بصیر نصیبی: سینمای تبلیغاتی ج. ا. واستقبال عامه از سینمای مکتبی

 
 در باره ی شبه جشنواره ای زیر عنوان فجر ماهیت ،اهداف و بی هویتی آن در حد توانم گفته ام، نوشته ام و مصاحبه کرده ام.
در فجر امسال که دولت نا امید را وارد گود کردند. بخشی از خانواده ی سینما در ج. اسلامی به امید اینکه دوره ی سور چرانی باند به گفته خودشان محافظه کار به سر آمده و دار و دسته ی متمایل به اصلاح طلبان بار دیگر بیشترین امتیاز را می گیرند زیادی دلخوش شدند دولت ریاکار روحانی هم که نیاز به رای اینان داشت در باغ سبز نشانشان داد، اول سینماگران اکثرا دوم خردادی را کشیدند به برنامه ی نمایشی دیدار با رئیس جمهور محبوب، برایشان نطق هایی دیکته شده حاوی نکته های انتقادی هم تهیه کردند واینان متن سفارشی را در مجلس دیدار خواندند وآقای پرزیدنت هم با لبخند ملیح خاتمی گونه سر مبارکشان را تکان میدادند که یعنی خوشمان آمد.
 وقتی فجر یا همان زجرامسال آغاز شد همانگونه که تصور می شد سینماگرانی که خودشان را مخالف احمدی نژاد شناسانده بودند هم دوباره وارد صحنه شدند مطمئن هم بودند که امسال در جشنواره فجر سهمی خواهند داشت. در میان آنان که به پرزیدنت جدید دل سپردند چهره رخشان بنی اعتماد دوست دیزینه خود من واز دوم خردادی های همچنان وفادار شاخص تر بود که در دوره استبداد (از دید خاتمی چیان فقط در دوره احمدی نژاد این نظام مقدس دیکتاتور شد وگرنه قبل از این زمان پیشرو ترین، متمدن ترین و آزاد ترین کشور در دنیای امروز بود) خانه نشین شده بود به هنگام ظهور کلید ساز بازگشت خودش را اعلام کرد.
کیانوش عیاری یکی از سینماگران خلاق گروه ما(جنبش سینمای آزاد) هم چندین سال بود فیلم آماده نمایشش (خانه پدری )را توقیف کرده بودند هر چند بار یک بار هم شایع می کردند که فیلم را اجاره نمایش میدهند. انقدر باری سرش درآوردند که به گفته خودش دچار افسردگی عصبی شد او هم طعمه خوبی بود برای ایجاد توهم مردم به دولت کلید ساز ، او را هم کشاندند به برنامه نمایشی دیدار وهم این تصور را در او زنده کردند حالا که با نمایش «خانه پدری» در فجر رضایت داده اند پس امتیازی هم از میان سیمرغ های پر شکسته برایش در نظر می گیرند .اما همانطور که به هنگام برگذاری شبه جشنواره فجر گفتیم ونوشتیم نه فیلم رخشان ونه کار کیانوش ونه هر کار دیگری که ذره ای از خط حزب الله ولایت سفیه دور بود نگذاشتند در حد همان جشنواره بی ارزس فجرشان هم رشد کند. همه امتیاز ها را بین حامیان خالص وبدون تردید ولایت تقسیم کرد ند .میدانیم کمبود سینما در ایران ( ۲۰۰ سالن نمایش اکثرا فاقد امکانات تکنیکی /ایمنی با وسایل مستعمل دوره ی طاغوت ! برای ۷۵ ملیون جمعیت ) به حدی است که می شود گفت در ج. اسلامی سالن سینما در حد استاندارد های معمول حکم کمیا را دارد اما در همین شرایط هم خیلی سریع امکان نمایش فیلم هایی که در خط انقلاب بودند فراهم کردند. فیلم مبتذل«چ»( از حاتمی کیا جانشین بر حق مخملباف وخانواده )بعد از درو کردن سیمرغ های فجر همراه با نوار مبتذل دیگری از چماقدار سرشناس ده نمکی را به اکران آوردند در حالیکه دهها فیلم در انتظار اکران در انبار های فیلم حاک می خورد نصف سینمای های مو جود را در اختیار« چ » نصف دیگرش را برای «معراج» در نظر گرفتند. این مسایل که برشمردیم اتفاقات جدیدی در ج. ا نیست این روال همیشگی اینان است اما مردم سالها بود دیگر فیلم های روی اکران را نمی دیدند مقامات سینمایشان هم تاکید می کردند که مردم با سینما قهر کرده اند اما چرا مراسم آشتی کنان مردم وسینمای ج.ا با فیلمهای حاتمی کیا و ده نمکی برگذار می شود؟ وسایل ارتباط حمعی حکومتی خبر میدهنداین دو نوار مبتذل با اقبال عامه مواجهه شده اند.
اصل خبر را بخوانید:
«امیر قطبی مدیر فروش فیلمیران در گفتگو با خبرنگار مهر با یادآوری این مطلب که دو فیلم سینمایی «معراجی ها» و «چ» تا زمانی که به کف فروش برسند در سینماها باقی می‌مانند، گفت: فیلم سینمایی «معراجی ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی بعد از گذشت ۴۱ روز از نمایش و ۸۰ سالن سینما در تهران یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان و در شهرستان‌ها ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان فروش داشت که در مجموع فروش این فیلم به ۴ میلیارد تومان رسید….
قطبی در پایان گفت: فیلم سینمایی «معراجی ها» نیز در ایام عید بین ۶۵ تا ۷۰ میلیون تومان به صورت روزانه در تهران فروخته است که البته در برخی از روزها فروش این فیلم در تهران به ۱۵۰ میلیون تومان نیز رسید. این فیلم سینمایی به غیر از پردیس آزادی در سینما ایران، ماندانا، پردیس شکوفه، زندگی و کارون نیز به سانس‌های فوق العاده رسیده است»
بله باید به استقبال مردم از این دو نوارزیر عنوان فیلم تو جه کرد، آیا مردم ده نمکی را نمی شناسند ونمی دانند که او به هنگام جنبش ۸۸ علنا گروه های ضد جنبش را هدایت می کرد ؟در این نوار مبتذلش هم که با بودجه عظیم ساخته شده وبرای بازیگران دستمزد های کلان در نظر گرفته اند تا متقاعدشان کنند بازیگر یک نواز ضد مردم و تهوع آور باشند (توصیح این که هنگام تهیه این نوار جان ۶ نفر که در میانشان کارگران صحنه هم بودند به خاطره بکار گرفتن مواد حقیقی آتش زا برای تجسم فضای جنگی کشته شدند که مسئولیش متوجه ی همین آقای کارچرخان است اگر مملکت حساب وکتابی داشت که نمی بایست چنین موجودی بدون بازخواست با گردن برافراشته فیلمساز هم باشد و فیلمش از حمایت های دولت هم برخودار شود) من اصلا حاضر نیستم یک لحطه این نوار ها را تحمل کنم اما گفته شده محتوای این فیلم هم در باره ماجرا ئی است که رویش خیلی سروصدا راه انداختند و بیادمان مانده دولت می خواست استخوان های شهیدانشان را در دانشگاه ها چال کند که با مخالفت گسترده دانشجویان مواجه شد به ناچار عقب نشینی کرد حالا این آقای چماقدار، نواری سرهم می کند برضد حرکت ها واعتراضات دانشجویی علیه این اقدام به شکست رسیده ی ج.ا
فیلم دیگر هم برای بزرگداشت چمران نامی است که شهید جبهه های جنگ خمینی وصدام است. ونام« چ »هم حسابگرایانه برای فیلم انتخاب شده تا برای این مو جود حزب الهی متحجر شخصیتی همطراز چه گوئه وارا بسازند!(چه غلط های زیادی ای ج.ا مرتکب می شود)
برگردیم به سئوالی که مطرح کردیم چرااز این دو نوار استقبال می شود؟ میدانیم ۱۵ ملیون از واجدین شزایط به اعتراف خودشان که اصلا در خیمه شب بازی انتصابات اخیرشرکت نکردند وآنها هم که رفتند به روحانی رای دادند که قاعدتا باید لااقل در برابر ده نمکی مو ضع داشته باشند وازفیلم این نا انسان فاصله بگیرند. اما چنین اتفاقی نمی افتد ازاین دو نوار ننگین استقبال هم می شود.
مردمی که یادشان می رود که چه کسی چماق بسرشان می کوبید ، مردمی که یاد شان می رود جنگ ارتجاعی خمینی/ صدام چه مصائبی ایجاد کرد چه میزان خسارت جانی ومالی به مردم تحمیل شد ؟ چطور توقع داشته باشیم که جنایت های این نظام در طول عمر ننگینش را درحافظه داشته باشند ؟چطور توقع داشته باشیم که جنایت های ج. ا در سالهای ۶۰ و۶۷ و در کردستان وبلوچستان وخوزستان وهر منطقه وهر شهر دیگری بیادشان مانده باشد؟ ایجاد آتش سوزی عمدی در سینما رکس آبادان وسوزاندن نزدیک به ۴۰۰ تماشاگر جنایت کمی بود؟ این مردم اگر این رفتار های ضد انسانی رااز حافظه شان پاک نکزده اند چطور هنوز برای نزول جنایت کاری دیگر رقص وپایکوبی می کنند؟ چطور از نوار هایی مبتذل نظیر «چ» و «معراج» استقبال می کنند؟
 باید بیشتر در احوال مردم خود دقیق شویم چرا که اگر به این باور باشیم که مردم کاملا آگاهند وبر اساس این تصور پروژه هایمان زا برای به سقوط کشاندن آخوندها طراحی کنیم کار به جایی نمی بریم همانگونه که تاکنون نتوانستیم از فرصت های بدست آمده بدرستی بهره برداری کنیم.
 اگر یک صدم نیرو وانرژی ای که صرف اختلاف های گروهی ،پرونده سازی برای یکدیگرو یا میدان دادن به حامیان صادرات فرهنگی ج. ا.،چشم امید بستن به فرهادی ها،کیارستمی ها ،مهرجویی ها، هدر دادیم برای شناخت شگرد های آخوند ها بکار گرفته بودیم و به احوال وخوی ومنش وضعف ها وکاستی های مردم زادگاهمان تامل کرده بودیم دلیلی نداشت هنوز آخوند بر ما جکومت کنند ما همچنان بر این توهم باشیم که اتحاد یه اروپا، کشور های چپاولگر غربی، محافل رنگازنگ زیر عنوان مدافعان حقوق بشر، قرار است قدمی در جهت منافع ما بردارند.
 فروش واستقبال عامه از نوار های ضد جنبش مردم، موفقیت پروپاکاندا فیلم های حکومتی را دست کم نگیریم. هوشیار باشیم هوشیار وبیدار.
 
 نقل از ماهنامه اینترنی دیدگاه سوم
http://www.didgah.net
 
بصیر نصیبی.۱۲ آوریل ۲۰۱۴
 
 
*اکبر عبدی، محمدرضا شریفی نیا، سید جواد هاشمی، حمید لولایی، رضا رویگری،دانیال عبادی، علی صادقی، سید مهرداد ضیایی، مهران رجبی، نیما شاهرخ شاهی،برزو ارجمند، امیر نوری، کاوه خداشناس، حسین مهری، غلامحسین لطفی، مجید شهریاری، اصغرنقی زاده، اسماعیل سلطانیان، بهاره افشاری، مریم کاویانی، پوراندخت *مهیمن، لاله صبوری، سمانه پاکدل ، حدیثه تهرانی نیز از بازیگران نوار مبتذل ده نمکی هستند
گزارش خبرآنلاین، ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان، سعید راد، فریبرز عرب‌نیا، مریلا زارعی، اسماعیل سلطانیان و بابک حمیدیان بازیگران، مهدی کریمی تهیه‌کننده و جمعی از عوامل فیلم «چ» در این مراسم تجلیل از چمران حضور داشتند و با قرائت فاتحه و سر دادن نوای «کجایید ای شهیدان خدایی» یاد و خاطره شهید چمران را گرامی داشتند

Print Friendly, PDF & Email
Balatarin