برنامه ی دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی سینمای تبعید- ۶-۱۲ نوامبر. گوتنبرگ – سوئد

دنیا خانه من است

برنامه های دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی سینمای تبعید

۶-۱۲ نوامبر. گوتنبرگ – سوئد

“برگزاری یک جشنواره سینمایی با تم تبعید کار برجسته ای است که از چهارچوب هنر سینما فراتر می رود و رابطه دوستی خلق های ما را تقویت می کند. جشنواره شما یک جشن بزرگ فرهنگی است”.

از پیام فیلمساز اسطوره ای آمریکای لاتین، فرناندو سولاناس – ۲۰۰۳

بار دیگر همه گان را دعوت به شرکت در جشنواره بین المللی سینمای تبعید می کنیم. دعوت به دیدن و شنیدن! دعوت به سفری در نور و صدا. دعوت به جهانی از امروز. جهانی به حاشیه رانده شده. تصاویر و صداهای مردم در بند فقر و ستم اجتماعی. مردمی زیر سلطه ستم دیکتاتوری ها و اختناق های همه جانبه؛ و باور آنها و ما برای امکان دگرگونی ها و بنیاد جهانی نو.

12jashnvareh

از ششم تا دوازدهم نوامبر، دوره دوازدهم جشنواره در شهر گوتنبرگ سوئد برگزار می شود. در طول یک هفته، ۷۴ فیلم در ۷ سینما و مراکز فرهنگی و عمومی به نمایش عمومی گذاشته می شود:

  1. سینما روی ( Bio Roy )
  2. سینما دراکن   ( Bio Draken )
  3. سینما هاگا   ( Haga Bion )
  4. خانه فرهنگ فرولوندا ( Frölunda kulturhus )
  5. خانه ویکتوریا ( Viktoriahuset )
  6. مکان آبی ( Blå Stället )
  7. شنبه بازارکومرشیال ( Kommersen Loppmarknad ) ، از جمله مراکزی هستند که فیلم ها در آن نمایش داده می شوند.

علاوه بر برنامه اصلی جشنواره (تبعید تجربه ای جهانی)، در این دوره ۱۵ برنامه ویژه و جنبی با موضوع های گوناگون به اجرا گذاشته می شود، که شاخص ترین آنها عبارتند از:

زنان در جنگ

– برنامه ای درباره وضعیت زنان در جنگ به ویژه سوء استفاده جنسی و تجاوز به زنان به عنوان سلاحی علیه دشمن، فربانیانی که سایه تابوی ناموسی بر آنها تحمیل می شود و هیچکس نمی خواهد درباره تجاوزی که به آنها شده است، حرف بزند، حتی خود قربانیان تجاوز. مجموعا ۵ فیلم از فیلمسازان کشورهای گوناگون در این بخش به نمایش گذاشته می شود.

زندانیان سیاسی

– در این بخش از برنامه ۵ فیلم مستند و داستانی انتخاب شده است که هر یک از فیلم ها به زندگی و شرایط زندانیان سیاسی یک کشور می پردازد. در فیلم های مستند و داستانی این بخش انسان هایی را دیدار می کنیم که از زندگی خود چشم پوشیده اند، مبارزه کرده و مقاومت ایجاد کرده اند. انسان هایی که دیکتاتورها موفق نشده اند مقاومت آنها را در هم بشکنند. اینک آنها در این فیلم ها، روایت های خود از دوران اسارت را بیان می کنند .

در این مجموعه از سینماگران ایرانی   فیلم های “جوانه اندوه”، ساخته پانتا بهرامی و ” آنجا باغی هست” ساخته مسعود رئوف و “پشت دیوارهای بلند، زندگی و مرگ در زنذان های ایران ” ساخته فرید حا ئری نژاد که به زندانیان سیاسی درجمهوری اسللامی می پردازند.

EFF12- Poster A

از جمله فیلم های بحث برانگیز این مجموعه فیلم “دایره” ساخته خوزه چارلو و آلدو گرای   که به زندگی یکی از رهبران توپاموروها می پردازد که ۱۳ سال در سلول انفرادی محبوس بوده است. از فیلم های دیگر این مجموعه ” فیلم ایسلند شماره ۱۰″ ساخته فیلمساز برجسته شیلیایی میگل لیتین است. این فیلم روایت تبعید بخشی از وزرای سالوادور آلنده وفعا لان سیاسی و رهبران سندیکایی آن دوره پس از کودتای نظامی است ، که توسط پینوشه دستگیر و به اردوگاه های اجباری منطقه یخبندان قطب شمال فرستاده می شوند است.

فیلم تکان دهنده “صندوق” است، که به خاطرات زندانیان سیاسی زن کرد در ترکیه می پردازد. این بخش از برنامه های جشنواره با حضور برخی از زندانیان سیاسی مربوط به این کشورها و جلسه گفتگوی با آنها همراه خواهد بود.

شب یادبود جو هیل

– در گرامیداشت خاطره جو هیل، در برنامه ی ویژه ای فیلم معتبر “جو هیل” ساخته فیلمساز برجسته سوئدی بو ویدبری به نمایش گذاشته می شود. این برنامه علاوه بر فیلم شامل ترانه خوانی و موسیقی دو آوازخوان سوئدی است که هر دو سال هاست ترانه ها و آوازهای جو هیل را می خوانند.

این بخش با نمایشگاه اسناد، و دست نوشته های جو هیل، با عنوان “جو هیل؛ شهیدی از شهر یوله سوئد” تکمیل می شود.

همزمان با برگزاری جشنواره سینمای تبعید، صد سال از زمان اعدام جو هیل در آمریکا به جرم مبارزه برای برابری می گذرد. جو هیل – همراه با میلیون ها انسان محروم و فقیر – به خاطر فقر، مجبور به ترک کشور سوئد و ورود به آمریکا شدند تا در آنجا به زندگی بهتر و شرافتمندانه ای دست یابند. در کشور جدید آنها با استثمار و بی عدالتی مهیبی رو به رو شدند. به کارگران مهاجر، به مثابه بردگان جامعه صنعتی جدید نگریسته می شد.

جو هیل به طور فعال به سازمان دهی کارگران پرداخت. صاحبان قدرت سیاسی و کارخانه ها و صنعت، او را به لیست سیاه خود افزودند و سپس در سال ۱۹۱۵ او را به مرگ محکوم ساختند. در مراسم خاکسپاری او بیش از ۳۰۰۰۰ کارگر حضور یافتند تا یاد او را گرامی دارند.

گرامیداشت وینسنته آراندا

– وینسنته آراندا، کارگردان معروف اسپانیایی، در روز ۲۶ مه ۲۰۱۵، در سن ۸۸ سالگی در مادرید درگذشت. میراث او هنر سینما و فرهنگ سینمایی به گونه شگفت آوری، پر بار است. او در طول زندگی خود حدود ۳۰ فیلم را به جهان سینما عرضه کرد. همه فیلم های او سرشار از مسئولیت، و در جهت مفاهیمی چون عدالت اجتماعی، برابری و نفی تبعیض جنسی هستند. او نخستین فیلمسازی بود که سکوت موجود درباره بخشی از تاریخ اسپانیا را که به کابوسی برای بیشتر اسپانیایی ها تبدیل شده بود، در هم شکست؛ تاریخ جنگ داخلی اسپانیا علیه فاشیسم، و نقش آنارشیست ها و فمینیست ها در آن مبارزات را در فیلم غیر متعارف “آزادی خواهان” به تصویر کشید. در بزرگداشت این سینماگر، فیلم “آزادی خواهان” به نمایش در می آید.

کوبانی؛ تصویری از کردستان

– مقاومتی مردمی در شهر کوبانی واقع در کردستان سوریه که با پیروزی بر داعش، امیدواری را به مردمی که در مناطق جنگی به سر می برند، باز گرداند. سینمای بین المللی تبعید در دو برنامه؛ نمایش فیلم “کوبانی – تصویر کردستان” که شامل ۷ فیلم درباره زندگی و مبارزات مردم کرد است، و همچنین برنامه شب همبستگی برای بازسازی کوبانی با فیلم و موسیقی داریوش شیروانی ( از آلمان ) و آواز پریسا حیدری( از آمریکا) می کوشد تا همبستگی جهانی برای بازسازی کوبانی را مورد توجه قرار دهد.

فمینیسم

یکی دیگر از برنامه های مهم جشنواره، بخش ویژه فیلم های فمینیستی است. در این برنامه با ۳ فیلم از وجوه گوناگون و بحث برانگیز، فمینیسم مورد طرح و بررسی تاریخی قرار می گیرد. یکی از شاخص ترین فیلم های این مجموعه، فیلم “فمنیسم انشاالله – تاریخ فمنیسم عربی “، ساخته آزاد باستان است که به بررسی تاریخ جنبش های زنان در کشورهای اسلامی، پروسه رشد و درک های متنوع از آن می پردازد.

مجموعه فیلم های جشنواره دیدنی و بحث برانگیز هستند، در اینجا امکان پرداختن به تک تک آنها نیست. اما جا دارد به دو فیلم اشاره کنیم که در بخش “اودیسه آزادی – اودیسه سینما” به نمایش گذاشته می شوند!

۱- “صدای سکوت” ساخته به تا آمیستاد به کشتار مبارزان تامیل می پردازد. بعد از توافق دولت مرکزی و آتش بس میان چریک های تامیل و دولت و خلع سلاح چریک ها، ارتش سریلانکا بر خلاف توافق، در سکوت به کشتار تامیل های خلع سلاح شده در اردوگاه ها می پردازد.

. فیلم ” خاطرات کودکان”   ساخته ماریا ترزا رودریگوز درباره کودکان و نوجوانانی است که توسط گروه های مسلح و ارتش به گروگان گرفته شده و به عنوان سربازان خط مقدم جبهه از آنان سوء استفاده می شود.

فیلمسازان ایرانی همانند دوره های گذشته حضور برجسته ای دارند. در این دوره فیلم هایی ازهفت فیلمساز ایرانی به نمایش در می آید. فیلمسازان زن با چهار فیلم حضور چشم گیری دارند.

آثار فیلمسازان ایرانی :

  • کیان ، ساخته مریم نجفی
  • وقایع روز هشتم ، آریا قوامیان
  • جاکوب استونه ، ساخته رویا آرین پاد
  • دلم را به خاک نسپار، صبا واصفی
  • فقط یک آرزو ، امید آهنگر
  • سه گانه ی غربت ، ساخته ارسلان براهنی
  • آخرین ایستگاه ، ساخته آمید آهنگر
  • بیرون از ایران ، ساخته فرید حائری نژاد
  • سمفونی آب های غریب، ساخته صبا واصفی
  • آنجا باغی هست ، ساخته مسعود رئوف
  • رقص برای تغیر، ساخته شهرزاد ارشدی
  • جوانه اندوه ، ساخته پانته آ بهرامی
  • امپراتوری سکوت ، مسعود معمار
  • پشت دیوارهای بلند، زندگی و مرگ در زنذان های ایران ساخته فرید حا ئری نژاد

۶-۱۲ نوامبر فرصت دیگری است برای گردهم آیی ها، همراهی ها و همصدایی ها در بازنگری، هم اندیشی و کنکاش پیرامون واقعیت های پیرامونی؛ در پرتو سینمای حقیقت جو و راستگو.

در جشن فرهنگی – سیاسی دوازدهمین دوره سینمای تبعید، تعدادی از فیلمسازان، تهیه کننده گان و هنرمندان از ملیت های گوناگون در برنامه های جشنواره شرکت می کنند. شما هم به جمع دوستداران و علاقه مندان به جشنواره بپیوندید.

دیدارتان می تواند تجربه ای نو برای قلب و ذهنتان باشد و به ما در استمرار برپایی جشنواره یاری رساند.

برای آگاهی از دیگر برنامه های جشنواره، علاقمندان می توانند به سایت اینترنتی WWW.exilefilmfestival.com

جشنواره مراجعه فرمایند.

دفتر جشنواره بین المللی سینمای تبعید

.

Print Friendly, PDF & Email
Balatarin