دسامبر ماه سینما و ۲۸ دسامبر روز تولد سینما بر همه ی عاشقان سینمای راستین مبارک

 بصیر نصیبی

گزارش  کوتاه از آغاز سینما + گزارشی در باره فستیوال لومیر در لیون فرانسه و بازسازی فیلمهای اولیه ی تاریخ سینما

 Fratelli_Lumiere

روز ۲۸ دسامبر یک روز عادی نبود آن روز مردم برای نخستین بار تصاور را متحرک تماشا می کردند . هیجانی غیر قابل وصف بر تماشاگران روز نخست دست داده بود . وقتی تماشاگران به روی صند لی های حود نشستند لومیرها پشت دستگاه خود رفتند، درسکوتی همراه با بهت چراغ های سالن خاموش شد و فیلم روی پرده افتاد بله درست بود انسانها حرکت داشتند . قطاری به سرعت به ایستگاه نزدیک می شد برخی از تماشاگران از وحشت وبه این تصور که الان زیر چرخ های قطار له می شوند به زیر صندلی هایشان خزیدند. (ورود ترن به ایستگاه یکی از فیلمهای لومیر ها بود که آنشب نمایش داده شد) طول زمان فیلم به اندازه طول نام فیلم بود ،باغبان خیس شده یکی دیگر از سری فیلم های اولیه لو میر است ،پیر مردمی که دارد باغچه ها را آب میدهد باغبان خانه لومیر هاست که وقتی پایش به شلنگ آب گیر می کند خودش خیس می شود واین اتفاق تماشاگر را به خنده وامیدارد به نوعی باغبان لومیر نخستین بازیگر سینما است و فیلم باغبان خیس شده نخسنین فیلم خنده آور تاریخ سینما.

Poster_Cinematographe_Lumiere

خروج کارگران از معدن هم یکی از فیلمهای او لیه لومیر هاست که این فیلم را آنها در شهر لیون فرانسه فیلمبرداری کردند،در این شهر هرسال فستیوالی با نام ویاد لومیر ها برگذار می شود، فیلم خروج کارگران چند بار باز سازی شده است.

بعد از پایان نمایش آنشب که با بهت وحیرت حضار مواجه شده بود یکی از میهمانان جلسه نمایش «ژرژملیس» شعبده باز و تئاتر گردان مشهور بود. که او خود نامش در سینما به عنوان کاشف حقه های سینمایی ثبت شده است (در فیلم مشهور ملیس سفر به ماه وی با خمیر کاغذ یک ماه ساخت ودوربین را به آهستکی بدان نزدیک کرد) او به لومیر ها پیشنهاد خرید دستگاهشان را داد و جالب این که آن ها ضمن رد این پیشنهاد عقیده داشتند که برای این دستگاه هیچ آینده تجارتی ای متصور نیست.

*لینک تمام مطلب وگزارش  فستیوال لیون  در آرشیو وب سایت سینمای آزاد

http://cinemaye-azad.com/1393/10/07/1678/

Print Friendly, PDF & Email
Balatarin