روز ۲۸ دسامیر روز تولد سینماست، فرار رسیدن این روز مهم بر عاشقان سینمای راستین مبارک !

تاریخچه پیدایش سینما در چند سطر +  فایل تصویری از جشنواره لومیر در شهر لیون زادگاه اگوست و کنت لومیر.

***

تاریخچه پیداش سینما در چند سطر

اختراع سینما، مرهون یک ویژه گی چشم انسان است. در ۱۸۲۴ کشف شد که مغز انسان تصویری را که بر شبکیۀ چشمش می افتد تا زمانی حدود یک بیستم تا یک پنجم ثانیه، پس از کنار رفتن تصویر از مقابل چشم همچنان حفظ می کند. از این تاریخ تا زمانی که انسان توانست تصاویر متحرک را به روی پرده بتاباند زمان طولانی ای طی نشد. در سال ۱۸۹۵ بطور هم زمان در آلمان و انگلستان و فرانسه دوربین های فیلمبرداری و سینما آزمایش های اولیه شان را با موفقیت پشت سر گذاشتند و به واقعیت تبدیل شدند، ادیسون در امریکا، پل در انگلستان، و برادران لومیر به فاصله ای نزدیک بهم تصاویر متحرک را به نمایش گذاشتند. اما «آگوست» و «کنت »لومیر در پاریس و در زیرزمین گراند هتل نخستین جلسه عمومی نمایش فیلم را برگذار کردند و برای روز آغاز نمایش از قبل تبلیغ کردند و تماشاگران با خرید بلیط به تماشای اختراع لومیر ها جلب شدند. این نمایش رسمی در پاریس این موقعیت را برای فرانسه ایجاد کرد که نام خودش را بعنوان مخترع سینما به ثبت برساند. این دو برادر با دیدن دستگاه کینه توسکوپ ادیسون، سینماتوگراف خود را ساختند که این دستگاه آنها کامل تر از اختراع ادیسون بود هم قابلیت ضبط و پخش فیلم بر پرده را داشت و هم کوچکتر و جمع و جور تر از دستکاه ادیسون بود و توانست جانشین دستگاه ادیسون بشود. برادران لومیر انسانهایی بیگانه با تصویر نبودند آنها کارخانه ای برای ساخت وسایل عکاسی داشتند و بیش از بقیه به این صنعت جدید توجه کردند.

روز ۲۸ دسامبر یک روز عادی نبود آن روز مردم برای نخستین بار تصاور را متحرک تماشا می کردند . هیجانی غیر قابل وصف بر تماشاگران روز نخست دست داده بود . وقتی تماشاگران به روی صند لی های حود نشستند لومیرها پشت دستگاه خود رفتند، درسکوتی همراه با بهت چراغ های سالن خاموش شد و فیلم روی پرده افتاد بله درست بود انسانها حرکت داشتند . قطاری به سرعت به ایستگاه نزدیک می شد برخی از تماشاگران از وحشت وبه این تصور که الان زیر چرخ های قطار له می شوند به زیر صندلی هایشان خزیدند. (ورود ترن به ایستگاه یکی از فیلمهای لومیر ها بود که آنشب نمایش داده شد) طول زمان فیلم به اندازه طول نام فیلم بود ،باغبان خیس شده یکی دیگر از سری فیلم های اولیه لو میر است ،پیر مردمی که دارد باغچه ها را آب میدهد باغبان خانه لومیر هاست که وقتی پایش به شلنگ آب گیر می کند خودش خیس می شود واین اتفاق تماشاگر را به خنده وامیدارد به نوعی باغبان لومیر نخستین بازیگر سینما است و فیلم باغبان خیس شده نخسنین فیلم خنده آور تاریخ سینما .خروج کارگران از معدن هم یکی از فیلمهای او لیه لومیر هاست که این فیلم را آنها در شهر لیون فرانسه فیلمبرداری کردند،در این شهر هرسال فستیوالی با نام ویاد لومیر ها برگذار می شود،فیلم خروج کارگران چند بار باز سازی شده است.

بعد از پایان نمایش آنشب که با بهت وحیرت حضار مواجه شده بود یکی از میهمانان جلسه نمایش «ژرژملیس» شعبده باز و تئاترگردان مشهور بود. که او خود نامش در سینما به عنوان کاشف حقه های سینمایی ثبت شده است (در فیلم مشهور ملیس سفر به ماه وی با خمیر کاغذ یک ماه ساخت و دوربین را به آهستکی بدان نزدیک کرد) او به لومیر ها پیشنهاد خرید دستگاهشان را داد و جالب این که آنها ضمن رد این پیشنهاد عقیده داشتند که برای این دستگاه هیچ آینده تجارتی ای متصور نیست.

( ژرژملیس خود عاقبت خوشی نداشت فقر و تنگدستی او را برای گذران زندگی به سیگار فروش دوره گرد تبدیل کرد) اما پیش بینی لومیرها به واقعیت نپیوست، سینما در زمانی که صامت هم بود به امکانی برای هنر و تجارت تبدیل شده بود ژر ژملیش شعبده باز هم به فیلمسازی روی آورد. اما جنبه های هنری سینما در زمانی که زبان نداشت وزنه سنگین تری داشت. موسیقی هم همان زمان صامت ضرورت حضورش حس می شد و به هنگام نمایش و در سالن ارکستر زنده موسیقی می نواخت. برای فیلمهای صامت هم نت می نوشتند و همراه فیلم برای پخش جهانی ارسال می کردند جالب این که در همان زمان هم در ایران نت هایی که وِیژه ی فیلم نوشته شده بود را کنار می گذاشتند و مناسب با پسند تماشاگران موسیقی رایح روز را به هنگام نمایش می نواختند تا جمع بیشتری را به سینما بکشانند.

۳۰  و چند سال بعد سینما زبان باز کرد. فیلم سازان خلاق سینمای صامت علیه ورود صدا به سینما و لطمه ای که صدا به ارزش های هنری سینما می زند موضع گرفتند و اعلامیه صادر کردند، چارلی چاپلین، رنه کلر و مولیان و.. از جمله امضاء کنندگان بیانیه بودند همین فیلمسازان هم درنهایت تسلیم شدند و خود فیلم ناطق ساختند . سینما ۱۲۰ سال عمر دارد و این زمان کوتاهی است اما تحول عظیم سینما در این مدت کوتاه بیشتر به خاطر تقویت جنبه های تجاری سینما بوده است، سرمایه داران خود هزینه های بسیاری برای تحقیق و پیشرفت امکانات فنی سینما تقبل کردند نه به این دلیل که قدمی برای پیشرفت علم و هنر بردارند بلکه با این قصد که بتوانند بهره ی تجاری بیشتری از این امکان بدست آورند. امروز سینما در دنیا دو چهره دارد یکی چهره راستین سینما در خدمت باروری اندیشه و خلاقیت و چهره دیگر سینما یک تجارت پر سود برای سرمایه داران و یک وسیله مهم تبلیغاتی برای حکومت های سرکوبگر نظیر جمهوری اسلامی .

ما تولد سینما را به همه عاشقان سینمای راستین شادباش می گویم.

 

گزارشی در باره فستیوال لومیر در لیون فرانسه

 زنده باد سینما

هر چند نخستین نمایش فیلم  در زیر زمین گراند هتل پاریس بود اما نخستین فیلم های تاریخ سینما در شهر لیون فرانسه فیلم برداری شد چرا که اگوست و کنت اهل این شهر بودند و نخستین فیلم ها هم در همین شهر ساخته شد.

اگر درست بیادم مانده باشد از سال ۲۰۰۹ جشنواره لومیر بیاد بنیان گذاران سینما در شهر لیون در همان کارخانه ای که «خروج کارگران از معدن» در آن فیلمبرداری شد برگذار می شود. لینک گزارشی از این جشنواره را منتشر می کنیم که در این گزارش  کوئیتین تارانتینو که جایزه لومیر را دریافت کرده است و چند کارگردان جوان دیگر  در باره اهمیت این جشنواره صحبت می کنند، فیلم های اولیه تاریخ سینما چندین بار بازسازی شده است. برای آشنا شدن با نحوه کار بهتر است خودتان گزارش را تماشا کنید.

https://www.youtube.com/watch?v=q93JhCrrIWE


Print Friendly, PDF & Email
Balatarin