با یاد و خاطره ی حسن بنی هاشمی سینماگر برجسته ی سینمای ازاد و ابراهیم منصفی بازیگر فیلمهایش

 نخستین نمایش ویدئویی نهنگ اثر حسن بنی هاشمی (در دو قسمت به هم پیوسته) + چرا تا کنون آثار سینمای ۸ را در وب سایت منتشر نکرده ایم ؟+ نظر بصیر نصیبی در باره حسن بنی هاشمی نقل از آرشیو سینمای آزاد+ در باره ابراهیم منصفی بازیگر خواننده و سازنده آهنگ پایان فیلم نهنگ نقل از  سایت به نام او  .

Hassan_Banihashemi-aqiliاین هفته برای نخستین بار در وب سایت سینمای آزاد کپی ویدئوئی یکی از آثار مهم سینمای آزاد (نهنگ اثر حسن بنی هاشمی) را نمایش میدهیم.

 جنبش سینمای آزاد در طی ۱۰ سال بیش از هزار فیلم ۸ ساخت این رقم شاید در نگاه اول  چندان مهم به نظر نیاید اما با تامل بیشتر و توجه به شرایط ما به خصوص در آغاز راه مان به اهمیت این میزان تولید پی می بریم .

آثار ما ۸ میلیمتری ساخته شده است کادری که در اصل برای سرگرمی و تفریح و پر کردن ساعت فراغت به بازار عرضه شده بود امکانات سینمای ۸  بسیار محدود و متناسب با دلیل و هدف کمپانی هایی بود که محصولات ۸ را تولید می کردند. اما این کادر در برخی از کشور های جهان (فرانسه، بلژیک، هلند، امریکا، ونزوئلا، اسپانیا، ایتالیا، کانادا، ایران و… تبدیل به یک وسیله بیان شد، سینمای آزاد در ایران نه فقط یکی از این کشور ها بلکه مهمترین مرکز تولید و ساخت و نمایش آثار ۸ میلیمتری بود)

 فیلمهای ما ریورسال بود ( روی نسخه اصلی کار تدوین، صداگذاری و نمایش انجام می شد) نمی شد کپی از آن گرفت و تکثیرش کرد. بهمین دلیل کار های ما آسیب فراوان دید اگر این آثار قابلیت تکثیر داشتند سند محکمی داشتیم که  می توانستیم  ادعا ها یمان را ثابت کنیم که سینما در ایران هر گز حتا آثار سینمای روشنفکرانه اش نتوانست در حد آثار سینمای آزاد رشد کند و در سراسر ایران گسترش بیابد آثار روشنفکرانه سینمای ایران اگر هم اکران می گرفت فقط در تهران در یک سینما نمایش محدود داشت اما جنبش  سینمای آزاد حتا در شهر هایی که سینما نداشت گسترش یافته بود بخشی از کارهایش  تا قلب روستا های محروم پیش رفته بود، سینماگران خلاق در فضای مساعد سینمای آزاد بود که توانستند آثار چنان با ارزشی بوجود بیاورند، دریغ و درد.

hassan_bani_hashemi_portrait_bwدر اوایل نزول نظام مقدس  پاسداران قطب زاده با  هجوم به دفتر سینمای آزاد آرشیو ما را غارت کردند در این مورد هم چون فیلمها  کپی نداشت این یورش بخشی از تاریخ سینمای آزاد را منهدم کرد.

 اما آنچه از سینمای آزاد مانده و از مسیر حوادث عبور کرده است فیلمهایی است که در نمایش های متوالی و شرایط  نامناسب نگهداری فیلم آسیب دیده است؛ رنگ فیلم ، صدا و تصویر و…کیفیت اصلی خودش را از دست داده است، فیلمهای ۸ میلیمتری حتا در هر بار نمایش (برای مثال گیر کردن نوار فیلم در پرژکتور نمایش و…). لطمه می دیدند و فیلمهایی که بیشتر با استقبال مردم مواجه می شدند نمایش های متوالی بیشتری هم داشتند وآسیب بیشتری هم دیده اند.

 حسن عزیزمان خود در سفری که به اروپا داشت کارهایش را که روی نوار vhs ضبط کرده بود به من برگرداند آثار او چنان آسیب دیده است که نمایش آنها نمی تواند ارزش سینمایی کارهای او را بنمایاند  .

 چندی پیش روی سایت هنرمند نازنین زنده یاد ابراهیم منصفی بازیگر فیلمهای حسن، دوست و همراه او و سازنده آهنگ و خواننده فیلمهای وی، لینک فیلم ۸ میلیمتری نهنگ از آثار مهم سینمای آزاد ایران قرار داده شده بود. ما نیز  این اثر را  با توجه به توضیحی که در باره کیفیت کنونی فیلم  دادیم به نمایش می گذاریم.

 حسن خود سالهاست به سختی بیمار است. موقعیت جسمانی او تغیراتی در جهت مثبت ندارد که بشود به بازگشت سلامتی اش امید بست. من فقط یک بار در شرایط بیماری با او تلفنی صحبت کردم، مکالمه دردناکی بود، دیگر قدرت تلفن به او را ندارم، تنها در جریان حال واحوالش هستم. اما  در باره حسن و ارزش کارهایش نقشش در پیشبرد اهداف جمع ما من خود نوشته ای در آرشیو دارم که  لینک مطلب را همین جا منتشر می کنم.

http://cinemaye-azad.com/archive/archive99.html

Hassan_Banihashemi_Monsefi_scene در باره ابراهیم منصفی هنرمند بندرعباسی، هم در سایتی که دوستان و همشهری هایش به یاد و نام او  ایجاد کردند  بسیار گفته شده است لینک سایت را هم می گذاریم تا برای خوانندگان کنجکاو  امکان آشنایی با این هترمند جنوبی میسر باشد.

 لینک فیلم نهنگ در دو قسمت بهم پیوسته

https://www.youtube.com/watch?v=ewnQpIjcRLI

 لینک به زندگی نامه ی ابراهیم منصفی

http://rami.ir/fa/biography

لینک یکی از کارهای موسیقی ابراهیم منصفی

 https://www.youtube.com/watch?v=Q_FztDeYHtg

 

 

Print Friendly, PDF & Email
Balatarin