به پیشواز جشنواره ی بین المللی سینمای تبعید/ سوئد

در آستانه دوره جدید جشنواره بین المللی سینمای تبعید- سوئد – همراه با  اطلاعیه ی دفتر جشنواره

 hossein_mahini_eftetahieh

جشنواره های سینمایی  از دیرباز تا کنون، از نخستین دوره برگزاری آن ها در کشورهای گوناگون تا دوره های بعد، همواره عرصه دوگانه ای بوده است برای تبلیغ و بازار فیلم ازیک سوی، و ازسوی دیگر میدان گسترده ای برای پیشبرد سیاست های حکومتی. امروزه نیز بهره گیری از کارکرد دوگانه جشنواره های سینمایی در ابعادی فراگیر با صرف هزینه های سرسام آور و با به کارگیری واسطه های فرهنگی و هنری و لابی ها ی آن ها، همچنان ادامه دارد. دراین آشفته بازار ساختاری، متاسفانه آثار سینماگران غیر وابسته به نهاد های دولتی و انحصارات سینمایی – به ویژه ساخته های فیلمسازان مستقل تبعیدی و مهاجر متعهد- امکان انعکاس و نمایش جدی و گسترده نیافته و به حاشیه رانده شده و مهجور می مانند. بنابر این سینماگران و تهیه کنندگان چنین آثاری نه تنها از امکان ارتباط با مخاطبان خویش محروم می شوند، بلکه بخاطر عدم بازگشت سرمایه شان، توانایی ادامه کار و تولید آثار مترقی و متعهد سیاسی و اجتماعی را ازدست می دهند.

جشنواره سینمای تبعید سوئد با درک و شناخت از چنین ساختار بازدارنده در سیستم تولید فیلم و برگزاری جشنواره ها ی سینمایی، ضرورت برپایی جشنواره ای برای ارایه و انعکاس فیلم های سینماگران تبعیدی و سینماگران مهاجر متعهد را درک کرده و در سال ۱۹۹۳  برگزاری نخستین دوره چنین جشواره ای را آغاز کرد.

هم اینک صد ها جشنواره سینمایی در دنیا برگزار می شود، اما تنها چند جشنواره کوچک وجود دارند که به سینمای تبعید و مهاجرت می پردازند. آغازگر و معتبرترین این جشنواره ها، جشنواره بین المللی سینمای تبعید گوتنبرگ سوئد است. اعتباراین جشنواره، محصول نزدیک به دو دهه کار جدی، خلاقانه و حرفه ای در جهت شناساندن سینمای تبعید بوده است.

جشنواره ای که به خاطر ویژگی ها و خصلت های یگانه اش، با توجه به کیفیت حرفه ای برنامه ها و تداوم برگزاری آن در طول این سال ها، به گواهی بسیاری از کوشنده گان و کار ورزان فرهنگ و هنر در سطح جهانی، امروزه این جشنواره به عنوان یکی از جریان های معتبر فرهنگی – هنری ایرانیان خارج کشور شناخته می شود. قطعا چنین اعتبار و جایگاهی مرهون حمایت عمومی، و حاصل همکاری طیف های گسترده علاقه مند به فرهنگ و هنر می باشد.

یکی از ویژه گی های مهم این جشنواره، حضور جمعی سینماگران تبعیدی در این جشنواره است که گواه و شاهد پایداری و تداوم مقاومت سینماگران علیه، و نفی دیکتاتوری ها می باشد.

دوره جدید جشنواره – دوازدهم – سینمای تبعید طی یک هفته از ششم نوامبر ۲۰۱۵ ، آغاز و تا دوازدهم نوامبر ادامه می یابد.

درچارچوب برنامه ها و تم های متنوع ، ده ها فیلم سینمایی و مستند از ساخته های سینماگران تبعیدی و فیلم سازان مستقل مترقی، در سطح گسترده ای در شهر کوتنبرگ – سوئد، ازمرکز شهرتا مناطق حاشیه نشین شهر به نمایش گذاشته می شود. تا کنون سینماها، مراکز فرهنگی و مکان های عمومی زیر برای نمایش فیلمهای جشنواره در نظر گرفته شده است:

  1. سینما هاگا  Hagabion
  2. سینما دراکن  Draken
  3. سینما روی  Roy
  4. سینما آنگرد  Blå stället
  5. خانه فرهنگ فرولوندا  Frölunda kulturhuset
  6. سالن فیلم کتابخانه مرکزی شهر  Stadsbibliotek
  7. سالن ویکتوریا Viktoria huset
  8. بازار دست دوم کومرشییل Kommersiell loppmarknad 

برنامه نمایش در بازار” می تواند تجربه ای نو برای نمایش فیلم و اساسا بردن فیلم به میان مردم و مراکز تجمع روزمره آن ها جدای ازنمایش فیلم، زیر یک سقف متعارف وتعریف شده سینما باشد. تجربه ی هیجان انگیزی، که مردم در کنار خرید و فروش به طور آزاد، در فرصت چند دقیقه ای به تماشای یک و یا چند فیلم کوتاه بایستند. برای این برنامه پیش بینی شده است  که مجموعه ای از بهترین کارتون های جهانی با تم محوری صلح را به نمایش کذاشنه شود. این فیلم ها از ساخته های فیلمسازان برجسته کشورهای مختلف هستند و مدت هر یک از فیلم ها بین ۳ تا ۵ دقیقه می باشد.   

به طور کلی برنامه های این دوره جشنواره، شامل برنامه اصلی با عنوان “تبعید تجربه ای جهانی” و چند برنامه ی جنبی دیگر و ویژه است.

در برنامه اصلی “تبعید تجربه ای جهانی” آثار سینما گران تبعیدی – مهاجر به نمایش گذاشته می شود. همراه با برنامه اصلی سه برنامه جنبی هم پیشبینی شده است.. از جمله برنامه “اودیسه آزادی، اودیسه سینما” ا. این برنامه  در واقع اودیسه ی انسان معاصر در شکل بیانی فیلم است. سفری در جستجوی آزادی، عدالت اجتماعی، و اعتراض به جنگ، اعتراض به توسعه طلبی نظامی و سلطه گری.  برنامه ای سینمایی در ستایش و تقویت تلاش ها و کوشش های آزادی خواهانه، و مبارزه برای برابری و عدالت اجتماعی.

برنامه دیگر جنبی، برنامه “شعله های آتش” است. تم محوری این برنامه در باره مسایل مناطقی است که هم اکنون گرفتار بحران هایی چون جنگ، برخوردهای ملی و قومی، تعصبات نژادی و مذهبی و اشغال می باشند. کشورهایی مانند سوریه، عراق، افغانستان، سومالی، لیبی و …

سومین برنامه جنبی این دوره جشنواره “نگاهی دیگر” می باشد. این برنامه کوششی است برای بازشناسی چگونه گی نگاه فیلم سازان غیر تبعیدی و غیر مهاجر به تبعیدیان و مهاجران.

علاوه بر برنامه هایی که اشاره شد، همواره جشنواره بر اساس شرایط و مسائل جاری جهانی، برنامه های ویژه ای را تدارک می بیند. اطلاعات مربوط به این برنامه ها به زودی از سوی برگزارکنندگان منتشر خواهد شد.

رویدادها

در ارتباط با تم های محوری برنامه و درون مایه های فیلم ها، و در راستای کنکاش بیشتر مسائل طرح شده در آن ها، برنامه های بحث و گفتگو وسخنرانی نیز پیش بینی می شود. هم چنین برای انعکاس تلاش ها و معرفی آثار هنرمندان در تبعید، در کنار نمایش فیلم ها، مجموعه ای از برنامه ها ی فرهنگی و هنری، شامل نمایشگاه های هنری، شعر خوانی و موسیقی و آواز به اجرا گذاشته خواهد شد.

جزئیات بیشتر در باره برنامه ها و فیلم ها، وهمچنین رویداد های دیگر فرهنگی  و هنری مرتبط با آن، هم زمان با فرارسیدن هفته برگزاری جشنواره از طریق سایت جشنواره و یا دیگر رسانه ها  به آگاهی عموم خواهد رسید. 

*****

 

eftetahie_pelleh

 دنیا خانه من است

دوازدهمین دوره جشنواره بین ا‌لمللی سینمای تبعید

۶-۱۲ نوامبر ۲۰۱۵ – گوتنبرگ، سوئد 

 جشنواره بین‌المللی سینمای تبعید مرحله پذیرش و گزینش فیلم برای دوره جدید خود را، به آگاهی‌علاقه مندان به فرهنگ و هنر بالنده، به ویژه سینماگران و تهیه کنندگان فیلم می رساند.

این جشنواره، صحنه ی آزاد ومستقلی است برای نمایش فیلم های  سینماگران تبعیدی وغیر تبعیدی مترقی و معترض به حکومت های سلطه گرا. فضایی برای انعکاس و برخورد آزاد اندیشه‌ها بر بسترهنرسینما؛ عرصه ای فرای تعلق‌های جغرافیایی، ملی‌، نژادی و مذهبی‌ سینماگران.

گردهم آیی سینماگران و کارورزان فرهنگ و هنر- همراه با تماشاگران را درجشنواره – و نمایش آثار سینماگران تبعیدی و سینماگران متعهد را در این جشنواره، به مثابه مانیفست جمعی و مشترک تلقی می کند وآن را کوششی هماهنگ در راستای همبستگی و دفاع از آزادی بیان و اندیشه، توسعه دموکراسی، تعمیق برابری و عدالت اجتماعی ارزیابی می کند.

یکی از شاخصه های مهم برنامه های جشنواره بین ا‌لمللی سینمای تبعید، که همواره برآن ها تاکید شده است روشنگری درباره نظام های استبدادی سیاسی- اقتصادی بوده است؛ زیرا چنین سیستم هایی را عاملان اصلی ‌آوارگی و پناهندگی انسان‌ها  می شناسد.

علاوه بر این، جشنواره بین‌المللی سینمای تبعید در جهت تقویت، تفاهم وهمبستگی گروه‌های قومی، و توسعه ی چند گانه گی فرهنگی ‌در کشور‌های پناهنده پذیر تلاش می‌کند.

اگر چه هدف بنیادی جشنواره، نمایش آثار سینماگران تبعیدی و مهاجر است، اما فیلم های سینما گران غیر تبعیدی و مهاجر را که مضامین آنها درپیوند بآ مسائل تبعید و مهاجرت، حقوق بشر، برابری و عدالت اجتماعی می باشند را در چهار چوب برنامه های ویژه و بخش های جنبی با تم های معین به نمایش می گذارد.

اینک درآستانه تدارک برگزاری دوره جدید جشنواره، ازسینماگران و تهیه کنندگان فیلم، دعوت به عمل می آید تا با شرکت در جشنواره و به نشانه حمایت و تقویت حرکت مردمی جشنواره بین‌المللی سینمای تبعید درآن  حضور به هم رسانند و با نمایش فیلم هایشان درجشنواره، به پر بارتر شدن برنامه های آن یاری رسانند.

علاقه مندان برای آگاهی بیشتر از برنامه ها و مقررات شرکت در جشنواره می توانند به سایت اینترنتی آن مراجعه کنند.

توجه: آخرین مهلت ارسال فرم شرکت در جشنواره، دهم سپتامبر۲۰۱۵ است.

آدرس سایت جشنواره: www.exilefilmfestival.com 

برای اطلاعات بیشتر می توا نید از طریق پست الکترونیکی با د فتر جشنواره تماس بگیرید.

پست الکترونیکی جشنواره:  info@exilefilmfestival.com    

در جهت حمایت از جشنواره در پخش این اطلاعیه از طریق رسانه های اجتماعی از جمله facebook و.. ، ما را یاری رسانید.

 

                                           دفتر  جشنواره بین ا‌لمللی سینمای تبعید-۰۸-۰۷  –  ۲۰۱۵ 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email
Balatarin