«جشنواره‌ی کن» یا کلوب مردانه

 

 بصیر نصیبی

 

 

 

 

تعدادی از سینماگران جهان از آن‌جا که اثری از فیلم‌سازان زن در بخش مسابقه‌این فستیوال شرکت ندارد، از این "کلوب مردانه" انتقاد کرده‌اند. مبتکر این فراخوان اعتراضی که "هشدار بیدارکننده" نام دارد، نهاد بین‌المللی "زنان و هالیوود" است. بسیاری از کارگردانان و دست‌اندرکاران جشنواره‌های جهانی زنان عضو این نهاد، زیر این "هشدار بیدارکننده" را امضا کرده‌اند.

***************

شصت پنجمین جشنواره سینمایی کن که با هیاهو وجنجال آغاز شد.جایزه نخل طلای خود را به فیلم "عشق" ساخته میشائیل هانکه اهدا کرد. *

گزارش کامل تر این دوره را علاوه بر خبرگزاری های بین المللی و سایت های دولتی فارسی زبان،بخش خبری برخی از سایت های خارج از کشور هم منتشر می کنند، پس اجازه بدهید ما بیشتر متمرکز بشویم روی شرکت جمهوری اسلامی در کن امسال.

 با توجه به اینکه اکثرکارگردانان فستیوالی ج. اسلامی از باند دوم خرداد بودند در دوره احمدی نژاد به خصوص بعد ازجنبش اخیر که غربی ها هم  میخواستند به نفع باند خاتمی مصادره اش کنند،سینماگران حامی شبه اصلاح طلبان اگر کاملا واضح مثل داریوش مهرجویی  به خواست رهبر معظم !تمکین نکردند وضع شکننده ای دچار شده اند  ( هر جند وزارت ارشاداز تصویب سناریوی جدید مهرجویی هم دریغ کرده است)وسهمشان از خان پر برکت ج.اسلامی اندک شده است،( برای جعفر پناهی  هم که به خاطر  بستن شال سبز در جشنواره تورنتو وبرای ترساندن دیگر سینماگران متمایل به دوم خردادی ها پرونده سازی کردند وبه بهانه های واهی به زندانش انداختند، هم اکنون هرچند حکم تعلیق برایش بریده اند اما امکان کار را از او سلب کرده اند حتا جعفر پناهی پذیرفته که سناریویش را به همین دولت پادگانی ،امنیتی ،طالبانی برای تصویب بدهد واین چنین هم کرده است اما وزارت ارشاد احمدی نژاد رضایت نمی دهد وهمچنان بلاتکلیف نگهش داشته است ،پس هزاران شخصیت سینمایی ومدیران فستیوال ها که مدعی دفاع از او هستند کجا غیبشان زده است؟) در کن هم حضور ندارند. در عوض تمکین کنندگان وحزب الهی های دوآتشه مثل ده نمکی کارچرخان فیلم و شریفی نیا بازیگر، نانشان تو روغن است. (امسال یک گله از مقامات بالای سینمایی نظام  از کیسه ملت در جشنواره کن ودر کنار مهرویان زیستند و بابت ارتکاب این همه گناه ماخذه هم نشدند)

اما استاد کیارستمی-محبوب کلیت نظام- اتفاقا در دوران احمدی نژاد بیشتر قدر می بیند. نمایش تک سینمایی فیلمهای کیارستمی در داخل هم در دوران پر افتخار !احمدی نژاد امکان پذیر شد(افتخار کسب اسکار را هم همین دولت پادگانی ، امنیتی، مافیایی هنر پرور جور کرد) امسال دو فیلم در کن بوذ که مرتبط است با سینمای ج. اسلامی یکی« یک خانواده محترم» از «مسعود بخشی » که رسمانماینده سینمای ج. اسلامی است که البته برای اینکه بتوانند برایش موقعیتی بسازند چاشنی/سیاسی اجتماعی هم به آن تزریق کرده اند وبرای اینکه کسی دچار توهم نشود که فیلم با اهداف حکومت ناسازگار است فیلم به شهدای جنگ خمینی /صدام تقدیم شده است. فیلم دیگر را هم استاد سینما آفریده ،هر چند که تهیه کننده ،پخش کننده،بازیگرانش ژاپنی هستنداما اگر می توانستند یک نخل دیگر برایش جور کنند این افتخار را هم به حساب ج. اسلامی واریز می کردند .

ذر همین ارتباط این سند راهم از سینمای ما  نشریه سینمایی ج. ا نقل می کنیم :

«سینمای ایران !که با فیلم تازه عباس کیارستمی «مثل یک عاشق» محصول ژاپن و فرانسه!! در بخش مسابقه بود، جایزه‌ای دریافت نکرد»

( انگار خیلی مایه گذاشتند تا برای مثل یک عاشق یک نخل طلا دیگر فراهم کنند  اما سرشان به سنگ خورد)

 به این گزارش نیویورک تایمز توجه کنید:

«نیویورک تایمز در عوض از کیارستمی و فیلمش به عنوان یکی از امیدهای اصلی کسب نخل طلا نام می برد و از قول یکی از مسوولان برگزاری و سیاستگذاری جشنواره کن می گوید: «حالا دیگر نوبت کیارستمی است که نخل طلای دوم را از این جشنواره تصاحب کند تا نامش به لیست فیلمسازان مستقل  !!و هنری سازی که بی توجه به سینمای تجاری در دنیا می درخشند!! و تاکنون دو بار نخل طلارا از آن خود کرده اند، اضافه شود»

سایت حکومتی انتخاب  هم می نویسد:

«کیارستمی به عنوان مدعی کسب نخل طلایی جشنواره کن مطرح شده است» بعد میافزاید:

«به گزارش سرویس فرهنگ و هنر "انتخاب"؛فرانس۲۴ گزارش داد: از آنجا که نانی مورتی کارگردان ایتالیایی رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم کن شده است؛ ممکن است تصمیم او مثل سال ۱۹۹۷ شگفتی ساز باشد.»- ملاحظه میفرمائید که زد وبند ها چه نقش عمده ای  در  اهدا ء امتیاز به فیلم های کارگردان های سینمای ج. اسلامی بازی میکند! ،حتا اگر زیر عنوان سینمای ژاپن عرضه شود-

 امسال کن مدعی دیگری هم داشت که سرش بی کلاه ماند (بهمن قبادی ) .بهروزوثوقی  بازیگر فیلم خارج از کشوری قبادی هم قبل از کن نوید داده بود که فیلم فبادی داخل مسابقه است اما این امر ممکن نشده وفیلم قبادی که میخواهند وانمود کنند که سازنده اش از خفقان محیط گریخته  نمی تواند با اهداف کن که سیاست دیکته شده اتحادیه اروپا را دنبال میکند هماهنک باشد به راحتی کنار گذاشته می شود وفیلم استاد جایش را می گیرد.

البته عباس آقا دلایلی هم برای فیلم سازی بیرون از جمهوری اسلامی ارائه میدهد که البته کسی متوجه نمی شود دلایل روانی ای که استاد را آزار میداده چه بوده است؟  به بیانات ایشان در جلسات کن توجه بفرمائید:

«در سال‌های اخیر به دلایل کم و بیش مشخص، فیلم‌هایم را خارج از ایران کار می‌کنم. البته به‌طور حتم بیشتر دلایل روانی داشته است»

 نمی دانم شما دریافتید که استاد چرا چند سال است در داخل فیلم نمی سازد؟ من که درنیافتم. خودش ورفتارش که باب دل احمدی نژاد است پخش کننده داخلی مژده داده است که فیلم را همزمان با اروپا پخش می کند .برای فیلم فبلی  استاد(رونوشت برابر اصل) که مشکل با حجاب حاج خانم ژولیت بینوش داشتند،دارند هزینه بسیاری را تقبل می کنند تا با مدد امکانات کمپیوتری حجاب مجازی بسازند.!!

 رادیو اسرائیل اعلام کرد که فیلم جدید استاددر کن هو شد با این که این رادیو هم خط اروپا را در برابرصادرات فرهنگی ج. اسلامی دنبال میکند اما ناپرهیزی کرد وخبر ناکامی کیارستمی در جشنواره کن رااعلام کرد.رادیو وتلویزیون های فارسی زبان دولتی اما واکنش منفی تماشاگران را سانسور کردندفقط بخشهایی از نظر های منفی مطبوعات فرنگی را منتشر کردند. که به چند تای آن اشاره می کنیم:

به اعتقاد نویسنده روزنامه‌ گاردین تدوین سریع به فیلم ضربه زده است.

مینترز، "مثل یک عاشق" را "درامی ژاپنی با یک بازی دلبرانه پیرامون هوس‌های عمل نکرده و هویت‌های غلط‌‌‌‌انداز دانسته است.

پیتر برادشاو، منتقد روزنامه انگلیسی گاردین گفته است: "این فیلم کاملأ بدون حوصله برش خورده‌ و ناگهان به مانعی برخورد کرده و از هم پاشیده شده است. فرانسوا اوبل، منتقد تارنمای اِوِن فرانسه، انتخاب "مثل یک عاشق" را برای بخش مسابقه "غیرقابل درک" خوانده است. واکنش سرد منتقدان سینمایی حاضر در کن، بعد از نمایش فیلم کیارستمی، بیانگر نارضایتی آنها از کار جدید کیارستمی بود . برخی از آنها در نقدهای شفاهی خود نیز این نارضایتی را علنا بیان کردند

منتقد  یکی از همین سایت های دولتی هم نوشت

«به نظرم مشکل اصلی فیلم؛ بازی های سست و کم عمق بازیگران ژاپنی فیلم به ویژه بازیگر نقش پیرمرد است»

 در پایان این یاداشت کوتاه شایسته است بخشی از نظر یکی از کاربران رادیو نلویزیون های دولتی فارسی زبان را نقل کنم چرا که بر این باوریم همه را نمی توان برای همیشه فریفت.

« کیارستمی در مدت نیمساعت که توی سالن بود در برابر هنرپیشه های ژاپنی به سینمای معاصر ژاپن توهین کرد، به سینمای هالیود که آرزوش هست بره آنجا فیلم بسازد توهین کرد ، به ایرانی ها یاد داد اگر کسی از بالای بالکن کس دیگه ی را صدا بزنه کارش زشته اما اگر یک کارگردان سرمست شده بخواد در مدت نیمساعت با حرافی ضعف های فیلمش را پنهان بکند و به کسی بگه فیلم را نفهمیدی این کار اشکالی نداره. اگر کسی در سینما از سیاست حرف بزنه کار سبک و زشتیه اما اگر کسی برای دلخوش کردن یک ستاره فرانسوی، سناریو و فیلم بسازد و یا آرزوهای عاشقانه اش را در یک فیلم ژاپنی پنهان کنه ، این کار کار خوبیه. اگر فیلمسازهای دیگه توی فیلم هاشان صحنه نیمه لختی بگذارند و موسقی آمریکایی بگذارند کار بدیه اما اگر کیارستمی همین کارها را بکند کار خوبیه. خدا بیامرزش آکیارا کوراساوا اگر جایی نگفته بود کیارستمی من را یاد ساتیاچیت رای میندازه معلوم نبود کیارستمی حالا کجا بود؟-جدا شده از نظر یک کاربر-

 بله وقتی کارگردانی را بیش از توانایی وظرفیتش صرفا  به خاطر مقاصد سیاسی  باد می کنند خب  باید چنین عاقبتی راهم انتظار بکشند.کیارستمی استعداد کار سینما داشت ( به فیلم گزارش همین کارگردان با بازی کورش افشار پناه وشهره آغداشلو توجهتان می دهم) اما افکار خودش را در چار چوب خواست آخوند ها مهار کرد، دلال های فرنگی وایرانی فیلمی معمولی سرشار از اداهای روشنفکرانه مثل طعم گیلاس را به عرش رساندند وجایزه بارانش کردند تا جنایت ج. اسلامی در میکونوس را به حاشیه برانند.  حالا همان ستایش گران نمیداند با یک فیلم ضعیف با بازی های بد وتدوین غلط  چه خاکی به سرشان بریزند؟ فیلمی که استاد سینمایشان  ساختنش را مرتکب شده است.

www.cinemaye-azad.com

بصیر نصیبی ۶٫۶٫ ۲۰۱۲

جوایز کن ۲۰۱۲

*نخل طلا: میشائیل هانکه برای «عشق»

جایزه بزرگ هیات داوران: «واقعیت» ساخته ماتئو گارونه

بهترین بازیگر زن: مشترکا به کاسمینا استارتان و کریستینا فلوتور، دو بازیگر گمنام «آن سوی تپه‌ها» ساخت کریستین مونگیو

بهترین بازیگر مرد: مدس میکلسون بازیگر «شکار» ساخته توماس وینتربرگ

جایزه بهترین کارگردانی: کارلوس ریگاداس کارگردان مکزیکی برای فیلم «بعد از تاریکی، روشنایی»

بهترین فیلمنامه: کریستین مونگیو برای «آن سوی تپه‌ها»

جایزه وِیژه هیات داوران: «سهم فرشتگان» ساخته کن لوچ

جایزه دوربین طلایی: «جانواران حیات وحش جنوب» ساخته بن زیتلین

 

 

Print Friendly, PDF & Email
Balatarin

دیدگاه های خوانندگان: