گفتگوی رادیو پیام کانادا با داریوش شیروانی سینماگر و آهنگساز

فایل تصویری ، همراه با نمونه هایی از کارهای داریوش در زمینه ی موسیقی وسینما

پیش آغاز

هفته گذشته داریوش شیروانی با رادیو پیام کانادا در باره کارهایش در سینما وموسیقی گفتگو داشت.

Darioush_Shirvani_2014_Juneداریوش شیروانی سینماگر و موسیقی دان است و سالها در زمینه سینما و موسیقی کار کرده و تجربه اندوخته است. در دورانی که تازه وارد آلمان شده بود وقتی یک امکان محدود پیدا کرد بدون تامل با یک دوربین فیلمبرداری ساده کار سینما را دوباره آغاز کرد و کارهای سینمایی اش زمینه اجتماعی داشت و دارد .

اشتیاق دیگر داریوش به دنیای زیبای موسیقی است در این زمینه هم همزمان با سینما کارش را آغاز کرد از آن دسته هنرمندا نی نیست که ادعا کند هنر در خونش! بوده است، او سخت معتقد است که استعداد به کار هنری را باید پرورش داد خودش هم هر روز و هر لحظه این نیاز را در خودش تقویت می کند این حس خوبیست که هنرمند را همیشه زنده و پیشگام نگه می دارد. او منتظر نمی ماند که شرایط برایش فراهم شود تا یک فیلم بسازد یا یک قطعه موسیقی را در کنسرتی عرضه کند و یا کارهایش را بصورت آلبوم منتشر کند. او شرایط را خود می سازد با این تفکر است که قادر شده است یک فیلم سینمایی را هم با وجود مشکلات عدیده که در همین آلمان هم برای کار های مستقل هست آماده کند و آلبوم های موسیقی اش، پخش عمومی داشته باشد و در چهار چوب کارهای مستقل و غیر تجاری موفق هم باشد.

داریوش دوساز (سنتور و ویلون) را هم با مهارت می نوازد بیشتر کنسرت هایش برای آلمانی زبان ها و یا علاقمندان غیر ایرانی در کشور های اروپایی و ایرانیان مشتاق نوآوری در موسیقی تنظیم می شود چرا که شیوه کار داریوش در موسیقی به گونه ای است که شیفتگان موسیقی مترقی و نو راحت تر با کارهای او مانوس می شوند.

Darioush Shirvani_Orient Dreams_Foto_Alexander Fischer_frame

داریوش به علاقمندان ایرانی ی این گونه کارها توجه دارد و دوست دارد کارهایش را اینان هم ببینند و گوش کنند اما کانون های فرهنگی جدی به تدریج کارشان به تعطیل کشانده شده و یا فعالیتشان کند شده است. بعد از گشوده شدن راه رفت و آمد پناهندگان پشیمان به ج. الف، کانون هایی که اشاعه دهنده صادرات فرهنگی ج. الف هستند مثل قارچ سبز و تکثیر شده اند و باب میل ایرانیان دو زیستی برنامه ریزی می کنند اما برای اینکه چهره اپوزیسیون هم داشته باشند ابایی ندارند اگر فرصت و بهانه ای بیابند برای معدود هنرمندان مقاوم هم دام بگسترانند این برنامه سازان به یک کار جدی ی هنری هم به چشم کالا نگاه می کنند و می خواهند در دکان هنریشان هر نوع کالایی عرضه شود تا سود بیشتری به جیب بزنند چیزی که اصلا برایشان اهمیت ندارد موقعیت و شخصیت هنرمندان و تماشاگران آگاه است.

صحبت بیشتر در این موارد را به موقعیت دیگر موکول می کنیم و برمی گردیم به برنامه این بار رادیو پیام و مصاحبه با داریوش شیروانی.

در مصاحبه با رادیو پیام هم داریوش خیلی باز و صریح نظر هایش را اعلام می کند از شکل مافیایی نظام اسلامی می گوید و مسئولیت اجتماعی هنرمندان و اضافه می کند:

فیلم«انسان های سایه ای» ی او سرگذشت انسانهایی است که در جامعه سرمایه داری پناهی ندارند و قربانی می شوند.

در این شرایط که جمعی از همراهان ما که در گذشته ادعای مبارزه با آخوند ها را هم داشتند به سوی بخش خوب!! نظام لغزیده اند و دوستانشان را ار میان سازگار ها، گنجی ها، شیرین عبادی ها، نبوی ها، بهنود ها، اشکوری ها انتخاب می کنند، من خود با صراحت بگویم حضور، همراهی و دوستی داریوش انگیزه ماندن را در من خسته تقویت کرده است.

در گفتگو با رادیو پیام کانادا هیچ مسئله ناگفته نمانده که من بخواهم توضیحش بدهم، شما را دعوت می کنم گفتگو را گوش کنید و ببینید خوشحال می شویم ما را هم از نظرتان مطلع کنید با سپاس

۲۵ اکتبر ۲۰۱۵ بصیر نصیبی

Print Friendly, PDF & Email
Balatarin