خانه سینما یک تشکل صنفی مستقل ویا خانه ای اسیر دولت های منتخب ولی فقیه؟! (تنظیم گزارش: مجلهی سینمای آزاد)
در نظام های سرکوبگر ودر راس آنها جمهوری اسلامی آیا اصلا تشکل های صنفی می توانند مستقل باشند؟ ، فکر نمی کنیم کسی باشد که تردید داشته باشد که چنین امری ناممکن است ، یکی از حربه هایی که سندیکا ها برای گرفتن امتیاز بدان متوسل می شوند اعتصاب است،در ج. اسلامی اعتصاب ممنوع است ،کدام صنف درج. اسلامی مستقل است؟کارگران،کارمندان،مغازه داران، معلمان،دانشگاهیان؛موسیقی دانان؟بازیگران وکارگردانان تئاتر؟ و… و… پس چرا باید تصور کنیم که سینماگران تشکل مستقل داشته اند؟ اختلاف خانه سینما ووزارت ارشاد چه واقعیتی را پشت سر خود پنهان دارد؟
بعد از حذف دار ودسته خاتمی که حالا ماسک سبز بر سر گذاشته اند خب وزارت ارشاد هر تشکلی که حامیان باندمغلوب در آن اکثریت دارند تعطیل می کند، وخانه سینما هم تشکلی بودمرکز تجمع همین جماعت .باند های دیگر حکومت یا اصلا خود با خانه سینما وصل نبودند، ( نیاری هم نداشتند آنها الان نانشان در روغن است )ویا اگر هم می خواستند در این تشکل هم حضور داشته باشند با ترش رویی اعضا مواجه می شدند.اما نه ابلهان مرتجعی که پست های حساس را در دولت احمدی نژاد اشغال کرده اند ،دلیل واقعی بستن خانه سینما را اعلام می کنند ونه خانه سینمایی ها خود با صراحت دلیل توقف کارشان را شفاف می کنند. این که کارنامه خانه سینما چگونه بوده است ؟ موضوع بحث این بار ما نیست ولی بطور خلاصه می شود گفت این خانه هم نه می توانسته نه می خواسته کاری برای خانواده دردمند سینما بکند، بیشتر پاتق عصرانه اعضای محترم بوده است وسالی یک جشن سینمایی هم برگزار میکرده که نظایرش در ج. اسلامی بسیار است ( بیش از ۵۰ جشنواره در نظام ولایت فقیه برگزار می شود یکی از آنها هم جشن وسرور خانه سینما ست که از صندوق دولت یعنی از کیسه تهی ملت مخارجش تامین می شود) ما مجموعه ای فراهم کرده ایم از نظرها وحرف های گاه ضد ونقیض پیرامون این اتفاق که تماما از مطبوعات وسایت های داخلی کپی کرده ایم. امید این که اگربین خوانندگان جدید ما ( خوانندگان همیشگی ما خوشبختانه به بیشتر شگرد ها وترفند های آخوند ها آشنا هستند) کسانی هم باشند که آگاهی کامل از پروژه های باند های مافیایی حکومتی نداشته اندبعد ازمطا لعه ی این مجموعه با ما هم نظر شده باشند. ( ما گاه در داخل پرانتز وبه رنگ دیگر نطر داده ایم)
***
*احمدعلی محسنزاده مدیرکل حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. انحلال قانونی است.
احمدعلی محسنزاده مدیرکل حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فعالیت اقدام وزارت ارشاد و فعالیت خانه سینما گفت: با توجه به فضایی که در جریان هستید و با دلایل قانونی که با تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس قانون مؤسسات و واحدهای آموزشی، تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز دایر میشوند، دستور انحلال صادر شد. در قانون آمده است که وزارتخانه مربوطه میتواند واحدهایی که بدون اخذ مجوز اقدام به تاسیس کردند و غیرقانونی عمل میکنند میتواند دستور انحلال صادر نمایند.
وی در ادامه افزود: این در حالی است که دستور انحلال وزارت ارشاد متعاقب با نشست شورای فرهنگی عمومی صادر شد که در آن نشست اعضای شورا به اتفاق آراء به غیرقانونی بودن خانه سینما رای دادند و طبیعتاً مراحل قانونی در وزارت ارشاد طی و دستور انحلال صادر شد. از نظر وزارت ارشاد این دستور ابلاغ شد و در حال حاضر موسسه منحله محسوب میشود ( ملاحظه میفرمائید که تمام اقدامات دولت های مافیایی نظام ج.ا قانونی است وهر باند مافیایی هم قانون حودش را دارد وطبق آن عمل میکند)
*بهمن فرمان آرا سیمرغها را پس داد
پایگاه قدس آنلاین به نقل از خبر آنلاین نوشته است:بهمن فرمانآرا گفته است: با شرایطی که در سینمای ایران به وجود آمده ، تصمیم گرفتم سه سیمرغ بلورینی که از جشنواره فجر گرفتهام به دفتر جشنواره بازگردانم.
( یعنی این شرایط در این ۳۳ سال حاکم نبوده حتا در دوره ی احمدی نژاد هم تا انحلال خانه سینما همه چیز درست بوده است)
*عزتالله انتظامی نامه سرگشاده نوشت:
پیشکسوت عرصه بازیگری در تئاتر سینما و تلویزیون با انتشار نامهای سرگشاده پیرامون اختلافات اخیر در خانواده سینمای ایران نوشت: بیایید عاقلانه بیاندیشیم، اگر گوشهای از ساختمان خانه سینما به علتی احتیاج به تعمیر دارد نباید همه خانه را خراب کرد( گوشه ای که تعمیر میخواهد کدام گوشه است)
*رخشان بنی اعتماد:
رخشان بنی اعتماد کارگردن با سابقه سینمای ایران در هفته گذشته گفته بود:خانه سینما فقط یک مکان نیست که به حکمی در آن بسته شود. ( بله رخشان خانم وقتی تشکیلاتی دولتی باشد می شود با یک جکم درش را تخته زد)
*فرح الله سلحشور کارچرخان منمایل به باند احمدی نژاد گفت:
فرمودهاید غالب این سینمای نجیب … واقعا سینمای ما نجیب است؟
فرمودهاید این سینمای نجیب مولود فرزندان نهضتی است که در پاسداری آن جان و مال و آبرو گذاشتهاند!!! واقعا شما خانه سینما و سینماگران را ملتزم به ارزشهای آرمانی نام و قانون اساسی میدانید؟!! اساس نامه خانه سینمایتان که غیر از این میگوید. ؟ آیا هشتصد نفری که از سران فتنه حمایت کردند ملتزم به ارزشهای آرمانی نظاماند
چرا هنوز خانه سینما شما عزیزان پس از گذشت سه سال و اثبات خیانت و وابستگی سران فتنه اظهار تنفر و پشیمانی نکردید؟ ( ملاحطه می فرمائید که غیر مستقیم دلیل واقعی بسته شدن خانه سینما را اعلام می کند)
کد خبر:۱۱۳۴۲۳ –
اعتراض "خانه تئاتر" به دستور انحلال "خانه سینما"
ندای سبز : "خانه تئاتر" درباره دستور انحلال "خانه سینما" بیانیه ای صادر کرد و این تصمیم را مورد انتقاد قرار داد.
در این بیانیه با اشاره به جایگاه "خانه سینما" در عرصه فرهنگ و هنر کشور، ابراز امیدواری شده در آیندهی نزدیک نظارهگر گشودن قفل از در خانهای باشیم که جامعهی فرهنگی ما به داشتن آن مفتخر است ( اگر آنها هم اکثریتشان ذر خط باند مغلوب باشند به زودی نوبتشان می رسذ)
*احمد توکلی نماینده مجلس فرمایشی علیه وزارت ارشاد موضع گرفت:
رئیس مرکز پژوهش های مجلس در توضیحاتی درباره انحلال خانه سینما عنوان کرد، وزارت ارشاد قانونا نمی تواند خانه سینما را منحل کند. ( پس چرا محلس فرمایشی جلوی انحلال را نگرفت)
شرح این هجران و این خون جگر
این زمان بگذار تا وقت دگر
*رئیس هیات مدیره خانه سینما،ضد انقاب های داخل وخارج را از دخالت بر حذر داشت
توحیدی در گفتگو با مهر:
از صنوف سینمایی و تمام اعضای خانه سینما تقاضا می کنیم آرامش و شکیبایی خود را حفظ کنند زیرا ما پیگیر موضوع از طرق مراجع قضایی هستیم. ما به ظرفیت های قانونی اعتماد داریم و به هیچ وجه مایل نیستیم ماجرای خانه سینما دستاویز دخالت جریان های سیاسی و گروههای سیاسی در داخل و خارج از کشور شود و از آن بهره برداری کنند. ( پس وقتی به ظرفیت های قانونی ج. اسلامی اعتماد دارند خب چرا معترض اند ،قانون نطام مافیایی همین جوریه دیگه)
*وکیل حانه سینما وایلنا که اصلا منکر تعطیل خانه سینما شدند
وکیل خانهسینما اعلام کرد: فعالیت خانهسینما توسط هیات مدیره تا اعلام نظر دیوان عدالت اداری متوقف شده اما خانهسینما تعطیل یا منحل نشده است. به ما نیز اعلام شده که وزارت ارشاد شکایت خود را پس گرفته است.
ایلنا: فعالیتهای خانه سینما توسط هیات مدیره؛ به احترام نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متوقف شده اما خانه سینما تعطیل یا منحل نشده است.
* جواد طوسی وکیل دادگستری وعضو هیات انتخاب جشنواره فجر ( یا همان زجر) می پذیرد که خانه سینما منحل شده است:
ایلنا: جواد طوسی(منتقد سینما و عضو هیات انتخاب سی امین دوره جشنواره فیلم فجر) با انتشار یادداشتی به انحلال خانه سینما اعتراض کرد.
تداوم این تنش میان طرفین اصلی درگیر، بیشترین لطمه را به اعضای صنوف وارد خواهد ساخت و آنها را از همان حداقل امکانات رفاهی و مناسبات صنفی محروم میکند.
* رئیس هیات مدیره پذیرفت که خانه منحل شده اما انتظار لغو آن را دارد
…رییس هیات مدیره خانه سینما ادامه داد: ما هم انتظار داشتیم که حکم نهایی دادگاهی اگر هم به زیان ما باشد، ما نهایتا قرار است به اساسنامه قبلی بر گردیم اما گویا این مسائل نتوانست، حداکثر خواستهی وزارت ارشاد را برآورده کند به همین دلیل دستور انحلال را صادر کرد و شکایت را هم پس گرفت. توحیدی در پایان گفت: ما هم منتظر هستیم دیوان عدالت اداری، شکایتی را که ما داشتیم پیگیری کند تا دستور انحلال لغو شود چون به نظر ما این دستور انحلال قانونا درست، نیست.
*پیشنهاد اصغر فرهادی به وزارت ارشاد درباره خانه سینما: انحلال را به رای بگذارید، شرق
من قصد رمزگشایی و نیتخوانی از تصمیم شما به انحلال خانه سینما را ندارم، اما اگر این تصمیم را بر این مبنا اتخاذ کردهاید که اکثریت اهل سینما و اعضای صنوف همسو و همنظر با رای و روش شمایند و تنها معدودی به دلایل پیدا و پنهان ساز مخالف مینوازند، پیشنهاد میدهم تصمیم انحلال خانه سینما را در میان چندهزار عضو آن به رای بگذارید. ( فرهادی که در میانه بازی استادتر از فیلمسازی است مسئله ای به میان می کشد که اگر هم به فرض محال امکانش فراهم شود نتیجه رای گیری وانچه از صندوق رای چ. اسلامی بیرون می آمد از حالا مشخص اسا، ۹۵ در صد به همان خواست وزارت سانسور صحه میگدارد)
* یک تهیه کننده نظام اعضا را، رانت خوار معرفی کرد
تهیهکننده فیلمهایی چون «شارلاتان» و «آقای هفترنگ» نیز خانه سینما را مرکز رانتخواری خواند. فرحبخش درباره رانتهای خانه سینما و امکان رانتخواری در هیأتمدیره گفت: خانه سینما پولی ندارد که کسی از آن استفاده کند اما وقتی مدیرعامل خانه سینما میشوی یک فیلم میسازی با نام «یهحبه قند» که میتوان با ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیون تمام کرد اما یک میلیارد و پانصد یا ششصد میلیون تومان پول گرفته میشود، این مربوط به رانت خانه سینما است. ( این آقا که اسم فیلم هایی که تهیه کرده شارلاتان و آقای هفت رنگ است وتکلیفش روشن)
*جواد شمقدری دارد یک خانه جدید نمایشی/ صتفی را با باند مشایی/ احمدی نژاد تشکیل میدهد
جواد شمقدری گفت: بهزودی یک کمیته ساماندهی بهطور موقت امور صنفی اصناف سینمایی کشور را برعهده میگیرد. معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایسنا گفت: رایزنی گروهها و اصناف مختلف سینمایی برای تعیین اعضای این کمیته در جریان است. بهنظر میرسد گروهی که در این کمیته مشارکت خواهند داشت، وظایف سنگین و مسئولیت بزرگی را بر دوش خواهند گرفت.
*مواضع منفاوت دو نماینده مجلس ارتجاع
حجتالاسلام حمید رسایی در تذکری شفاهی با اشاره به انحلال خانه سینما گفت: در کمیسیون فرهنگی موضوع انحلال خانه سینما مورد بررسی قرار گرفت که بر این اساس طبق بند الف ماده ۱۵ اساسنامه هر گونه تغییر در اساسنامه باید به وزارت ارشاد ارسال شود که این امر رخ نداده است. ( این نماینده با استنتاد به قانون !موافق انحلال است)
مصطفی کواکبیان نیز در تذکری شفاهی در صحن علنی دیروز (یکشنبه) مجلس با انتقاد از انحلال خانه سینما به اصل ۲۶ قانون اساسی مبنی بر اینکه فعالیت احزاب، جمعیتها و انجمنهای سیاسی و صنفی و اقلیتهای دینی شناختهشده آزاد است مشروط بر اینکه اصول استقلال، آزادی، امنیت ملی و موازین اسلامی را نقض نکند ( این نماینده باز هم به استناد به قانون! مخالف انخلال است )
* روزی نامه کیهان امنیتی شریعت مداری که خوددر خفا سازمان دهنده است نوشت:
چنان که روزنامه کیهان پیش بینی کرده بود، طیف سکولار حاکم بر مدیریت خانه سینما در قالب چهار صنف، جشنواره بین المللی فیلم فجر را «تحریم» کرد.
به گزارش خبرنگار کیهان، به دنبال شکایت معاونت حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هیئت مدیره خانه سینما به دلیل دخل و تصرف غیرقانونی در اساسنامه خانه سینما، ۴صنف شامل انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند، انجمن فیلمبرداران، کانون آهنگسازان و کانون تدوینگران برای حضور در جشنواره فیلم فجر شرط تعیین کردند.
هرچند در آخرین لحظات روز گذشته، خانه سینما با صدور جوابیه ای سعی کرد تا این مسئله را تکذیب کند، اما این جوابیه که بخش هایی از آن حاوی توهین هایی به رسانه های منتقد مدیریت خانه سینماست خود تأیید اقدام چهار صنف مذکور در تحریم جشنواره فجر است. تحریمی که می توان آن را نوعی اهرم فشار برای کوتاه آمدن معاونت سینمایی از پی گیری شکایت حقوقی از خانه سینما دانست.
*سعید مستغاثی منتقد فیلم سینمای ج. ا، حامی خط رهبری
خانه از پای بست ویران بود.
فارس: به هر حال کار خانه سینما پایان یافته، آمال و آرزوهای هزاران نفر اعضای صنوف مختلف به دلیل بنیاد کج این خانه صنفی بر پایههای دولتی، گروهی و باندی، برباد رفته و هدر شده است.
اینک ماجرای خانه سینما دیگر به نقطه پایانی خود رسیده است و به نظر میآید که سخن درباره بقاء یا انحلالش چندان به کار نیاید. نگارنده سالها پیش و در اوج فعالیت این خانه خصوصاً در دوران به اصطلاح اصلاحات که خانه سینما در واقع مکان فعالیتهای دولتی شده بود به کرات و در مقالات متعدد) بارها و بارها هشدار دادم نظام صنفی که توسط دولت شکل گرفته و وابسته به دولت باشد در هر شکل و قوارهای ناکارآمد خواهد بود و بیشتر به جای حل و فصل امور اصناف به محل مناقشات سیاسی و گروهی و باندی بدل خواهد گردید.
در طی این سالها، بارها و بارها در نوشتهها و صحبتهای مختلف، حرف خود را تکرار کردم که به همان دلیل، خانه سینما از برآوردن کمترین خواستهای صنفی اعضایش بازمانده. (این معنایش اینست که تشکیلات صنفی در ج. ا یعنی کشک)
ماجرا آنچنان شد که برای اغلب صنوف حکایت همان «آفتابه لگن هفت دست و شام و ناهار» هیچی بود. جشنهای آنچنانی با هزینه های گزاف برپا شد اما بسیاری از اعضای صنوف درگیر مسائل و مشکلات مادی خود بودند. سالهای متمادی به دلائل مختلف همین بیمه تأمین اجتماعی نیمبند به صورت قطره چکانی ارائه شد و درحالی که بسیاری از اهالی این سینما بهرهای از بیمه نداشتند، عدهای دیگر هم ناچار بودند پس از گذر از بدهیهای کلان خانه سینما به سازمان تأمین اجتماعی (که معلوم نبود در میانه راه به کدام مسیر رفته بود!!) بعضاً هر ۳ ماه راهی شعبه ۲۰ تأمین اجتماعی در میدان تجریش شوند و با خفت و خواری دفترچه خود را برای ۳ ماه دیگر تمدید کنند، آن هم دفترچهای که در خیلی از مراکز درمانی اعتباری نداشت. تا اینکه بالاخره داستان بیمه تأمین اجتماعی از دست مدیریت خانه سینما به در آمد و با عنوان اختیاری و خویش فرما، به خود بیمه شده واگذار شد. جالب است که تا سالها هنوز برای اعضای خانه سینما در سازمان تأمین اجتماعی ردیف حرفهای تعیین نشده بود و برای پرداخت حق بیمه و ارائه خدمات درمانی، آنها را در رده ماهیگیران دریای جنوب ارزیابی کرده بودند!
چنین عملکردی در طی این سالها پر بیراه و شگفتانگیز نبود، چون درهمان دوران و طی سالهای بعد سخنرانیها، اظهارنظرها و نوشته ها و گفتههای اغلب روسا و اعضای هیئت مدیره خانه سینما نشان داد، آنها اساساً درک و دریافت صحیحی از صنف و مفهوم آن نداشتند و بعضاً آن را با حزب و گروه سیاسی و باندی اشتباه میگرفتند. ( میخواهد بگوید در دوره خاتمی هم اینان در خط رهبری نبودند)
از همین رو هیچگاه نتوانستند به مفهوم واقعی، در خانه سینما فضای صنفی را برقرار سازند.
از همین رو آنچه بیشتر مدنظر قرار داشت، ورای دفاع از حقوق صنفی اعضا، حضور فعال در مناقشات سیاسی، باندی و گروهی بود.
یعنی در شرایطی که در باب هرمسئله سیاسی در این خانه، بیانیه صادر میشد، اطلاعیه و اعلامیه امضاء میگردید ولی درطول سال های فعالیت صنفی خانه سینما، به مهمترین مشکل اهالی سینما یعنی مشکل اشتغال و مسکن رسیدگی نشد.
زمانی انجمن بازیگران تعطیل شد و زمانی دیگر تهیهکنندگان چند شاخه و دسته شدند، دورانی در همین خانه دعواهای پایانناپذیر گروهی و صنفی رواج یافت و البته مدیریت خانه (درتمام دوران خود) کمترین دخالت را در حل و فصل آنها داشت که بعضاً به این مناقشات دامن هم میزد تا صنوف بیشتر و بیشتر با مدیریت خانه، همسو و هم جهت شوند.
شخصاً به عنوان یکی از اعضای اولیه انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران که چند سالی هم در شورای مرکزی آن به عنوان نایب رئیس و رئیس حضور داشتم، در طول این سالها همواره شاهد بودم که هیئتهای مدیره مختلف این خانه درصدد حذف انجمن منتقدان به عنوان یک صنف غرغرو و نق نقو بودند و بارها سعی کردند این انجمن را با قوانین من درآوردی به انزوا کشانده و از فعالیتهای خانه حذف نمایند.
در جلساتی که در خانه سینما با حضور برخی اعضاء، روسای صنوف و البته هیئت مدیره وقت طی ایام اغتشاشات فتنهگران ( یعنی موسوی چیان نه سرنگونی طلبانی که با هر دو باند نظام جنگیدند) برگزار شد، تقریباً اکثر قریب به اتفاق حاضران خواهان صدور بیانیه در حمایت از جریان فتنه بودند و حتی خیرخواهی برخی افراد در محکوم کردن اغتشاشات را همراهی با حاکمیت بر میشمردند.
در همان روزها که برخی از به اصطلاح مستندسازان خانه سینما در ارتباط با جریان فتنه بازداشت شده بودند، سرانجام تصمیم گرفته شد تا در حمایت از آزادی آنان بیانیه صادر شود و این کار یک امر صنفی قلمداد شد! این در شرایطی بود که به فرموده مقام معظم رهبری، حیثیت نظام توسط فتنه گران زیرعلامت سؤال رفته بود و بر همه دوستداران و وفاداران نظام واجب بود که در مقابل این بیحیثیتی بایستند. ( این مقاله مشخص می کند که دعوای اصلی ارشاد وخانه سرچشمه اش همان مسئله ایست که ما در مقدمه نقل کردیم یعنی تمایل خانه به باند مغلوب رانده شده از گود)
از سوی دیگر نگارنده به خاطر دارد که همواره هیئت مدیره خانه سینما که بارها تأکید کرده بود، اساسنامه تصویبی مجمع عمومی پس از تصویب شورای فرهنگ عمومی رسمیت خواهد یافت و به همین دلیل خواستار هماهنگی اساسنامه صنوف مختلف با تغییرات اساسنامه خانه سینما شده بود.
به هر حال کارخانه سینما پایان یافته، آمال و آرزوهای هزاران نفر اعضای صنوف مختلف به دلیل بنیاد کج این خانه صنفی بر پایههای دولتی و گروهی و باندی، برباد رفته و هدر شده است.
اما اینک مسئولین سینمایی دولت دهم درصدد ایجاد صنف و خانه صنفی جایگزین برای صنوف سینمای ایران هستند. این یعنی تکرار یک تجربه تلخ و غمانگیز که شرح مختصری از آن را خواندید.تاسیس نهادی دولتی برای اصناف سینمایی، همان خشت کجی است که به پدیده خانه سینما منجر شد.
دوستان معاونت سینمایی بایستی این نکته را مدنظر داشته باشند که دوران مدیریتشان بر سینمای ایران، چندان پایدار نیست و بهسان دیگر مدیران قبلی و بعدی بایستی میز مسئولیت این سینما را به دیگران بسپارند که معلوم نیست با چه سیاستی با صنوف سینمایی برخورد کنند. (مخالفت آشکار پیروان بساط رهبری با باند احمدی نژاد)
از طرف دیگر عملکرد معاونت محترم سینمایی و دوستانشان طی ادوار مختلف در صنفسازی طی این مدت چندان رضایت بخش نبوده و در تنها صنفی که ساختهاند، متاسفانه برخی از افرادی حضور دارند که کارنامه موفقی در عرصه سینمای ایران از خود برجای نگذاشتهاند و بعضا در اتهامات خانه سینما شریک هستند و حتی در دورانی خود از روسا و مدیران این خانه بودهاند و در بنای کج آن همکاری داشتهاند. همچنین برخی از افراد یادشده با شبکههای معاند و ضدانقلاب در فروش و نمایش فیلمهایشان همکاری داشتهاند و بعضاً فیلمها و آثاری تولید کردهاند که با ارزشها و آرمانهای انقلاب و نظام، تضاد آشکار داشته است. (می خواهنذ زیرآب حریان انحرافی یعنی حامیان احمدی نژاد را بزنند)
، اقدامات اخیر این معاونت در تاسیس «شورای عالی سینما» به ریاست رئیس جمهور، یکی از زمینههای اختلاف نظر با «خانه سینما» بوده است زیرا هیات مدیره و مدیر عامل «خانه سینما» تلقی مثبتی از طراحیهای معاونت سینمایی نداشته و آن را عمدتاً ناظر به «دولتی کردن» بیش از پیش و همه جانبه سینما ارزیابی کردهاند. این کشمکشهای سیاسی – مدیریتی در اوایل زمستان ۱۳۹۰ حتی به مواجهه سرد «خانه سینما» با «سیامین جشنواره فیلم فجر» کشیده شد و زمزمههای ناخوشایندی مبنی بر تحریم مهمترین آیین سینمایی جمهوری اسلامی ایران از سوی «خانه سینما» یا بخش هایی از اصناف سینمایی تحت اشراف «خانه سینما» شنیده شد. و در چنین شرایطی بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حکم انحلال «خانه سینما» را صادر کرد. ( حالا دلیل توقف خانه سینما را در آستانه برگزاری جشنواره زجر دانستید)
این گزارش میافزاید: نکته مهم و قابل توجه در این حکم، تصریح بر «عدم طی تشریفات قانونی مربوط به تاسیس خانه سینما» بوده است. اینکه وزارت ارشاد چگونه پس از گذشت بیش از دو دهه از تاسیس «خانه سینما» در خصوص مبنای حقوقی تاسیسی آن نه تنها دچار شبهه شده بلکه بطور قاطع وجاهت قانونی تاسیس آن را زیر سوال برده است، اهمیت و جدیت مساله را دو چندان کرده است