آبی گرمترین رنگ هاست

بحث و جدل در باره ی یک فیلم جدید
آبی گرمترین رنگ هاست
همراه با ۳ لینک از بخش هایی از فیلم
نوشته وتنظیم مهناز قزلو
 

*فیلم "آبی گرمترین رنگ هاست" که با نام "زندگی آدله" (La Vie d'Adèle) نیز شناخته می شود، یک درام فرانسوی است که توسط کارگردان تونسی به نام عبداللطیف کشیچ Abdellatif Kechiche   نوشته، تهیه و کارگردانی شده است. این فیلم جایزه ی نخل طلای فستیوال کن در سال ۲۰۱۳را به خود اختصاص داد
 
blue5
 
شناسنامه ی فیلم:
نام: "زندگی آدله" یا "آبی گرمترین رنگ" _ تهیه کننده و کارگردان: "عبداللطیف کشیچ" _ کشور سازنده: "فرانسه" _ سال تولید: ۲۰۱۳ _فیلم نامه نویسان: "عبداللطیف کشیچه" و "گالیا لاکروبکس" _ ژانر: "درام – رمانتیک" _فیلم بردار: "سوفین ال فانی" _ زمان فیلم: ١٧٩دقیقه
کمپانی:            Wild Bunch
Quat’sous Films
Alctraz Film
 
 
فیلم "زندگی آدله" یا "آبی گرم ترین رنگ هاست” به داستان عشق دو زن همجنسگرا پرداخته است. دو بازیگر زن نقش اول این فیلم “آدل اکسارچپولوس” و “لئا سیدوکس” هستند که علاوه بر کارگردان، نخل طلایی فستیوال کن به این دو هنرپیشه نیز داده شد. این فیلم درام، روایتگر عشق میان دو زن همجنس خواه است که در قالب تصاویری بی‌پرده و صریح نشان داده می‌شود. در این میان یکی از آن‌ها موهایی آبی رنگ دارد که اسم فیلم نیز برگرفته از آن است .
داستان فیلم بر اساس یک رمان مصور به نام "فرشته ی آبی" Blue Angel (٢٠١٠) نوشته ی "جولی مارو" Julie Maroh می باشد که تاکنون برنده ی جوایز متعددی شده است. گفته می شود روند ساخت فیلم به قدری جدی، دقیق و در فضایی سنگین انجام شده که موجب ترک کردن برخی از عوامل ساخت فیلم در حین فیلمبرداری شد
به رغم شوق انگیزی هنرمندانه ی فیلم، برخی از منتقدان، به صحنه کشیدن صریح و بی پرده ی جزییات و ظرایف رابطه ی عاشقانه و هماغوشی ی دو کاراکتر همجنس گرای داستان را به عنوان نقطه ضعف فیلم به نوعی گرایش نزدیک به پرنوگرافی قلمداد کرده اند. اما این در حالی است که به نقل از مجله ی گاردین به تاریخ سی ام ماه می ٢٠١٣، جولیا مارو به عنوان نویسنده ی رمان که به او اعتبار ویژه ای در اظهار نظر در این زمینه را می دهد گفته است: "آنچه از نظر من از ارزش فیلم تاحدی کاسته است غلبه ی درد و اشک بر احساس روشن لذت در آن است".
 
Blue Is the Warmest Colour (La Vie d'Adele) film still
 
 
 
انتخاب "زندگی آدله" به عنوان فیلم برتر در واقع به دلیل مضمون یگانه و صراحت زلال تصویری آن می باشد که توانست رای داوران را از آن خود کند. فیلمی که به دلیل مضمون ملتهب همجنس خواهی و صراحت تصاویر تابوشکنانه اش به شدت بحث انگیز شد. این فیلم سه ساعته به وضوح، سرشار از حس روشن و برانگیزاننده ی عشق و عاطفه و راوی ارتباط عاشقانه ی عمیق و قوی میان دو زن همجنس گرا می باشد. "کشیچ" کارگردان فیلم در مراسم اختتامیه کن گفت: "فیلم تصویری زیبا از تازگی و شکفتن در فرانسه ارائه می‌دهد؛ نکته‌ای که من در طول مدت زمان طولانی فیلمبرداری این فیلم کشف کردم. این فیلم به من چیزهای زیادی در مورد روح آزادی یاد داد."
 
Blue_7
 
 
"زندگی آدله" یا "آبی گرم‌ترین رنگ است" تنها چند روز پس از آن که ازدواج همجنس‌گرایان در فرانسه قانونی اعلام شد به فستیوال کن راه یافت. التهاب و تابوشکنی آشکار در مضمون و بی‌پروایی در نمایش جزئیات حریم ممنوعه ی اجتماعی عشق میان دو همجنس، انتخاب داستان "کشیچ" را به عنوان فیلم برتر فستیوال کن در پی داشت
استیون اسپیلبرگ رئیس هیات داوران کن ٢٠١٣ در برابر این جریان انتقادی به ستایش از فیلم "زندگی آدله" پرداخت و گفت: "این فیلم روایت عشقی شگرف و قابل ستایش است که به همه ی ما احساس ممتاز پرواز از فراز دیوارها و حصارها را می‌دهد؛ پرواز به خاطر تماشای داستان یک عشق عمیق و دل‌شکستگی عمیق تر از آغاز تا تکاملش. فیلمساز هیچ محدودیتی برای روایت داستان‌ندارد و با قدرت موفق می شود جذبه‌ی واقعی یک عشق ممنوعه را در تصاویر سینمایی به نمایش بگذارد". اسپیلبرگ در این گفت‌وگو، "کشیچ" را "سینماگری هوشیار و حساس" لقب داده و به صراحت اعلام می‌کند: "زندگی آدله" یا "آبی گرمترین رنگ است" موضوعی‌ را برگزیده است که در عین دهن کجی، حامل یک پیام قوی و بسیار مثبت نیز هست."
فیلم "زندگی آدله" پیش از این که نخل طلایی را از هیئت داوران و در رقابت با بیست فیلم جشنواره کن دریافت کند، از طرف مخاطبان جشنواره مورد تشویق و استقبال زیادی قرار گرفت. "زندگی آدله" همچنین بالاترین امتیاز را در نظر سنجی منتقدان معتبر حاضر در فستیوال کن گرفته بود.
 
 
"کریستین مونجیو" عضو هیات داوران که خود از برندگان نخل طلای کن در سال‌های پیش است نسبت به انتقادات و واکنش های نامساعد واکنش نشان داد و به صراحت اعلام کرد: "ما به‌خاطر سینما جایزه می‌دهیم، نه برای بیانیه‌های سیاسی".             
حول و حوش این فیلم، منتقدان دو مبحث عمده را برای نقاط ضعف و قوت آن ذکر کرده اند. مدت طولانی فیلم و صحنه های بسیار فراوان، طولانی و پرجزئیات جنسی. گروه موافقان مدت زمان طولانی حدود ٣ ساعت فیلم را دلچسب ارزیابی کرده و در مقابل گروه دیگر آن را بسیار کسل کننده و برای اکران عمومی لازم به تدوین و کوتاه شدن می‌دانند.
تونسی الاصل بودن کشیچ، کارگردان فیلم هم بر بسیاری از بحث های حاشیه ای در مورد این فیلم دامن زد. از اظهار نظرهای خاص کارگردان و درخواست او برای انقلاب جنسی در امتداد انقلاب تونس گرفته تا برخورد سرد مقامات رسمی تونس در مقابل برنده شدن کارگردان تونسی الاصل فیلم و نیز اکران احتمالی آن در تونس که بسیار بعید به نظر می رسد.
فیلم "آبی گرمترین رنگ است" یا “زندگی آدل” در تاریخ ۹اکتبر۲۰۱۳به اکران عمومی در خواهد‌آمد.
 
 
blue6
 
منابع:
            مجله ی گاردین آن لاین
            کانال تلویزیونی سوئد svt
            سایت سوئدی بررسی فیلم های برتر moviezine.se
            وب سایت "فستیوال کن" www.festival-cannes.fr
             نشریه Huffingtonpost
            نشریه The Daily Base
            نشریه ی اینترنتیMail online
            سایت فرانسوی بررسی فیلم های برتر www.allocine.fr
            فیلم های گزارشی منتشره در یوتیوب
 
 
 

Print Friendly, PDF & Email
Balatarin