جایزه اصلی فستیوال مهم ماکس افولس برای برای فیلم «یکی از ما»

EinerVonUns«یکی از ما»

کارگران: اشتفان ریشتر

(کارگردان آلمانی مقیم اطریش)

تهیه کننده: آرش ریاحی

(کارگردان ایرانی در تبعید وسازنده فیلم «برای یک لحظه آزادی» و…)

فیلم « یکی از ما » روایت داستانی واقعی است که در گذشته ای نزدیک اتفاق افتاده است. تابستان سال ۲۰۰۹ درپی دزدی از یک فروشگاه بزرگ مواد غذائی در محدوده شهر کرمس اتریش پسر نوجوان ۱۴ ساله ای توسط پلیس کشته میشود. او از پشت سر و از فاصله ای نزدیک هدف گلوله قرار می گیرد. این واقعه تراژیک افکار عمومی مردم اتریش را بشدت متاثر و گزارشات مربوط به آن در تیتر اول بسیاری از روزنامه ها و منابع خبری جای می گیرد. کشته شدن یک نوجوان غیر مسلح توسط پلیس در کشورهای غربی مکرر اتفاق افتاده است و شاید این مورد آخرین نیز نباشد. بازسازی و نقد این واقعه موضوع فیلم نامه « یکی از ما » است. کارگردانی فیلم با اشتفان ریشتر فیلمنامه نویس و کارگردان آلمانی متولد در شهر درسدن آلمان است که به علل شغلی در اتریش زندگی می کند

آنچه خواندید انتخاب ما از گزارشی بود که بهروز سورن در سایت گزارشگران منتشر کردو ما این مطلب را در وب سایت خودمان هم منتشر کردیم.

اینجا لینک تمام   مطلب را هم   منتقل می کنیم

http://cinemaye-azad.com/1394/08/30/2624/

یکی از جشنواره های مهم امروز در اروپا بی گمان جشنواره ماکس افولس در شهر ما زاربروکن است، این جشنواره برای احترام وستایش از فیلمساز برجسته سینمای کلاسیک ماکس افولس که در زاربروکن متولد شده است فستیوال ماکس افولس نامیده شده است.

این رویداد یک فستیوال برای کشف چهره هایی ناشناخته اما با استعداد است که شرکت در این جشنواره راهشان را هموار میکند.

آرش ریاحی خود از فیلمسازانی است که سالهاست در ماکس افولس حضور دارد چندین امتیاز و جایزه هم در این فستیوال کسب کرد ه است ،فیلم مهم او« یک لحظه برای آزادی» جایزه اصلی این فستیوال را بدست آورد ، برای یاد آوری تاکید میکنم که دیگر فیلمسازان ایرانی که در این جشنواره حضور داشته اند، می شود از هوشمند عمران،داریوش شیروانی، هوشنگ الهیاری نام برد .آشنایی من با داریوش شیروانی هم در همین جشنواره بود.

arash-riahiهوشنگ الهیاری روان پزشگ وسینماگر هم با این جشنواره معرفی شد اما هوشنگ تنوانست از این موقعیت بدرستی بهره ببرد دچار توهم شد و فکر کرد با ساخت و پاخت با آخوند می شود موقعیت بهتری بدست آورد او که سازنده فیلم عشق من وین بود (این فیلم از ارزش هایی سینمایی بالایی برخوردار نبود اما از نظر سیاسی به خصوص بازی فریدون فرخزاد در نقش یک معلم حزب اللهی که متحول می شود کاری قابل یا دآوری است) به جمهوری اسلامی سفر کرد ویک فیلم هم باب طبع جمهوری اسلامی سرهم کرد آنجا هم به او اعتنایی نشد فقط موقعیت سیاسی اش هم از دست رفت چون ما با هوشنگ رابطه مان قطع شد نمیدانم چه می کند ،فکر نکنم کار سینما یش ادامه یافته باشد.

گفتم که ماکس افولس از جشنواره های مهم اروپا است که با استقبال بسیار مردم مواجه می شود چون امتیاز هایش برای فیلمهای آلمانی زبان است به جمهوری اسلامی که چشم طمع به خرس برلین، شیر ونیز و اسکار و…دوخته است چندان بهره ای نمی رساند. یک بار هم چند فیلم از داخل آوردند ومسئول برنامه های جنبی هم با ما ( کانون پیوند وسینمای آزاد )تماس گرفت تا ما هم همکاری داشته باشیم وما دلایل عدم همکاری مان با این گونه برنامه را برشمردیم، مسئول مربوط از من دعوت کرد حرفها ونظرهایم را در یک سخنرانی عنوان کنیم وچنین کردیم ومن در جلسه رسمی سخنرانی های فستیوال زند وبند های ج .الف با مدیران فستیوالهایی مثل کن وبرلیناله را شکافتم والبته فرستاده ج. الف امیر شهاب رضویان هم می توانست به حرفهای من جواب دهد تا بحث بصورت مناظره ادامه بیابد اما نامبرده در فرصتی که داشت بیشتر از نقش من در جنبش سینمای آزاد یاد کرد ( بعدا دانستم که رضویان خود عضو سینمای آزاد همدان بوده است) ورادیو تلویزیون زارلند هم گزارشی از خانه من فراهم کرد که وقتی گزارش کلی فستیوال پخش می شد نظر های من در لابلای گزارش گنجانیده شده بود. بهر حال آن سال تبلیغات جمهوری اسلامی نتیجه منفی داد این بیشتر به خاطر روحیه آزاد منشی مدیر آن فستیوال ومسئول برنامه های جنبی بود که امکان تبلیغات بدون مانع را از سینمای جمهوری اسلامی سلب کرد.

Stephan-Richter-gewinnt-den-Max-Ophuels-Preis-2016_pdaBigTeaserبر گردیم به فستیوال ماکس افولس ، این فستیوال علاوه بر فیلمهای داستانی برای فیلم کوتاه ارزش و اعتبار قائل است همه جوایزوامتیاز ها یی که برای فیلم های داستانی در نظر می گیرد شامل فیلم های کوتاه ومستند هم می شود. باید از اینگونه رویداد های مستقل ومتاسفانه معدود حمایت کرد دیگر امیدی به فستیوالهایی مثل برلینانه وکن ونظایرشان که در خط فکری اتحادیه اروپا حرکت می کنند نیست. میدانیم که دو سال گذشته ژیل ژاکوب خیلی سعی کرد تا ژان لوگ گودار آن چریک پیر و آگاه وسر سخت سینما را به کن بکشد وناکام شد ماهم با ستایش از گودار وایستادگی اش به رویداد های مستقل ودور از آلودگی های سیاسی توجه خواهیم داشت وجایزه ماکس افولس یکی از آن رویداد هاست .ما امسال امکان نداشتیم همه فستیوال را تعقیب کنیم منتظر میمانیم تا گزارش هایی از خبرنگاران مستقل منتشر شود تا بخشی از این گزارش ها را ترجمه ومنتشر کنیم.

اما بار دیگر روی ارزش های سینمایی وانسانی«یکی از ما » وامتیاز به حقی که بدان تعلق گرفت تاکید می کنیم« یکی از ما»فیلمی است حرفه ای ، خوش ساخت ، با بازی های خوب ،موزیک هماهنگ و… همه این عوامل دست به دست هم دادند تا فیلمی جذاب آفریده شود.

در پایان این گزارش کوتاه ما از وب سایت فستیوال لینک مربوط به جوایز این دوره فستیوال را هم که به زبان آلمانی است منتشر می کنیم .

http://www.max-ophuels-preis.de/die_preistraeger_2016

به امید کوشش های پیوسته وموثر سینماگران سینمای راستین

بصیر نصیبی

Print Friendly, PDF & Email
Balatarin