما می دانند ما سینمای جمهوری اسلامی را نقد نمی کنیم، بار ها گفته ایم که هدف و انگیزه مقامات جمهوری اسلامی از مطرح کردن و بالا کشیدن یک فیلم، یک فیلمساز در جهت پیشبرد زبان سینما نیست، در سر و صدا و جنجالی که برای جدایی نادر… راه انداختند عوامل جمهوری اسلامی به خصوص در خارج از ایران نقش عمده ای داشتند و بخشی از روشنفکران ما از نوع علی اصغر حاج سید جوادی با ادعاهایی بیش از ظرفیتشان خود در چهره سازی برای ج. الف سهم داشتند، برای نمونه همین آقای حاج سید جوادی  گویا ملی/ مذهبی که خود به پیشواز امام رفت و در جمع تبریک گویندگان هم بود اصلا در عمرش سینما رفته است ؟ از ارزش های هنری یک کار تا چه میزان اطلاع دارد؟ اصلا هولیود و ساختارش را می شناسد؟ آیا امضاء پای یک متن مسئولیت ندارد؟ به هر حال، تیریک و تهنیت روشنفکران تبعیدی به فرهادی بدون تامل و شناخت انگیزه ی آکادمی و اهداف اسکار سندی تاسف آور است .

فستیوالهای اروپایی و امریکایی هم که این جوایز را خرج ارتباط های سیاسی شان می کنند خوب میدانند که جمهوری اسلامی سردسته تروریست هاست . دیدید همین امریکا مهربان شده که اسکارش را حراج کرده است با یک دست هویچ تعارف می کند (اهدای اسکار و گلدن کلوب و نظایرش) با دست دیگر چماقش را می کوبد به فرق سر نظام ( قرار دادن ج. الف در لیست تروریست ها ) آیا هنوز هم بخشی از اپوزیسیون بر این باورند که این جوایز افتخار آورده است و سابقه تروریستی ج . اسلامی را بکل از ذهن ها پاک کرده است؟ دیدید که چنین نیست، اگر منافعی در این نظام ندارید به آنهایی بپیوندید که در راه رهایی گام برمیدارند و بایکوک صادرات فرهنگی نظام مقدس هم بخشی از مبارزه است بخش مهمی است که برای رسیدن به آن باید تلاش کرد.

همکار و همراه ما مهستی شاهرخی همان زمان در مقاله ای مفصل با دقت و ژرف نگری، لحظه های این کار سفارشی را شکافت . نوشته خانم مهستی شاهرخی نقد فیلم نیست، سندی است که نقاب از چهره فربب کار ج. الف و عوامل و لابی هایش بر میدارد. این نوشتار برای کسانی که احیانا با شگرد های ج. الف و زد و بندهای نظام مقدس و اهدافش در تقویت سینماگرانی چون فرهادی آشنا نیستند، نکات تامل برانگیزی در خود دارد. با هم و بار دیگر این مطلب را از آرشیو سینمای آزاد بیرون می کشیم و در برابر نگاه تیزبین خوانندگان آگاهمان قرار میدهیم. اگر این آقا و تیمش ده تا فیلم دیگر هم علم کنند اهداف اصلیشان کسب آبرور برای نظام بی آبرو است و در نهایت برنامه ها و خواست های نظام بسیار مقدس را بازتاب میدهند. وقتی فرهادی می گوید: من در فیلمهایم طبقه متوسط شهری را مطرح می کنم در حقیقت به نظام خط میدهد که با فقز و تنگدستی کارگران و کارمندان و دیگر محروم های جامعه کاری ندارد، قتل ها و جنایت های هر روزه  ج. الف در او اثری نمی گذارد ، دزدی و فساد گسترده نظام در او انگیزه ای تولید نمی کند و … فرهادی و تیمش الان مطمئن و امتحان پس داده ترین تیم در سینمای جمهوری اسلامی هستند  که به بهانه طرح مسایل خانوادگی طبقه متوسط واقعیت های ملموس مملکتی ورشکسته و غرق در فساد و تباهی را با عینکی می بینند که ج. الف به آنها هدیه کرده است.

برای ما فرقی  نمی کند که ج. اسلامی بتوانند در این شرایط هم یک مجسمه دیگر را تصاحب کند یا نه، اما برای ما مهم است که انسانهای آزاده آثار دولتی و سفارشی را با وحود ظاهر فریبنده اش تشخیص دهند و با بی اعتنایی به فیلمهای سیتمای صادراتی شگرد های آخوند های مکار را خنثا کنند.

سینمای آزاد

با این امید، مطلب روشنگر خانم شاهرخی را بازنویسی وبخش می کنیم

  لینک مطلب مهستی شاهرخی (همین جا کلیک کنید)

http://cinemaye-azad.com/others/others196.html

 

Print Friendly, PDF & Email
Balatarin