زیر ذره بین- همراه با دو خبر و یک عکس با تفسیر

دوره جدید  بخش « زیر ذره بین » در وب سایت سینمای آزاد

luppe

 با ادعای روزی نامه امنیتی/ حکومتی رجا نیوز فیلم «خانه دختر» منافی ی  عفت عمومی است!؟

 چرا فیلمی با عنوان «روباه» از بهروز افخمی را در اکران عمومی مردم بایکوت کردند؟

آیا حضورجعفر پناهی در کنار مسعود کیمیایی به بهانه ی رونمایی کتاب مسعود کیمیایی  برای تبرئیه کیمیایی نیست؟

اول این توضیح لازم را بخوانید

 در سالهای آغاز تبعید وقتی کمی جا افتادیم بار دیگر فعالیت سینمای آزاد را با تطبیق آن با شرایط روز آغاز کردیم، انتشار نشریه چاپی سینمای آزاد یکی از کار های ما بود. انتشار یک نشریه چاپی با دست واقعا خالی کار ناممکنی بود که چون ضرورتش ایجاب می کرد به ممکن تبدیل شد. این نشریه ۱۶ شماره دوام آورد، هزینه چاپ را هم دوستی بزرگوار که چاپخانه ی آلمانی داشت تقبل کرد.

ما هر دو ماه یک بار ولی منظم این نشریه را چاپ می کردیم و با هر زحمتی که بود نه فقط در آلمان بلکه در کشور های دیگر اروپایی و همین طور آمریکا امکان پخش برایش یافته بودیم .اما با ورود خود مابه دنیای اینترنت مجله چاپی ما هم تبدیل به نشریه اینترنتی شد، مدتی هم به این شکل با مردم در تماس بودیم و از سال گذشته با یاری صمیمانه دوست و همراهمان داریوش شیروانی وب سایت سینمای آزاد را برپا کردیم.

غرض از مطرح کردن این مسایل این بود که یاد آوری کنیم ما وقتی سینمای آزاد را بصورت ماهنامه اینترنتی منتشر می کردیم در این نشریه بخشی داشتیم زیر عنوان «زیر ذره بین» که مسایل عمدتا فرهنگی و هنری را بطور مختصر نقل و تفسیر می کردیم اما وقتی وب سایت را راه انداختیم و فعالیتمان در فیس بوک را هم افزایش دادیم این بخش هم تداوم انتشارش را از دست داد، حالا ما دوباره با اطلاع به دوستان گرامی مان و مشورت با آنها فعالیت فیس بوکمان را محدود کردیم و تنها مسایل مطرح شده در وب سایت را به فیس بوک منتقل می کنیم به این فکر هم افتادیم وقتی دراین اندیشه هستیم تغییراتی در وب سایت بدهیم باردیگر این پخش را فعال تر کنیم.

این نخسین «زیر ذره بین» در دوره جدید است که برای انتشار در وب سایت آماده کردیم امید این که مورد توجه شما یاران و همراهان قرار بگیرد.

 خبر اول

به ادعای روزی نامه های حکومتی «خانه ی دختر» یک فیلم صور قبیحه است!

رجانیوز روزی نامه ی امنیتی/ حکومتی، برادر خلف کیهان شریعتمداری می نویسد:

«مدتی است که زمزمه‌های اکران حاشیه‌سازترین فیلم جشنواره‌ی سی و سوم فجر در اکران دوم نوروز به گوش می‌رسد و از همین حالا، این زمزمه‌ها مخالفت‌ها و موافقت‌های فراوانی را برانگیخته است. چه آنکه در جشنواره‌ی کم هیاهوی فجر سی و سوم، «خانه‌ی دختر» به واسطه‌ی قبح‌شکنی بی‌سابقه‌اش در بحث‌های اخلاقی و بازنمایی معوج طیف مذهبی، تنها فیلمی بود که منتقدان فراوانی پیدا کرد و عده‌ای فیلم را منافی عفت عمومی (با زبان بی زبانی میخواهند بگویند فیلم مذکور پورنو فیلم است، از برکت نظام مقدس همه چیز داریم فقط پورنوی اسلامی را کم داشتیم) خواندند و از انتساب باورهای غلط و مضر به طیف مذهبی در این فیلم، شدیداً انتقاد کردند. هر چند که برداشت‌های دیگری هم از فیلم شد که رسانه‌های منتقد سعی کردند به علت عدم قبح‌شکنی، این برداشت را چندان رسانه‌ای نکرده و از طرق دیگر به گوش مدیران سازمان سینمایی برسانند. با این حال، فیلم نه در داوری‌ها و نه در میان منتقدان فرمالیست چندان مورد توجه قرار نگرفت و در هیچ رشته‌ای حتی نامزد سیمرغ هم نشد»

00215-khatami

تفسیر ما

آخوند ها ۳۰ و چند سال است بر خر مراد سوار شده اند و همچنان می تازند و از بد تولد شومشان دم از دمیدن فرهنگ و اخلاق درخشان اسلامی بر پیکر جامعه میزنند و حالا علاوه بر این که اعتراف می کنند جشنواره ی زجر /فجرشان یا همان دکان تبلیغاتی نظام را که با یاری ویس امریکا، بی، بی، سی و دویچه وله …و حتا برخی از کانال های مثلا مخالف ج. اسلامی رشدداده اند هم بی مشتری شده است. البته هر سال هم ادعا می کنند سال قبل خوب بوده و امسال انگار امام زمان خیلی از دستشان عصبانی شده و امت را نسبت به این رویداد مهم جهانی! بی اعتنا کرده است. اما بهر حال دکان تبلیغاتی ای که هر سال ملیون ها دلار هزینه روی دست مردم در مانده، گذاشته با سالن های خالی مواجه شده است.

اما این تنها مشکلشان نیست حالا به فیلمی گیر دادند به اسم «خانه ی دختر» که منافی عفت عمومی ارزیابی شده است ماهم کنجکاویم که این آقای کارگردان با چه حیله ای توانسته تمام مراحل کنترل فیلم را که از لحظه نگارش فیلمنامه آغاز می شود طی کند، در بازبینی نهایی هم آسیب نبیند و وقتی در جشنواره فجر/ زجر اکران شد تازه مقامات در یابند که ای داد، نظام مقدس نه فقط فیلم منافی عفت ساخته بلکه نمایش هم داده است، ما هر چه به عقل ناقصمان نهیب زدیم کمی تحرک داشته باشد و دلیل را کشف کند ممکن نشد به این فکر کردیم که ماموران عزیز سانسور که سالهاست از تماشای یک صحنه بوسه سینمایی هم محروم بوده اند یک باره با یک فیلم با صحنه های آنچنانی مواجه شده اند خود اختیار از دست داده اند و چنان محو تماشا شده اند که وظایف محوله از یادشان رفته و زیر ورقه مجوز یک کار قبیح مهر تائید زده اند، اما اگر واقعا چنان صحنه هایی در یک فیلم جمهوری اسلامی وجود داشته باشد و این خبر اشاعه پیدا کند که فیلم «خانه دختر» می شود پر فروش ترین فیلم نظام مقدس و شرکت های تهیه و پخش فیلمهای این چنینی هم هم آماده خرید و پخش خواهند بود!

خبر دوم

ناکام ماندن فیلم بهروز افخمی در اکران عمومی فیلمی با عنوان«روباه»

afkhami-karoubi-karbaschi-sahamnews

این آقای بهروز افخمی را که دیگر خوب می شناسیم دانشجوی مدرسه ی تلویزیون و سینما بود وبعد از انقلاب به دین مبین اسلام گروید و مسلمان دو آتشه شد و کلی هم موقعیت بدست آورد. خودش را چسباند به یکی از حزب های قلابی دوم خردادی و نماینده ی مسجد اسلامی! هم شد، مسئولیت سریال ها تلویزیونی را هم به وی سپردند و موقع بیا و بروی دوم خردادی ها به باند موسوی پیوست و طرح مردم رنگ کن و نا انجام پرداخت ۵۰ هزار تومان بهر خانواده را هم نخستین بار کروبی مطرح کرد و مدیر تبلیغاتش همین آقای مسلمان/ هنرمند بود. ایشان همچنان مدارج ترقی را در نظام مقدس طی کرد تا رسما به یک فیلمساز حکومتی مطلوب تبدیل شد. فیلمسازی برای واواک در نظام مقدس رواج داشت و دارد، مسعود کیمیایی به اعتراف دستیارش سعید مطلبی فیلم سلطان و ضیافت را برای واواک ساخت و سعید امامی هم سر صحنه فیلم های مذکور حضور می یافت. اما افخمی خود به اینگونه ارتباط ها افتخار هم می کرد (نمونه روز شیطان) پول مفت ملت را در اختیارش گذاشتند تا زندگی امامشان را فیلم کند او هم فیلمی از امام خمینی ساخت که حتا در جشنواره ی فجر/ زجر هم هو شد و رنگ پرده را هم ندید و کسی هم از او بابت هدر دادن بودجه عمومی سئوالی نکرد و اخیرا این جناب باز هم مرتکب فیلم سازی شده و فیلمی هم با عنوان «روباه » ساخته که شکست فاحشی در اکران عمومی خورده و خودش هم آه و ناله سر داده است، اگر مردم همتی کنند و به دیگر فیلمهای ج. اسلامی همین میزان بی اعتنانی نشان دهند لطمه جبران ناپذیری به این سینمای مبتذل و تبلیغاتی خواهند زد.

حالا داغ دل های این فیلمساز ذوب در ولایت را بخوانید:

«بهروز افخمی درباره شکست فیلمش در اکران نوروز گفت: فکر می‌کردم «روباه» فیلم پرفروشی شود، نمی‌دانم چرا کسی نمی‌رود این فیلم را ببیند!

به گزارش«سحام» به نقل از ایسنا، بهروز افخمی، کارگردان سینما که آخرین اثرش «روباه» با شکست تجاری در اکران نوروزی مواجه شد، می‌گوید: فکر می‌کردم «روباه» فیلم پرفروشی شود. من قبلاً فیلم «روز شیطان» را ساخته‌ام که آن هم با مضمون جاسوسی بود و از آن‌جایی که فیلم «روباه» عیب و ایرادهای آن فیلم را ندارد و فیلم شسته رفته‌ای است، خیال می‌کردم پرفروش خواهد شد. اما گمان می‌کنم مردم با این پیش‌فرض که فیلم جاسوسی است و حتماً قسمت‌هایی از آن سانسور شده و چیزی برای دیدن ندارد، از تماشای آن صرف نظر کردند

افخمی نتیجه حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی، در سال‌های پس از انقلاب را نیز ایجاد جاذبه‌های مالی و شهرت یافتن برخی فیلم‌سازان دانست و گفت: بعضی از فیلم‌سازان ما جذب این جشنواره‌ها شدند و جریان فیلم‌های هنری تبدیل به جریان اصلی شد …»

عکس انتخابی زیر ذره بین  همراه با توضیح

آیا حضورجعفر پناهی در کنار مسعود کیمیایی به بهانه ی رونمایی کتاب مسعود کیمیایی برای تطهیر او نیست؟

1666539

شما باور می کنید جعفر پناهی سوابق مسعود کیمیایی را نداند؟ وقتی فیلمسازی او برای سعید امامی یک پروژه ای رو شده است دیگر بعید است جعفر پناهی از این پیشینه ی در خشان بی اطلاع باشد.

سعی در تطهیر مسعود خان هم از پروژه های قدیمی نظام مقدس است حتما بیادتان مانده که آن سالی که سعید مطلبی دستیار کیمیایی در روز ی نامه دوم خردادی شمس الواعظین از ماجرا پرده پرداشت زمانی بود که دوم خردادی ها در همه جا باند های دیگر را به عقب رانده بودند.میزان روزی نامه های مثلا اصلاح طلب هم فراوان بود. در این موقعیت وزیر ارشاد خاتمی( عطاالله مهاجرانی) تصمیم گرفت برای این آبرو ریزی چاره ای بیندیشد، او گوگوش ( گوگوش خاتم با نام فائزه آتشین همسر مسعود شده بود) ومسعود را به بهانه ی واهی فیلمسازی به خارج فرستاد در داخل هم همان زمان هوشنگ اسدی و نوشابه ی امیری وتیمشان روزی نامه گزارش فیلم را میچرخاندند یک ویژه نامه ای تدارک دیدند که احمد رضا احمدی (دوست شاعر آقامسعود) جواد طوسی ( دوست حقوقدان وسینما بنویس مسعود) امید روحانی( دوست دکتر طب مسعود) به دفاع از او برخواستند اما هیچکدام از این ترفند ها موثر نیفتاد و نام مسعود خان همچنان در لیست فیلمسازان امنیتی باقی ماند.

وقتی شنیدم که آقای مسعود کیمیایی بار دیگر رومان نویس شده است ( جسد شیشه ای را کیمیایی برای انتقام از پرویز صیاد بعد از تهیه وکارگردانی نمایش محاکمه سینما رکس قبلا نوشته وپخش کرده بود) به این مسئله هم فکر کردم که  بعداز صیاد حالا نوبت کدام سینماگر در تبعید است که آقا مسعود برای انتقام از او رومان نویسی کرده است؟

چندی قبل هم جلسه معرفی این رمان جدید ( داخل می گویند رونمایی) برگذار شده است. مطبوعات حکومت تصویر آقا مسعود را کنار چهره خندان جعفر پناهی انتشار داده اند.

البته هدف که مشخص است ، ایجاد اعتبار کاذب برای مسعود کیمیایی ، یک مسئله هم البته جای سئوال دارد آیا بعد از بر ملا شدن زد وبند برای کسب خرس برلین جدا از محافل دوم خردادی و ویس امریکا ، دویچه وله، بی، بی ،سی وسایت های حامی بخش خوب نظام ودولت های غربی ( آلمان ، امریکا،فرانسه ،انگلیس و… . خود آقای پناهی از اعتبار واقعی ومردمی برخوردار است که خرج آبرو سازی برای مسعود کیمیایی بنماید؟. آیا این شگرد هم قادر است برای آقا مسعود اعتباری بیاورد یا همان نیمه اعتبار جعفر پناهی نزد محافل دوم خردادی هم از دست می رود؟

Print Friendly, PDF & Email
Balatarin